راهنمای مسواک شارژی

انواع مسواک برقی

نسل اول- مسواک برقی هایی که با باتری کار می کنند: مزیت این گروه ارزان تر بودن و قابلیت حمل آنها است. با این حال کوتاه بودن مدت عمر و شکنندگی مکانیکی این گروه از معایب آنها است.
نسل دوم- مسواک هایی با باتری قابل شارژ: این مسواک ها دارای یک سر چرخنده مجزا هستند و با باتری قابل شارژ کار می کنند. حرکت سر مسواک در این گروه به صورت لرزشی یا جلو و عقب است. قیمت آنها بالاتر است و تایمر دارند. سر این مسواک ها سنسور حساس به فشار دارد.
نسل سوم- مسواک های سونیک: قابلیت شارژ دارند و سری های گوناگونی دارند.قیمت آنها بالاتر است.

مسواک های چرخشی:

همان طور که از اسمشان معلوم است، سرمویی آنها می تواند یک دور کامل بچرخد.

مسواک های لغزشی:

این مسواک ها که سر کوچکی دارند، نمی چرخند بلکه موهایشان در جای خود حرکت می کند و این امکان را می دهد که دندان ها به صورت نقطه ای و جرم های یک ناحیه مشخص تمیز شود.

مسواک های جهنده:

سر این مسواک ها به غیر از اینکه می چرخند، امکان عقب و جلورفتن دارند و این امکان را به وجود می آورند که اگر چیزی لابه لای دندان هایتان گیر کرده، بیرون بیاید.

مسواک های دوسره:

همان طور که از اسمش مشخص است، مسواک های برقی ای هستند که دو سر قابل تعویض دارند که یکی امکان حرکت به جلو و عقب و دیگری لغزیدن در جای خود را دارد.

نکاتی برای خرید مسواک برقی

* مسواک برقی را از میان برندهای مطرح انتخاب کنید: از آنجا که مسواک ارتباط مستقیمی با سلامت دهان و دندان دارد باید هنگام انتخاب آن نهایت دقت را داشته باشید. سعی کنید مسواک برقی را از میان برندهای شناخته شده و مراکز مطمئن خریداری کنید. به یاد داشته باشید هرگز این کالا را از دستفروشان یا مراکز غیر مجاز خریداری نکنید.
* قبل از خرید مسواک درباره آنچه باید خریداری کنید تحقیق کنید: بهتر است قبل از خرید در مورد انواع مسواک برقی و مدت شارژدهی و نوع سری ها و… بررسی و تحقیق کنید و مسواکی خریداری کنید که کمتر شما را به دردسر بیندازد.
* قبل از اقدام به خرید مسواک برقی حتما با پزشک خود مشورت کنید: این یک اقدام ایمنی است و باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید.زیرا پزشک شما می تواند در این زمینه به شما نکات مفیدی را گوشزد کند.
* هنگام انتخاب به نوع و سر مسواک توجه ویژه ای داشته باشید: سعی کنید مسواکی با سری های قابل تعویض خریداری کنید. زیرا اکثر تولیدکنندگان توصیه می کنند که سر مسواک هر ۳ تا ۶ ماه یکبار عوض شود. این کار به دلیل تغییر شکل موهای مسواک و کاهش تاثیر سر مسواک ضروری است.
* تایمر دار یا بدون تایمر: بسیاری از مسواک های مدرن دارای تایمری هستند که معمولا پس از ۲ دقیقه مسواک زدن هشدار می دهند یا مسواک را خاموش می کنند. این زمان مربوط است به توصیه مرسوم به مسواک زدن حداقل به مدت ۲ دقیقه (هریک از ۴ بخش دهان ۳۰ ثانیه).پس قبل از انتخاب مشخص کنید که آیا چنین مسواکی می خواهید یا خیر؟
* مسواکهایی با صفحه نمایش دار: بعضی از مسواک های برقی دارای یک صفحه نمایش هستند که زمان مسواک زدن و گاهی تصویر صورتک خندان یا تصاویر دیگر را برای تشویق مسواک زدن ایده آل نشان می دهد. این مسواک ها بیشتر برای کودکان پیشنهاد می شود.
* افرادی که حتما باید مسواک برقی بخرند: معمولا مسواک های برقی برای افرادی که دارای ارتودنسی هستند توصیه می شود. گروه دیگری که استفاده از این مسواک ها در آنها مورد توجه است، افرادی هستند که نواحی تماس بین دندانی را خوب تمیز نمی کنند. مطالعات نشان می دهند استفاده از مسواک برقی نتایج یکسانی را در مقایسه با استفاده از مسواک دستی و سایر وسایل تمیزکننده سطوح تماس بین دندانی در پاکسازی این نواحی دارد.
گروه دیگری که کاربرد این مسواک ها در آنها توصیه می شود، کودکان هستند. به نظر می رسد مسواک های برقی پلاک بیشتری را در مقایسه با انواع دستی در کودکان برمی دارند. کاربرد این مسواک ها به خصوص در کودکانی که دارای معلولیت ذهنی یا مهارت ناکافی برای مسواک زدن دستی هستند توصیه می شود.
علاوه بر این برای افرادی که توانایی بدنی کمی دارند (مثلا مبتلا به آرتریت هستند) نیز استفاده از این مسواک ها، بسیار راحت تر و قابل قبول است.
یکی دیگر از مزیت های مسواک های برقی این است که بعضی انواع آنها مجهز به زمان سنج هستند و کمک می کنند که شخص متوجه شود که چه مدتی دندان هایش را تمیز کرده است (مثلا حدود ۲ دقیقه کافی است). اما در کنار این مزیت ها، باید به قیمت بالای این نوع مسواک ها اشاره کرد که باعث می شود عده زیادی نتوانند از آنها استفاده کنند و اما مسواک های دستی… هم ارزان اند و هم به راحتی قابل تحمل هستند.
ضمنا بعضی از آنها در قسمت انتهایی، دارای زبان پاک کن هستند. همچنین نیازی به باتری یا شارژ کردن هم ندارند.

