راهنمای کراتینه مو

ویژگی‌های کراتین خوب چیست؟

موهای آسیب دیده انواع مختلفی دارند. در واقع، هر لایه از ساقه مو می‌تواند آسیب ببیند و جلوه‌های مختلفی را در ظاهر موهای شما ایجاد کند. ثابت شده است که کراتین ساختار مو را از درون بازسازی و تقویت می‌کند. به کمک کراتین مو حتی آسیب دیده‌ترین موها احیا شده و در برابر آسیب‌های ناشی از اتو و سشوار محافظت می‌شوند. بهترین مواد کراتین مو با ساختن پل‌های الکترواستاتیک باعث بهبود و احیای مو می‌شوند. علاوه بر این، کراتین مراقبت از مو تاثیر صاف کنندگی باورنکردنی بر روی کوتیکول دارد. کوتیکول قسمت بیرونی ساقه‌ مو است که از غشای سلول و قشر محافظت می‌کند. هنگامی که کوتیکول پاره و شکسته می‌شود، موها به یکدیگر می‌چسبند و شانه زدن دشوار می‌شود. خشکی مو نیز اغلب به دلیل شکسته شدن کوتیکول‌هاست که نمی‌توانند رطوبت غشای سلول را نگه دارند. انتخاب بهترین مواد برای کراتین مو ضمن احیای کوتیکول مو، رطوبت را به غشای سلول تزریق کرده و از رنگ مو شما محافظت می‌کند. اگرچه تاثیر کراتین بر مو بسته به میزان سالم بودن، ضخامت طبیعی آن‌ و نوع مواد کراتینه بسیار متفاوت است، اما می‌توان با انتخاب و تهیه بهترین مواد کراتینه مو، به سلامت موها بیشتر کمک کرد.

ماندگاری بالا

داشتن نتایج طولانی مدت یکی از مهمترین ویژگی‌های کراتین خوب است. در واقع تا زمانی که مراقب موی کراتینه شده‌ خود باشید، می‌توانید از موهای صاف و درخشان‌تان لذت ببرید. با عدم شست‌وشوی مداوم موهای خود (2 تا 3 بار در هفته کافی است)، درمان کراتینه شما می‌تواند تا حداقل 6 ماه طول بکشد. در نتیجه برای مرطوب نگه داشتن موها و همچنین ماندگاری مواد کراتینه باید 3 تا 4 روز پس از کراتینه کردن مو از استحمام خودداری کنید. شنا کردن در آب حاوی کلر یا نمک (استخر یا دریا) می‌تواند عمر درمان مو با کراتین را کوتاه کند. همچنین برای افزایش ماندگاری کراتین مو باید شامپو و نرم کننده‌ای را انتخاب کنید که فاقد کلرید سدیم و سولفات باشند؛ زیرا هر دو می‌توانند مواد کراتین را از بین ببرند.

صافی و احیای بالا

انتخاب بهترین مواد کراتینه مو نه تنها ظاهری صاف و درخشان به موها می‌دهد، بلکه سبب احیای موهای آسیب دیده می‌شود. اگر از موهای خشک و وز رنج می‌برید می‌توانید با کراتینه کردن موهای خود سلامتی را به موهای خود هدیه کرده و از نرمی و درخشانی آن لذت ببرید. تاثیر کراتینه مو به حدی است که می‌توان موهای آسیب دیده در اثر رنگ مو و دکلره را نیز احیا و مشکلاتی از قبیل کشسانی مو را رفع کرد.

بدون قرنطینه

به طور کلی کراتینه مو به دو روش کراتینه با قرنطینه و کراتینه بدون قرنطینه طبقه‌بندی می‌شوند. طبیعتا کراتینه بدون قرنطینه مزایای بیشتری از جمله مدت زمان کمتر را به همراه دارد. با انتخاب کراتینه مو بدون قرنطینه، بعد از اتمام کار، موها آبکشی و خشک شده و نتیجه کار سریع‌تر مشخص می‌شود.

