راهنمای لوازم ماهیگیری

تقریبا می توان گفت چیزی حدود ۳۵ هزار سال پیش مردان برای رفع نیازهای روزانه خود ماهیگیری کرده‌اند. تقریبا برای اولین بار در قرن ۱۶ میلادی با تکه‌هایی از چوب یک سری قایق ساخته شد که برای صید ماهی در آب های کم عمق رودخانه به کار می رفت. در آن زمان به دلیل اندازه‌های بزرگ ماهی ها این حرفه به صورت گروهی انجام می شد. با پیشرفت علم قایق های بزرگتری ساخته شد که دارای بادبان بود و به وسیله آن ها می توانستند در قسمت های مختلف دریا و اقیانوس ماهی صید کنند.

تعریف ماهیگیری:

ماهیگیری تنها به صید کردن ماهی از آب اطلاق نمی شود بلکه به صید هرگونه ماده غذایی که شامل انواع ماهی، میگو و خرچنگ از آب گفته می شود. در مجموعه به بیرون کشیدن هر نوع ماده غذایی از رودخانه‌ها، دریاها و رودخانه‌ها ماهیگیری گفته می شود.

لوازم ماهیگیری چیست؟

به یک سری ابزار و وسایل که به کمک آن ها می توانید از آب های آزاد به صید انواع ماهی بپردازید لوازم ماهی گیری گفته می شود. این لوازم بیشتر به مجموعه قلاب ماهیگیری اختصاص دارد اما می توان تور ماهیگیری و سبد ماهیگیری را هم زیر مجموعه این وسایل دانست زیرا همگی وسایلی هستند که به وسیله آن ها ماهی گرفته می شود.

ویژگی لوازم ماهیگیری خوب:

  • یک قلاب ماهی گیری خوب باید دارای یک چوب محکم مقاوم و انعطاف‌پذیر باشد که به وسیله آن بتوانید ماهی های سنگین وزن را هم صید نمایید.
  • باید دارای یک چرخ نرم و روان باشد تا حین ماهیگیری گیر نکند، در موقعی که ماهی به قلاب شما گیر می کند، در نخ ماهی گیری را جمع کرده و ماهی را از آب بیرون بکشید. امکان آزاد شدن ماهی از قلاب به دور از انتظار نیست.
  • دارای نخ نایلونی محکم و مقاومی باشد تا هنگام گرفتن ماهی های بزرگ و سنگین حین بیرون کشیدن از آب پاره نشود و به خوبی از خود مقاومت نشان دهد.
  • دارای سیستم بالانس روتور باشد، تا هنگامی که ماهی به قلاب شما گیر می کند، کم‌ترین میزان لرزش را از خود نشان دهد. این موضوع از نظر روانی به کنترل بهتر قلاب موقع صید کمک می کند.
  • دارای دسته قابل تنظیم باشد، یعنی هم برای افراد چپ دست و هم برای افراد راست دست بشود از آن استفاده کرد. برای مثال یکی از اعضای خانواده شما برخلاف سایر چپ دست باشد.
  • دارای اندازه های مختلف قلاب شامل دسته بلند و کوتاه باشد که به شما کمک می کند. تا ماهی ها را در اندازه های مختلف صید کنید.
  • انواع طعمه های مصنوعی را برای مدل های مختلف ماهی داشته باشد. هر ماهی به طعمه خاصی علاقه دارد و برای صید آن گونه باید از آن طعمه استفاده کرد.

بهترین طعمه برای ماهیگیری:

نوع طعمه بستگی به نوع ماهی های موجود در آب دارد. اگر از نوع ماهی های موجود در آب اطلاع داشته باشید می توانید بهترین طعمه را برای صید آن ها استفاده کنید. برای مثال برای صید ماهی قزل آلا به طعمه های گوشتی مانند کرم و دل مرغ نیاز دارید. زیرا این ماهی یک ماهی مهاجم گوشت خوار می باشد و به دنبال خوردن طعمه‌های خمیری نیست.

