توانایی های رانندگی موتور سیکلت

کنترل موتورسیکلت

عوامل مهم در کنترل موتورسیکلت عبارتند از: وزن موتورسیکلت و راننده ابعاد
وقتی زین موتورسیکلت در بین پاهای شما قرار دارد باید هر دو پای شما در حالت ایستاده، به طور کامل روی زمین قرار گیرد. به هنگام استقرار بر زین موتورسیکلت، دست ها و پاهای شما باید در موقعیت مناسبی قرار گیرد تا بتوانید موتورسیکلت خود را کنترل کنید.

وزن

شما باید موتورسیکلتی را انتخاب کنید که وزن آن متناسب قدرت بدنی تان باشد.

شما باید بتوانید موتورسیکلت خود را در حالت حرکت ضربدری و مارپیچی در هر دو طرف و بدون زحمت و فشار حرکت دهید.
شما باید بتوانید هنگامی که موتورسیکلت شما به روی زمین می افتد آن را بلند کنید.

راننده

موتورسوار باید داری توانایی و مهارت فردی برای راندن موتورسیکلت باشد و با گذشت زمان نیز برمهارت های خود بیفزاید. یکی از اهداف کلاس های آموزش موتورسواری، یادگیری مهارت های اولیه برای راندن موتورسیکلت در شرایط ایمن و به دور از خطر می باشد.

 

استفاده از جای مناسب برای تمرین

جایی ایمن و خالی از وسایل نقلیه، عابران پیاده، کودکان و موانع دیگر را برای تمرین موتورسیکلت سواری انتخاب کنید. فضایی آموزشی که آموزشگاه و مربی به شما معرفی می کند استفاده نمایید.

پیش از شروع تمرین اطمینان یابید که محل همه کنترل کننده های موتورسیکلت و چگونگی استفاده مناسب از آن ها را می دانید و می توانید هنگام حرکت و توقف، موتورسیکلت خود را به خوبی کنترل و تعادل آن را حفظ کنید.

 

نکات پیش از حرکت

پیش از روشن کردن و راه اندازی موتورسیکلت به موارد زیر دقت کنید:
• از قفل نبودن چرخ ها مطمئن شوید.
• آینه ها را تنظیم کنید.
• شیر بنزین را باز کنید.
• در شب چراغ ها را روشن کنید.
• از همه تجهیزات ایمنی خود از قبلی «لباس، کلاه ایمنی، چکمه، محافظ صورت و دستکش» استفاده کنید.
• از طرف چپ سوار موتورسیکلت شوید و هر دو دسته فرمان را محکم بگیرید.
• موتور را در دور آرام گرم کنید.
• قبل از سوار شدن ترک نشین، موتورسیکلت را از دو پایه (جک) خارج کنید.
• جای پای خود را محکم کنید.
• از خالی بودن مسیر حرکت خود مطمئن شوید.

حرکت و توقف

شروع به حرکت و توقف دو موقعیت متداولی هستند که بیشتر موتورسواران مبتدی هنگام انجام این دو عمل کنترل خود را از دست می دهند. موتورسوار باید بین کلاچ و گاز هماهنگی ایجاد کند. شما باید بتوانید بدون این که موتورسیکلت پرش داشته باشد و اختلالی در عملکرد آن به وجود آید شروع به حرکت نموده، دنده را زیاد و یا کم کنید.

 

ببینید و دیده شوید

از آینه های موتورسیکلت استفاده کنید امام به طور کامل به آن ها اطمینان نکنید چراکه آینه ها تمام فضای اطراف و پشت سر شما را پوشش نمی دهند. به منظور پر کردن نقاط کور آینه ها، از بالای شانه های خود اطراف را نگاه کنید.

اطمینان یابید که در میدان دید سایر استفاده کنندگان از راه قرار دارید. بسیاری از رانندگان برای دیدن موتورسوارها دچار مشکل می شوند و ممکن است به طور ناگهانی در مقابل شما ظاهر شوند.

با چرخاندن مناسب سر به اطراف، میدان دید خود را افزایش داده، نقاط کور خود را پوشش دهید. انجام این کار به ویژه هنگام تغییر مسیر عبور و یا جهت حرکت ضروری می باشد.