بدون بو و گاز

بسیاری از مواد کراتینه (اما نه همه آن‌ها) حاوی فرمالدئید هستند که در صورت استنشاق می‌تواند خطرناک باشد. فرمالدئید همان چیزی است که باعث می‌شود موها صاف‌تر به نظر برسند. طبق تحقیقات گروه محیط زیست، برخی از شرکت‌ها در حقیقت سعی می‌کنند این واقعیت را که محصول کراتینه آن‌ها حاوی مواد شیمیایی است پنهان کنند. مطالعه‌ای که در سال 2012 روی مارک‌های کراتینه در آفریقای جنوبی انجام شد نشان داد که از هر 7 محصول 6 محصول حاوی 0.96 تا 1.4 درصد فرمالدئید است که پنج برابر بیشتر از حد توصیه شده است. با استفاده از این محصولات، گاز فرمالدئید در هوا آزاد می‌شود و ممکن است در بخار مضر حاصل از آن نفس بکشید. بدن شما نیز آن را از طریق پوست جذب کرده و مشکلات بسیاری را به همراه خواهد داشت. در نتیجه برای تهیه بهترین مواد کراتینه مو فاقد بو، گاز و فرمالدئید، حتما آن را از فروشگاه‌های معتبر تهیه کنید.

حاوی مواد گیاهی و ارگانیک

پیش از انتخاب بهترین مواد کراتین مو لازم است به مواد تشکیل دهنده‌ آن توجه کنید. بهترین کراتینه مو از مواد گیاهی و ارگانیک تشکیل شده است، حاوی روغن‌های مفید برای سلامت مو از جمله روغن آرگان بوده و حالت نرم کنندگی و احیا کنندگی بی‌نظیری به آن می‌دهد. با تهیه بهترین مارک مواد کراتینه مو می‌توانید از گیاهی و ارگانیک بودن مواد تشکیل دهنده‌ آن اطمینان حاصل کرده و سلامت موهای خود را تضمین کنید.

مراحل کراتینه موها

۱. برای کراتینه کردن موها ابتدا برند مورد اطمینانی از کراتینه مو را انتخاب کنید.
۲. بعد از تهیه محلول کراتینه مو موهایتان را به مدت چند بار به کمک شامپوی مخصوص کراتین و یا شامپوهای ضعیف نظیر شامپو بچه بشویید. توجه داشته باشید که بعد از کراتینه کردن نمی توانید موهایتان را تا سه روز بشویید بنابراین بهتر است در این مرحله از آموزش کراتینه کردن مو تا جایی که امکان دارد موهایتان را به خوبی بشویید.
۳. بعد از شستن و آبکشی کردن موها آن ها را با کمک سشوار به خوبی خشک کنید. اگر شما تمایل دارید از کراتین به عنوان روش ترمیمی برای احیاء کردن موهایتان استفاده کنید بهتر است در این مرحله موها را به صورت کامل خشک کنید و اگر به دنبال کراتینه موها به صورت برزیلی هستید اجازه دهید موهایتان مقداری نم داشته باشد و موهایتان را در حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد خشک کنید.
۴. در مرحله بعدی کراتینه مو باید موهای خود را به ۴ تا ۸ قسمت تقسیم کنید که تقسیم بندی موها به حجم موهای شما بستگی دارد. اگر حجم موهایتان زیاد است بهتر است موهایتان را به بخش های زیادتری تقسیم کنید.
۵. در مرحله بعدی نحوه کراتینه مو محلول کراتینه را درون ظرفی مناسب بریزید و با کمک فرچه و یا شانه محلول کراتینه را به فاصله ۱.۵ سانت از ریشه موها به موهایتان بمالید. توجه داشته باشید که نیازی نیست حجم زیادی از محلول را روی موها بمالید و میزان محلول باید به اندازه ای باشد که همه موهای شما را پوشش دهد و آن ها را مرطوب کند. بعد از اینکه محلول کراتینه را روی همه قسمت موهای خود مالیدید اگر جنس موهایتان معمولی است حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه صبر کنید و اگر موهایتان فر و زبر است حدود ۴۰ تا ۵۰ دقیقه صبر کنید تا محلول کراتینه روی موهایتان اثر بگذارد.
در طول این مدت زمان نیز باید هر ۱۰ دقیقه موهایتان را از قسمت بالا به پایین شانه کنید سپس موهایتان را با کمک کلاه نایلونی بپوشانید تا اثر کراتینه روی موها بیشتر شود.
۶. بعد از سپری شدن زمان های ذکر شده بدون اینکه موهایتان را بشویید شروع به خشک کردن آن ها با کمک سشوار کنید. توجه کنید که موها نباید بعد از زدن محلول کراتینه شسته شوند مگر اینکه در دستورالعمل محلولی که استفاده کرده اید شستن موها قید شده باشد.
۷. در مرحله بعدی آموزش کراتینه مو بعد از اینکه موها به صورت کامل خشک شد با کمک اتوی مو با درجه ۴۰۰ تا ۴۵۰ شروع به صاف کردن موهایتان کنید. توجه داشته باشید مقدار حجم مویی که در اتو قرار می گیرد نباید زیاد باشد و هر دسته از موها را باید حدود ۷ تا ۸ مرتبه اتو بکشید و بعد از اتمام کار اتوی موها نباید موهایتان را خیس کنید.

