فرقی نمی کند خریدار یک اتومبیل صفر باشید و یا کارکرده مهم است که بدانید یکی از اولیه ترین کارهایی که می توانید برای تمیز کردن و زیباسازی فضای داخل خودروی خود استفاده کنید تا حسابی ماشینتان از ظاهری جذاب و چشم نواز برخوردار شوید، خرید روکش صندلی خودرو می باشد.

در بازار بصورت کلی ما با دو نوع روکش یا رویه صندلی مواجه هستیم که یکی مدل های فابریک و دوخته شده به صندلی ماشین است که از سوی تولید کننده خودرو ساخته و بر روی صندلی نصب گشته و دیگر امکان جداسازی آن برای تعویض و یا شستشو وجود ندارد و دیگری روکشی است که بصورت آزاد و در مدل ها و جنس های فراوانی در بازار قابل خرید است و می توان آن ها را در صورت تمایل هم عوض کرد و هم در صورت کثیفی کاملا از رو صندلی درآورد و مورد شستشو قرار داد.

.

انواع روکش صندلی:

  • روکش صندلی فابریک: این نوع از روکش توسط سازنده خودرو طراحی و دوخته می شود. در تمامی مدل‌ها یک رنگ و شکل دارد. این روکش ها روی صندلی خودرو دوخته می شوند به طوری که قابلیت جدا کردن و شستشو را ندارند. این روکش ها طبق یک طراحی مهندسی یاخته می شوند که معمولا مورد علاقه بیشتر افراد جامعه هستند. نام دیگر این روکش‌ها تودوزی است.
  • روکش صندلی متفرقه: این نوع از روکش صندلی به وسیله شرکت سازنده خودرو تولید نمی شود. معمولا توسط خود خریدار در بازار آزاد تهیه می‌شود. شرکت های متفرقه با برندهای مختلف در بازار آزاد فعالیت می کنند این شرکت ها با جنس های مختلفی مانند: پارچه معمولی، مخمل، چرم طبیعی و چرم مصنوعی روکش صندلی تولید و روانه بازار می کنند. این روکش ها بر خلاف روکش های فابریک به راحتی قابل تعویض و شستشو هستند که در ادامه بیشتر در مورد آن ها توضیح داده می شود.

.

انواع رویه صندلی اتومبیل (برحسب جنس محصول)

مدل پارچه ای: روکش صندلی خودرو مدل پارچه ای از قدیمی ترین محصولات موجود در بازار است. این روکش ها از قابلیت شستشوی آسانی برخوردار هستند و می توان از آن ها در تمامی فصول سال استفاده کرد.

مدل برزنتی: بهترین گزینه برای کسانی که می خواهند با هزینه ای مقبول و حتی ارزان به یک روکش عالی دست پیدا کنند، مدل های تولید شده از جنس برزنت است. این روکش ها بسیار مقاوم بوده از قابلیت شستشوی آسانی نیز برخوردارند. ضمن اینکه در فصل سال همچون روکش های چرمی خیلی سرد نمی شوند و در برابر سایش نیز بسیار مقاوم هستند.

مدل مخمل: رویه های تولید شده از جنس مخمل نیز همچون مدل های پارچه ای از قابلیت شستن راحتی برخوردار هستند با این تفاوت که این مدل ها به نسبت مدل های پارچه ای از جذابیت ظاهری بیشتری برخوردار می باشند. تنها عیب این مدل از محصولات عدم مقاوم بودن آنان در مقابل سایش است.

مدل مخمل چرمی: اگر عاشق خرید روکش های چرم هستید اما دوست ندارید که گرمای بیش از حد آنان در فصل تابستان و یا سردی بیشترشان در فصل زمستان سبب ایجاد ناراحتی برایتان شود و تازه به لحاظ قیمتی نیز روکش مدنظرتان برایتان مقرون به صرفه درآید، توصیه می کنیم به سراغ خرید مدل های تولید شده از مخمل و چرم (چه از نوع چرم طبیعی و چه از نوع چرم مصنوعی) بصورت ترکیبی بروید.

مدل مخمل پارچه ای: اگر تصمیم خود را برای خرید روکش صندلی خودرو از نوع مخمل گرفته اید اما می خواهید روکشی داشته باشید که مخمل آن خیلی سریع ساییده نشود و از بین نرود، بهترین گزینه برایتان استفاده از روکش تولید شده از ترکیب مخمل و پارچه می باشد.

مدل چرم طبیعی: چنانچه به دنبال این هستید که محیط داخل خودروی خود را لوکس، چشمگیر و زیبا نمایید، بهتر است به سراغ خرید روکش های صندلی چرمی آن هم از نوع طبیعی اش برای خود بروید. این روکش ها برخلاف مدل های مصنوعی به هیچ عنوان در گذر زمان پوسته پوسته نشده و تازه می توان با استفاده از واکس اقدام به تمیز کردن و جلا دهی به آن کرد!

تنها عیب بزرگ روکش های تولید شده از این جنس سرد و گرم شدن بیش از حد آنان در فصل زمستان و تابستان است که قدری می تواند برای رانندگان آزار دهنده تلقی شود.

مدل چرم مصنوعی: خب از نظر قیمتی خرید رویه صندلی چرم طبیعی برای هر کسی امکان پذیر نیست و به همین خاطر تولید کنندگان اقدام به ساخت روکش هایی از جنس چرم مصنوعی کردند تا امکان خرید آن برای همه فراهم شود. این روکش های تولید شده با چرم مصنوعی از نظر ظاهری کاملا شبیه به روکش های طبیعی هستند و از قابلیت شستشوی آسانی نیز برخوردارند با این حال اما در گذر زمان پوسته پوسته شده و زشت می شوند.