بیشتر رانندگان وسایل نقلیه که با موتورسیکلت تصادف کرده اند، می گونید در موقع تصادف هرگز موتورسیکلت را ندیده اند. با رعایت حق تقدم عبور وسایل نقلیه و همچنین استفاده از چراغ های راهنما وارد جریان ترافیک شوید.

 

چگونگی نشستن

وقتی روی زین موتورسیکلت قرار می گیرید باید احساس آرامش کنید و بتوانید کنترل خود را حفظ کنید. طوری روی زین قرار بگیرید که وقتی دست هایتان روی دستگیره های قرمان قرار می گیرد، آرنجتان مقدار کمی خم باشد که هنگام چرخاندن فرمان دچار محدویت نشوید. برای کم کردن مقاوت هوا در برار حرکت، کمی به سمت جلو کج شوید.

فرمان موتورسیکلت را نرم ولی محکم بگیرید. مچ دست ها باید به طرف پایین باشند. این عمل مانع از استفاده ناگهانی و یک باره از گار موتوسیکلت خواهد شد.

برای حفظ تعادل خود در طول مسیر گردش، زانوهای خود را محکم در کنار باک بنزین نگه دارید. مسیری را که می خواهید در آن گردش کنید زیر نظر داشته باشد و از نگاه کردن به سطح زمین خودداری کنید.

پاهای موتور سوار در تمام لحظاتی که موتورسیکلت در حرکت است باید روی رکاب استقرار داشته، نوک پنجه پاها به طرف بالا قرار بگیرد. اگر نوک پنجه ها به طرف پایین باشد ممکن است پایتان در فضای بین جای پا و رکاب قرار گیرد. پاهای موتور سوار نقش بسیار مهمی در ترمز گیری و تعویض دنده دارند. لذا هنگام موتورسواری پاهایتان را نزدیک وسایل کنترل کننده قرار دهید.

 

حفظ تعادل

کنترل درست موتور سیکلت اهمیت فراوانی دارد که البته در حالت های مختلف تغییر می کند. راندن موتور سیکلت در ظاهر خیلی ساده به نظر می رسد و گاهی اوقات برای بعضی ها این تصور پیش می آید که اگر کسی بتواند اتومبیل را کنترل کند و یا دوچرخه ای را حرکت بدهد، راندن موتور سیکلت برای او کار ساده ای است. این گونه فکر کردن، باعث ایجاد درد سر برای اشخاص خواهد شد. بسیاری از افراد توانایی و مهارت لازم برای هدایت اتومبیل را دارا می باشند ولی در موتور سواری با مشکل روبرو هستند. شاید یک دلیل این موضوع آن باشد که اتومبیل دارای چهار چرخ است و در شرایط عادی واژگون نمی گردد ولی موتور سیکلت از اتومبیل دشوارتر است.

هنگام گذر از پیچها، حفظ تعادل میان نیروهای گریز از مرکز و جاذبه از یک طرف و همچنین کنترل ارتفاع مرکز ثقل از طرف دیگر دارای اهمیتی بالا می باشد. در تمام مراحل شتاب، حرکت، سکون و … موتورسوار باید واکنشی درست نشان دهد.

هر چه بر سرعت موتور سیکلت افزوده می شود، تمایل آن به حفظ همان وضعیت افزایش می یابد؛ این نکته ای است که موتورسواران تجربه می کنند. موتورسواران مبتدی، از واژگونی در سرعت های بسیار پایین بیم ناک هستند. البته این بدان معنی نیست که برای افزایش تعادل بر سرعت خود بیهوده بیفزاییم چراکه با افزایش دیوانه وار سرعت، ایمنی از دست می رود و همچنین انجام بسیاری از مانورها همچون تغییر جهت امکان پذیر نخواهد بود.