نکات طلایی برای کراتینه کردن موها

  • موهایتان را تا ۴۸ ساعت بعد از کراتینه کردن نباید با گیره و یا کش ببندید.
  • بعد از هر بار شستشو موها بایستی موهایتان را با دمای پایین سشوار خشک کنید زیرا سشوار کردن مو با حرارت پایین باعث افزایش عمر اثر کراتینه روی موها می شود.
  • بعد از کراتینه کردن موها در هنگام شستن آن ها نباید فشار زیادی را به موهایتان وارد کنید و موها را باید به آرامی بشویید.
  • بعد از کراتینه کردن موها از شامپوهای بدون سولفات برای شستشوی موهای خود استفاده کنید.
  • موهایتان را تا سه روز بعد از کراتینه کردن به هیچوجه نشویید.

 

فواید کراتینه کردن موها

کراتین مو در واقع یک پلی پپتید است و مجوعه ای از آمینو اسید های ضروری بدن از جمله آلانین، لوسئین، آرژنین، سیستئین را شامل می شود، این نوع آمینو اسید ها در داخل فیبر مو موجود می باشند، آمینو اسید ها در ابتدا دیمر و بعد پلیمر می شوند و به وسیله پیوند های s-s به یکدیگر اتصال پیدا می کنند و رنجیره طبیعی کراتین را به وجود می آورند.
حال در صورتی که می خواهید موهایتان را کراتینه کنید باید دقت و حوصله زیادی به خرج دهید تا فواید این ماده طبیعی و حیاتی بر روی موهایتان به خوبی نمایان شود، در زیر شما را با برخی فواید کراتینه کردن موها آشنا می نماییم.

  • جلوگیری از وز شدن موها
  • رفع آسیب و خشکی مو
  • احیا و ترمیم کوتیکول موها
  • صاف شدن موهای مجعد
  • صاف و لخت شدن موها به ویژه موهای موج دار و مجعد
  • جلوگیری از آسیب جدی و ساختاری موها

 

موارد مهمی که قبل از کراتینه مو باید به آنها توجه کرد:

  • در خصوص مراکز زیبایی و آرایشگاهی که عمل صافی مو را انجام می دهند، اطلاعات لازم را به دست آورید. نوع مواد کراتینه مو و مرغوبیت آن بر روی سلامت مو تاثیر بسزایی دارد. مزایا و معایب کراتینه از جمله مواردی است که باید به آن توجه کنید.
  • کراتینه مو بیشتر برای افرادی توصیه می شود که موها بسیار ضخیم دارند و یا میزان فر بودن مو های آنان زیاد است.
  • تفاوت کراتینه و بوتاکس مو خیلی چشم گیر نیست. اگر برای صافی مو کراتینه برای شما مناسب نیست می توانید بوتاکس مو یا گلت مو انجام دهید.
  • کراتینه مو برای افراد باردار یا اشخاصی که از آلرژی رنج می برند، گزینه خوبی محسوب نمی شود زیرا این امکان وجود دارد که حالت های حساسیت تکرار گردد.
  • صافی مو باید توسط اشخاص ماهر و با سابقه انجام شود زیرا مو ها جز اندام های حساس محسوب می شود. اگر این موارد بیش از حد مجاز بر روی موها باقی بمانند، باعث آسیب رسیدن به موها می شوند.
  • این روش صافی مو عموما برای افرادی استفاده می شود که حداقل ۱۲ سال سن دارند.

