راهنمای جاروبرقی

نکاتی که در زمان خرید جاروبرقی باید توجه کنید

⇠ نیاز خود را مشخص کنید

در هنگام خرید یک جاروبرقی اولین نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که با توجه به نیاز خود اقدام به خرید جاروبرقی کنید. در بازار انواع مختلفی جارو برقی با ظرفیتهای مختلف وجود دارند که هر کدام از آنها برای مکان های خاص طراحی شده اند. پس سعی کنید تا با راهنمایی فروشنده نوع مناسبی از جاروبرقی را انتخاب کنید.

⇠ قدرت مکش

بسیاری از خریداران در هنگام خرید جاروبرقی بیشتر به میزان توان موتور جاروبرقی توجه می کنند. بسیاری تصور می کنند که قدرت مکش جاروبرقی با توان موتور در ارتباط مستقیم است. اما فراموش نکنید که توان مکش پارامتری جدا است که در دفترچه های راهنمای تمامی جاروبرقی ها موجود است. این اشتباه در هنگام خرید جاروبرقی باعث می شود که بسیاری از افراد از جاروبرقی خود راضی نباشند.

⇠ دردسترس بودن قطعات و خدمات پس از فروش

امروزه بسیاری در هنگام خرید یک وسیله برقی، سعی می کنند که حتما از مدل خارجی آن تهیه کنند. اما بایستی توجه کنید که لوازم برقی با هر درجه از کیفیت نهایتا به سرویس و یا تعویض قطعات نیاز پیدا می کنند. در صورتی که وسایل برقی شما در تعمیرگاه های غیرمجاز تعمیر شده یا قطعات غیر فابریک بر روی آنها وصل شوند از کیفیت آنها کاسته خواهد شد.

⇠ صدای جاروبرقی

جاروبرقی یکی از پرصدا ترین وسایل برقی در منازل است که گاهی صدای آن آزار دهنده می باشد. در هنگام خرید بایستی با توجه به دفترچه راهنمای جاروبرقی و میزان صدای تولیدی آن که بر حسب ” دسی بل” است جاروی مناسبی را انتخاب کنید. صدای جارو برقی همیشه یکی از چالش های مهم برای طراحان جاروبرقی بوده است. و همین طور صدای آزار دهنده همیشه همراه با اسم جارو برقی داشته ایم. اما صدای انواع جارو برقی با یکدیگر متفاوت است و یکسان نیست از این رو خیلی مهم است که هنگام انتخاب جارو برقی به فاکتور صدای آن به دسی بل توجه نمایید

⇠ وزن جاروبرقی

فاکتور وزن از آنجایی مهم می شود که کار با جاروبرقی ممکن است به یک کار کاملا روزمره و معمول تبدیل شود. به همین دلیل فاکتور وزن در انتخاب یک جاروبرقی مناسب بسیار مهم است. امروزه شرکتهای مختلف سازنده با علم به این نیاز نسل جدیدی از جاروبرقی ها را با وزنی در حدود ۴ کیلو به بازار عرضه کردند که برای استفاده های خانگی بسیار مناسب هستند.

⇠ مانور پذیری

یکی از نکات مهم دیگر این است که بتوانید به راحتی و با کمترین زحمت جاروبرقی را حرکت دهید. زمانی که شما مشغول کار با جاروبرقی هستید بایستی پس از تمیز کردن هر نقطه از منزل به نقطه دیگری بروید و بتوانید به راحتی جارو را حرکت بدهید. پس تحرک جارو نیز مسئله مهمی است. جاروبرقی فیلیپس از این جهت می تواند یکی از انتخاب های مناسب باشد.

ظرفیت مناسب کیسه

خیلی مهم است که ظرفیت کیسه جاروبرقی کاملا متناسب نیاز شما باشد. مسلما وقتی در یک آپارتمان هستید نسبت به یک خانه بزرگ ویلایی به حجم کمتر کیسه نیاز دارید. حجم مناسب کیسه جاروبرقی یکی دیگر از نکات مهم در انتخاب یک جاروبرقی مناسب است. این مورد به شما امکان می دهد در هزینه های خود نیز صرفه جویی نمایید.

.

