راهنمای مانیتور گیمینگ

به اندازه‌ی ۲۴، ۲۷ یا ۳۴ اینچ نیاز دارم؟ فول اچ‌دی، ۱۴۴۰p یا ۴K؟ خمیده یا تخت؟ آیا HDMI 2.1 اهمیت زیادی دارد؟ اگر به‌تازگی بدون نقشه و راهنما وارد میدان جنگ مانیتور گیمینگ شده باشید، این‌ها تنها برخی از سؤالاتی هستند که احتمالا برای شما ایجاد می‌شوند. امیدواریم این راهنما به تمام سؤالات شما برای خرید مانیتور گیمینگ پاسخ دهد.

خرید مانیتور گیمینگ، به‌خصوص اگر بودجه‌ی محدودی داشته باشید، بسیار پیچیده‌تر از سایر مانیتورها است. زیرا هنگام خرید این نوع مانیتورها برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها باید با توجه به بازی‌های دلخواه شما و امکانات کارت گرافیک، اولویت‌های خود را با دقت زیادی مشخص کنید.

اگر نمی‌خواهید زمان زیادی را صرف خواندن این مطلب کنید، به طور خلاصه باید بگوییم که توصیه‌ی ما خرید نمایشگر ۲۷ اینچی IPS با رزولوشن ۱۴۴۰p و رفرش ریت ۱۴۴ هرتز یا بالاتر است. مانیتورهای مبتنی بر این مشخصه بین ۲۵۰ تا ۴۵۰ دلار قیمت دارند. اگر به دنبال گزینه‌ی ارزان‌تر هستید، می‌توانید مانیتور ۲۴ اینچی با رزولوشن ۱۰۸۰p و رفرش ریت ۱۴۴ هرتز را بخرید که با پرداخت قیمت بین ۱۵۰ تا ۲۵۰ می‌توانید چنین مانیتورهایی را بخرید.

اگر هم از جمله کاربرانی هستید که از مانیتور گیمینگ برای کارهای مختلف می‌خواهید استفاده کنید، احتمالا اندازه‌ی ۲۴ اینچ برای شما کوچک خواهد بود. اما در هر صورت مانیتورهای دارای این اندازه هم نیاز کاربران را برای انواع و اقسام بازی‌ها برطرف می‌کنند. برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها، حداقل در کوتاه‌مدت، بیش از حد نیاز خرج نکنید. اگر از یک سیستم ۳ ساله دارای کارت گرافیک با قابلیت نمایش رزولوشن ۱۴۴۰p و رفرش ریت ۹۰ هرتز استفاده می‌کنید و فعلا نمی‌خواهید آن را تغییر دهید، با نخریدن مانیتور ۲۴۰ هرتزی در هزینه‌ها صرفه‌جویی خواهید کرد.

.

