راهنمای کارد آشپزخانه

اگر علاقمند به آشپزی هستید پس قطعا می دانید که هیچ آشپزخانه ای بدون مجموعه ای از چاقو ها کامل نخواهدبود. چاقوهای تیز، قوی، و قابل اعتماد می توانند آشپزی را به یک کار مفرح و لذت بخش تبدیل کند زیرا به آسانی می توانید مواد لازم را برای طبخ غذا ریز، ورقه ورقه و خرد نمایید. در این مطلب نکاتی را برای خرید چاقو برایتان بازگو می کنیم که می تواند شما را برای داشتن خریدی مطمئن کمک کند.

.

  • دسته آن راحت باشد

هنگام خرید چاقو، آن را دست‌تان بگیرید و امتحان کنید. دسته چاقو باید راحت باشد و به خوبی در دستان شما قرار بگیرد. به یاد داشته باشید اگر چاقویی متناسب با دستان فردی است، بدان معنی نیست که آن چاقو برای شما نیز راحت و مناسب باشد.

.

  • میزان فولاد به کاررفته در چاقو چقدر است

دقت کنید چقدر فولاد در ساخت چاقو استفاده و در کجاهای آن کار شده است. اگر تیغه چاقو به دسته متصل یا جوشکاری‌شده بود، از خرید آن خودداری کنید، زیرا این یک نقطه ضعف در چاقو محسوب می‌شود و این نوع چاقوها خیلی راحت در نقطه اتصال خم یا شکسته می‌شوند. بهترین چاقوها از تنها یک قطعه فولاد ساخته شده اما چاقوهای ارزان معمولا تیغه نازکی داشته و دسته آن با یک لایه نازک پلاستیک پوشیده شده است.

.

  • وزن چاقو را درنظر بگیرید

چاقوی سبک‌وزن برای سرعت و دقت سرآشپز بسیار خوب است اما چاقوهای سنگین برای خردکردن نیاز به انرژی و دقت بیشتری دارند و کارکردن با آنها فرد را زود خسته می‌کند. البته در خردکردن موادغذایی سخت، چاقوی سنگین گزینه مناسب‌تری برای استفاده خواهد بود.

.

  • تعادل چاقو را بررسی کنید

چاقوهای باکیفیت تعادل خوبی دارند و تیغه و دسته آن وزن زیادی هم ندارند. دلیل اصلی بررسی تعادل چاقو این است که یک چاقوی خوب متعادل باعث می‌شود که بریدن مواد خوراکی آسان‌تر بوده و نیاز به تلاش کمتری داشته باشد. اگر شما زیاد از چاقو استفاده می‌کنید، باید یادآوری کنیم که یک چاقوی متعادل فشار کمتری به بازوی شما وارد می‌کند.

.

  • به دسته چاقو توجه کنید

دسته چاقو باید محکم و تمیز کردن آن آسان باشد. در بیشتر چاقوها دسته خیلی محکم طراحی می‌شود تا میزان فشار روی آن به آسانی به تیغه منتقل شود. اگر دسته چاقو ظریف بوده و به‌طور کامل از پلاستیک ساخته شده باشد یا تیغه و دسته‌اش دو تکه باشد، قطعا این چاقو ابزار محکم و مناسبی برای آشپزخانه شما نخواهد بود، همچنین اگر بین تیغه و دسته، شکاف و درزی وجود داشته باشد، این شکاف نه‌تنها باعث ضعیف‌شدن چاقو بلکه به محلی برای تجمع مواد غذایی و پرورش باکتری‌ها تبدیل می‌شود.

.

  • به جنس دسته چاقو دقت کنید

دسته چاقوها اغلب از چوب، پلاستیک، رزین‌های سخت و دیگر مواد محکم ساخته می‌شوند. در چاقوهای مدل قدیمی از استخوان در ساخت دسته استفاده می‌شد که در برخی موارد گزارش‌هایی مبنی‌بر شکسته‌شدن دسته این نوع چاقوهای قدیمی در دست کاربر و زخمی‌شدن دست وی وجود داشت، بنابراین خرید این نوع چاقوها با دسته‌ای از جنس استخوان یا چوب‌های نرم و ضعیف توصیه نمی‌شود.

.

