کپک نان و جلوگیری از آن

• پیشگیری از کپک زدن نان

1- چیدن نان های داغ بر روی هم، کپک زدگی را تسریع، فساد زدگی را تسهیل و ضایعات نان را تشدید می کند؛

۲- قبل از سرد شدن کامل نان ها، آنها را دسته نکنید. نان سرد شده را نیز در پلاستیک دربسته بگذارید.

۳- حرارت نان باعث کپک زدگی زودرس آن می گردد. از دسته کردن نان داغ جداً بپرهیزید؛

4- انباشته شدن نان داغ قبل از سرد شدن، باعث تغییر حالت ظاهری، بیات شدگن زودرس، تسریع در کپک زدگی، تشدید ضایعات و ایجاد بیماری گوارشی می گردد؛

5- بین حرارت، رطوبت و کپک زدگی رابطه ی مستقیم وجود دارد؛ در نتیجه نان هایی که به صورت داغ بر روی هم دسته شوند، محیط مناسبی را برای فساد میکروبی و کپک زدگی فراهم می سازند؛

.

• خطر مصرف نان کپک زده

خوردن غذاهای کپک زده از جمله نان، می تونه برای بدن خطرناک باشه، چون با خوردن آنها مایکوتوکسین ها یا سمهای قارچی را به بدنتان وارد میکنین. بعضی از انواع کپکها می تونن مسمومیت غذایی ایجاد کنن که در نهایت می تونه شما را مریض کنه و به ناراحتی های معده، تب، اسهال، استفراغ و حالت تهوع دچار بشین.

.

• چگونه کپک گسترش می یابد؟

کپک نان را فقط در قسمتی از نان میبینین که در جلوی دیدتون قرارداره. اگه قسمتی از نان کپک بزنه احتمال داره که کم کم سراسر نان هم به کپک آلوده بشه. تعداد زیادی از این کپک ها را در جاهای متفاوت میتونین ببینین که در شرایط مختلف در حال گسترشن. بعضی تمایل به رشد در مناطق گرم و تاریک دارند و یا بعضی از آنها در قسمتهایی که رطوبت بیشتری وجود داره رشد میکنن و کم کم سراسر نان را فرا میگیرن.

.

• مسمومیت با کپک نان

بسته به نوع کپک نان، مسمومیت غذایی یا یک بیماری دردسر ساز برای شما میتونه ایجاد بشه. برخی از این بیماری های منتقل شده از مواد غذایی مانند سالمونلا (عامل یکی از شایع‌ترین مسمومیت‌های غذایی) قابل درمانن، در حالی که کپک دیگر مانند Stachybotrys chartarum، می تونه باعث تحریک دهان، بینی و گلو بشن و در نهایت منجر به شوک، خونریزی، در نهایت مرگ شود.

.

• پیشگیری از خطرات کپک نان

1-ابتدا نان را به تکه یا برشهای کوچک تبدیل کنین. چون هنگامی که میخواهید مصرف کنین، نان یخ زده را سخت تر میشه برش زد و باعث میشه کل نانها خورد بشه.

2-سعی کنین بسته بندی محمی داشته باشین. میتونین از فویل یا کاغذ های نازک مخصوص نان استفاده کنین تا از رطوبت بین نانها و خشک شدن آنها جلوگیری کنین. در هنگام استفاده هم میتونین به راحتی نانها را از هم جدا کنین و مصرف کنین. تمام تلاشتونو کنین تا کیسه های محکم و خوب برای بسته بندی تهیه کنین. نانها را داخل یک کیسه محکم در فریزر قرار دهید. پس از هر بار استفاده از نانها کیسه را تا جایی که امکان داره محکم ببندین. اگر کیسه را شل ببندین نانتان زودتر خشک میشه. اما اگر به درستی کیسه را ببندین نونهاتون تا شش ماه تازه میمونه و میتونین ازش استفاده کنین.

قبل از مصرف نان حتما نان را از کیسه در بیارین و از یک گرم کن مثل مایکروفر استفاده کنین. نانها را یکی یکی جدا کنین و داخل فر بگذارین، تا با حرارت و زمان کم گرم بشه. این کار باعث میشه رطوبت نان کم کم از بین بره و نان تازه ای را میل کنین.

3-قرار دادن نان در جعبه های مخصوص نان باعث میشه که نان ها هم در جای خشک و هم خنکتر به دور از وسایل گرایشی قرار بگیرند و روند خراب شدن آنها ب تعویق بیفته. از آنجا که یکی از دلایل خراب شدن نان قرار گرفتن آنا در معرض هواست، پس با گذاشتن آنها در جا نانی های دردار این موضوع نیز قابل حل خواهد بود.

نان ها را در جای خشک قرار بدید. هرگز اجازه ندین که نانهاتون در شرایط میرطوب یا تماس مستقیم با رطوبت و آب قرار بگیره، چرا که این موضوع به راحتی عمر مفید نان ها را به شدت کاهش میده. این رطوبت زمانی که در دمای اتاق قرار بگیره میتونه شرایط مناسبی را برای رشد کپکها فراهم کنه.

4-دمای یخچالها می تونه در برابر کپکها مفید باشه، اما نان را بسیار سریعتر خراب خواهد کرد. بر خلاف فریزر، یخچال باعث میشه که نشاسته نان تغییر یابد و بافت نان به شدت و به سرعت تخریب شده و به اصطلاح نان بیات بشه.

5-اگه خودتون قصد پخت نان دارین، از مخمر استفاده کنین چرا که یک راه مناسبه. با این روش اسیدیته ی نان افزایش پیدا میکنه و از رشد و بروز کپک جلوگیری میشه.

6-یک قرص نان متراکم با پوسته ای ترد بسیار دیرتر دچار کپک میشه. برای این کار به خمیر مقداری آرد اضافه میکنیم تا کمی خمیر سفت تری داشته باشیم، سپس در حین پخت نان با اسپری کمی آب را برای ترد تر شدن رویه ی نان بر روی آن میریزیم تا علاوه بر نان ترد از کپک های احتمالی جلوگیری بشه.

7-نگهدارنده های طبیعی شامل اسید لسیتین یا اسید اسکوربیک هستن، که باعث حفظ رطوبت و کاهش ترش شدگی و کپک در نان میشه. مواد طبیعی دیگه ای مانند سیر، دارچین، عسل هم، به طور طبیعی از رشد کپک جلوگیری میکنن و به طور قابل توجهی تحت روی نان تاثیر میگذاره.

.
منابع:
.https://www.2nafare.com
.https://www.niksalehi.com

البسه و اکسسوری

مشاهده مطالب ←

آرایش و زیبایی

مشاهده مطالب ←

لوازم خانگی و دکوری

مشاهده مطالب ←

بهداشت و سلامت

مشاهده مطالب ←

گل و گیاهان

مشاهده مطالب ←

موادغذایی و خوراکی

مشاهده مطالب ←

مسافرت و کمپینگ

مشاهده مطالب ←

نظافت و شستشو

مشاهده مطالب ←

ماشین و موتورسیکلت

مشاهده مطالب ←

لوازم دیجیتال

مشاهده مطالب ←

ساز و موسیقی

مشاهده مطالب ←

کودک و نوزاد

مشاهده مطالب ←

لوازم اداری

مشاهده مطالب ←

تحصیل و تحریر

مشاهده مطالب ←

منابع

مشاهده مطالب ←

قوانین

مشاهده مطالب ←

error: Alert: Content is protected !!