راهنمای زیورآلات طلا

قبل از خرید طلا لازم است بدانید که طلای ۲۴ عیار طلای خام و با ارزشترین طلا به حساب می‌آید. البته طلای ۲۴ عیار برای زیورآلات مناسب نیست. اینکه می‌گویند طلا عیار ۱۰ دارد بدین معناست که اگر طلا به ۲۴ قسمت تقسیم شود، ۱۰ قسمت آن طلای خالص بوده و ۱۴ قسمت دیگر آن فلز‌های دیگر از قبیل کربن، نقره، روی یا نیکل می‌باشد.

طلا و جواهرات در ایران غالبا با طلای ۱۸ عیار ساخته می‌شوند. طبق تعاریف بالا یعنی ۱۸ قسمت از آن طلای خالص بوده و ۶ قسمت آن از فلزاتی دیگر ساخته شده است. پس نتیجه می‌گیریم هرچقدر عیار طلا بالاتر باشد، آن طلا با ارزشتر و گرانتر خواهد بود.

نکته دیگر که لازم است بدانید این است که تحت هیچ شرایطی نباید فریب چیزی به اسم طلای ۲۴ عیار را بخورید. این نوع طلا فقط به صورت شمش وجود دارد و به دلیل نرم بودن قابل استفاده در ساخت زیورآلات نمی‌باشد. به همین خاطر طلاسازان مجبورند میزانی از فلزات دیگر را به آن اضافه کنند تا قابل ساخت شود.

.

نشانه‌های هک شده روی طلا

معمولا نشانه‌هایی که بیانگر عیار طلای زیورآلات باشد روی قسمتی از طلا که جلوی چشم نباشد، هک می‌شوند. در ایران، چون طلای ۱۸ عیار رایج است، شما باید به دنبال عبارت ۱۸k روی طلای خود باشید. K در واقع بیانگر عیار طلا بوده و اول کلمه‌ی karat به معنی عیار می‌باشد.

البته این امکان که خودتان مطمئنا بتوانید اصل یا تقلبی بودن طلایی را تشخیص دهید، وجود ندارد. حتی برخی از طلافروشان خود معترف هستند که با وجود گذراندن دوره‌های فنی تشخیص طلا، باز هم گاهی دچار خطا در تشخیص می‌شوند.

.

تشخیص طلای دست دوم از نو

به گفته‌ی متخصصان راه دقیق و کاملی برای تشخیص دست دوم بودن طلایی که استفاده‌ی کمی از آن شده و سپس فروخته شده است وجود ندارد، اما به طور کلی برای تشخیص دست دوم بودن طلا بهترین راه بررسی دقیق ظاهر طلا و به‌خصوص قفل و بند طلاست. این قسمت‌ها معمولا برخورد بیشتری دارند و در طلاهای دست دوم براقیت کمتری نسبت به طلای نو دارند. حتی در بعضی موارد خش‌هایی نیز روی آن‌ها به چشم می‌خورد.

.

اگر طلایی که خریداری کرده‌ایم تقلبی بود چه کنیم؟

پیش از هرچیزی دقت کنید که طلا را حتما از واحد‌هایی که زیر نظر اتحادیه طلا و جواهر هستند و پروانه کسب دارند، خریداری کنید تا اگر خلافی صورت گرفت از سوی اتحادیه قابل پیگیری باشد. هر طلافروشی با صدور فاکتور برای محصول طلا، درواقع طلایی که شما خریداری کرده‌اید را تضمین کرده است و در قبال اصل یا تقلبی بودن آن مسئول است. در این فاکتور فروش قید می‌شود که طلا ۱۸ عیار است و مارک سازنده نیز مشخص است که هویت فروشنده را نشان می‌دهد.

پس لازم است همیشه مواظب فاکتور خرید طلای خود باشید تا در صورت بروز مشکل بتوانید پیگیری کنید. از طرفی بدون فاکتور خرید قادر به فروش طلای خود نیز نخواهید بود. زیرا امکان اثبات اینکه خودتان صاحب طلا هستید وجود ندارد و هیچ طلافروشی نمی‌تواند آن را از شما خریداری کند. مگر در شرایطی که طلافروش شما را بشناسد.

اگر فاکتور طلای خود را گم کردید، بلافاصله به واحدی که طلا را از آن خریداری کرده‌اید مراجعه کنید. با دادن تاریخ دقیق خرید طلا، فروشنده می‌تواند پس از تایید خرید یک فاکتور المثنی برای شما صادر کند. دقت کنید که تاریخ دقیق خرید طلا را باید الزما به خاطر داشته باشید.

قبل از خرید به رنگ طلایی که می خواهید خریداری کنید فکر کنید

مرسوم ترین رنگ طلا و جواهرات همان رنگ طلایی است. اما در بازار، جواهرات با پایه ی طلای سفید و رزگلد نیز وجود دارد. اما می توانید طلاهایی به رنگ قهوه ای، سبز و آبی نیز پیدا کنید که با تکنیکهای خاص آبکاری و طلاسازی به این رنگها در آمده اند.