انواع طعمه برای ماهیگیری:

  • طعمه خمیری: این طعمه بیشتر برای صید ماهی های گیاه‌خوار مورد استفاده قرار می گیرد مانند ماهی سفید، برای تهیه این خمیر می توانید از آرد گندم استفاده کنید. اما توصیه می کنم خمیر را با نان پخته شده سبوس دار مانند نان سنگک تهیه کنید زیرا بودار تر بوده و ماهی ها را بیشتر به طرف خود جذب می کند.
  • طعمه های گوشتی: این طعمه برای صید ماهی های گوشت‌خوار مورد استفاده قرار می گیرد. برای این طعمه می توان از کرم خاکی، دل مرغ، جگر مرغ و پوست مرغ هم استفاده کرد. دل مرغ به دلیل اینکه روی قلاب به سختی کنده می شود مناسب تر است.
  • طعمه های مصنوعی: این طعمه ها دقیقا به شکل حشرات و کرم هایی ساخته می شوند که ماهی ها به آن علاقه زیادی دارند. جنس آن‌ها از پلاستیک است و می توان از آن‌ها دفعات زیادی استفاده کرد. این طعمه در شرایطی استفاده می شود که همراه خود طعمه ندارید و می خواهید ماهیگیری کنید.

نکات مهم هنگام خرید لوازم ماهیگیری:

  • قیمت: برای خرید هر وسیله‌ای قیمت نقش مهمی ایفا می کند. به طوری که نقش مهمی در انتخاب شما هم دارد. قبل از هر چیز مشخص کنید برای خرید لوازم ماهیگیری چه میزان قرار است هزینه کنید. زمانی که میزان بودجه مشخص شود خود به خود خیلی از مدل هایی که با قیمت شما هم‌خوانی ندارند از انتخاب شما خارج می شوند.
  • طول چوب: با توجه به رودخانه ای که قرار است از آن ماهی بگیرید مشخص می شود. هر چه طول چوب ماهیگیری شما بلندتر باشد می توانید قلاب را بیشتر به وسط رودخانه بفرستید. این موضوع بیشتر برای جاهایی استفاده می شود که درخت زیادی کنار رودخانه وجود دارد. برای اینکه قلاب شما به ریشه درختان کناری گیر نکند بهترین جا صید وسط رودخانه است.
  • جنس چوب دسته: چوبی که دسته از آن ساخته می شود باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد، یعنی در مقابل فشار و کشش از خود مقاومت نشان دهد. زیرا اگر از انعطاف پذیری بالا برخوردار نباشد خیلی زود شکسته می شود.
  • نوع چرخ: چرخ جمع کننده نخ باید بسیار روان و بدون گیر باشد، مدل های سه بلبرینگ آن بسیار سریع و روان هستند این مورد باعث می شود خیلی سریع ماهی را از داخل آب بیرون بکشید. اگر در این مرحله زیادی حوصله به خرج دهید ممکن است ماهی از قلاب خارج شود.
  • تعداد قلاب: معمولا درون جعبه لوازم ماهیگیری تعداد زیادی قلاب وجود دارد چیزی حدود سی تا پنجاه عدد که شما باید با توجه به اندازه ماهی ها اندازه قلاب خود را انتخاب کنید.
  • جهت چرخ: حتما به جهت چرخ نخ جمع کن توجه کنید، زیرا برای افراد دست چپ و دست راست جهت آن متفاوت است. البته در برخی مدل ها دسته قابل چرخش می باشد و برای افراد چپ دست و راست دست قابل استفاده است.
  • کیف لوازم: اگر لوازم ماهیگیری که خریداری می کنید فاقد کیف حمل بود، حتما باید برای آن یکی تهیه کنید. زیرا وسایل ماهیگیری به صورت کامل و مرتب درون آن قرار می گیرد و حمل آن به سادگی صورت می گیرد.

.
منابع:
.https://kimik.ir

- مطالب مرتبط -

«تجهیزات سفر و کمپینگ»

البسه و اکسسوری

مشاهده مطالب ←

آرایش و زیبایی

مشاهده مطالب ←

لوازم خانگی و دکوری

مشاهده مطالب ←

بهداشت و سلامت

مشاهده مطالب ←

گل و گیاهان

مشاهده مطالب ←

موادغذایی و خوراکی

مشاهده مطالب ←

مسافرت و کمپینگ

مشاهده مطالب ←

نظافت و شستشو

مشاهده مطالب ←

ماشین و موتورسیکلت

مشاهده مطالب ←

لوازم دیجیتال

مشاهده مطالب ←

ساز و موسیقی

مشاهده مطالب ←

کودک و نوزاد

مشاهده مطالب ←

لوازم اداری

مشاهده مطالب ←

تحصیل و تحریر

مشاهده مطالب ←

منابع

مشاهده مطالب ←

قوانین

مشاهده مطالب ←

error: Alert: Content is protected !!