راهنمای نگهداری جاروبرقی

قبل از هر چیزی توصیه می کنم قبل از استفاده از جاروبرقی دستورالعمل های کتابچه راهنما را بخوانید. تجربه به من ثابت کرده است که بیشتر مردم این دستورالعمل ها را نادیده می گیرند زیرا فکر می کنند به خوبی با انواع جاروبرقی آشنایی دارند. با خواندن راهنما می توانید اطلاعات مهمی را بیابید، به عنوان مثال باید چک کنید که جاروبرقی شما طراحی شده است تا مایعات یا شاید اشیاء سخت کوچکی را بردارد یا خیر. اگر نتواند این کار را انجام دهید و شما این کار را انجام دهید، ممکن است به طور دائمی به آن آسیب برسانید و نیاز به تعمیر جاروبرقی داشته باشید.

برای مراقبت صحیح نمی دانید از کجا باید شروع کنید؟ توصیه های ما را بخوانید تا دریابید که چگونه می توانید جاروبرقی خود را در شرایط عالی نگه دارید.

.

1. فیلترهای جاروبرقی را تمیز کنید

گرد و غبار و زباله ها می توانند به سرعت بر روی فیلتر جاروبرقی ایجاد شده و قدرت مکش آن را کاهش دهند. به همین دلیل هر ماه تمیز کردن فیلترها بسیار مهم است. قبل از شروع تمیز کردن آنها، باید جاروبرقی را از برق جدا کنید. سپس، راهنمای دستورالعمل خود را چک کنید تا ببینید که آیا می توانید فیلتر را بشویید یا خیر.

  • اگر فیلتر قابل شستشو است، آن را زیر آب ولرم ببرید و اجازه دهید قبل از استفاده کاملا خشک شود.
  • اگر فیلتر قابل شستشو نیست، آن را بر روی یک سطح سخت ضربه بزنید تا هرگونه گرد و غبار را خارج کند. این ممکن است یک ابر غبار ایجاد کند، بنابراین حتما این کار را در خارج از خانه انجام دهید.

2. هرگونه انسداد جاروبرقی را حذف کنید

انسداد لوله و یا شیلنگ موجود در جاروبرقی یکی دیگر از دلایل ضعف مکش است. خوشبختانه، پاک کردن آنها با مواردی که می توانید در اطراف خانه پیدا کنید، آسان است:

  • شیلنگ را از جاروبرقی جدا کنید.
  • با فشار دادن دسته جارو یا آویز به پایین شیلنگ، هرگونه انسداد را از بین ببرید. یا لوله را در آب گرم و صابون خیس کنید تا گرد و غبار آن را سست کند.

.

3. هرگونه گرفتگی در غلتک را خارج کنید

جمع شدن زباله ها در غلتک مانع از چرخش جاروبرقی شده و کارایی آن را کاهش می دهد. بعضی از جاروها با حذف غلتک کار را آسان کرده اند که در آن صورت باید مرحله سوم را نادیده بگیرید. اما اگر جاروی شما دارای غلتک است، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • سر غلتک را وارونه به پایین بکشید تا واضح آن را ببینید.
  • با خارج کردن صفحه پایین سر کف را باز کنید. این قسمت اغلب با گیره یا پیچ نگه داشته می شود.
  • مطابق دستورالعمل سازنده، رول قلم مو را با دقت بردارید.
  • هر نوع مو و نخ متصل به رول را با دست یا با ابزاری مانند قیچی جدا کنید. مراقب باشید که هیچکدام از موها را نبرید.
  • درپوش های انتهایی رول برس را شل کرده و یاتاقان های مربوط به هر نوع ساخت را بررسی کنید. همچنین باید برای بهترین نتیجه آنها را روغن کاری کنید.
  • کمربند وکیوم را که می توانید از روی رول برس پیدا کنید، بررسی کنید. انگشت خود را روی کمربند بگذارید تا هنوز هم محکم باشد یا اینکه ترک و سایش قابل مشاهده ای وجود دارد. بسته به اینکه چند بار از تمیز کننده استفاده می کنید، باید هر شش تا دوازده ماه کمربند را تعویض کنید.

.

4. جاروبرقی را به طور منظم خالی کنید

صبر نکنید تا کیسه یا محفظه گرد و غبار پر از خاک باشد، چون این باعث می‌شود، بیش از حد داغ شود و کارایی کمتری داشته باشد و نتواند تمام گرد و خاک را جارو کند. کیسه جاروبرقی به طور منظم نیاز به خالی شدن دارد و هرگز نباید بیش از دو سوم آن پر شود. در غیر این صورت، موتور بیش از حد گرم می شود، دستگاه بو می گیرد و زباله و گردوغبار به خوبی برداشته نمی شوند. بنابراین بهتر است که کیسه را به طور مرتب خالی کنید و اجازه ندهید خیلی پر شود.

