راهنمای شامپوی سر

شامپوها در چند نوع موجودند که عمده آن‌ها برای بدن یا برای سر است که در این مقاله منظور ما از خریدن شامپو، آنهایی است که مناسب موی سر است. همان طور که قبل‌تر گفتیم، تعریف شامپوی خوب برای هر کسی متفاوت است؛ چرا که نیازهای مو و پوست افراد با هم فرق دارد.

برای خریدن شامپوی خوب به نکات زیر توجه کنید:

– حتماً نوع پوست خود را بشناسید و بدانید که شامپو را برای کدام مورد یا مشکل موهایتان خریداری می‌کنید.

– به توضیحات روی بسته‌بندی شامپو دقت کنید. بدانید که شامپو تقویت کننده است یا متعادل کننده، حجم دهنده است یا مرطوب کننده! نوع صاف کننده نیز هست که باید مد نظر قرار دهید.

– بهتر است هیچ کدام از انواع شامپو را در جای دیگری به کار نبرید.

– در صورت داشتن مشکلات حاد حتماً برای تجویز شامپوی مناسب به پزشک مراجعه کنید.

– باید بدانید که شامپو برای قسمت پوست سر و تمیز کردن بخش‌های نزدیک به ریشه مو مناسب بوده ولی مرطوب کننده‌ها برای قسمت‌های میانی مو مناسب‌اند و نباید در استفاده از آن‌ها نزدیک ریشه و پوست سر زیاده روی کنید.

– از ادغام چند نوع مختلف شامپو با هم خودداری کنید؛ چرا که هر کدام فرمولاسیون متفاوتی دارند و همین امر ممکن است مشکل را تشدید کند.

– به تاریخ انقضای محصول دقت کنید چرا که ممکن است در صورت استفاده از محصول تاریخ گذشته، مشکلات پوست و موی سر افزایش یابد.

– همچنین در کنار استفاده از شامپوی مناسب، در صورت چرب نبودن موها، از یک مدل مرطوب کننده یا سرم مو هم استفاده کنید تا سریع‌تر نتیجه بگیرید.

– از زیاده روی در استفاده از شامپو خودداری کنید؛ چرا که ممکن است باعث آسیب‌های بیشتر شود.

– محصولات را به صورت اصل از مراکز معتبر تهیه کنید.

– لازم است که در صورت داشتن بارکد بر روی محصول، از طریق کد مندرج بر روی بسته‌بندی اصل بودن آن را پیگیری کنید.

.

انتخاب شامپوی مناسب برای نوع چرب پوست سر

اگر پوست سر شما چرب است، احتمالاً تا به حال شامپوهای بسیاری را امتحان کردید که به کار شما نیامده‌اند. از شست‌وشوی روزانه گرفته (حتی دوبار در روز) تا چند روز فاصله میان شامپوها برای کنترل چربی‌های اضافی و چربی پوست را انجام داده‌اید. نکاتی را که باید در انتخاب شامپوی مناسب برای نوع چرب پوست سر رعایت کنید عبارتند از:

– از شامپوهایی که آب‌رسان، مرطوب‌کننده، صاف‌کننده هستند یا برای موهای فر تعبیه شده‌اند اجتناب ورزید. این شامپوها به موهای چرب شما رطوبت اضافه وارد خواهند کرد.

– به دنبال برچسب‌هایی باشید که در آن عبارت حجم‌دهنده، تقویت‌کننده و متعادل‌کننده ذکر شده باشد. این محصولات غیررطوبتی هستند و برای از بین‌بردن چربی اضافی تأثیرپذیری بیشتری دارند.

– یک شامپوی شفاف‌کننده می‌تواند کمک بزرگی برای نوع بسیار چرب پوست سر باشد، اما مراقب باشید که از این محصول زیاد استفاده نکنید.

– استفاده از یک شامپوی دوگانه را امتحان کنید. یک شامپوی دوگانه، مانند تمیزکننده دوگانه برای صورت، از دو شامپوی جداگانه برای برآوردن نیازهای متفاوت مو تشکیل شده است. از یک فرمول برای پوست سر چرب خود استفاده کنید و فرمول دیگر را برای شست‌وشوی زیر ریشه‌ها مورد استفاده قرار دهید.

