راهنمای زیورآلات عقیق یمنی

عقیق یمنی چیست؟ معروفت ترین رنگ در اذهان عمومی رنگ سرخ نگین عقیق سرخ است که تقریبا اکثریت سنگ یمنی را با این رنگ می شناسند اما این گوهر دارای چندین رنگ متنوع نظیر کبود، یاسی، مشکی، پرتقالی، قهوه ای و … می باشد. در مورد عقیق یمنی یا همان yemen agate باید بگوییم که معادن آن از قدیمی ترین، باکیفیت ترین و بهترین معادن این گوهر در جهان محسوب می‌شوند. در شرح این گوهر باید گفت که این سنگ با ارزش از کشور یمن استخراج میشود و کیفیت و برتری سنگی که از معادن یمن استخراج می شوند، در قیاس با دیگر معادن به مراتب بیشتر بوده و از قیمت بالاتری برخوردارند. خوب است بدانید که بدلیل خواص عقیق سرخ یمنی و دیگر انواع آن معمولا این گوهر خوش رنگ و زیبا، یک دست و کمیاب بوده و اکثر علاقه مندان به سنگ های قیمتی و کلکسیونى، از میان انواع مختلف آن معمولا به دلیل زیبایی و خواص سنگ عقیق یمنی سرخ و قهوه ای را انتخاب میکنند. البته بایستی توجه نمود که انواع دیگر این گوهر نظیر خراسانی، برزیلی و … نیز در این بین جایگاه خاص خودشان را دارند و بی ارزش نیستند. این نگین را با عناوینی نظیر یمن، یمانی و… نیز می‌شناسند.

.

شناخت عقیق یمنی اصل

احتمالا این سوال برای شما مطرح شده است که عقیق یمنی اصل چه رنگی است و چه ویژگی هایی دارد و ما انگشتر عقیق اصل را از کجا تهیه کنیم؟ برای بهره بردن از خواص عقیق یمنی لازم است تا نوع اصلی آن را هنگام خرید تشخیص داد اما لازمه تشخیص آن چشم آگاه، تجربه کافی و یک میکروسکوپ می‌باشد. مواردی مانند گذاشتن تار مو روی آن و سوزاندن آن و یا خط انداختن بروی شیشه و یا دیدن شکل هایی نظیر گلبرک داخل نگین و موارد دیگر کمک زیادی به تشخیص عقیق یمنی نمی کند. عقیق یمنی اصل و معدنی رنگ تقریبا یکنواخت دارد. به طور کل ساختار سنگ و رنگ داخل این گوهر چنان نرم و ریز هستند که با چشم معمولی و غیر مسلح سنگ یک دست بنظر می رسد. خوب است که بدانید عقیق یمنی اصل چه رنگی است؟ درواقع رنگ این گوهر گاهی کاملاً یکدست و گاه دارای ترکیب رنگی است. معروفترین رنگهای این گوهر شامل سیاه، قهوه ای، سرخ، پرتقالی و کبود است. در مقابل نور داخل نگین حالت روغنی دارد در حالی که در حالت کلی چنین جلایی ندارند. اما اگر سنگی رگه طبیعی داشت و کمی رنگدانه هم داشته باشد بشرط شفاف و درخشان بودن و همینطور حرارت ندیدن با ارزش می تواند باشد.

در مورد سختی این نگین به این نکته دقت کنید که اگر با یک قطعه سنگ یشم بر روی آن خط کشیدید و جای آن باقی ماند بدانید که آن سنگ، تقلبی است و این از خواص عقیق سرخ و دیگر انواع آن است که جای خط روی آن باقی نمیماند. البته این را بدانید که هر نوع سنگی دارای سختی منحصر به فرد خود می باشد. اگر در فروشگاه جواهرات و سنگ های قیمتی بودید و فروشنده با سوزن روی آن خط کشید و اثری روی آن نماند از او بخواهید این کار را با استفاده از سنگ یشم انجام دهد. اگر با کشیدن سنگ یشم بر روی آن، خطی به جا نماند، آن نگین اصل است همچنین دانستن این مطلب که عقیق یمنی اصل چه رنگی است میتواند تا حدی کمک کند تا بهتر تشخیص دهیم و بدانیم که انگشتر عقیق اصل را از کجا تهیه کنیم، برای مثال نگین عقیق یمنی سبز وجود ندارد.

 نحوه تشخیص عقیق های بهسازی شده

اولین عامل در تشخیص نگین های رنگ شده فاکتور “بو” می‌باشد. دقت کنید هر چه قدر که نگین ها را پس از رنگ آمیزی شسته باشند باز هم ته مانده بوی اسیدها و مواد شیمیایی در سنگ قابل تشخیص است، مخصوصا زمانی که فروشنده نگین‌ را برای عرضه از کیسه پلاستیکی خارج می‌کند. اصولا عقیق سنگی بدون بو می‌باشد و داشتن بوی مواد شیمیایی نشان از احتمال تقلبی بودن دارد.
فاکتور دوم چرب نبودن می‌باشد. زمان فرآوری عقیق کوچکترین تنش حرارتی (در اثر زود خنک کردن یا زود گرم گردن به وجود می آید) باعث ایجاد ترک در سنگ می‌شود و تعدادی از فروشندگان با چرب کردن سطح نگین تلاش می‌کنند علاوه بر افزایش جلا و درخشش سنگ، ترک‌ها را نیز پنهان نمایند. پس این سنگ با سطح چرب شده به احتمال زیاد دارای مشکل است.