نکات مهم

  • با توجه به محدودیت بودجه و میزی که دارید، بزرگ‌ترین مانیتور ممکن را بخرید. کمتر کسی از خرید مانیتور خیلی بزرگ پشیمان می‌شود اما اغلب افراد بعد از خرید مانیتور بسیار کوچک پشیمان خواهند شد. در این میان باید به مانیتورهای فوق عریض هم اشاره کنیم که بسیاری از آن‌ها ۳۴ اینچ اندازه دارند و معمولا از رزولوشن پایین‌تر از ۴K بهره می‌برند.
  • قبل از خرید مانیتور گیمینگ به پشتیبانی بازی‌های دلخواه خود از نسبت تصویر توجه کنید. به‌عنوان مثال اگر فقط از نسبت ۱۶:۹ پشتیبانی می‌کنند، تنظیم آن‌ها برای مانیتورهای عریض‌تر تجربه‌ی دلچسبی را ارائه نمی‌کند.
  • حداقل رزولوشن مناسب برای گیمینگ: ۲۴ اینچ، ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل؛ ۲۷ تا ۳۲ اینچ، ۲۵۶۰ در ۱۴۴۰ پیکسل؛ ۳۴ تا ۳۹ اینچ؛ ۳۴۴۰ در ۱۴۴۰ پیکسل؛ ۴۳ تا ۴۹ اینچ، ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ پیکسل. توجه داشته باشید که تقریبا تمام مانیتورهای ۴۹ اینچی دارای رزولوشن ۳۸۴۰ در ۱۰۸۰ هستند که از رزولوشن پیشنهادی ما رقم پایین‌تری محسوب می‌شود.
  • از قابل تنظیم بودن پایه‌ی مانیتور مطمئن شوید تا بتوانید به‌راحتی ارتفاع و زاویه‌ی آن را تغییر دهید. به‌عنوان مثال برخی کاربران به پایه‌ای با قابلیت چرخش نیاز دارند تا مانیتور را به طور عمودی بر روی میز قرار دهند.
  • قبل از خرید مانیتور گیمینگ به طراحی آن هم توجه کنید زیرا ساعات زیادی به آن خیره خواهید شد. برخی از این مانیتورها از نظر نورپردازی می‌توانند با دیگر گجت‌ها هماهنگ شوند. اگر مانیتور قرار است به‌عنوان هاب USB هم انجام وظیفه کند، باید به مدیریت کابل‌ها توجه کنید تا جذابیت ظاهری میز کامپیوتر کاهش پیدا نکند.
  • اگر می‌خواهید برای ایکس‌باکس سری ایکس یا پلی‌استیشن ۵ مانیتور گیمینگ بخرید، باید مانیتور دارای پورت HDMI 2.1 برای رفرش ریت متغیر تهیه کنید. متأسفانه تعداد این نوع مانیتورها بسیار کم است و قیمت بالایی هم دارند.
  • اگر به دنبال استفاده از چند مانیتور هستید، بهتر است بین مانیتورهای دارای حاشیه‌ی باریک دست به انتخاب بزنید. همچنین اگر از جمله کاربرانی هستید که فقط در یک ژانر مشخص بازی نمی‌کنید، بهتر است با توجه به بازی‌های انتخابی مانیتورهای مناسبی را انتخاب کنید.
  • با استفاده از رفرش ریت مناسب می‌توانید در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید. به عبارت دیگر اگر کارت گرافیک سیستم برای اجرای بازی‌ها در بهترین حالت سرعت ۹۰ فریم در ثانیه را ارائه می‌دهد، بهتر است مانیتور دارای رفرش ریت ۱۶۵ هرتز را نخرید. البته اگر مشکلی برای پرداخت ندارید، مانیتور دارای رفرش ریت بالاتر احتمالا تصمیم منطقی خواهد بود زیرا شاید در آینده کارت گرافیک سیستم را تعویض کنید.
  • زمان پاسخگویی ۵ میلی‌ثانیه یا کمتر برای گیمینگ مناسب است. مانیتورهای دارای رفرش ریت بالا در صورت داشتن زمان پاسخگویی ۱ میلی‌ثانیه برای بازی‌های اکشن ایدئال هستند.
  • برای بسیاری از بازی‌ها، HDR اهمیتی ندارد زیرا بسیاری از مناظر دارای روشنایی زیاد یا سایه‌های خیلی تیره نیستند و بنابراین به طور معناداری از مزایای HDR بهره‌مند نخواهید شد. البته پشتیبانی از HDR در کل برای بازی‌ها بدون مزیت هم نیست اما باید ببینید این مشخصه چقدر برای شما اهمیت دارد.
  • هر چقدر مانیتور گیمینگ محدوده‌ی رنگ وسیع‌تری را پوشش دهد، بهتر است. مانیتور شما باید حداقل ۱۰۰ درصد فضای رنگ sRGB و حداقل ۹۰ درصد از فضای رنگ DCI-P3 را پوشش دهد.
  • کنتراست اهمیت زیادی دارد اما اعدادی که شرکت‌ها به‌عنوان نسبت کنتراست ارائه می‌دهند تقریبا بی‌ارزش هستند. روی هم رفته هر نسبتی بالای ۱۰۰۰:۱ باید خوب باشد ولی در کل اگر بتوانید مانیتور دارای نسبت کنتراست ۱۴۰۰:۱ یا بالاتر را بخرید، با جذابیت بیشتری مواجه خواهید شد. البته همانطور که گفتیم این اعداد در صورتی ارزش دارند که صحت داشته باشند.

.

آیا به جای مانیتور گیمینگ می‌توانم از تلویزیون استفاده کنم؟

با توجه به اینکه تلویزیون‌ها روزبه‌روز هوشمندتر می‌شوند و کنسول‌های بازی هم از ویژگی‌های مشترکی با کامپیوترها و لپ‌تاپ بهره می‌برند، فاصله‌ی بین مانیتورها و تلویزیون‌ها در حال کاهش است. بنابراین برای گیمرها، استفاده از مانیتور برای کار کردن با کامپیوتر و بهره‌گیری از تلویزیون برای بازی-حداقل اگر خیلی بزرگ نباشد-چندان هم غیر منطقی نیست.

البته اگر خواهان استفاده از نمایشگر اولد هستید، بهتر است برای گیمینگ تلویزیون اولد بخرید. اگرچه برخی شرکت‌ها مانیتورهای اولد را راهی بازار کرده‌اند، اما نسبت به تلویزیون‌های مبتنی بر این فناوری قیمت بسیار بالاتری دارند و در ضمن در حال حاضر تعداد زیادی از تلویزیون‌ها در زمینه‌ی گیمینگ از قابلیت‌های زیادی بهره می‌برند.