برای خرید به هیچ وجه عجله نکنید و از چند گالری دیدن کرده تا مدل مدنظر خود را پیدا کنید

برای خرید جواهرات مغازه های طلا فروشی مرسوم هستند،اما امروزه خرید آنلاین طلا و جواهر انتخاب و خرید طلا وجواهرات را راحت کرده است.

.

۱۳ راه برای تشخیص طلای اصل از بدل

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که پس از خریدن زیورآلات طلا به اصل یا بدل بودن آن شک کنید. در چنین شرایطی چگونه باید طلا را از بدلیجات تشخیص دهیم؟

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از صدا و سیما، یکی از چالش‌هایی که در خرید طلا وجود دارد تشخیص طلاست. برخی مواقع اتفاق می‌افتد که فروشندگان، طلای تقلبی را به جای طلای اصل به خریداران می‌فروشند. خیلی از افراد برای تشخیص طلای اصل به سراغ عدد و حروف حک شده روی طلا می‌روند اما روش‌های خانگی دیگری نیز برای شناسایی طلا وجود دارد.

چنانچه نتوانید تشخیص دهید طلایی که خریداری کرده‌اید اصل است یا خیر، قطعاً ضرر خواهید کرد. برای این که از اصل بودن طلا، مطمئن شوید می‌توانید از دستگاه تشخیص طلا استفاده کنید؛ اما اگر به این دستگاه دسترسی ندارید با استفاده از روش‌های خانگی، تشخیص طلا از بدلیجات را انجام دهید. در ادامه قصد داریم شما را با انواع راه‌های تشخیص طلا از بدل آشنا کنیم.

اعداد حک شده بر روی طلا را چک کنید

یکی از روش‌های تشخیص طلا از بدل این است که اعداد و کدهای حک شده بر روی آن را بررسی کنید. این کدها به این منظور بر روی طلاها حک می‌شوند که اطلاعات کاملی در مورد محصول به خریداران و فروشندگان ارائه کنند. چنانچه طلا را بررسی نموده و متوجه شدید یکی از کدهای ۳۷۵، ۵۰۰، ۹۹۹، ۹۵۸، ۹۱۶، ۷۵۰، ۵۸۵ و ۵۸۳ بر روی آن حک شده است مطمئن باشید محصولی که در دست دارید جزو مصنوعات طلاست. یکی از این کدها بر روی تمامی طلاهای زینتی حک شده است. فقط در برخی از طلاهای قدیمی نمی‌توان این کدها را مشاهده کرد. در این صورت نیز برای تشخیص عیار طلا از دستگاه تشخیص عیار طلا استفاده می‌شود. چنانچه کدهای حک شده چیزی به غیر از کدهایی که در بالا به آنها اشاره شد باشند، فروشنده طلا کالای تقلبی به شما تحویل داده است

برای تشخیص طلا از بدل، رنگ آن را کنترل کنید

شما می‌توانید با کنترل رنگ، به اصل یا تقلبی بودن طلا پی ببرید. در این راه تشخیص طلا باید رنگ طلا را بعد از مدتی بررسی کنید. اگر متوجه شدید که رنگ آن کدر شده و رنگ اصلی اش از بین رفته است یقین پیدا کنید که طلای شما تقلبی بوده است. این روش از بهترین روش‌های تشخیص طلا در خانه است. زیرا طلای اصل به هیچ عنوان تغییر رنگ نداده و تحت هیچ شرایطی رنگ آن از بین نمی‌رود. اگر بعد از مدتی متوجه شدید که طلای شما رنگ پس داده و رنگ اصلی آن از بین رفته است، در اصل بودن آن شک کنید. در این حالت می‌توانید با استفاده از راه‌های شناسایی طلا از اصل یا تقلبی بودن آن مطمئن شوید.

طلا را بر روی سطح سرامیکی بکشید

بسیاری از فلزات دارای ظاهری شبیه به طلا هستند. این مسئله، زمینه را برای کلاهبرداری افراد سودجو فراهم کرده است. به عنوان مثال در بسیاری از موارد، فلز برنج را جایگزین طلا کرده و به خریدارانی که اطلاعاتی در این زمینه ندارند می‌فروشند. به منظور تشخیص طلا از برنج می‌توانید آن را بر روی سطح سرامیکی بکشید. از آن جایی که طلا دارای بافتی نرم تر از برنج است بر روی سطح مورد نظر ردی بر جای خواهد گذاشت. به این ترتیب می‌توانید مطمئن شوید که طلایی که خریداری کرده اید اصل است یا خیر.

