واشر سر سیلندر چیست؟
واشر سرسیلندر قطعه ای است که ما بین سیلندر و سرسیلندر موتور خودرو قرار می گیرد، این قطعه از ترکیب پنبه نسوز، فلز مس و فولاد به منظور عایق کردن آب و روغن در کنار هم به کار می رود. در صورت خراب شدن این قطعه خودرو شما آب و روغن قاطی می کند.
منظور از سوختن واشر سر سیلندر چیست؟
زمانی که دمای موتور شما از حد مجاز بالاتر می رود، دمای بالای موتور باعث سوختن و از بین رفتن قسمتی از واشر سرسیلندر می شود، در این شرایط قسمتی از واشر درز پیدا می کند و موجب مخلوط شدن آب و روغن می شود. در این شرایط درب موتور خودرو سفید رنگ می شود، در اصطلاح عامیانه کپک زدن درب موتور نشانه سوختن واشر سرسیلندر است.
چه موقع واشرسرسیلندر را باید تعویض نمود:
در واقع تولید کنندگان این قطعه عمر آن را چیزی نزدیک به ۱۰۰ کیلومتر می دانند، یعنی بعد از این مقدار باید نسبت به تعویض آن اقدام نمایید، البته هنگام تعمیر موتور و زمانی که واشر سرسیلندر کمتر از زمان خود از بین می رود باید نسبت به تعویض آن اقدام کنید.
علائم و نشانه های خرابی واشرسرسیلندر:
- بالارفتن امپر آب: دمای موتور بیش از اندازه طبیعی بالا می رود، در این شرایط از وجود نشتی در سیستم خنک کننده مطمئن شوید، اگر نشتی وجود نداشت، به سراغ رادیاتور رفته ممکن است جرم گرفته باشد، اگر سالم بود ترموستات و سپس واتر پمپ را برسی کنید اگر سالم بود به احتمال قوی یا اشکال از فن می باشد و یا واشر سرسیلندر.
- کم شدن میزان آب رادیاتور: در هیچ شرایطی طبیعی نیست، زمانی که خودرو شما آب کم می کند، از وجود نشتی مطمئن شوید، اگر نشتی وجود نداشته باشد واشر سرسیلندر ایراد دارد.
- آب و روغن قاطی کردن: در صورتی که درب موتور یا رادیاتور خودرو را باز کردید و متوجه یک کپک یا سفیدک شدید، نشان بر مخلوط شدن اب با روغن و خرابی واشر سرسیلندر است.
- خروج دود سفید از اگزوز: اگر از اگزوز خودرو شما بخار آب و دود سفید همانند ابر خارج می شود، علت آن خرابی واشر سرسیلندر است.
- استارت خوردن سنگین: ممکن است، آب به داخل شمع های شما راه پیدا کرده باشد به همین دلیل خودرو به سختی روشن می شود.
- کارکرد بد موتور: اگر خودرو شما خوب کار نمی کند، و حالت ریپ زدن دارد، ممکن است دلیل بر خرابی واشر سرسیلندر باشد.
- کاهش قدرت موتور: اگر قدرت موتور خودرو شما به شکل چشم گیری کاهش پیدا کند می تواند دلیل بر خرابی یا سوختن واشر سرسیلندر باشد.
نکات مهم هنگام خرید واشرسرسیلندر:
- قیمت واشر: قیمت نقش مهمی در انتخاب واشر ایفا می کند، شما قبل از هر کاری باید میزان بودجه مورد نظر خود برای خرید واشر سرسیلندر را مشخص کنید، زمانی که میزان بودجه مشخص شود، خودبهخود خیلی از مدل ها از دایره انتخاب شما حذف خواهند شد.
- نوع واشر: واشر سرسیلندر انواع مختلفی دارد در واقع می توان گفت که هر خودرو با توجه به دمای موتور خود واشر سرسیلندر مربوط به خود را دارد، هرگز نمی توان از مدل های مشابه برای یک خودرو استفاده نمود.
- جنس واشر: همان گونه که در قسمت های قبلی توضیح داده شد، واشر سرسیلندر از موادی مانند پنبه نسوز، فلز مس و فولاد ساخته می شوند. معمولا واشرهایی که درصد فلز آن ها بیشتر است دیرتر از بین می روند، به عنوان مثال واشر سرسیلندر پژو ۲۰۶ تیپ ۵ و ۶ به علت داشتن میزان بیشتر فلز نسبت به پنبه نسوز نسبت به سایر خانواده پژو دیرتر واشر می زنند.
- برند واشر: برندهای مختلفی در بازار موجود هستند، که شما می توانید با مشورت از مکانیک خود یا سایر بستگانی که تجربه استفاده از یک برند خاص را دارند نسبت به خرید آن اقدام نمایید.
- نوع بسته بندی: از بسته بندی یک جنس می توانید به کیفیت آن پی ببرید، هیچ گاه اجناس تقلبی و بی کیفیت دارای بسته بندی مناسبی نیستند. در واقع شما می توانید از روی نوع بسته بندی به اصل بودن کالا پی ببرید. کالاهای اصلی و با کیفیت همیشه درون بسته بندی پلمپ شده با لیبل شرکت سازنده هستند.
- گارانتی: بیشتر سعی کنید، به دنبال خرید قطعاتی بروید که دارای گارانتی و خدمات پس از فروش هستند، هیچ گاه شرکتی کالای بی کیفیت خود را ضمانت نمی کند زیرا هزینه های سنگینی برای شرکت به همراه دارد.
- از نمایندگی مجاز خرید کنید: هیچ گاه نمایندگی های مجاز نمی توانند کالاهای تقلبی را به مشتری عرضه کنند زیرا با این کار در صورت لو رفتن حتی یک نمونه هم امتیاز نمایندگی از آن ها گرفته می شود، در واقع با زدن کد روی جعبه قطعه می توانید استعلام آن را از شرکت سازنده بگیرید.
.
منبع: کیمیک | https://kimik.ir
.