نکات مهم در مورد مواد کراتین مو:

  • بهترین نوع مواد برای انجام کراتین مو آنهایی هستند که در آنها فرمالین وجود ندارد. فرمالین یک گاز شیمیایی است در هنگام کار با مواد شیمیایی گازدار، پخش می شود. این مورد بر روی سلامتی تاثیر منفی دارد.
  • از کراتینه مو برای موهایی عموما استفاده می شود که در اثر رنگ و دکلره آسیب دیده اند. اما برای بعضی از افراد نیز منع استفاده کرد. افرادی که از داروهای اعصاب استفاده می نمایند یا آنانکه از بیماری سرطان رنج می برند و داروهای مخصوص غدد استفاده می کنند، بهتر است تا از این روش برای صافی مو خود بهره نبرند.

 

موارد مهمی که بعد از کراتینه مو باید به آنها دقت نمود:

  • پس از انجام صافی مو از طریق کراتینه لازم است تا ماسک موها و شامپوهای مخصوص استفاده نمایید تا موها تقویت شوند.
  • با توجه به نوع موها و توصیه آرایشگر تا چند روز پس از صافی نمی بایست به موهای خوب آب زده یا آن را شست و شو دهید.
  • با توجه به نوع مواد به کار گرفته شده در زمان کراتینه مو؛ نوع شست و شو و تعداد دفعات آن ممکن است متفاوت باشد. از همین رو لازم است تا با آرایشگر خود در این زمینه مشورت نمایید.
  • پس از انجام صافی مو از طریق کراتینه می توانید، موهای خود را رنگ نموده یا آن را مدل داده و پیرایش نمایید. در این خصوص محدودیتی وجود ندارد.
  • در نظر داشته باشید که پس از انجام کراتینه، حداقل ۴۸ ساعت می بایست از شستن موهای خود پرهیز نمایید. پس از این مدت  نیز باید از شامپوهایی استفاده شود که فاقد سولفات هستند.
  • اگر قصد دارید تا موهای خود را هم رنگ نمایید و هم صاف کنید، لازم است تا ابتدا موها را صاف نمایید و سپس آن را رنگ کنید. در حین کراتینه نمودن موها، آتان تغییر رنگ نیز گاها می دهند و همین امر موجب می شود تا رنگ قبلی کمی تغییر یابد.
  • برای کراتینه نمودن مو جهت جذب سریع تر مواد می توان از اتو مو استفاده کرد. اگر در این حالت گرمای اتو زیاد باشد، موجب آسیب رساندن به موها می شود.

.
منابع:
.https://deterland.com
.https://rojelab.com
.https://arga-mag.com

- مطالب مرتبط -

«لوازم آرایش و زیبایی»

البسه و اکسسوری

مشاهده مطالب ←

آرایش و زیبایی

مشاهده مطالب ←

لوازم خانگی و دکوری

مشاهده مطالب ←

بهداشت و سلامت

مشاهده مطالب ←

گل و گیاهان

مشاهده مطالب ←

موادغذایی و خوراکی

مشاهده مطالب ←

مسافرت و کمپینگ

مشاهده مطالب ←

نظافت و شستشو

مشاهده مطالب ←

ماشین و موتورسیکلت

مشاهده مطالب ←

لوازم دیجیتال

مشاهده مطالب ←

ساز و موسیقی

مشاهده مطالب ←

کودک و نوزاد

مشاهده مطالب ←

لوازم اداری

مشاهده مطالب ←

تحصیل و تحریر

مشاهده مطالب ←

منابع

مشاهده مطالب ←

قوانین

مشاهده مطالب ←

error: Alert: Content is protected !!