– در هنگام استفاده از شامپو زمان بیشتری بگذارید تا چربی شکسته شود و پوست سر خود را تا حدامکان به خوبی بشوئید.

– بعد از شامپوزدن از نرم‌کننده بر روی پوست سر اجتناب ورزید. به جای آن، بر روی ساقه میانی و انتهای موی خود تمرکز کنید و شست‌وشو را به خوبی انجام دهید.

.

انتخاب شامپوی مناسب برای نوع خشک پوست سر

هنگامی‌که پوست سر شما خشک، خارشی یا پوسته‌پوسته باشد، نحوه‌ی انتخاب شامپوی مناسب می‌تواند خط مقدم جبهه دفاعی شما در مقابل شرایط ناراحت‌کننده‌ای باشد که برای شما رخ می‌دهد. ضروری است تا شامپویی را انتخاب کنید که مشکل دیگری را برای پوست خشک شما ایجاد نکند. برای پوست سر خشک این نکات را در نظر داشته باشید:

– از شامپوهایی که تقویت‌کننده، استحکام‌دهنده و حجم‌دهنده هستند اجتناب ورزید. این محصولات، رطوبتی که پوست شما نیاز دارد را از آن می‌گیرند.

– برای پوست‌های سری که کمی خشک هستند و خارش یا پوسته‌پوسته‌شدن اندکی دارند به دنبال شامپویی باشید که رطوبت، آبرسانی، صاف‌کردن یا فر شدن را ارتقا می‌بخشد. شامپوهای حاوی روغن و سیلیکون باعث حفظ رطوبت خواهند شد.

– از مصرف شامپوهایی که حاوی سولفات‌ها هستند خودداری کنید چون مو و پوست سر را به شدت خشک می‌کنند.

– برای نوع خشک پوست سر از شامپوهایی استفاده کنید که حاوی موادی مانند متانول و درخت چای هستند. این مواد به مرطوب‌شدن مو کمک می‌کنند.

.

نکات انتخاب شامپوی مناسب برای پوست سر معمولی (نه خشک و نه چرب)

اگر پوست شما خشک و چرب نیست می‌توانید از شامپوی ملایمی استفاده کنید که مواد افزودنی زیادی نداشته باشد. مواد افزودنی به موها آسیب می‌رساند و مقدار زیادی از این مواد در مو انباشت می‌شوند. اگر نگران این هستید که شاید استفاده روزانه شامپو برای موهای شما ضرر داشته باشد، می‌توانید از شامپو بچه استفاده کنید. شامپو بچه به اندازه‌ای ملایم است که می‌توانید هر روز از آن استفاده کنید.

.

رابطه میان نوع مو و انتخاب شامپوی مناسب

همانطور که ماسک صورت وابسته به نوع پوست است، نوع مو را نیز باید در انتخاب شامپوی مناسب مورد ملاحظه قرار داد.

انتخاب شامپوی مناسب برای موی نازک

موی نازک‌تر گرایش بیشتری به چرب‌شدن دارد. برای موهای نازک به دنبال شامپوی حجم‌دهنده‌ای باشید که تارهای موی شما را بدون سنگین‌کردن مو تقویت کند. از شامپوهای کرمی برای این نوع مو اجتناب کنید و به جای آن به دنبال فرمول‌های شفاف‌کننده باشید.

انتخاب شامپوی مناسب برای موی صاف

شامپوهای موهای صاف یا لَخت دارای مرطوب‌کنندگی زیاد و عوامل صاف‌کننده هستند که به بستن کوتیکول و بسترسازی برای حالت صاف و لَخت مو کمک می‌کنند.

– انتخاب شامپوی مناسب برای موی موج دار

برای موهای موجی مصرف شامپوهای متعادل‌کننده توصیه می‌شود. این شامپوها مرطوب‌کنندگی زیادی ندارند اما موجب خشکی مو نیز نخواهند شد.

انتخاب شامپوی مناسب برای موی فر

برای موهای فر به دنبال شامپوهایی با مرطوب‌کنندگی بسیار بالا باشید. این شامپوها باید حاوی موادی باشند که بدون سنگین‌کردن، موهای فر موخوره را کاهش دهند.