.

۴K، ۱۴۴۰، ۱۰۸۰p یا …؟

هنگام خرید مانیتور یکی از مهم‌ترین معیارها بحث رزولوشن است. در این میان، باید به تراکم پیکسلی توجه بیشتری نشان بدهید که به تعداد پیکسل موجود در هر اینچ از نمایشگر گفته می‌شود. تراکم پیکسلی وضوح نمایشگر را تعیین می‌کند و همچنین اندازه‌ی عناصر رابط کاربری مانند آیکون‌ها و متون به همین مشخصه بستگی دارد.

رزولوشن‌های استاندارد شامل ۴K (3840 در ۲۱۶۰)، QHD (2560 در ۱۴۴۰) و FHD (1920 در ۱۰۸۰) هستند. در رابطه با تراکم پیکسلی می‌توانیم به مانیتور ۲۷ اینچی با رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ اشاره کنیم که در هر اینچ آن ۸۱٫۵۹ پیکسل قرار دارد. همین رزولوشن در مانیتور ۲۴ اینچی به معنای تراکم پیکسلی ۹۱٫۷۹ است.

با توجه به اینکه هر چقدر تراکم پیکسلی بیشتر باشد بهتر است (البته تا حدی)، رزولوشن FHD بر روی نمایشگرهای کوچک‌تر جلوه‌ی بهتری دارد. البته این موضوع به قدرت بینایی کاربر هم بستگی دارد. به‌عنوان مثال شاید در نمایشگرهای رزولوشن پایین بتوانید شبکه‌ای از پیکسل‌ها را مشاهده کنید ولی با افزایش تراکم پیکسلی با چنین چیزی مواجه نخواهید شد. این موضوع هم البته تا حد زیادی به محتوای موجود ارتباط دارد. بنابراین میزان مطلوب تراکم پیکسلی با محتوای در حال نمایش و اولویت شخصی شما ارتباط مستقیمی دارد.

.

خمیده بهتر است یا تخت؟

مانیتورهای خمیده از یک طرف فوق عریض هستند و از طرف دیگر برای بهره‌گیری از تمام بخش‌های نمایشگر لازم نیست فاصله‌ی خود را از آن افزایش دهید. در حالت ایدئال، با چنین مانیتوری بدون اینکه نیاز چندانی به حرکت دادن سر خود باشید، باید بتوانید تمام بخش‌های نمایشگر را مشاهده کنید. اگر می‌خواهید مانیتور خود را بر روی میز کامپیوتر قرار دهید و از طرف دیگر دنبال مانیتور بزرگ‌تر از ۲۷ اینچ هستید، بهتر است به دنبال مدل‌های خمیده باشید. اما اگر می‌خواهید مانیتور ۲۷ اینچی یا کوچک‌تر بخرید، خمیده بودن آن ارزش چندانی ارائه نمی‌کند و در ضمن باید به قیمت بالاتر هم اشاره کنیم.

.

یک مانیتور فوق عریض یا چند مانیتور معمولی؟

این موضوع به نیاز شما بستگی دارد. به‌عنوان مثال اگر می‌خواهید یک مانیتور گیمینگ سریع برای بازی و یک مانیتور دارای رزولوشن بالا برای کار داشته باشید، تهیه‌ی دو مانیتور با چنین ویژگی‌هایی ارزان‌تر از یک مانیتور گیمینگ همه‌فن‌حریف تمام می‌شود. از طرف دیگر اگر مثلا برای طراحی دقت رنگ مانیتور اهمیت زیادی برای شما دارد و برای بازی کردن هم یک مانیتور با روشنایی بالا می‌خواهید، بهتر است دو مانیتور کوچک‌تر با چنین ویژگی‌هایی بخرید. اما اگر فقط به فضای بسیار زیادی برای برنامه‌های خود نیاز دارید، استفاده از یک مانیتور فوق عریض احتمالا بهتر می‌تواند نیازهای شما را برطرف کند.

.

آیا تکنولوژی پنل مانیتور اهمیت زیادی دارد؟

برای جواب این سؤال باید بگوییم تقریبا بله. البته تقریبا تمام مانیتورهای فعلی، به جز اقلامی که بسیار ارزان هستند و کیفیت پایینی دارند، معمولا از تکنولوژی VA و IPS بهره می‌برند. برخی تولیدکنندگان از پنل‌های خود به‌عنوان IPS پرسرعت یاد می‌کنند اما این اصطلاح فقط برای کنار گذاشتن این تصور قدیمی است که پنل IPS زمان پاسخگویی پایینی دارد. با توجه به اینکه تقریبا تمام مانیتورهای گیمینگ در این زمینه تفاوت چندانی ندارند، بهتر است هنگام خرید به ویژگی‌های مهم‌تری توجه نشان بدهید.