  • به جنس تیغه توجه کنید

مسلما بهترین جنس برای تیغه چاقو، سرامیک است، زیرا برای مدت طولانی تیز خواهد بود و زنگ نمی‌زند. اشکال مهم این نوع چاقو، شکننده‌بودن آن است که البته جنس خوب آن نیز بسیار گران است، البته در خرید چاقوهای سرامیکی ارزان نیز خیلی باید دقت کنید.

.

  • بیشتر به کیفیت توجه کنید تا برند

قطعا هرکسی تمایل دارد محصولی باکیفیت و البته ارزان تهیه کند. اگر چاقوهای شما برای مصرف شخصی هستند، به هیچ وجه آن را به کسی ندهید، زیرا ممکن است به دلیل آشنانبودن با آن و استفاده غلط، باعث کند شدن چاقویتان بشود.

.

سایر نکات خرید چاقو

– چاقوهای خوب اغلب از جنس فولاد کربنی ساخته می‌شوند. لبه این نوع چاقوها برای برش‌هایی که به سرعت بالایی نیاز دارند، بسیار مناسب هستند و خیلی آسان در خانه می‌توان آنها را تیز کرد، اما باید مراقب بود تا زنگ نزنند.

– تیغه بسیاری از چاقوهای ارزان امروزی از فولاد ضدزنگ ساخته می‌شوند، اما عیب این نوع چاقوها آن است که خیلی زود کند شده و تیز کردن آن خیلی زمان می‌برد. نکته دیگر آنکه چاقوهایی که تیغه‌شان از فولاد ضدزنگ با کربن بالا ساخته می‌شود، شاید نیاز به تیز شدن داشته باشد، اما هیچ وقت کند نمی‌شود.

– اگر بودجه شما برای خرید چاقوی تیغه فولادی ضدزنگ با کربن بالا متناسب نیست، چاقوی فولاد ضدزنگ ارزان، گزینه پیشنهادی ما به شماست.

– از خرید چاقوهایی که فروشنده ادعا می‌کند هرگز نیاز به تیزشدن ندارند خودداری کنید، زیرا این نوع چاقوها خیلی تیز نیستند و قابلیت تیزشدن هم ندارند و در صورت کند شدن باید دور انداخته شوند.

– به عرض، ضخامت و صافی تیغه چاقو توجه کنید

– بهترین چاقوها، تیغه صاف و یکدستی دارند و بدون حفره یا سوراخی در وسط آن هستند. لبه برش تیغه باید از نوک تا دسته چاقو تیز باشد.

– از چاقوهای دندانه‌دار سرآشپز نباید در مصارف عمومی مانند خردکردن سبزیجات و برش گوشت استفاده کرد، زیرا این نوع چاقوها خیلی تیز و خطرناک هستند و به راحتی از زیر دست سُر می‌خورند. چاقوهای دندانه‌دار تیز نمی‌شوند و به جای بریدن بیشتر اره می‌کنند پس توصیه می‌کنیم فقط در صورتی که کار با این نوع چاقو را بلد هستید، از آن استفاده کنید و هنگام برش فشار مستقیم رو به پایین به آن وارد کنید.

– البته در تبلیغات از آن به‌عنوان چاقوهای همه‌کاره نام می‌برند که هم برای خردکردن سبزیجات و هم برای برش نان می‌توان از آن استفاده کرد، اما باید گفت که این مدل چاقو ارزش پول خرج‌کردن را ندارد. این چاقوهای دندانه‌دار البته در مجموعه‌های چاقو وجود دارند که باید تنها برای برش نان یا کیک از آن استفاده کرد.

یک چاقوی آشپزخانه خوب ، چه بزرگ و ویژه سرآشپز باشد، چه ظریف و کوچک باید دارای تیغه ای استیل یا از جنس فلزی محکم باشد تا بتواند سال ها به خوبی و یا قدرت کار کند. چاقو های سرامیکی اغلب نمی توانند تیز باشند و با مرور زمان شما را به دردسر می اندازند. تیغه چاقو که به بخش فلزی چاقو گفته می شود باید کاملا بین شکاف دسته محکم قرار گرفته و فیکس شده باشد، و بیش از حد بلند یا کوتاه نباشد تا کار با آن ها سخت نشود.