تشخیص طلای اصل از طریق خاصیت آهنربایی

برخی از مواقع با کشیدن روکش طلا روی فلز دیگر آن را به عنوان طلا و با قیمت کمتری به مشتری می‌فروشند. برای تشخیص طلای اصل از این تقلبی آن خاصیت آهنربایی آن را امتحان کنید. به طلا آهنربا نمی‌چسبد بنابراین اگر به زیورآلاتی که خریده اید آهنربا چسبید، شما فریب فروشنده را خورده اید.

تشخیص طلای اصل با سرکه

برای چک کردن طلای خود، آن را درون سرکه بگذارید. بعد از ۵ دقیقه اگر سیاه شد، تقلبی و بدل است.

برای تشخیص طلا از بدلیجات، آن را گاز بگیرید

یکی دیگر از روش‌های تشخیص طلا از بدلیجات این است که آن را گاز بگیرید! حتماً بسیار دیده اید که قهرمانان ورزشی که مقام اول را کسب می‌کنند مدال طلای خود را گاز می‌گیرند. این گاز گرفتن تنها برای ژست گرفتن برای عکاسی نیست، بلکه یک راه شناخت طلا بوده و منشأ علمی دارد. زمانی که طلا را گاز بگیرید به دلیل ویژگی‌های ساختاری منحصر به فردی که دارد جای دندان هایتان بر روی آن باقی می‌ماند. البته باید برای دیدن رد دندان‌های خود، کمی میزان دقت خود را بالا ببرید. برای شناختن طلا با هزینه کم و به صورت آنی می‌توانید از این روش استفاده کنید.

آمونیاک در تشخیص طلا کاربرد دارد

برای تشخیص طلای سفید از نقره می‌توانید از آمونیاک استفاده کنید. آمونیاک ماده است که با تمامی فلزات به غیر از پلاتین وارد واکنش می‌شود. در این روش که از جمله راه‌های تشخیص طلا از بدل است تغییر رنگ فلزات را باید بررسی کرد. چنانچه طلای شما طلای سفید اصل باشد در تماس با آمونیاک، تغییر رنگ نمی‌دهد؛ اما فلزات دیگر در واکنش با این ماده، دچار تیرگی می‌شوند.

تشخیص طلا با وایتکس را نیز تست کنید

یک روش دیگر برای تشخیص طلا از بدلیجات این است که از وایتکس استفاده کنید. البته قبل از توضیح درباره این روش باید عنوان کنیم تشخیص طلا با وایتکس باعث ایجاد خوردگی در طلا می‌شود. از این رو توصیه نمی‌کنیم از این روش استفاده کنید. برای انجام این روش، کافی است به مقدار بسیار کم در حدود یک قطره کوچک از وایتکس را بر روی طلا بریزید. اگر متوجه تغییر رنگ فلز به قرمز، سبز یا قهوه ای شدید، طلای شما اصل است؛ اما اگر فلز مورد نظر، سیاه شد، نشان دهنده بدل بودن آن می‌باشد.

آب نیز از راه‌های تشخیص طلا به شمار می‌رود

ساده ترین و کم هزینه ترین روش تشخیص دادن طلا از فلزات دیگر، استفاده از آب است. در این روش شناسایی طلا می‌توانید جواهرات خود را در آب بیاندازید. اگر طلاها در کف ظرف مانده و شناور نشدند، مطمئن باشید که طلاهای شما اصل هستند.

تشخیص طلای اصل با یُد

با ید می‌توان اصل بودن طلا را چک کرد. روی سطح طلا کمی ید بکشید اگر رد آن باقی ماند طلا تقلبی و بدل است. اما اگر از بین رفت زیورآلات شما اصل است.

اگر یک قطره ید روی پلاتین بریزید و رد تیره از خود باقی گذارد، هر چه تیرگی بیشتر باشد پلاتین خالص تر است.

تشخیص طلای اصل با یخ

طلا و نقره رسانش گرمایی بسیار قوی نسبت به سایر فلزات دارا هستند. اگر شما بر روی یک تکه یخ طلا و نقره ی خود را قرار دهید سرعت ذوب یخ بالا می‌رود به طوری که فکر می‌کنید شی داغی را روی آن قرار داده اید پس برای تشخیص طلا و نقره اصل می‌توان از این روش استفاده کرد.

تشخیص طلا با وزن کردن

در صورتیکه به تازگی شمش طلایی خریده اید، اما نگران هستید که طلای تقلبی را به جای طلای اصل خریداری کرده باشید، می‌توانید برای تشخیص این موضوع آن را وزن کنید. ابتدا شمش را روی یک ترازوی دقیق قرار دهید و وزن آن را اندازه بگیرید. سپس یک ظرف را پر از آب کرده، روی ترازو قرار دهید و نشانگر وزن ترازو را صفر کنید. شمش را به صورت کامل داخل آب فروببرید و مجددا آن را وزن کنید. برای تشخیص کافی است عدد اول را به عدد دوم تقسیم کنید. در صورتیکه رقم به دست آمده ۱۹/۳۲ باشد، طلای خالص خریداری کرده‌اید.