.

رفرش ریت مانیتور باید چقدر باشد؟

رفرش ریت تعداد دفعاتی است که مانیتور در هر ثانیه با تصاویر جدید به‌روزرسانی می‌شود. مثلا اگر رفرش ریت یک مانیتور ۶۰ هرتز باشد، این یعنی در هر ثانیه ۶۰ مرتبه به‌روزرسانی می‌شود. در همین زمینه به زمان پاسخگویی مانیتور هم باید اشاره کنیم که به مدت زمان لازم برای تغییر رنگ پیکسل گفته می‌شود و واحد اندازه‌گیری آن میلی‌ثانیه است. هر چقدر زمان پاسخگویی کمتر باشد بهتر است و برای مانیتور گیمینگ بهتر است دنبال زمان ۵ میلی‌ثانیه یا کمتر باشید.

رفرش ریت و زمان پاسخگویی ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند و یک نمایشگر با رفرش ریت سریع از نظر زمان پاسخگویی هم سریع خواهد بود. در حال حاضر بیشترین رفرش ریت در بین مانیتورهای گیمینگ ۳۰۰ یا ۳۶۰ هرتز است که این نوع مانیتورها مناسب ورزش‌های الکترونیک (Esports) هستند. اندازه‌ی این مانیتورها کمتر از ۲۷ اینچ است و فقط مبتنی بر پنل TN هستند که در زمینه‌ی پوشش رنگ و زاویه‌ی دید حرف زیادی برای گفتن ندارند. روی هم رفته رفرش ریت ۱۲۰ تا ۲۴۰ هرتز نیاز تقریبا تمام گیمرها را برطرف می‌کند.

.

رفرش ریت متغیر چیست؟ آیا به G-Sync انویدیا یا AMD FreeSync نیاز دارم؟

طیف وسیعی از فناوری‌ها برای جبران ناهماهنگی ارتباط بین رفرش ریت نمایشگر و فریم ریت بازی طراحی شده‌اند که زیر چتر رفرش ریت متغیر قرار می‌گیرند. در ابتدایی حالت، مانیتور گیمینگ شما باید از این مشخصه پشتیبانی کند. این قابلیت به بازی‌ها اجازه می‌دهد که از روش‌های خاص خود برای همگام‌سازی این دو نرخ استفاده کنند که در کامپیوترهای اغلب به این معنا است که آن بازی فقط می‌تواند از فریم‌ریت مجاز بهره ببرد.

در همین زمینه می‌توانیم به فناوری‌های G-Sync و FreeSync اشاره کنیم که به ترتیب از طرف انویدیا و AMD ارائه شده‌اند و نوع پیشرفته‌تر رفرش ریت متغیر هستند. مانیتورها برای بهره‌گیری از G-Sync به قطعه‌ی سخت‌افزاری نیاز دارند ولی فناوری FreeSync این‌گونه نیست و به همین خاطر مانیتورهای بیشتری از آن پشتیبانی می‌کنند.

راهکارهای سخت‌افزاری قیمت مانیتور را افزایش می‌دهند و به همین خاطر قبل از خرید این نوع مانیتورها باید ببینید آیا بازی‌های دلخواه‌اتان و کارت گرافیک سیستم از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند یا نه. از طرف دیگر باید ببینید هماهنگی بین فریم ریت بازی و رفرش ریت مانیتور چقدر برای شما اهمیت دارد. با در نظر گرفتن تمام این جنبه‌ها و البته بودجه‌ی خود باید مانیتور گیمینگ مناسب نیازهایتان را انتخاب کنید.

.
منبع: https://www.digikala.com

البسه و اکسسوری

مشاهده مطالب ←

آرایش و زیبایی

مشاهده مطالب ←

لوازم خانگی و دکوری

مشاهده مطالب ←

بهداشت و سلامت

مشاهده مطالب ←

گل و گیاهان

مشاهده مطالب ←

موادغذایی و خوراکی

مشاهده مطالب ←

مسافرت و کمپینگ

مشاهده مطالب ←

نظافت و شستشو

مشاهده مطالب ←

ماشین و موتورسیکلت

مشاهده مطالب ←

لوازم دیجیتال

مشاهده مطالب ←

ساز و موسیقی

مشاهده مطالب ←

کودک و نوزاد

مشاهده مطالب ←

لوازم اداری

مشاهده مطالب ←

تحصیل و تحریر

مشاهده مطالب ←

منابع

مشاهده مطالب ←

قوانین

مشاهده مطالب ←

error: Alert: Content is protected !!