هدایت موتور سیکلت هنگام تغییر جهت

برای تغییر جهت موتور سیکلت دو روش و به عبارت بهتر دو نکته وجود دارد. برای سرعتهای پایین همچون سرعتهای کمتر از ۲۰ کیلومتر بر ساعت می توان با چرخش فرمان در جهت دلخواه، با احتیاط تغییر جهت داد. تغییر جهت در سرعتهای بالاتر نیاز به مهارت و تجربه کافی دارد. به هنگام تغییر جهت و پیچیدن در سرعتهای بالا نیروی گریز از مرکز را به خوبی احساس خواهید کرد. در چنین شرایطی اگر بدن خود را به مقدار لازم به سمت داخل پیچ متمایل نکنید واژگون خواهید شد. برای روشن شدن بهتر این موضوع به شکل زیر دقت نمایید.

دنده معکوس

دنده معکوس در واقع همان کم کردم دنده و یا تعویض دنده از سبک تر به سنگین تر است؛ مانند تغییر دنده از چهار به سه، سه به دو ویا دو به یک. البته در اصطلاح، هر نوع کم کردن دنده ای را «دنده معکوس» نمی گویند. شاید تا به حال اصطلاح «دنده معکوس کشیدن» را از زبان رانندگان باتجربه تر شنده باشید. منظور آنها از کشیدن دنده معکوس، کاهش دنده از سبک به سنگین در شرایط غیر معمول است. بع عنوان مثال، زمانی که خودرو در یک سراشیبی سرعت بیش از اندازه ای گرفته و ترمزهای موجود در وسیله نقلیه دارای توانایی کافی برای کاهش سریع سرعت نباشند، رانندگان می توانند از دنده معکوس استفاده کنند ویا به اصطلاح خودشان دنده معکوس بکشند. در چنین شرایطی ممکن است دنده به راحتی از سبک به سنگین تغییر نکند . نیاز به فشار بیشتر و البته مهارت کافی باشد. قرار دادن وسیله نقلیه در دنده های سنگین تر، باعث می شود که سرعتش افت قابل ملاحظه ای نماید و در نتیجه کنترل نهایی آن با استفاده از ترمزها امکان پذیر گردد.

موتورسواران باید ترتیب کم کردن دنده ها را رعایت کنند. به عنوان مثال قرار دادن دنده به طور ناگهانی از چهار به یک، خود خطرات دیگری را در پی خواهد داشت. اگر فکر می کنید که انجام دنده معکوس باعث به هم خوردن تعادل چرخ عقب می شود از انجام آن پرهیز کنید.

کم کردن دنده نسبت به افزایش دنده دشوارتر است. کاهش دنده باید به آرامی انجام شود در غیر این صورت برای موتور سیکلت و سرنشیان مشکل ایجاد می شود. گرفتن کلاچ باعث قطع ارتباط موتور و چرخ عقب می شود و دور موتور بلافاصله به دلیل قطع شدن فشار اهرم گاز پایین می آید. اهمر دنده، نیرو را به دنده کمتر که سنگین ترا ست انتقال می دهد و در حالی که کلاچ هنوز درگیر نشده است، دور موتور باید به حدی برسد که با سرعت چرخش چرخ عقب هماهنگی داشته باشد، به طوری که در زمان درگیر شدن کلاچ و ارتباط دوباره موتور و چرخ عقب مشکلی به وجود نیاید.

موانع پیش بینی نشده

اتفاقات غیر منتظره و موانع پیش بینی نشده هنگام رانندگی بسیار زیادند. در صورت هوشیاری هنگام راندن موتور سیکلت، بسیاری از آنها را می توان تشخیص داده، واکنش لازم نشان داد.

با رعایت نکات زیر، توانایی شما برای واکنش در برابر موانع پیش بینی نشده افزایش می یابد:

• همواره به جلو و اطراف خود توجه و دقت کافی داشته باشید.

• در طول مسیر حرکت روزانه سعی کنید اطلاعات کافی از مسیر به دست آورید.

• به علائم راهنمایی و رانندگی توجه و از آن ها پیروی کنید.