تشخیص طلا با اسید نیتریک

یک روش قطعی برای تشخیص طلا استفاده از اسید نیتریک است. جواهرتان را داخل یک ظرف فولادی ضد زنگ قرار دهید. یک قطره اسید نیتریک روی آن بریزید، در صورتی که با یگدیگر واکنش ندادند طلای شما اصل است. اما اگر رنگ قطره اسید نیتریک در اثر واکنش سبز یا قهوه‌ای شد، طلای شما تقلبی است. توجه داشته باشید اسیدنیتریک به زیورآلات شما آسیب می‌رساند. به علاوه به دلیل خطرناک بودن اسید نیتریک بهتر است اینکار را به یک طلافروش با تجربه بسپارید.

از طلا فروش حتما درباره ی شرایط بازگرداندن طلا سوال کرده و شناسنامه ی جواهر را درخواست کنید

شرایط بازگرداندن طلا برای شما به عنوان مشتری بسیار مهم است،اینکه هنگام فروش جواهر چقدر ضرر یا سود می کنید. به علاوه شناسنامه ی جواهر به شما این اطمینان را می دهد که جواهری با اصالت را خریداری کرده اید.

.

نحوه نگهداری و  تمیز کردن طلا

نحوه تمیز کردن طلا یکی از چالش‌هایی است که ممکن است برای هریک از ما پیش آمده باشد. چون سیاه و کدر شدن طلا برای هیچ کسی خوشایند نیست. هر فردی که با این مشکل مواجه می‌شود دوست دارد بسیار سریع در خانه از شر تغییر رنگ طلا و کدر شدن آن خلاص شود و زیور آلات طلایی که دارد دوباره مثل روز اول براق و درخشان شوند.

.

اهمیت تمیز کردن طلا

طلا با گذشت زمان در کنار محصولاتی مانند عطر، مواد بهداشتی و همچنین عرق بدن، درخشش خود را از دست می‌دهد. استفاده‌ی مداوم از قطعات طلا هم باعث کدر شدن و سایش آنها می‌شود. بنابراین لازم است حتما هر چند وقت یک بار تمیز شود تا دوباره درخشش خود را به دست بیاورد.

اینکه برخی از طلاها سیاه می‌شوند به خاطر وجود فلزات دیگر است. به جز طلای خالص موجود در جواهرات، بقیه آلیاژها با اکسیژن هوا، سولفور و رطوبت وارد واکنش شیمیایی می‌شوند و این باعث می‌شود تا طلای شما بعد از مدتی سیاه و کدر شود. طلای ۲۴ عیار که همان طلای خالص است، بسیار نرم است و نمی‌توان به راحتی از آن مصنوعات ساخت. به همین خاطر، طلای ۲۴ عیار را با فلزات ارزشمند دیگری همچون مس و نقره ترکیب می‌کنند تا به سفتی موردنظر برسد تا بتوان از آن جواهر یا هر مصنوعی از جنس طلا ساخت.

یعنی در واقع سیاه شدن و کدر شدن مصنوعات طلا به خاطر این نیست که طلای آنها اصل نیست، بلکه به خاطر وجود مقدار زیادی فلزات دیگر غیر از طلا در آنهاست. هر چه عیار طلایی که می‌خرید بالاتر باشد، امکان سیاه شدن آن کمتر خواهد بود. اگر فلز مس به کار رفته در ساخت طلا، کیفیت پایینی داشته باشد یا درصد مس بیشتر از نقره باشد، احتمال اینکه طلا سیاه شود زیاد است. این امر در فصل‌های گرم سال بیشتر مشاهده می‌شود. چون بدن انسان عرق می‌کند و نمک موجود در آن با مس موجود در طلا واکنش نشان می‌دهد و رد سیاه یا سبز از خود بر جا می‌گذارد.

.

روش‌های تمیز کردن طلا

به چندین روش مختلف می‌توان طلا و جواهرات را تمیز کرد. البته روش برق انداختن جواهرات با طلا کمی متفاوت است. چون سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی بافت حساسی دارند و ممکن است با مواد اسیدی یا قلیایی آسیب ببینند. بنابراین، به غیر از روش تمیز کردن طلا با مایع ظرفشویی، بقیه موارد که در زیر آموزش داده‌ایم را برای جواهرات و سنگ‌های قیمتی به کار نگیرید.

 

تمیز کردن طلا با مایع ظرفشویی

۱- برای پاک کردن هر نوع سیاهی از روی طلا می‌توانید چند قطره مایع ظرفشویی ملایم که فسفات ندارد را درون آب ولرم بریزید. هم بزنید. یک کاسه کوچک را با ۱ تا ۲ پیمانه آب ولرم (۲۴۰ تا ۴۷۰ میلی‌لیتر) پر کنید. چند قطره مایع ظرفشویی بریزید و حدود ۱۰ تا ۱۵ ثانیه هم بزنید تا کاملا ترکیب شوند. حتما حواستان باشد که مایع ظرفشویی نباید «فسفات» داشته باشد وگرنه سطح طلا را می‌خورد.