.

نکات مهم هنگام خرید روکش صندلی خودرو

تناسب با مدل خودرو

  • اولین نکته در خصوص خرید روکش صندلی خودرو توجه به مدل آن است.
  • در این خصوص شما خریداران عزیز باید به هنگام انتخاب رویه صندلی مورد نظرتان حتما به تناسب آن با مدل خودروی خود توجه لازم را داشته باشید.
  • برای این منظور تنها کافی است به هنگام مراجعه به فروشگاه های حضوری به فرد فروشنده بگویید که برای چه مدل خودرویی به دنبال تهیه روکش صندلی هستید.
  • در صورت تمایل به خرید اینترنتی روکش صندلی خودرو نیز بایستی از قسمت مشخصات محصول حتما به تناسب آن با مدل خودروی مورد نظرتان توجه لازم را داشته باشید.

انتخاب جنس روکش

  • نکته دوم برای انتخاب روکش صندلی خودرو توجه به جنس آن می باشد.
  • در این خصوص ما بطور مفصل برایتان در قسمت قبلی از همین مطلب صحبت کردیم.
  • حال دیگر این شما هستید که باید متناسب با سلیقه، بودجه و همچنین انتظاراتی که از کیفیت یک رویه صندلی دارید بهترین را برای خود برگزینید.

کیفیت دوخت روکش

  • فاکتور مهم بعدی در انتخاب و خرید روکش صندلی خودرو اشاره به دوخت و کیفیت بالای آن دارد.
  • یادتان باشد اگر کیفیت دوخت رویه شما پایین باشد و یا اصلا از نخی نازک برای این منظور استفاده شده باشد، خیلی سریع از جا درآمده و شکل ظاهری روکش را بر روی صندلی خودرویتان دفرمه می کند!
  • اگر فکر می کنید که در تشخیص باکیفیت بودن دوخت به کار رفته در صندلی خودرو مجرب و ماهر نیستید، بهتر است از یک فرد با تجربه در این خصوص استفاده نمایید.

رنگ و طرح رویه صندلی

  • از دیگر موارد مهم در خرید روکش صندلی خودرو توجه به رنگ و طرح آن می باشد.
  • برای این منظور شما هم می توانید به سراغ انتخاب روکش هایی در رنگ و طرح متناسب با رنگ کمربند ایمنی بروید و یا اقدام به خرید مدل هایی در رنگ و طرح متضاد با آن کنید.
  • همچنین در این خصوص می توانید با در نظر داشتن رنگ داشبورد، کفپوش خودرو، تودوزی درب ها و دیگر قسمت های رنگی داخل کابین خودرویتان نیز اقدام فرمایید.
  • فراموش نکنید اگر در انتخاب رنگ و طرح روکش صندلی خودروی خود اشتباه کنید، خیلی زود از خریدتان پشیمان شده و تنها هزینه ای اضافه را بر روی دستان خود باقی می گذارید.
  • در خصوص طراحی کلی محصول نیز معمولا روکش های قابل نصب بر روی صندلی های عقب خودرو مدنظر قرار داده می شوند که یا بصورت یک تکه می باشند و یا دو تکه؛
  • ضمن اینکه یادتان باشد وجود جیب بر روی روکش نیز از جمله مواردی است که باید در این خصوص به آن توجه داشته باشید.
  • همچنین فراموش نکنید اگر اتومبیل شما از قابلیت دسترسی به صندوق عقب از قسمت سرنشینان عقب خودرو برخوردار است، حتما باید روکشی با همین قابلیت را خریداری فرمایید.

نوع نصب روکش صندلی

  • مورد بعدی در انتخاب روکش صندلی خودرو توجه به نحوه نصب آن می باشد.
  • برای این منظور شما با دو حالت مواجه هستید که در حالت اول یک نصاب مسئولیت نصب صحیح روکش بر روی صندلی خودرویتان را بر عهده می گیرد.
  • و در حالت دوم این خودتان هستید که می خواهید اقدام به نصب رویه بر روی صندلی ها کنید؛
  • در حالت اول که هیچ اما برای حالت دوم حواستان را خوب جمع کنید تا موفق به خرید روکشی با قابلیت نصب و جداسازی آسان شوید.
  • روکش های صندلی از قابلیت نصب بندی، چسبی و همچنین زیپی برخوردار هستند که مدل های زیپ دار راحت ترین گزینه برای نصب و درآوردن روکش می باشند.

قیمت روکش صندلی خودرو

  • قیمت روکش صندلی خودرو با در نظر داشتن تمامی موارد گفته شده در این مطلب به انضمام برند تولید کننده محصول مشخص می شود.
  • با این حال فراموش نکنید که همواره بهتر است برای اطمینان خاطر خود از مرغوبیت و بالا بودن کیفیت روکش اقدام به خرید محصول از فروشگاه های معتبر چه بصورت حضوری و چه غیر حضوری نمایید.
  • ضمن اینکه یادتان باشد معمولا روکش های صندلی باکیفیت دارای خدمات پس از فروش و گارانتی معتبر هستند؛ البته این مورد بیشتر در خصوص روکش های تولید شده چرمی صادق است.