فواید مسواک برقی

در نهایت مطالعات مختلف نشان می دهند که استفاده از مسواک های برقی در بیشتر مردم سودمند است چرا که بدون توجه به توانایی فردی، یک تکنیک خوب مسواک زدن را فراهم و انگیزه فرد را تقویت می کنند و مقبولیت بیشتری در طولانی مدت دارند.
تولیدکنندگان مختلف، فواید زیر را در کاربرد مسواک های برقی ادعا می کنند:
*کاهش قابل توجه پلاک در بالغان و بزرگسالان
*صرف نیروی کمتر برای برداشت پلاک و در نتیجه کاهش خطر تحلیل و سایش لثه
*کاهش بیشتر التهاب و خونریزی از لثه در مقایسه با مسواک های دستی
*توانایی بیشتر در برداشت جرم و تغییر رنگ دندان ها در مقایسه با مسواک دستی
*دسترسی آسان به نواحی مختلف دهان به دلیل برخورداری از سر کوچک
*علاقه کودکان به استفاده از این نوع مسواک ها
*به صرفه بودن خرید آنها نسبت به نمونه های غیربرقی. به ویژه نمونه هایی که دارای سری با قابلیت تعویض هستند.

چگونه مسواک برقی را شارژ کنیم ؟

اگر برای اولین بار می خواهید شروع به استفاده از این محصول بکنید؛ باید قبل از استفاده، باتری آن را به طور کامل شارژ کنید. بنابراین شاید این سوال را داشته باشید که چگونه مسواک برقی را شارژ کنیم؟ ابتدا فیش برق را به پریز وصل کنید و پایه نگهدارنده را بر روی سطح صاف قرار دهید.
سپس بدنه را روی پایه نگهدارنده قرار دهید. بعد از قرار دادن چراغ LED روشن و خاموش می شود. بعد از یک دقیقه شارژ کامل چراغ LED خاموش می شود. شارژ اولیه ممکن است تا 12 ساعت طول بکشد. برای اینکه باتری بهترین عملکرد خود را داشته باشد، تا زمان تخلیه کامل از آن استفاده کرده و سپس دوباره آن را بطور کامل شارژ کنید.

