مبارزه با آفات حبوبات

⇠ بهترین راه برای مبارزه با این آفات پیشگیری از ورود آنها به مواد غذایی ذخیره شده است؛ بنابراین برنج غلات، حبوبات، خشکبار و میوه های خشک شده را در ظرف های دربسته تمیز و خشک که ترجیحا واشر پلاستیکی داشته باشد و در محل خنک و به دور از رطوبت نگهداری کنید.

⇠ پوشانیدن سطح حبوبات و غلات داخل ظروف، بالایه ای از نمک پودر یا مخلوط کردن نمک پودر با این مواد نیز آنان را از آسیب‌ها و آفات در امان نگاه خواهد داشت.

⇠ خوبی این روش این است که هنگام مصرف می توان نمک را با شست وشو با آب از این مواد غذایی جدا کرد. هنگام خرید مواد غذایی کم رطوبت مانند برنج ،غلات، حبوبات ،آجیل ،خشکبار و میوه های خشک از فروشگاه ها آنان را از نظر آلودگی به حشرات با دقت کنترل کنید تا ناخواسته این حشرات را به خانه خود انتقال ندهید. قرار دادن ظرف های کوچک و در بسته غلات و حبوبات و فرآورده های آنان در یخچال اقدام مفیدی است که از ورود حشرات به این بسته ها جلوگیری می‌کند .

⇠ معمولا مرگ حشرات یا تخم هایشان که ممکن است از قبل دربسته وجود داشته باشد نمی‌شود،زیرا بسیاری از حشرات به سرما در حد دمای یخچال مقاوم هستند فعالیت های حیاتی آنان چون تغذیه و رشد تکثیر کند یا متوقف می شود که البته این خودنکته ی مثبت و مفیدی است. بعضی از گیاهان موجب دوری آفات انباری می‌شوند.

⇠ سیر میخک طبی، برگ بو، زردچوبه و دارچین نکوبیده ،پوست لیموترش زیره ،فلفل سیاه و قرمز ،نعنا،شوید نیز از جمله این گیاهان هستند که قرار دادن مقداری از هر یک از آن ها در ظرف های نگهداری مواد انباری و نیز در داخل کابینت آشپزخانه موجب دوری حشرات می گردد قرص های حاوی پودر سیر نیز که برای این کار در داروخانه ها و فروشگاه های گیاهان دارویی عرضه می‌شوند ،برای کسانی که تمایل به مصرف ترکیبات آماده دارند توصیه می شود.

⇠ آفات انباری برای زندگی و تکثیر به محیط ساکن و به دور از مزاحمت نیاز دارند. به همین دلیل نیز در سیلوهای غلات برای دور نگاه داشتن و جلوگیری از مستقر شدن آفات از همزن های مکانیکی مخصوص برای به هم زدن و زیر و رو کردن مکرر غلات انباری استفاده می کنند. این کار را در منزل می‌توان انجام داد. به هم زدن سر و ته کردن، زیر و رو کردن و تکان دادن گاه به گاه بسته ها و ظرف های محتوای حبوبات و غلات آفات را از انتخاب این گونه محل‌های پر تلاطم و ناامن برای زندگی منصرف می‌کند.

.

• اکنون این موضوع را بررسی می کنیم که در صورت آلودگی خوراکی ها به این حشرات چه باید کرد؟

⇠ محل آلودگی را شناسایی کنید و درصورت آلودگی شدید و غیرقابل مصرف تشخیص دادن ماده ی غذایی قبل از دور انداختن آن را در داخل کیسه پلاستیکی محکمی قرار دهید و در کیسه را گره بزنید به طوری که حشرات امکان خروج از کیسه را نداشته باشند و آن را برای چند ساعت زیر آفتاب قرار دهید. داخل و زوایای قفسه ی کابینت را با دستمال مرطوب شده با آب مخلوط الکل و آب و با کمک جاروبرقی با دقت تمیز کنید تا تخم و شفیره های حشرات که ممکن است در زوایای دور از دسترس باقی مانده باشند از بین بروند.

⇠ درصورتی که آلودگی کم و قابل تحمل است می توانید به نکته های ارائه شده در بندهای بعدی عمل کنید؛

⇠ ماده غذایی آلوده را داخل کیسه یا ظرف دربسته بگذارید و آن را برای حداقل یک هفته در داخل فریزر دمای ۱۵ تا ۲۰ درجه سانتی گراد زیر صفر قرار دهید که این کار موجب از بین رفتن حشرات و تخم آنان می‌شود.

⇠ راه دیگر برای از بین بردن حشرات و تخم هایشان در حبوبات و غلات آلوده این است که آن ها را روی یک سینی فلزی کم عمق در داخل اجاق گاز پهن کنید و برای مدت حداقل یک ساعت در معرض گرما دمای ۶۰ تا ۷۰ درجه سانتی ‌گراد قرار دهید .

⇠ دمای اتاق را کنترل کنید تا حرارت بیش از اندازه موجب سوختن ماده غذایی نشود. برخی خوراکی های آلوده به تخم و فضولات حشرات مانند میوه‌های خشک شده را میتوان با انداختن در آب جوش برای مدتی کوتاه دوباره قابل مصرف کرد. پس از کشته شدن حشرات با هر یک از روش های بالا با اقداماتی چون الک کردن شست و شو باد دادن، و پاک کردن ماده ی غذایی را از بقایای اجساد و فضولات حشرات پاک و ماده غذایی عاری از آلودگی را مصرف کنید و یا با توجه به نکته های گفته شده در بخش پیشگیری آن را پس از خشک شدن دوباره ذخیره کنید.
.
منابع:
.

البسه و اکسسوری

مشاهده مطالب ←

آرایش و زیبایی

مشاهده مطالب ←

لوازم خانگی و دکوری

مشاهده مطالب ←

بهداشت و سلامت

مشاهده مطالب ←

گل و گیاهان

مشاهده مطالب ←

موادغذایی و خوراکی

مشاهده مطالب ←

مسافرت و کمپینگ

مشاهده مطالب ←

نظافت و شستشو

مشاهده مطالب ←

ماشین و موتورسیکلت

مشاهده مطالب ←

لوازم دیجیتال

مشاهده مطالب ←

ساز و موسیقی

مشاهده مطالب ←

کودک و نوزاد

مشاهده مطالب ←

لوازم اداری

مشاهده مطالب ←

تحصیل و تحریر

مشاهده مطالب ←

منابع

مشاهده مطالب ←

قوانین

مشاهده مطالب ←

error: Alert: Content is protected !!