فاکتور سوم بررسی حاشیه نگین‌ ها است. در نوع سرخ که رنگ شده‌اند پس از گذشت زمان حاشیه سنگ‌ها رنگ خود را از دست می‌دهد و در کناره ها به شکل حنایی و کم رنگ مشاهده می‌شود که باعث تشخیص نوع تقلبی از اصل و آگاهی از اینکه ما باید انگشتر عقیق اصل را از کجا تهیه کنیم می شود و شما میتوانید با انتخاب نوع اصلی این سنگ از خواص عقیق سرخ بهره مند شوید.

 تشخیص عقیق یمنی از خراسانی

عقیق خراسانی نیز از جمله سنگ های با ارزش و قیمتی است که از انواع آن استفاده های بسیاری میشود و ویژگی ها و خواص مخصوص خودش را دارد اما به دلیل شباهت ظاهری این سنگ با عقیق یمنی ممکن است گاهی اوقات اشتباهی در تشخیص عقیق یمنی از خراسانی رخ دهد. توصیه می شود برای تشخیص عقیق یمنی از خراسانی حتما به یک کارشناس مراجعه کنید چرا که از نظر ظاهری این دو سنگ بسیار شبیه به هم هستند و تشخیص آنها کار دشواری است. اما در اینجا چند روش ساده تشخیص عقیق یمنی از خراسانی را شرح میدهیم:

معمولا عقیق خراسانی نیز ساختار مستحکم و محکمی دارد و شیئ تیز و برنده ای نمیتواند به راحتی این سنگ را بشکند. از مواردی که میتواند باعث کمک به تشخیص عقیق یمنی از خراسانی شود این است که اگر این گوهر را در مقابل نور خورشید قرار دهید خواهید دید که اشکالی همانند کندوی زنبور یا حباب یا لاک لاک پشت در آن دیده خواهد شد. این بافت ابری مانند مشهورترین روش تشخیص عقیق یمنی از خراسانی است اما قطعیت ندارد به این معنی که ممکن است آن نگین بافت ابری (همان طرح کندوی زنبور) را داشته باشد اما خراسانی باشد و بالعکس یعنی آن بافت معروف را نداشته باشد امام یمنی باشد.

روش تشخیص بعدی که آن هم نیز قطعیت ندارد نوع تراش این گوهر است. در تراش خراسانی، سنگ دارای برجستگی گنبدی مانند است که به تراش دامله معروف است ولی در نوع تراش یمنی، نگین دارای دیواره ای دور تا دورش است و سطح نگین جست و طرح گنبدی بسیار بسیار کمی دارد.

-تراش-یمنی-و-تراش-دامله-خراسانی-سنگ-عقیق عقیق یمنی: روش تشخیص + شگفت انگیزترین خواص عقیق سرخ یمنی اصل

فراموش نکنید که روش علمی و دقیقی برای تعیین یمنی بودن وجود ندارد و بهترین روش مراجعه به کارشناس و خرید از فرد و فروشگاه معتبر برای تشخیص عقیق یمنی از خراسانی است و اطلاعات لازم را در مورد اینکه انگشتر عقیق اصل را از کجا تهیه کنیم را به ما خواهند داد و شما میتوانید بدون دغدغه و نگرانی از خواص عقیق یمنی بهره ببرید.

.

نگهداری از نگین عقیق یمنی

جهت تخلیه و پاکسازی عقیق از امواج منفی می توانید آن را در هفته یک بار در آب جاری بشویید. و جهت شارژ مجدد سنگ را در معرض نور خورشید قرار دهید.

راه های تمیز کردن انگشتر عقیق

  • خاک
  • روغن
  • آب
  • گل
  • برنج
  • گیاه مریم

.

منابع:

.https://sharafonline.ir
.https://www.javaheribina.com

- مطالب مرتبط -

«جواهرات و زیورآلات»

البسه و اکسسوری

مشاهده مطالب ←

آرایش و زیبایی

مشاهده مطالب ←

لوازم خانگی و دکوری

مشاهده مطالب ←

بهداشت و سلامت

مشاهده مطالب ←

گل و گیاهان

مشاهده مطالب ←

موادغذایی و خوراکی

مشاهده مطالب ←

مسافرت و کمپینگ

مشاهده مطالب ←

نظافت و شستشو

مشاهده مطالب ←

ماشین و موتورسیکلت

مشاهده مطالب ←

لوازم دیجیتال

مشاهده مطالب ←

ساز و موسیقی

مشاهده مطالب ←

کودک و نوزاد

مشاهده مطالب ←

لوازم اداری

مشاهده مطالب ←

تحصیل و تحریر

مشاهده مطالب ←

منابع

مشاهده مطالب ←

قوانین

مشاهده مطالب ←

error: Alert: Content is protected !!