– حتما یک مجموعه کامل از انواع چاقو ها در آشپزخانه خود داشته باشید و ویژگی ها و کاربرد تمام آن ها را بدانید زیرا هر یک از چاقو ها دارای کاربردی جداگانه هستند؛ برای مثال از چاقوی سرآشپز که بزرگ ترین چاقوی مجموعه است برای نگینی کردن و خرد کردن موارد استفاده می شود و از چاقو های کوچک تر و ظریف تر برای پوست کندن مواد. همچنین برش گوشت ها و سبزیجات هرکدام با چاقوی خاص خود انجام می شود.

قبل از اینکه چاقوی آشپزخانه خود را بخرید، آن را در دست بگیرید و ببینید که چه احساسی به شما دست می دهد و آیا با آن راحت هستید یا خیر. چاقو ها بسته به جنس و نوع دسته و تیغه دارای وزن و ساختار متفاوتی هستند که در دست افراد مختلف به طرق متفاوت می نشینند و افراد مختلف از در دست گرفتن یک چاقو ممکن است احساس متفاوتی داشته باشند. بنابراین حتما چاقو را در دست بگیرید و ببینید با آن احساس راحتی و تعادل می کنید یا خیر. سپس در صورت مناسب بودن به خرید ان اقدام نمایید.

حتما سرویسی را خریداری کنید که دارای ضمانت نامه و خدمات پس از فروش معتبر هستند.

هشدار:

قبل از خرید چاقو حتما در خصوص نحوه تیز شدن و شستشوی آن تحقیق کنید. برخی از چاقو ها را می توان در ماشین ظرفشویی قرار داد در حالی که برخی دیگر را تنها باید با دست شست.

.

نکاتی در مورد نگهداری چاقوی آشپزخانه

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که چاقوهای آشپزخانه تان حسابی کند شده باشد و با این که مدت کمی از تیز کردن آن ها گذشته، باز هم کارآیی لازم را نداشته باشند. نگران نباشید ما در ادامه 4 باور غلط درباره استفاده صحیح از چاقوهای آشپزخانه را به شما گوشزد می کنیم:

1- نوع تخته هایی که برای برش گوشت به کار می برید مهم نیست

این تخته ها می تواند چوبی از جنس بامبو و پلاستیکی باشد؛ تخته های پلاستیکی برای چاقوهای شما تخته های مناسب تری است. تخته های سفتی مانند شیشه ای، آهنی و فلزی و سرامیک به سرعت چاقوهای شما را خراب می کنند. اگر هم تخته ای با این جنس ها از کسی هدیه گرفتید آن را به دیوار آویزان کنید اما از آن برای آماده سازی غذاهایتان استفاده نکنید.

2- برای تیز کردن چاقو ها حتما نباید از سطوح استیل استفاده کرد

اگر برای تیز کردن چاقو ها از سطوح استیل استفاده کنید ممکن است لبه چاقوها بیش از حد خورده شود. تیز کردن چاقو باید 10 تا 15 بار صورت گیرد. درست تیز کردن به معنای آن است که لبه قدیمی چاقو می رود و لبه های جدید با قدرت برش بیشتر ظاهر می شود. شما برای این کار باید به حرفه ای ها مراجعه کنید و هر چاقو را بیش از 2-1 بار در سال تیز نکنید. از سطح استیل بین دو لبه چاقو استفاده کنید.

3- می توانید چاقوها را در ظرفشویی تان بشویید

وسایل آشپزخانه زیادی است که با شستن در ظرفشویی با چاقوی شما آسیب می بینند. از خود چاقو گرفته تا بقیه ظروف. حتی ممکن است دست کسی به واسطه ندانستن اینکه چاقو در میان ظرف ها قرار دارد بریده شود. لبه پلاستیکی ظرفشویی شما نیز ممکن است به وسیله چاقو سوراخ شود. همیشه چاقوهایتان را خودتان با دست و با دقت بشویید.

4- چاقوی گران قیمت همیشه بهتر از نوع ارزان آن است

یک چاقوی تیز همیشه بهترین نوع چاقو است. اگر شما به ندرت چاقویتان را تیز می کنید ، پس امکان دارد که خودتان از این بابت آسیب ببینید. بهترین راه نگهداری از چاقو ها حتی گران ترین نوع آن ها، درست استفاده کردن و تیز کردن به موقع آنهاست.

