راهنمای پولی سر میل لنگ خودرو

پولی‌سر میل‌لنگ خودرو چیست؟

یک فولی یا همان پولی فلزی است که روی میل‌ لنگ خودرو به وسیله یک عدد پیچ نصب می‌شود، داخل پولی یک شیار وجود دارد که حتما باید روی برامدگی روی میل لنگ نصب گردد. جنس پولی سر میل لنگ از فلز و لاستیک است. این قطعه مسئول انتقال قدرت از موتور خودرو به وسیله تسمه به سایر قسمت‌ها مانند: کمپرسور کولر، هیدرولیک فرمان، دینام و استارت می‌باشد. البته بسته به مدل خودرو ممکن است این قطعات کم یا زیاد شوند. بنابراین باید این قطعه از کیفیت لازم برخوردار باشد تا توانایی تحمل فشار زیاد برای چرخش این قطعات را داشته باشد.

 

قسمت‌های تشکیل دهنده پولی‌سر میل‌لنگ:

  • قسمت داخلی: از یک پولی فلزی شیاردار ساخته می‌شود، این قسمت با میل نگ خودرو به صورت مستقیم در تماس می‌باشد.
  • قسمت میانی: از جنس لاستیک است که روی قسمت داخلی قرار می‌گیرد و به پولی حالت ارتجاعی می‌دهد. این لاستیک با دادن حالت فنری ضربات ناشی از کمپرسور به موتور را خنثی می‌کند.
  • قسمت خارجی: شامل یک پولی فلزی که روی قسمت میانی قرار می‌گیرد، روی قسمت خارجی این پولی دارای شیارهای مخصوص برای نگهداری تسمه است. این شیارها از افتادن تسمه جلوگیری می‌کنند.
  • خار تثبیت و پیچ: خار تثبیت کننده روی پولی قرار می‌گیرد، و روی پولی یک عدد پیچ محکم می‌شود. وظیفه این خار ثابت کردن بولی در محل مورد نظر آن می‌باشد و از شل شدن پیچ موقع چرخش جلوگیری می‌کند.

وظیفه پولی سر میل لنگ در خودرو چیست؟

  1. انتقال قدرت موتور خودرو از طریق میل لنگ به سایر قطعات به وسیله تسمه
  2. نیروی لازم برای چرخش پمپ هیدرولیک فرمان که سبب چرخش راحت فرمان خودرو می شود را فراهم می‌کند.
  3. زمانی که از خودرو خود کولر می‌گیرید، قدرت لازم جهت چرخش کمپرسور کولر را فراهم می‌ سازد، کار کمپرسور چرخش گاز کولر می‌باشد.
  4. همان طور که می‌دانید باتری برای اینکه وظیفه خود را به درستی انجام دهد نیاز به شارژ شدن دارد، این کار را دینام انجام می‌دهد که وظیفه چرخاندن آن هم به عهده پولی سر میل لنگ است.
  5. مهم‌ترین وظیفه این قطعه دفع ضربه‌های ناشی از شوک وارد شده از طریق کمپرسور کولر به هیدرولیک فرمان و میل لنگ خودرو می‌باشد.

مواردی که باعث خرابی پولی سر میل لنگ می‌شود:

  • زمانی که در بزرگراه با سرعت زیاد در حال حرکت هستید و کولر خودرو را فعال می‌کنید، یک ضربه شدید به پولی سر میل لنگ وارد می‌شود.
  • چرخ فرمان خودرو تا آخر به هر دو طرف چپ و راست این کار علاوه بر وارد کردن فشار زیاد به سیستم هیدرولیک فرمان به پولی سر‌میل لنگ هم آسیب وارد می‌کند.
  • روشن کردن خودرو زمان دور زدن زیرا در این شرایط علاوه بر فشار کمپرسور کولر، فشار هیدرولیک فرمان هم به پولی وارد می‌شود.
  • خرابی یکی از پولی‌ها یا هرزگرد‌هایی که به صورت مستقیم و غیر مستقیم با پولی سر میل لنگ در تماس هستند، سبب وارد شدن ضربه به پولی می‌شود.