• پیش از ورود به پیچ از سرعت خود کاسته، در جایی قرار بگیرید که بیشترین میدان و عمق دید برای شما فراهم شود.
در صورتی که ذهن موتور سوار درگیر مشکلات شخصی باشد، تمرکز کافی برای پیش بینی خطرات احتمالی وجود نخواهد داشت!
اگر نمی توانید ذهن خود را از درگیری ها و مشغله های فکری خالی کنید، از رانندگی پرهیز نمایید هرچند احساس می کنید که موتور سوار متبحری هستید.

در صورتی که دید کافی از روبرو ندارید، آنقدر از سرعت خود بکاهید تا دست کم تمام وسایل متحرکی را که ۵ ثانیه با شما فاصله دارند در دیدرس شما قرار گیرند. منظور از فاصله ۵ ثانیه ای، فاصله ای است که وسیله ی نقلیه ی شما در مدت زمان ۵ ثانیه (با همان سرعتی که در حال حاضر دارد) طی می کند.

طبیعی است هر چه سرعت شما بیشتر باشد، فاصله دیداری ۵ ثانیه ای نیز بیشتر خواهد بود که این موضوع منطقی است؛ چراکه در صورت وقوع یک اتفاق غیر قابل پیش بینی در این محدوده، باید مسافت کافی برای تصمیم گیری و کنترل موتور سیکلت داشته باشید.

رسیدگی و تجهیز موتورسیکلت

بعضی از قطعات موتور سیکلت مصرفی بوده پس از مدت معینی باید با یک قطعه نو تعویض شوند. تایرها، لنت های ترمز و روغن موتور از مهمترین بخش هایی هستند که با توجه به میران پیمایش فرسوده و مستهلک می شوند.

بعضی بخش های دیگر از موتور سیکلت ممکن است بر اثر برخوردها و یا واژگونی های احتمالی دچار آسیب شوند و کارآیی خود را از دست بدهند. چراغهای راهنمای عقب از این دست قطعات هستند که به تجربه مشاهده گردیده نسبت به قطعات دیگر بیشتر آسیب می بینند. تعمیر و یا تعویض قطعات آسیب دیده را نباید به تعویق انداخت.

بسیاری از موتورسواران پس از خرید موتور سیکلت، با توجه به نیاز یا علاقه ی شخصی، ممکن است قطعات یا سیستم هایی را به موتور سیکلت خود اضافه یا نصب کنند. بعضی از این تجهیزات کاربردی بوده، خللی در عملکرد و ایمنی موتور سیکلت ایجاد نمی کنند که از آن جمله می توان به طلق محافظ باد اشاره نمود که بر روی دسته های فرمان نصب می شود. میله ها یا گارد محافظ پا، پشتی عقب ویا صندوقچه ی سبک کوچکی که در پشت نصب می شود نیز از جمله این موارد می باشند. این گونه تجهیزات در صورتی که بیرون زدگی از عرض یا طول متعارف موتور سیکلت نداشته باشند و خطری برای موتور سوار و دیگران ایجاد نکنند می توانند مورد استفاده قرار گیرند ولی نصب سیستم هایی همچون بوق های گوش خراش یا چراغ های تزیینی خیره کننده، نادرست و خلاف قوانین و مقررات می باشد.

استفاده از قفل زنجیر برای حفظ موتورسیکلت در برابر سرقت در صورتی که جای مناسب و ایمنی برای آن در نظر گرفته شود و مقابل دید شماره ی پلاک وسیله را نیز نگیرد بدون اشکان می باشد.

حرکت در سربالایی

حرکت در سربالایی به ویژه هنگام شروع به حرکت دشوارتر از حرکت در زمین مسطح است. اگر شیب سربالایی خیلی زیاد باشد، خطر بلند شدن چرخ جلو و افتادن از عقب نیز وجود خواهد داشت به ویژه زمانی که یک نفر ترک نشین پشت سر شما باشد.

برای تمرین چگونگی بالا رفتن از شیب و سربالایی ها، ابتدا از شیب های کم و دارای فضای کافی برای دور گرفتن استفاده کنید. بعد از این مرحله در قسمت بعدی باز هم از شیب های کم استفاده کنید؛ با این تفاوت که این بار موتور سیکلت را از ابتدای شیب یعنی بدون دور گرفتن اولیه به حرکت در آورید تا تجربه بیشتری برای بالا رفتن از شیب به دست آورید.