سوال دیگری که مطرح است این است که مسواک برقی چند ساعت باید شارژ شود؟

اصول شارژ این محصولات 16 ساعت می باشد.
این محصول از سری یدک، بدنه، پایه نگهدارنده و فیش برق تشکیل شده است. طراحی برس آن به شکل گرد است تا به آسانی به زوایای مختلف دهان دسترسی پیدا کند. سر آن دارای الیاف نرم، متوسط و سخت است که با توجه به ویژگی های دندان باید یکی را انتخاب کرد. بدنه آن نیز تشکیل شده از یک عدد آرمیچر و چندین دنده است. این چرخ دنده ها در مدل های مختلف با هم تفاوت دارد. برای مثال در برخی از مدل ها حرکت تنها عمودی و در بعضی تنها افقی و در برخی افقی و عمودی می باشد. مهم ترین بخش جایگاه باتری می باشد که باید از آن حفاظت شود. همچنین برخی مدل ها دارای کیف مخصوص جهت حمل در مسافرت هستند.

نحوه تعویض سری مسواک برقی بعد از 3 ماه استفاده!

بعد از 3 ماه استفاده به مرور الیاف برس تغییر رنگ داده و قدرت تمیز کنندگی آن کاهش پیدا می کند. به همین سبب دندانپزشکان بارها توصیه کرده اند که بعد از این مدت سری محصول را تعویض کنید. برای تعویض ابتدا دست هایتان را با آب و صابون به خوبی بشویید. سپس سری را با کمی فشار درآورده و فرچه سازگار با بدنه خود را نصب کنید.

مسواک برقی بهتر است یا مسواک معمولی؟

مدل برقی به دلیل اینکه شیوه درست مسواک زدن را فراهم می کند؛ برای استفاده سالمندان، کودکان، افراد برخوردار از معلولیت ذهنی و به طور کلی افرادی که به سلامت دهان و دندان خود اهمیت شایانی می دهند بهترین گزینه است.
با جلوگیری از خرابی و پوسیدگی دندان ها هزینه معاینات دندانپزشکی را در آینده کاهش می دهد. هر دندان را با فشار یکسانی تمیز می کند و در نتیجه سبب سایش مینای دندان و خونریزی لثه ها نمی شود. همچنین مدت زمان ایده آل تمیز کردن دندان ها را مشخص می کند و بعد از گذشت 2 دقیقه با صدا یا حرکت لرزشی زمان اتمام را هشدار می دهد. مهم ترین مزیت مدل دستی ارزان بودن هزینه خرید آن می باشد که در 3 مدل نرم، متوسط و سخت در بازار موجود می باشد. دندانپزشکان مطرح می کنند که فاکتورهای مختلفی نظیر سن، هزینه ای که می خواهید خرج کنید، سلامت عمومی بدن و سلیقه شخصی در انتخاب مدل نقش دارد.

اصول شستن مسواک برقی

بهداشت ضعیف دهان و دندان با تمیز نبودن برس مدل برقی ارتباط مستقیم دارد. اکثر اوقات به دلیل عوامل مختلف و روزهای پرمشغله به پاکسازی آن اهمیت نمی دهیم یا آن را فراموش می کنیم. از طرف دیگر برخی افراد از سر نا آگاهی یا به سبب آسان بودن محصول را فقط با آب تمیز می کنند.
اما با گذشت زمان باقیمانده مواد غذایی، خمیر دندان و باکتری های موجود در دهان بر روی الیاف برس تجمع می کنند. این ذرات باقیمانده برای سلامت عمومی بدن و سلامت دهان مضر است. بنابراین ضدعفونی کردن آن از اهمیت بالایی برخوردار است. در ادامه به معرفی چند روش برای تمیز کردن و ضدعفونی خواهیم پرداخت.