اگر جاروی شما بدون کیسه باشد، باید مرتبا آن را خالی کنید. بیشتر مارک ها توصیه می کنند قبل از هر بار استفاده، سطل را خالی کنید. همچنین شستشوی آن یکبار در ماه با آب گرم عالی است، اما قبل از استفاده حتما آن را خشک کنید.

.

5. در هنگام جارو کشیدن مراقب سیم باشید

به سیم توجه کنید چون نقطه آسیب‌ پذیر جاروبرقی محسوب می‌شود. مطمئن شوید زمانی که دور خانه حرکت می‌کنید، کابل کافی در دسترس دارید، در غیر اینصورت باعث خاموش شدن جاروبرقی می شود. اگر این عمل را بارها و بارها تکرار کنید، می‌تواند به موتور آسیب وارد کند. اگر روی موتور تاثیر نگذارد، ممکن است آسیب دیگری ایجاد کند، به خصوص اگر بچه‌ های کوچکی در اطراف باشند.

.

6- آن را تمیز نگه دارید:

قسمت خارج جاروبرقی را با دستمال مرطوب ضد باکتریایی پاک کنید تا تمیز شود.

.

7- کیسه را به درستی بچسبانید:

اگر جاروبرقی دارای کیسه است، مطمئن شوید که کیف به درستی چسبیده است، در غیر این صورت گردوغبار می توانند فرار کرده و به جارو آسیب برساند. حتما کیسه های درست را برای مدل خود خریداری کنید.

.

8- از کشیدن سیم جلوگیری کنید:

اگر پلاگین از دیوار کشیده شود، این می تواند باعث ایجاد قوس الکتریکی شود و به شاخه ها آسیب برساند.

.

9- با دقت جارو بکشید:

هنگام جارو کشیدن، مطمئن شوید که هیچ خمی در شیلنگ وجود ندارد. در مکانی با دمای معتدل و در جایی نگه دارید که رطوبت نتواند به آن آسیب برسانید.

.

10- از گرمای بیش از حد جلوگیری کنید:

اگر دستگاه شما به طور ناگهانی خاموش شد، ممکن است بیش از حد گرم شده باشد. حداقل نیم ساعت آن را خاموش کنید و کیف یا سطل را بررسی کنید.

.

11-مراقب جاروکشیدن در فضای باز باشید:

از جارو در خارج از منزل یا مکیدن مایعات استفاده نکنید، مگر اینکه جارو برای این کارکردها طراحی شده باشد. همچنین برای جلوگیری از گرفتگی دستگاه، هر نوع زباله ی بزرگ را با دست بردارید.

.

12-دستورالعمل تمیز کردن را مطالعه کنید:

برای پیدا کردن بهترین راه های تمیز کردن دستگاه و جایگزینی هر قسمت کتابچه راهنمای دستگاه را بررسی کنید.

با این بررسی‌ های ساده، می توانید به راحتی با جاروبرقی به هر کجای خانه برای به دام انداختن زباله و گردوخاک سرک بکشید و هیچ بهانه ای برای انجام کارهای خانه وجود نخواهد داشت. این چک کردن های ساده به شما کمک می‌کند پولی که می خواهید برای تعمیرات لوازم خانگی بدهید را پس انداز کنید، طول عمر آن را افزایش دهید و از همه مهمتر خانه خود را تمیز نگه دارید.

.

13- سایرنکات

⇠ هنگامی‌که مشغول جارو کردن هستید، جاروبرقی را بااحتیاط و به‌آرامی در محیط حرکت دهید. اگر سیم جاروبرقی کوتاه است، آن را به‌زور به این‌طرف و آن‌طرف نکشید. با این کار هم به بدنه جارو و هم به سیم برق آن آسیب می‌زنید.

⇠ سعی کنید مدت‌زمانی که جاروبرقی را روشن نگه می‌دارید، حداکثر ۱۵ دقیقه باشد. اگر به زمان بیشتری برای جارو کشیدن نیاز دارید، پس از ۱۵ دقیقه، جارو را خاموش کنید و اجازه دهید دستگاه خنک شود. پس از چند دقیقه مجدداً شروع به کار کنید و این فواصل استراحت را حتماً رعایت کنید تا جاروبرقی شما عمر طولانی‌تری داشته باشد.

⇠ دقت کنید از جاروبرقی‌هایی که قابلیت مکش آب را ندارند، هرگز درجاهای خیس و مرطوب و یا برای جمع‌کردن آب ریخته شده استفاده نکنید. این کار باعث آسیب جدی به موتور و اجزا داخلی جارو می‌شود.