۲- طلا را به مدت ۱۵ دقیقا درون کاسه قرار دهید تا خیس بخورد. این کار باعث می‌شود تا هر نوع کثیفی یا سیاهی از سطح طلا جدا و پاک شود. پس از ۱۵ دقیقه آن را با دستمال تمیز کنید.

۳- با مسواک بسیار نرم سطح طلا را برس بکشید. اگر سیاهی‌ها با دستمال پاک نشدند، مسواک نرم را به محلول آب و مایع ظرفشویی آغشته کنید. آن را روی جاهایی که سیاه و کدر شده بکشید. فقط حواستان باشد که خیلی فشار نیاورید تا سطح طلا خراش برندارد.

۴- طلا را زیر آب شیر آبکشی کنید تا مایع ظرفشوئی از سطح آن کاملا شسته و تمیز شود. برای اطمینان از نیفتادن طلا از دست و گیر نکردن آن در چاه سینک، توصیه می‌کنیم حتما یک آبکش یا سبد با سوراخ‌ها بسیار ریز درون سینک بگذارید و سپس طلا را زیر شیر بشویید.

۵- پس از شستن طلا، آن را با دستمال نرم و بدون پرز (مثل دستمال عینک یا دستمال‌های جیر مخصوص جواهرات) خشک کنید. سپس طلا را در معرض هوا قرار دهید و بگذارید یک شب تا صبح بماند تا کاملا خشک شود.

در آخر می‌توانید با دستمال مخصوص برق انداختن جواهرات سطح آن را دستمال بکشید تا درخشش طلا به آن بازگردد.

.

تمیز کردن طلا با جوش شیرین

۱- دو پیمانه (۴۷۰ میلی‌لیتر) آب را درون قابلمه یا شیرجوش بزرگ بجوشانید. داخل یک تابه پیرکس یا ظرف شیشه‌ای، یک لایه فویل آلومینیومی قرار دهید. فویل را فشار دهید تا کاملا روی سطح پیرکس ثابت شود. لبه‌های فویل را به سمت بیرون لبه‌های ظرف تا کنید.

۲- حواستان باشد که سمت براق فویل آلومینیومی باید رو به بالا باشد. همچنین مراقب باشید که ظرف شیشه‌ای حتما پیرکس باشد زیرا قرار است آن را روی حرارت قرار دهید و اگر در برابر گرما مقاوم نباشد، خواهد شکست.

۳- برای تمیز کردن طلا با جوش شیرین طلایی که سیاه و کدر شده را درون پیرکس روی فویل بگذارید. پودر جوش‌شیرین را روی آن بپاشید. حدود ۱ تا ۱.۵ قاشق غذاخوری جوش‌شیرین (حدود ۱۴ تا ۲۱ گرم) باید روی هر قطعه طلایی که سیاه شده بریزید.

۴- حدود ۲ پیمانه (۴۷۰ میلی‌لیتر) آب جوش را درون پیرکس، روی آلومینیوم بریزید و بگذارید ۵ دقیقه به حال خود باقی بماند. باید طلا درون محلول آب جوش و جوش‌شیرین غرق شود. لازم نیست هیچ ماده دیگری اضافه کنید. ورقه آلومینیومی باعث می‌شود تا جوش‌شیرین و آب داغ با هم وارد واکنش شیمیایی شوند.

۵- طلا را با چنگال یا انبر آشپزی بردارید و زیر شیر آب سرد بگیرید. یا می‌توانید یک کاسه را پر از آب سرد کنید و طلا را درون آن بیندازید و اجازه دهید حداقل ۴۵ ثانیه یا ۱ دقیقه در آب بماند تا مطمئن شوید که محلول جوش‌شیرین روی سطح آن باقی نمانده است.

۶- قطعه طلایی که با جوش‌شیرین تمیز کرده‌اید را با کمک یک دستمال بدون پرز و نرم خشک کنید. طلا را درون دستمال بگذارید و همه‌ی قسمت‌های آن را با انگشتان دست و دستمال خشک کنید تا مطمئن شوید هیچ ماده‌ای روی سطح آن باقی نمانده است. پس از خشک کردن طلا با دستمال بهتر است ۵ تا ۱۰ دقیقه هم آن را در معرض هوای آزاد بگذارید تا مطمئن شوید رطوبتی باقی نمانده است.

توجه داشته باشید این روش برای جواهراتی که سنگ‌های قیمتی روی آنها کار شده به هیچ وجه مناسب نیست. جوش‌شیرین به بافت، استحکام و درخشش سنگ‌های جواهر آسیب جدی وارد می‌کند. پس فقط طلاهایی که سنگ و نگین ندارند را با جوش‌شیرین تمیز و براق کنید.

.