در مراحل ابتدایی تنها از دنده یک استفاده نمایید ولی در مراحل بعدی می توانید دنده های سبک تر را نیز تجربه کنید. البته این به شرطی است که شیب سربالایی، سرعت و قدرت موتور سیکلت این امکان را برای تان فراهم کند. تعویض دنده در این حالت باید خیلی سریع تر از حالت عادی انجام شود، چرا که موتور خیلی زود دور خود را از دست می دهد.

برای شروع حرکت در سربالایی، ابتدا باید با استفاده از ترمز عقب مانع حرکت موتور سیکلت به عقب شد. در صورتی که برای حفظ تعادل موتور سیکلت نیاز به هر دو پا می باشد. می توان از ترمز جلو استفاده نمود. هنگام شروع به حرکت باید توجه داشت که هم زمان با رها کردن تدریجی کلاچ، ترمز را نیز باید به تدریج آزاد نمود. در صورت نیاز باید از گاز بیشتری برای حرکت استفاده نمود.
حفظ تعادل نیز در انجام مراحل بالا دارای اهمیت می باشد چرا که به دلیل جاذبه زمین، موتور سیکلت تمایل به واژگونی دارد.

حرکت در سرازیری

برای مهارت یافتن در پایین آمدن از سرازیری، ابتدا از شیب های خیلی کم استفاده کنید. برای تمرین ابتدا موتور سیکلت را در دنده یک قرار دهید و بدون استفاده از گاز شروع به پایین آمدن از سرازیری کنید. وقتی که موتور خلاص نیست و در حالت دنده قرار دارد. دارای نوعی ترمز موتوری (کمپرس موتور) می باشد که نیروی ناشی از همین نوع ترمز، برای پایین آمدن ایمن از سرازیری ها بسیار موثر است.
در شیب های بسیار تند باید از دنده یک استفاده نمود ولی در شیب های کمتر می توان دنده های سبک تر را نیز به کار گرفت.

نکته بسیار مهم در سرازیری ها آن است که هرگز با دنده خلاص حرکت نکیند چرا که کنترل موتور با ترمزها به تنهایی خطرناک بوده حتی در مواردی امکان پذیر نمی باشد. خلاص کردن موتور و استفاده از ترمزها به تنهایی باعث داغ شدن لنت و از دست رفتن قدرت ترمزگیری می گردد.

تعویض دنده

تعویض آرام، به هنگام و درست دنده، کاهش فرسودگی موتور سیکلت را در پی خواهد داشت. در دفترچه راهنمای هر موتور سیکلت، حداکثر سرعت مجاز برای هر دنده آورده شده است. هنگام حرکت و یا افزایش و کاهش سرعت، دنده درست را انتخاب کنید. استفاده نادرست از دنده به ویژه در شیب ها و یا زمین های سر، موجب به هم خوردن تعادل موتورسیکلت می شود.

.
منابع:

.https://bama.ir
.https://test-drive.ir

- مطالب مرتبط -

«موتورسیکلت و لوازم جانبی»

البسه و اکسسوری

مشاهده مطالب ←

آرایش و زیبایی

مشاهده مطالب ←

لوازم خانگی و دکوری

مشاهده مطالب ←

بهداشت و سلامت

مشاهده مطالب ←

گل و گیاهان

مشاهده مطالب ←

موادغذایی و خوراکی

مشاهده مطالب ←

مسافرت و کمپینگ

مشاهده مطالب ←

نظافت و شستشو

مشاهده مطالب ←

ماشین و موتورسیکلت

مشاهده مطالب ←

لوازم دیجیتال

مشاهده مطالب ←

ساز و موسیقی

مشاهده مطالب ←

کودک و نوزاد

مشاهده مطالب ←

لوازم اداری

مشاهده مطالب ←

تحصیل و تحریر

مشاهده مطالب ←

منابع

مشاهده مطالب ←

قوانین

مشاهده مطالب ←

error: Alert: Content is protected !!