ترکیب آب گرم و سرکه

ابتدا برس آن را با آب داغ به خوبی آبکشی کنید. سپس داخل یک لیوان مخلوط سرکه و آب گرم را آماده کنید و برس را به مدت 2 ساعت داخل آن بگذارید. در نهایت با آب گرم کاملا آبکشی کنید و در حالت عمودی قرار دهید تا آب آن ریخته و خشک شود.

هیدروژن پراکسید

در یک لیوان محلول هیدروژن پراکسید بریزید و آن را در کنار روشویی قرار دهید. هفته ای یکبار فرچه را به مدت چند دقیقه داخل آن قرار دهید و سپس آبکشی کنید.

محلول دهانشویه

هفته ای یکبار برس را داخل یک لیوان دهانشویه قرار دهید و 30 دقیقه منتظر بمانید. سپس به خوبی آبکشی کنید.

ترکیب آب داغ و جوش شیرین

نصف لیوان را با آب پر کنید و سپس دو قاشق چایخوری سرکه و دو قاشق چایخوری جوش شیرین به آن اضافه کنید. فرچه را به مدت 30 دقیقه داخل محلول قرار دهید و در نهایت با آب فراوان آبکشی کنید.
با توجه به اینکه ممکن است بدنه محصول ضدآب نباشد؛ پیشنهاد می شود هنگام شستشو آن را جدا کنید. بدنه را می توانید هفته ای یکبار با دستمال مرطوب پاک کنید.

نحوه صحیح استفاده از مسواک برقی

ابتدا برس را مرطوب کنید و مقدار مناسبی خمیر دندان بر روی آن بزنید. فرچه را همانند مدل ساده بر روی سطح دندان قرار دهید. برس را برای چند ثانیه به صورت عمودی حرکت دهید، هر بار روی یک دندان بایستید و سپس به سمت دندان بعدی بروید.
برس را بین دندان ها حرکت دهید. سطح داخلی و بعد از آن سطح خارجی دندان ها را مسواک بزنید. نیازی به اعمال فشار بیش از حد روی دندان ها ندارید؛ اجازه دهید تا محصول کار خودش را انجام دهد. اگر دندان هایتان را به چهار قسمت تقسیم کنید ( دو قسمت بالا و دو قسمت پایین ) برای هر قسمت به 30 ثانیه زمان نیاز دارید. این محصول با ایجاد حرکات نوسانی 5000 یا 30000 بر روی هر دندان در مدت زمان کم باعث پاکسازی عمیق تر دندان ها می گردد.

1. عدم توجه به تایمر و مدت زمان استاندارد شستشوی مسواک

حداقل چیزی که مسواک های قابل شارژ ارائه می دهند، زمان بندی 2 دقیقه ای است که با هشدارهای صوتی و یا تصویری، توصیه ی دندانپزشکان در مورد زمان استاندارد شستشوی دندان را یادآوری می کنند. خستگی های روزانه و یا عدم داشتن وقت کافی ممکن است شما را ترغیب به کوتاه کردن عمل مسواک زدن بکنند. اگر با حرکت های سریع دندان هایتان را مسواک بزنید پلاک بر روی دندان ها شکل می گیرد و باعث بیماری و عفونت لثه می گردد. هنگام استفاده از این محصول حتما راهنمای استفاده از آن را به خوبی مطالعه کنید و به هیچ وجه زود تر از زمان استاندارد شستشو، مسواک را خاموش نکنید.

2.عدم شارژ اصولی و درست مسواک

از مهمترین کارهایی که در استفاده از مسواک های برقی باید دقت نماییم، شارژ دسته ی آن می باشد. اگر باتری این مسواک به درستی و در فواصل زمانی معین شارژ نشود باعث آسیب و کمتر شدن طول عمر آن خواهد شد.