تمیز کردن طلای سیاه شده با آمونیاک

توجه داشته باشید که آمونیاک می‌تواند باعث حساس شدن پوست و خارش و سوزش آن شود. بنابراین هنگام انجام مراحل زیر حتما دستکش به‌دست داشته باشید.

۱- داخل یک کاسه شیشه‌ای یک پیمانه (۲۴۰ میلی‌ لیتر) آب ولرم بریزید و یک قاشق چایخوری (۴.۹ میلی لیتر) مایع ظرفشویی / صابون ظرفشویی به آن اضافه کنید.

۲- نصف قاشق چایخوری (۲.۵ میلی لیتر) آمونیاک به محلول آب و صابون اضافه کنید و با یک اسفنج آن را هم بزنید. حواستان باشد که آمونیاک بوی بسیار تند و زننده‌ای دارد و بهتر است این کار را در یک فضای باز در خانه انجام دهید؛ مثلا در بالکن یا کنار پنجره که هوا در جریان باشد. اگر امکان باز کردن پنجره را ندارید، حداقل ماسک بزنید تا گاز آمونیاک وارد ریه‌هایتان نشود.

۳- قطعه طلایی که سیاه شده و می‌خواهید براقش کنید را درون کاسه بیندارید و اجازه دهید ۱۰ ثانیه بماند. برای اینکه طلا را در محلول آمونیاک بیندازید، توصیه می‌کنیم آن را چند سانتی‌متر بالاتر از کاسه بگیرید و سپس به آرامی درون محلول پرت کنید. مراقب باشید محلول آمونیاک به بیرون نپاشد. پس از ۱۰ ثانیه با یک انبر، طلا را بیرون بیاورید. مطمئن شوید که همه جای قطعه‌ی طلای موردنظر به طور کامل در محلول آمونیاک قرار داشته.

۴- با کمک مسواک، جاهایی که سیاه و کدر شده را برس بکشید. این کار را حتما در بالای کاسه انجام دهید تا محلول آمونیاک روی جاهای دیگر چکه نکند. حتما در طول این کار دستکش به دست داشته باشید. در غیر این صورت پوستتان آسیب خواهد دید.

۵- پس از مسواک زدن قطعه طلا را حدود ۳۰ تا ۴۵ ثانیه زیر آب سرد بگیرید تا همه مواد از سطح آن پاک شود. سپس آن را با کمک حوله یا دستمال نرم، خشک کنید.

طلای شسته شده با آمونیاک را با کمک اسفنج و مایع ظرفشویی دوباره بشویید تا مطمئن شوید که هیچ‌گونه آمونیاکی روی سطح طلا باقی نمانده است.

.

تمیز کردن طلا با سرکه

تمیز کردن طلا با سرکه را ما به هیچ عنوان پیشنهاد نمی‌کنیم. چون سرکه حالت اسیدی دارد و باعث خورندگی طلا می‌شود. اما یک دستورالعمل عمومی برای از بین بردن سیاهی طلا با سرکه وجود دارد که در زیر نوشته‌ایم:

۱- دو قاشق چایخوری نمک را درون نصف لیوان سرکه‌ی سفید بریزید و هم بزنید.

۲- طلا را درون این محلول قرار دهید تا چند دقیقه بماند. سپس آن را از درون سرکه بیرون بیاورید و بررسی کنید که آیا سیاهی‌ها از بین رفته یا خیر.

۳- اگر از بین رفته بود طلا را زیر آب ولرم آبکشی کنید. سپس آن در فضای اتاق بگذارید تا خودش خشک شود.

.

فرق تمیز کردن طلا و جواهرات

در بالا تمامی روش‌های تمیز کردن طلا را برایتان نوشته‌ایم. اما اغلب این روش‌ها برای تمیز کردن جواهرات که دارای سنگ‌های قیمتی هستند، مناسب نیستند. بهترین روش تمیز کردن جواهرات چیست؟ کارهای زیر را به ترتیب انجام دهید:

برای تمیز کردن طلایی که نگین و سنگ قیمتی روی آن سوار شده به روش زیر عمل کنید:

۱- مقداری کمی محلول آب ولرم و پودر صابون درست کنید.

۲- یک دستمال نخی و بدون پرز را درون محلول خیس کنید. آب اضافه آن را بگیرید. سپس با استفاده از آن سطح طلا و نگین را تمیز کنید. این کار را آرام انجام دهید که به سنگ آسیبی وارد نشود.

۳- پس از شستن جواهر با محلول صابون، یک دستمال دیگر بردارید و کمی آن نم‌دار کنید، سپس روی سطح انگشتر و نگین بکشید تا صابون شسته شود.

۴- در آخر انگشتر را کنار بگذارید تا در هوای آزاد خشک شود. حتما جواهر را خشک کنید. چون ماندن آب و رطوبت روی آن باعث ترک خوردن گوهر می‌شود.