انتخاب شامپوی مناسب برای موی آسیب دیده/ رنگ شده/ شکننده

از آنجایی‌که معمولاً شامپوهای تقویت‌کننده مو یا استحکام‌دهنده، حاوی پروتئین اضافی برای بهبود وضعیت مو هستند، برای موی آسیب‌دیده، هایلایت‌شده، ضعیف‌شده یا شکننده شامپویی مناسب به حساب می‌آیند.

– انتخاب شامپوی مناسب برای موی وز شده

اگر همواره با موی وز‌شده سروکار دارید، به جای استفاده از شامپو باید از یک نرم‌ کننده مو استفاده کنید.

.

انواع مختلف شامپو

هر شامپو مخصوص نوع خاصی از مو است. به دلیل اهمیت انتخاب شامپوی مناسب برای موی خود، باید با انواع مختلف شامپوی مو نیز آشنا شوید:

شامپوی شفاف کننده

این نوع از شامپو تجمعات را در پوست سر و مو از بین می‌برد.

شامپوی محافظت کننده رنگ

این شامپو به اندازه‌ای ملایم طراحی شده که برای موهای رنگ‌شده مناسب است.

شامپوی روزانه

یک شامپوی معمولی که مختص به نوع خاصی از مو نیست.

شامپوی مرطوب کننده

این شامپو به موی خشکی که مستعد شکسته‌شدن است رطوبت می‌بخشد.

– شامپوی موهای چرب

شامپویی است که به از بین بردن چربی اضافی کمک و ظاهر چرب پوست سر را تلطیف می‌کند.

شامپوی دو در یک

محصولی است که شامپو و نرم‌کننده در آن با هم ترکیب شده‌اند.

شامپوی حجم دهنده

این شامپو برای موهای ظریف طراحی شده و موهای شما را ضخیم‌تر از آن‌چه هست نشان می‌دهد.

برخی شامپوها برای استفاده روزانه طراحی شده‌اند در حالیکه برخی دیگر براساس نیاز موی شما باید دو تا سه بار در هفته مصرف شوند. برای مثال، اگر موی چرب دارید باید فقط برای دفعات اندکی از نوع خاصی از شامپو در هفته استفاده کنید. استفاده روزانه از این نوع شامپوها چربی زیادی را از بین می‌برد و موی شما آسیب بیشتری می‌بیند.

 

.

چقدر شامپو استفاده کنیم‌؟

این بستگی به حجم موهای هر فردی دارد. مثلا آقایان که موی کوتاه‌تری دارند، حتی یک بار شامپو کردن هم برایشان کافی است اما خانم‌هایی که موهایشان بلند است معمولا با بار اول شامپو کردن، تنها آلودگی‌های سطحی از موهای شان پاک می‌شود و شاید لازم باشد که یک بار دیگر هم به موهای خود شامپو بزنند تا بتوانند احساس تمیز شدن موها را خوب درک کنند.

.

شامپو چند دقیقه روی موها بماند؟

اصلا ضرورتی ندارد که شامپو روی مو باقی بماند. همان زمانی که برای شست‌وشوی موهایتان با ماساژ دادن شامپو روی آن صرف می‌کنید، کافی است و دیگر نمی‌خواهد شامپو را روی سرتان نگه دارید. اما کاندیشنرها باید مدت کمی روی مو بمانند و بعد آبکشی شوند. در مورد شامپوهای درمانی نیز لازم است شامپو به مدت ۵-۳ دقیقه برای اعمال اثر دارو روی سر باقی بماند و سپس آبکشی شود.

.

استفاده از شامپوهای گیاهی بهتر از شامپوهای شیمیایی است؟

این یک باور و ادعای علمی نیست چون شامپوهای گیاهی هم دارای ترکیبات شیمیایی هستند. بد نیست بدانید که عصاره‌گیری از گیاهان به منظور تولید شامپو هم با روش‌های شیمیایی صورت می‌گیرد، ضمن اینکه شیمیایی بودن یک محصول، به‌خودی‌خود مذموم نیست و این کار (تهیه محصولات شیمیایی) هم یک نوع علم محسوب می‌شود.

.