3. شستن دندان ها به سبک مسواک دستی

 مطالعات انجام شده نشان می دهد که بیشتر افراد هنگام استفاده از مسواک قابل شارژ از الگوی حرکتی مشابه مسواک دستی استفاده می کنند. آنها حرکات افقی یا دایره ای قوی را با استفاده از این مسواک اعمال می کنند و یا با وارد کردن فشار بیش از حد به سری یدک آن سبب آسیب رساندن به دستگاه، دندان ها و لثه های خود می شوند. این نوع مسواک ها در صورت استفاده ی ناآگانه به دندان ها آسیب می رسانند. سری های این مسواک ها متحرک هستند؛ اگر برس را در حالی که سر مسواک کار می کند حرکت دهید سبب سایش مینای دندان ها شده و التهاب لثه ها را به همراه خواهد داشت. مسواک قابل شارژ دارای سنسور فشار و لرزش می باشد که نحوه ی صحیح استفاده از آن را مشخص می کند. بنابراین دفترچه ی راهنمای محصول را به خوبی مطالعه کنید و اجازه دهید مسواک برقی خود کارهای تمیزکاری را انجام دهد. فقط برس را در امتداد دندان های خود قرار دهید و اطمینان حاصل کنید که تمام سطوح دندان را کنترل می کنید.

4. عدم توجه به بهداشت مسواک برقی و اصول نگهداری از آن

برای نتیجه گیری بهتر و پاکسازی بی نقص دندان ها مراقبت از بدنه، پایه نگهدارنده و فیش برق و شستن سری مهم است و سلامت دستگاه را تضمین می کند. عدم توجه به اصول نگه داری درست مسواک شارژی و تمیز نکردن به موقع آن سبب کاهش کارایی و طول عمر مسواک خواهد شد. سعی کنید آن را به صورت عمودی در پایه ی مخصوص خود قرار دهید تا در معرض هوا خشک شود. بعد از هر بار استفاده، باقیمانده خمیر دندان و مواد غذایی را با آب ولرم بشویید. دقت نمایید که هنگام تمیز کردن فشار زیادی وارد نکنید. اگر مسواک خود را بیش از حد فشار دهید، موها سریعتر فرسوده میشود.

5. عدم استفاده به موقع از سری یدک مسواک برقی

همه ما در تئوری می دانیم که هر 3 ماه یکبار باید سری محصول را عوض کنیم. اما در عمل ممکن است زمان تعویض را به تعویق بیندازیم. قدرت تمیزکنندگی سری مسواک برقی  با تغییر فرم و کاهش رنگ الیاف برس کاهش می یابد. همچنین نمی تواند به طور موثر دندان ها را تمیز کند و باقیمانده مواد غذایی، پلاک و باکتری ها باعث خرابی و پوسیدگی دندان ها می گردد. برای انجام این کار سر برس قدیمی را بیرون کشیده و سری جدید متناسب با برند مسواک خود را وصل نمایید. همیشه سعی کنید.

.
منابع:
.https://jamejamonline.ir
.https://www.zzzagros.com

- مطالب مرتبط -

«لوازم آرایش و زیبایی»

البسه و اکسسوری

مشاهده مطالب ←

آرایش و زیبایی

مشاهده مطالب ←

لوازم خانگی و دکوری

مشاهده مطالب ←

بهداشت و سلامت

مشاهده مطالب ←

گل و گیاهان

مشاهده مطالب ←

موادغذایی و خوراکی

مشاهده مطالب ←

مسافرت و کمپینگ

مشاهده مطالب ←

نظافت و شستشو

مشاهده مطالب ←

ماشین و موتورسیکلت

مشاهده مطالب ←

لوازم دیجیتال

مشاهده مطالب ←

ساز و موسیقی

مشاهده مطالب ←

کودک و نوزاد

مشاهده مطالب ←

لوازم اداری

مشاهده مطالب ←

تحصیل و تحریر

مشاهده مطالب ←

منابع

مشاهده مطالب ←

قوانین

مشاهده مطالب ←

error: Alert: Content is protected !!