اسباب بازی‌های مناسب برای افزایش خلاقیت کودکان

اسباب بازی‌هایی که خلاقیت را بالا می‌برند، به نوعی دانش آموزان را برای طراحی، حل مسئله، آزمایش، نقاشی، مجسمه سازی یا بازی در نمایش مدرسه آماده می‌کنند. وقتی به اسباب بازی های خلاقانه فکر می‌کنید، ممکن است کتاب‌های نقاشی و یا ابزار موسیقی اولین چیزی باشد که به ذهن‌تان بیاید. اما طیف وسیع‌تری از اسباب بازی‌ها وجود دارد که برای خلاقیت در کودکان مفید هستند، از جمله لگوها و بلوک‌های ساختنی، پازل‌ها و دیگر وسایل بازی عجیب و غریب.

.

۱- لگوها

بلوک‌های کلاسیک لگو برای پرورش خلاقیت کودکان بسیار مناسب هستند. بازی با لگو به کودک اجازه می‌دهد تا ایده‌های خلاقانه خود را توسعه داده و آگاهی و تخیل خود را تقویت کند. اگرچه بچه‌ها اغلب بر اساس دستورالعمل‌های لگو شروع به ساختن مدل می‌کنند، اما به زودی می‌خواهند همان مدل را براساس خلاقیت خود را بسازند. بچه‌ها لگو را دوست دارند، زیرا می‌توانند بی‌وقفه با آن‌ها چیزهای بامزه و خلاقانه بسازند.

در حالی که بسیاری از لگوها به صورت پکیج یا بسته‌بندی های گران‌قیمت به فروش می‌رسند، شما هنوز هم می‌توانید لگوهای معمولی را خریداری کنید تا بچه‌ها بازی کردن با آن‌ها را کم کم آغاز کنند.

.

۲- کتاب‌های نقاشی و رنگ آمیزی

هرگونه ابزار طراحی، نقاشی و رنگ آمیزی می‌تواند به گسترش قابلیت‌های خلاقانه‌ی ذهن بچه‌ها کمک کند. تمامی این موارد را می‌توان اسباب بازی برای افزایش خلاقیت کودکان به حساب آورد. کودک زمانی که مداد به دست می‌گیرد و شروع به رسم اشکال و خطوط می‌کند، در واقع در ذهن خود تمرین خلق چیزهای جدید را انجام می‌دهد. پس از آن با رنگ آمیزی توسط مداد رنگی یا دیگر لوازم التحریر مربوطه، بر اساس رنگ‌هایی که به آن علاقه دارد و یا به محتوا مربوط است، مفهوم رنگ‌ها را یاد می‌گیرد.

.

۳- مجموعه مگنت‌های شیشه‌ای یا فلزی

مگنت‌های شیشه‌ای و یا فلزی اگر مناسب با سن کودک باشند، به جرقه‌ی تخیل در ذهن کودک و الهام بخشیدن به خلاقیت‌های بی پایان او کمک می‌کنند. حس کنجکاوی‌ای که در بچه‌ها وجود دارد باعث می‌شود تا با دقت به دستور ساخت مگنت‌ها نگاه کنند و با در کنار هم قرار دادن آن‌ها به شکل و مدل کامل برسند. پی بردن به نحوه اتصال آهن ربا به روش‌های مختلف بسیار سرگرم کننده، آموزش‌دهنده و خلاقانه است.

.

۴- مجموعه اسباب بازی خانه‌های بازی، آشپزخانه، مزرعه، قطار بازی و …

اگر از سنین کودکی بر اساس علاقه‌ی کودک او را با اسباب و وسایل مربوط به زندگی آشنا کنید، قطعا تاثیر مثبتی در شناخت و استفاده از این ابزارها در آینده‌ی آن‌ها خواهد گذاشت. اسباب بازی خانه بازی و وسایلی که در این مجموعه‌ها وجود دارد به ذهن بچه‌ها این فرصت را می‌دهد تا با روش‌های جدید و خلاقانه از آن‌ها استفاده کنند. کودکان می‌توانند از اسباب بازی‌ مزرعه‌ و قطارهای چوبی با ریل که نیز درکنار مجموعه خانه‌های بازی استفاده کنند تا یک محیط بزرگ از ابزار مورد نیاز برای زندگی را طراحی کرده و ساعت‌ها با آن سرگرم شوند.

.

۵- خمیر بازی

قدیمی‌ترین و در عین حال کاربردی‌ترین اسباب بازی برای افزایش خلاقیت کودکان همین خمیرهای بازی هستند. نکته‌ی مهم برای خرید خمیر بازی این است که باید بچه‌ها به سنی رسیده باشند که آن‌ها را دیگر مواد غذایی تشخیص دهند و دچار مشکل نشوند. با خمیرها هر شکل و طرحی که بچه‌ها ذهن‌شان داشته باشد را می‌توانند بسازند. هر کدام از این اشکال ممکن است مفهومی در خود داشته باشند. برخی از آن‌ها به پدر و مادر کمک می‌کنند تا فرزندشان را بیشتر بشناسند. از طرفی قدرت خلاقیت و نوآوری را نیز در در آن‌ها به طور شگفت انگیزی افزایش می‌دهند.

.

دیگر اسباب بازی‌های برای پرورش خلاقیت کودکان

در دنیای امروز تقریبا می‌توان گفت هر اسباب بازی‌ای که تولید می‌شود، جنبه‌ی نوآورانه و خلاقانه برای کودکان خواهد داشت. پازل‌ها، ماشین‌ های کنترلی، ابزار موسیقی، اسباب بازی‌های ساختنی، مونوپولی، بازی‌های فکری و … هر کدام می‌توانند ویژگی‌های مثبتی برای بچه‌ها در جهت داشتن ذهنی فعال دارند. با توجه به علایق آن‌ها می‌توانید هر کدام از این اسباب بازی‌ها را برای بچه خریداری کنید تا از همین سنین کودکی به خلق چیزهای جدید رو بیاورند.

.
منابع :
.https://hyperbox.ir

البسه و اکسسوری

مشاهده مطالب ←

آرایش و زیبایی

مشاهده مطالب ←

لوازم خانگی و دکوری

مشاهده مطالب ←

بهداشت و سلامت

مشاهده مطالب ←

گل و گیاهان

مشاهده مطالب ←

موادغذایی و خوراکی

مشاهده مطالب ←

مسافرت و کمپینگ

مشاهده مطالب ←

نظافت و شستشو

مشاهده مطالب ←

ماشین و موتورسیکلت

مشاهده مطالب ←

لوازم دیجیتال

مشاهده مطالب ←

ساز و موسیقی

مشاهده مطالب ←

کودک و نوزاد

مشاهده مطالب ←

لوازم اداری

مشاهده مطالب ←

تحصیل و تحریر

مشاهده مطالب ←

منابع

مشاهده مطالب ←

قوانین

مشاهده مطالب ←

error: Alert: Content is protected !!