طریقه شامپوزدن صحیح موها

– گره گشایی از مو

موی خود را با یک شانه دندانه درشت شانه کنید تا هیچگونه گرهی روی آن باقی نماند. هرگز موی خود را در حالت خیس شانه نکنید، زیرا در این حالت نیروی بیشتری برای شانه کردن مصرف می‌کنید بنابراین موی شما ممکن است شکسته شود.

– آبکشی اولیه با آب ولرم

در مرحله بعدی موهای خود را با آب ولرم و نیمه گرم آبکشی کنید. به این مرحله آبکشی اولیه و یا پیش از شست‌وشو  Pre-Washing گفته می‌شود که برای زدودن گردوغبار و بطورکلی آلودگی‌های قابل حل در آب انجام می‌گیرد. هرگز از آب داغ استفاده نکنید زیرا باعث تردی و شکنندگی موهای شما خواهد شد.

– پخش کردن شامپو در کف دست

مقداری شامپو کف دست خود بریزید و دست‌های خود را روی هم مالش دهید تا شامپو روی دست‌هایتان پخش شود (حرارت دست‌های شما به عملکرد بهتر شامپو کمک می‌کند). درواقع کف شامپو باید روی دست شما تشکیل شود.

– ماساژ دادن شامپو روی پوست سر با نوک انگشتان

شامپو را روی همه قسمت‌های سرپخش کرده و با نوک انگشتانتان به آرامی روی پوست سر و موهایتان ماساژ دهید (دقت کنید که از ناخن‌ها استفاده نکنید) برای جلوگیری از گره خوردن و شکسته شدن مو این کار را به آرامی و بصورت دورانی انجام دهید.

– آبکشی نهایی

در این مرحله موی خود را به خوبی آبکشی کنید تا هر گونه بقایای شامپو از لابلای موهای شما زدوده شود.

.

چند روز یک بار شامپو کنیم؟

مو یک تار نخ است. یک نخ پشمی را تصور کنید: هر چه بیشتر آن را بشویید، ظاهر بدتری پیدا می‌کند. برای همین نیازی به شست‌وشوی روزانه موها نیست. هر چه موهای شما بلندتر، زبرتر و فرفری‌تر باشد، باید بین زمان شست‌وشوها مدت زمان بیشتری باشد. به دلیل چربی‌های که روی پوست سر است که به سرعت به روی ساقه مو می‌آیند. هر چه چربی کمتر باشد مو خشک‌تر است و نیازی به زیاد شامپو زدن ندارد. میزان شست‌وشو با شامپو در افراد مختلف است.

شامپو چربی و سلول‌های اضافی پوست سر را از بین می‌برد. این کار هیچ فایده‌ای برای مو ندارد به جز اینکه شما را مجبور می‌کند برای فرم دادن به موهای خود از مواد آرایشی استفاده کنید. به طور کلی، همان طور که اشاره شد، شامپو و شست‌وشوی زیاد برای نخ خوب نیست. شما به سادگی می‌توانید از پاک‌کننده‌های بدون کف و بدون سولفات استفاده کنید که برای مو بسیار مفید خواهند بود. محصولات با ترکیبات طبیعی کف کمتری تولید می‌کنند با اینکه دارای قدرت پاک‌کنندگی فراوان با فواید بسیار کم هستند.

.

منابع:

.https://rojashop.com
.https://mootanroo.com

- مطالب مرتبط -

«لوازم کمک‌درمانی و بهداشتی»

البسه و اکسسوری

مشاهده مطالب ←

آرایش و زیبایی

مشاهده مطالب ←

لوازم خانگی و دکوری

مشاهده مطالب ←

بهداشت و سلامت

مشاهده مطالب ←

گل و گیاهان

مشاهده مطالب ←

موادغذایی و خوراکی

مشاهده مطالب ←

مسافرت و کمپینگ

مشاهده مطالب ←

نظافت و شستشو

مشاهده مطالب ←

ماشین و موتورسیکلت

مشاهده مطالب ←

لوازم دیجیتال

مشاهده مطالب ←

ساز و موسیقی

مشاهده مطالب ←

کودک و نوزاد

مشاهده مطالب ←

لوازم اداری

مشاهده مطالب ←

تحصیل و تحریر

مشاهده مطالب ←

منابع

مشاهده مطالب ←

قوانین

مشاهده مطالب ←

error: Alert: Content is protected !!