نکته: حواستان باشد که اگر از سنگ‌های قیمتی نظیر اوپال، زمرد و تانزانیت در زیورآلات شما به کاربرده شده‌است، آنها را خیس نکنید و مسواک نزنید.

.

استفاده از دستگاه‌های اولتراسونیک

اگر نخواهید از روش‌های خانگی و ارزان استفاده کنید تا برای طلاهای شما مشکلی پیش نیاید و خیالتان از بابت آن‌ها راحت باشد، استفاده از این روش بسیار مؤثر است؛ زیرا این روش اگرچه گران‌ترین روش برای براق کردن طلا است، از بی‌خطرترین و مؤثرترین روش‌ها برای برق انداختن زیورآلات طلای خانم‌ها است.
با استفاده از این روش دیگر نگران خراب شدن و ساییده شدن طلاهای خود نباشید.

شیوه‌ی استفاده از این روش

جواهرات خود را به یک جواهرفروشی ببرید و آن را با دستگاه تمیزکننده اولتراسونیک تمیز کنید. آن‌ها جواهرات شما را در ظرفی از مایع فرومی‌برند و ارتعاشات با فرکانس بالا را از طریق مایع به طلاها می‌فرستند و تقریباً بلافاصله، آلودگی طلاها از بین می‌رود.
این روش نیز هزینه‌ی چندان زیادی نخواهد داشت و ممکن است برخی از جواهرفروشان که از آن‌ها خرید کرده اید این کار را برایتان رایگان انجام دهند. البته اگر چندین قطعه طلا را با هم ببرید که تمیز کند، در وقت و هزینه برای شما صرفه‌جویی می‌کند و ارزان‌تر خواهد شد.

.

نکاتی که در مورد تمیز کردن طلا و جواهر باید بدانید

– زیورآلات طلا به راحتی گرد و خاک را به خود جذب می‌کنند. به همین دلیل، اگر به طور مرتب از زیورآلات خود استفاده نمی‌کنید، بهتر است آن‌ها را در یک جعبه در بسته نگهداری کنید تا خاک نگیرند.

– کلر درون آب استخرهای شنا از دشمنان اصلی طلا و جواهر شماست. بنابراین برای حفظ درخشندگی طلا بهتر است هنگام شنا طلاهای خود را در بیاورید.

– با استفاده از یک خمیر دندان و مسواک هم می‌توانید به راحتی زیورآلات خود را براق کنید و از درخشندگی آن لذت ببرید. کمی خمیردندان روی طلا بریزید. با مسواک بسیار نرم روی آن بکشید. سپس طلا را زیر آب بشوئید و با دستمال بدون پرز خشک کنید.

– پس از استفاده از طلاهایتان، آن‌ها را در یک کیسه‌ی نرم و ضد لک و یا کیف جواهرات خود قرار دهید و در جای خشک و بدون رطوبت نگه‌دارید.

– خوب است بدانید که از فروشگاه‌های طلا و جواهر می‌توانید محلول مخصوص شست‌وشوی جواهرات گران‌قیمت را خریداری کنید.

.

نکاتی برای براق کردن طلا

خب تا به اینجا مراحل لکه‌گیری و تمیز کردن طلاها را برایتان بیان کردیم. بهتر است نکاتی را در رابطه با براق کردن طلا بدانید. برای اثربخشی بهتر مواد بر روی طلا و جواهرات از یک دستمال تمیز و خشک کمک بگیرد. همچنین سعی کنید از حرکات دایره‌ای برای تمیز کردن و خشک‌کردن طلاهایتان استفاده کنید.
به یاد داشته باشید طلا یک فلز نرم است. مسواک زدن و خشک‌کردن طلا را ملایم و آرام انجام دهید؛ زیرا ماده‌های اسیدی آن را نرم کرده و مسواک می‌تواند طلا را از بین ببرد.

کمک گرفتن از طلا فروش‌ها

از طلافروش‌ها بپرسید که چگونه طلا را براق کنیم؟ آن‌ها بهترین و مطمئن‌ترین روش را برایتان پیشنهاد می‌کنند؛ زیرا آن‌ها با توجه به عیار و نوع طلا به شما پیشنهاد می‌دهند از چه روشی استفاده کنید.

  • برای درخشش سریع و تمیز کردن سنگ‌های قیمتی، آن‌ها را با یک پارچه‌ی نرم مخصوص نگین پاک‌کنید. این پارچه را می‌توانید از جواهرسازی‌ها خریداری کنید. البته استفاده از دستمال عینک هم برای این کار مناسب است. دستمال نباید به نگین‌ها و سنگ‌ها خش بیندازد.
  • اگر جواهرات و طلاهای خود را در ظرف‌شویی می‌شویید، درب فاضلاب را ببندید یا آن را کاملاً بپوشانید تا در صورت لغزش طلا از دست شما، زیورآلات خود را از دست ندهید. یا می‌توانید، جواهرات خود را در صافی‌های ریز بشویید.