انواع پولی سر میل لنگ:

  1. پولی سر‌میل‌لنگ پراید
  2. پولی سر‌میل‌‌لنگ پژو ۴۰۵
  3. پولی سر‌میل‌لنگ پژو ۲۰۶
  4. پولی سر‌میل‌لنگ پژو ۲۰۷
  5. پولی‌ سر‌میل‌لنگ زانتیا
  6. پولی سر‌میل‌لنگ رنو مگان
  7. پولی سر‌میل‌لنگ رنو ال ۹۰
  8. پولی سر‌میل‌لنگ جک
  9. پولی سر‌میل‌لنگ ام‌ وی ام
  10. پولی سر‌میل‌لنگ تیبا
  11. پولی سر‌میل‌لنگ چری
  12. پولی سر‌میل‌لنگ مزدا ۳
  13. پولی سر‌میل‌لنگ تویوتا

بهترین مارک پولی سر میل لنگ:

اگر بخواهیم تنها یک برند خاص را به عنوان بهترین مدل پولی سر میل لنگ به شما معرفی کنیم، بیشتر یک شو تبلیغاتی را انداخته‌ایم تا معرفی محصول، بنابراین تصمیم داریم در این مطلب شما را با بهترین برند‌های پولی‌ سر میل لنگ موجود در بازار آشنا کنیم.

  • پولی سر‌میل‌لنگ وجودی
  • پولی سر‌میل‌لنگ دینا پارت
  • پولی سر‌میل‌لنگ پرشین
  • پولی سر‌میل‌لنگ ورسی
  • پولی سر‌میل‌لنگ پاسیکو
  • پولی سرمیل‌لنگ جی ای اس پی
  • پولی سر‌میل‌لنگ ام تک
  • پولی سر‌میل‌لنگ آذرین البرز
  • پولی سر‌میل‌لنگ هانتر
  • پولی سر‌میل‌لنگ توسن
  • پولی سر‌میل‌لنگ یونیکس
  • پولی سر‌میل‌لنگ ایساکو
  • پولی سر‌میل‌لنگ بی پی کو

 

نکات مهم هنگام خرید پولی سر میل لنگ خودرو:

  1. قیمت پولی: قبل از هر کاری میزان بودجه برای خرید پولی سر میل لنگ را مشخص کنید، قیمت نقش مهمی در انتخاب شما دارد. با مشخص کردن میزان بودجه خود به خود مدل‌هایی که در محدوده قیمتی شما قرار ندارند، از انتخاب شما حذف شده و انتخاب برای شما آسان می‌شود.
  2. نوع پولی: برای هر خودرو نوع مشخصی از پولی سر میل‌لنگ ساخته می‌شود، توجه داشته باشید که شما باید دقیقا همان نمونه را برای خودرو خود انتخاب کنید. برای مثال: پولی سر میل‌لنگ خودرو پژو ۴۰۵ را نمی‌توان روی خودرو پژو ۲۰۶ نصب کرد. پس حتما برای هر خودرویی دقیقا همان نمونه را انتخاب و خریداری نمایید.
  3. جنس پولی: پولی سر‌میل‌لنگ معمولا از فلز آلومینیوم و پلاستیک ساخته می‌شود. البته در خودروهای قدیمی به طور کامل فلزی بودند و خرابی در کار آن‌ها نبود. امروزه با اضافه شدن کولر روی خودروها هنگام استارت زدن کمپرسور فشار زیادی به پولی وارد می‌شود در نتیجه اگر تمام فلزی باشد. ضربه از طریق میل لنگ به موتور وارد می‌شود. اما امروزه با اضافه کردن لایه میانی پلاستیکی ضربه به موتور خودرو کاملا حذف شد.
  4. گارانتی: به سراغ مدل‌هایی بروید که دارای گارانتی و خدمات پس از فروش هستند. این اجناس معمولا از کیفیت بالایی برخوردارند، زیرا هیچ گاه شرکتی تا از کیفیت قطعه خود اطمینان نداشته باشد آن را ضمانت نمی‌کند. زیرا برای شرکت هزینه‌های زیادی به همراه دارد پس می‌توان داشتن گارانتی را سندی برای کیفیت بالای محصول دانست.
  5. برند پولی: بهتر است به سراغ برند‌های شناخته شده بازار بروید، این برندها معمولا از قبل تست شده و به قول معروف امتحان کیفیت خود را پس داده‌اند. از طرفی عقل نیز حکم می‌کند وقتی جنس شناخته شده در بازار وجود دارد، نباید به سراغ برندهای ناشناخته رفت و ریسک تست نمودن آن‌ها را پذیرفت. زیرا در صورتی که آن محصول بی کیفیت از آب درآید، شما برای خرید یک قطعه مجبورید چند بار هزینه کنید.
  6. نوع بسته‌بندی: از روی بسته‌بندی یک قطعه تا حدودی می‌توان به کیفیت آن پی‌برد. معمولا جنس‌های اصلی و باکیفیت دارای بسته‌بندی شکیل و زیبایی هستند، البته خیلی از تولید کنندگان قطعات یدکی بدل آن‌ها را درون جعبه جنس اصلی قرار می‌دهند با این تفاوت که اجناس اصلی با لیبل شرکت پلمپ شده‌اند، اما درب جعبه اجناس تقلبی باز و بدون پلمپ می‌باشد.
  7. از فروشگاه معتبر خرید کنید: متاسفانه روزانه حجم زیادی کالای تقلبی وارد بازار می‌شود که از نظر ظاهری کاملا مشابه جنس اصلی هستند و تنها راه تشخیص این دو از یکدیگر داشتن مهارت و تجربه لازم در این زمینه است. اگر تجربه و مهارت لازم در زمینه تشخیص اجناس تقلبی را ندارید، حتما از فروشگاه معتبر خرید کنید تا کلاه سرتان نرود و جنس تقلبی را به عنوان جنس اصل خریداری نکنید.

چند نکته برای افزایش طول عمر پولی سر میل لنگ خودرو:

  • هرگز با سرعت بالا درون جاده بدون کلاچ گرفتن کولر خودرو را روشن نکنید. همیشه قبل از فشار دادن دکمه Ac کلاچ را گرفته و بعد از شنیدن صدای کمپرسور به آرامی آن را آزاد کنید.
  • هیچ گاه موقع دور زدن که پمپ هیدرولیک فشار زیادی به پولی وارد می‌کند، کولر را روشن نکنید، حتی با گرفتن کلاچ در زمان روشن کرد.
  • در صورت خراب شدن هر یک از هرزگرد‌های اطراف یا پولی‌های دیگر نسبت به تعویض آن‌ها اقدام کنید. خراب شدن هر یک از این قطعات به پولی سر میلنگ آسیب وارد می‌کند.

.
منبع: کیمیک | https://kimik.ir
.

- مطالب مرتبط -

«خودرو و لوازم جانبی»

البسه و اکسسوری

مشاهده مطالب ←

آرایش و زیبایی

مشاهده مطالب ←

لوازم خانگی و دکوری

مشاهده مطالب ←

بهداشت و سلامت

مشاهده مطالب ←

گل و گیاهان

مشاهده مطالب ←

موادغذایی و خوراکی

مشاهده مطالب ←

مسافرت و کمپینگ

مشاهده مطالب ←

نظافت و شستشو

مشاهده مطالب ←

ماشین و موتورسیکلت

مشاهده مطالب ←

لوازم دیجیتال

مشاهده مطالب ←

ساز و موسیقی

مشاهده مطالب ←

کودک و نوزاد

مشاهده مطالب ←

لوازم اداری

مشاهده مطالب ←

تحصیل و تحریر

مشاهده مطالب ←

منابع

مشاهده مطالب ←

قوانین

مشاهده مطالب ←

error: Alert: Content is protected !!