⇠ اجازه ندهید کیسه یا مخزن زباله جاروبرقی بیش‌ازحد پر شود. وقتی کیسه جارو خیلی پر باشد، علاوه بر این‌که دستگاه به‌خوبی کار نمی‌کند و قدرت مکش آن کاهش میابد، به موتور جارو نیز فشار بیشتری وارد می‌شود.  حتی در بعضی مواقع ممکن است کیسه جارو به خاط پر بودن بیش از حد بترکتد. تکرار درازمدت این مسئله باعث کاهش طول عمر جاروبرقی می‌شود.

⇠ هرگز برای جمع‌کردن اشیا نوک نیز و برنده بزرگ از جاروبرقی استفاده نکنید. این کار ممکن است باعث پاره شدن کیسه جارو و یا لوله خرطومی آن شود.

⇠ هرچند وقت یک‌بار حتماً اجزای قابل شستشوی جاروبرقی را مانند لوله خرطومی، مخزن جمع شدن زباله و … با آب بشویید تا علاوه بر تمیز شدن جارو از هرگونه پرز و گردوخاک، نکات بهداشتی را رعایت کرده باشد.

⇠ پس از اتمام کار، جارو را در مکانی مناسب و به‌دوراز دسترس کودکان قرار دهید.

⇠ هرگز جارو را در جای گرم مثلاً نزدیک بخاری یا شوفاژ قرار ندهید.

⇠ نوعی از جاروبرقی را انتخاب کنید که طول دسته آن قابل تنظیم باشد و مجبور نشوید هنگام کار با آن مرتب خم شده و به کمر خود آسیب وارد کنید.

⇠ جاروبرقی را در یک نوبت به طور مستمر مورد استفاده قرار نداده و در فواصل منظم به آن استراحت دهید.

⇠ از آنجا که جارو برقی مصرف برق بسیار بالایی دارد، در ساعات اوج مصرف از آن استفاده نکنید. این کار علاوه بر صرفه جویی در مصرف برق، از تأثیر نوسانات برق بر جارو و صدمه وارد کردن به آن، جلوگیری می کند.

⇠ دقت کنید برای کارکرد بهینه دستگاه و عدم وارد آمدن فشار به موتور آن، کیسه جارو برقی را در زمان مناسب تعویض کرده و فیلتر آن را نیز به صورت منظم تمیز کنید.

⇠ اشیای بزرگ را از مسیر جاروبرقی بردارید. این اشیا با گیر کردن در لوله به موتور دستگاه فشار وارد کرده و علاوه بر کاهش توان جارو، مصرف برق را نیز افزایش می دهند.

⇠ در جارو کردن اشیای نوک تیز دقت کنید. این اشیا می توانند لوله یا کیسه جاروبرقی را پاره کنند.

⇠ جارو برقی را با لوله و با شدت نکشید. این کار می تواند باعث پاره شدن لوله آن شود.

⇠ در نهایت دقت داشته باشید که جاروبرقی وسیله ای لوکس و در معرض دید که در نظر گرفتن ظاهر آن اهمیت زیادی داشته باشد نیست. آنچه برای انتخاب جاروبرقی مناسب باید در اولویت قرار دهید کارکرد آن و همچنین دارا بودن ویژگی هایی است که حداکثر تمیزی، راحتی و بهداشت را برای شما به ارمغان آورد.
.

منابع:

.https://www.zanbil.ir
.https://www.isna.ir
.https://karabama.com
.https://www.ultrastore.ir

البسه و اکسسوری

مشاهده مطالب ←

آرایش و زیبایی

مشاهده مطالب ←

لوازم خانگی و دکوری

مشاهده مطالب ←

بهداشت و سلامت

مشاهده مطالب ←

گل و گیاهان

مشاهده مطالب ←

موادغذایی و خوراکی

مشاهده مطالب ←

مسافرت و کمپینگ

مشاهده مطالب ←

نظافت و شستشو

مشاهده مطالب ←

ماشین و موتورسیکلت

مشاهده مطالب ←

لوازم دیجیتال

مشاهده مطالب ←

ساز و موسیقی

مشاهده مطالب ←

کودک و نوزاد

مشاهده مطالب ←

لوازم اداری

مشاهده مطالب ←

تحصیل و تحریر

مشاهده مطالب ←

منابع

مشاهده مطالب ←

قوانین

مشاهده مطالب ←

error: Alert: Content is protected !!