.

برای انتخاب و نگهداری چاقو لازم است موارد زیر را مورد توجه قرار دهید:

– بهتر است به جای مجموعه ای از چاقوها، چاقوهای تک را انتخاب کنید. اگر می خواهید یک ست یا مجموعه چاقو خریداری کنید توجه داشته باشید که در این مجموعه چه نوع چاقوهایی وجود دارد. در برخی از این مجموعه ها چاقوهایی وجود دارد که شما هیچ وقت از آنها استفاده نخواهید کرد.

– این چهار نوع چاقو را در آشپزخانه داشته باشید. چاقوی سرآشپز، چاقوی برش، چاقوی چندکاره و چاقوی دندانه دار. با این چهار چاقو می توانید بیشتر کارها را انجام دهید. با توجه به بودجه ای که برای این کار در نظر گرفته اید می توانید انواع تخصصی تر را نیز خریداری کنید.

– هنگام خرید چاقو را در دستتان بگیرید و مطمئن شوید که کار کردن با آن راحت است. یک چاقوی خوش دست باید متعادل باشد و راحت در دست قرار گیرد.

– به نوع تیغه و نگهداری و تعمیر چاقو توجه کنید. برخی تیغه ها را باید زودتر تیز کرد. برخی به خاطر نوع تیغه ای که دارند چاقو تیزکن های مخصوص می خواهند.

– چاقو را با دست بشویید. شستن چاقو در ماشین ظرفشویی چاقو را در معرض شوینده های قوی و دمای بالا قرار می دهد و تیغه کند می شود. در ضمن برخورد چاقو با سایر ظروف تیغه آن را کند می کند.

– برای پیشگیری از انتشار آلودگی پس از هر بار استفاده از چاقو آن را فورا با آب گرم و مایع شوینده بشویید.

– نگذارید چاقو مدت طولانی در آب بماند. این کار از کند شدن تیغه و خرابی دسته چاقو پیشگیری می کند.

– برای ایمنی بیشتر هنگام خشک کردن چاقو آن را روی یک سطح صاف قرار دهید و با پارچه یک طرف آن را خشک کنید سپس آن را برگردانده و طرف دیگر را خشک کنید.

– برای شستن چاقوهایی که با آن گوشت، مرغ و ماهی را خرد کرده اید حتما از آب گرم و مایع شوینده استفاده کنید.

– در صورت امکان چاقوها را در جاچاقویی چوبی یا پلی اتیلنی قرار دهید. در غیر این صورت چاقو را در غلاف یا پوشش مقوایی قرار دهید و یا حداقل برای ایمنی بیشتر و کاهش احتمال آسیب و بریدگی چاقوها را در جایی جدا از سایر وسایل آشپزخانه قرار دهید.

– چاقوها را همیشه تیز نگهدارید. کار کردن با یک چاقوی کند مشکل است و احتمال بریدگی هم بیشتر است.

– از تخته چوبی یا پلی اتیلنی استفاده کنید. تخته های چوبی و پلی اتیلنی در مقایسه با تخته های سرامیکی و فلزی و پلاستیکی مقاومت کمتری با تیغه چاقو دارند.

.

منابع:

.http://www.mihanfal.com
.https://www.yjc.ir
.https://www.eghtesadonline.com

- مطالب مرتبط -

«لوازم و ظروف آشپزخانه»

البسه و اکسسوری

مشاهده مطالب ←

آرایش و زیبایی

مشاهده مطالب ←

لوازم خانگی و دکوری

مشاهده مطالب ←

بهداشت و سلامت

مشاهده مطالب ←

گل و گیاهان

مشاهده مطالب ←

موادغذایی و خوراکی

مشاهده مطالب ←

مسافرت و کمپینگ

مشاهده مطالب ←

نظافت و شستشو

مشاهده مطالب ←

ماشین و موتورسیکلت

مشاهده مطالب ←

لوازم دیجیتال

مشاهده مطالب ←

ساز و موسیقی

مشاهده مطالب ←

کودک و نوزاد

مشاهده مطالب ←

لوازم اداری

مشاهده مطالب ←

تحصیل و تحریر

مشاهده مطالب ←

منابع

مشاهده مطالب ←

قوانین

مشاهده مطالب ←

error: Alert: Content is protected !!