پیشگیری از لکه‌دار شدن و کثیف شدن طلا

  • قبل از دوش گرفتن، طلاها و جواهرات خود را در جعبه‌ی جواهرات خود نگه‌دارید. صابون‌های اسیدی و رطوبت باعث لکه‌دار شدن و جرم گرفتن طلاها خواهد شد.
  • کلر می‌تواند به طلاهای شما آسیب برساند. این گاز می‌تواند باعث تغییر رنگ طلاهای شما شود. اگر از سفیدکننده‌ی کلردار برای تمیز کردن طلا استفاده می‌کنید باید مراقب باشید.
  • هرگز طلا را با دستمال‌های تمیز کاغذی و زبر تمیز نکنید. این دستمال‌ها الیاف کوچک زبر و چوبی مانند دارند که باعث خراش طلا می‌شود.
  • پس از استفاده از طلاهایتان، آن‌ها را در یک کیسه‌ی نرم و ضد لک و یا کیف جواهرات خود قرار دهید و در جای خشک و بدون رطوبت نگه‌دارید.

براق کردن و شست‌وشوی طلا با آب جوش

بعضی از خانم‌ها از آب جوش برای درخشان کردن و تمیز کردن طلاهای خود استفاده می‌کنند. برخی از خانم‌ها می‌پرسند که با کمک آب جوش چگونه طلا را براق کنیم؟
باید گفت که استفاده از این روش نیازمند دقت و سرعت عمل است تا مبادا طلاهای خود را خراب کنید. البته اگر نکات زیر را به‌خوبی رعایت کنید می‌توانید طلاهای خود را مثل روز اول تمیز و درخشان کنید.

مراحل شست‌وشوی طلا با آب جوش

سعی کنید مرحله‌به‌مرحله و با توجه به نکات ذکرشده، براق کردن طلای خود را شروع کنید:

  • ابتدا آب را بجوشانید، البته نیازی نیست که آب زیادی جوش آید فقط باید به‌اندازه‌ای باشد که آب کمی داغ شود.
  • در ظرفی دیگر طلاهای خود را نگه‌دارید طوری که هیچ‌کدام از قطعات طلا بر روی دیگری نماند؛ زیرا آب جوش باید به تمام قطعات همه‌ی جواهرات برسد.
  • در این مرحله آب جوش آمده را بااحتیاط بسیار بر روی طلاهایتان بریزید. مراقب باشید که آب زیاد جوش نباشد تا طلاها را بسوزاند.
  • حال که آب کل طلاها را فراگرفت منتظر بمانید تا آب خنک‌تر شود. زمانی که با دست خود طلاها را به‌راحتی برداشتید می‌توانید آن‌ها را با دست خود مالش دهید و یا با یک برس نرم به‌آرامی جرم‌ها و لکه‌ها را از آن‌ها بشویید.
  • در آخر با کمک یک حوله‌ی نرم آن‌ها را به‌آرامی خشک‌کنید و منتظر بمانید تا کاملاً خشک شوند.

الف) مقداری‌ خاک‌اره‌ نرم‌ یا خاکستر چوب‌ تهیه‌ کنید و زیورآلات‌ را درون‌ آن‌ فرو ببرید. سپس‌ به ‌وسیله‌ خاک ‌اره‌ یا خاکستر چوب، سطح‌ آنها را مالش‌ دهید. پس‌ از پاک ‌کردن‌ طلا و جواهر از خرده‌های‌ چوب‌ یا خاکستر، شفافیت‌ و برق‌ چشمگیری‌ را مشاهده‌ خواهید کرد.

ب) با مالش‌ دادن‌ قطعه‌ ای‌ چرم‌ یا پارچه‌ نخی‌ بر سطح‌ طلا، برق‌ و جلای‌ خاصی‌ به‌ وجود می‌آید.

.

منابع:
.https://www.hamshahrionline.ir
.https://vasetkala.com
.https://www.beytoote.com

- مطالب مرتبط -

«جواهرات و زیورآلات»

البسه و اکسسوری

مشاهده مطالب ←

آرایش و زیبایی

مشاهده مطالب ←

لوازم خانگی و دکوری

مشاهده مطالب ←

بهداشت و سلامت

مشاهده مطالب ←

گل و گیاهان

مشاهده مطالب ←

موادغذایی و خوراکی

مشاهده مطالب ←

مسافرت و کمپینگ

مشاهده مطالب ←

نظافت و شستشو

مشاهده مطالب ←

ماشین و موتورسیکلت

مشاهده مطالب ←

لوازم دیجیتال

مشاهده مطالب ←

ساز و موسیقی

مشاهده مطالب ←

کودک و نوزاد

مشاهده مطالب ←

لوازم اداری

مشاهده مطالب ←

تحصیل و تحریر

مشاهده مطالب ←

منابع

مشاهده مطالب ←

قوانین

مشاهده مطالب ←

error: Alert: Content is protected !!