راهنمای خرید برنج

• نکات مهم در خرید برنج مرغوب ایرانی

⇠ برنج کهنه بهتر از برنج نو است. این به خاطر این است که برنج هم مانند دانه‌های دیگر مقداری آب دارد که پس از برداشت، آب آن شروع به تبخیر شدن می‌کند. بنابراین هر چقدر دانه برنج خشک تر، سفت و فشرده تر باشد، حین پخت آب بیشتری جذب کرده و به اصطلاح بیشتر ری می کند.

⇠ برنجی مرغوب است که یکدست باشد؛ به این معنی که مخلوطی از دانه‌های چاق و لاغر، کوتاه و بلند، ریز و درشت و زرد و سفید نباشد.

⇠ اگر چه برنج کهنه بهتر از نو است؛ اما باید در مراحل نگهداری آن دقت شود تا برنج کپک نزده و بوی نامطبوع کهنگی و ماندگی را ندهد.

⇠ هر چه دانه های شکسته با به اصطلاح نیم‌دانه‌تر بیشتر باشد، برنج کیفیت کمتری دارد. برنج های نیم دانه برای پخت آش، شله زرد، سوپ و … مناسب اند.

⇠ برنج مرغوب رنگ بلوری مات و عاج مانند دارد و نه خیلی زرد، سفید و شفاف است. ظاهر آن باریک و قلمی است و بعد از پخت عطر و طعم بی نظیری دارد.

⇠ برای این که برنج مرغوب را از نامرغوب تشخیص دهید؛ یکی از راه ها این است که تعدادی از دانه های آن را زیر دندان خرد کنید. اگر دانه ها به سختی خرد شد، نشانه این است که برنج خشکتر بوده و کیفیت بالاتری دارد. همچنین برنج مرغوب اغلب مزه تقریبا شیرین تری دارد و نشاسته بیشتری در آن حس خواهید کرد.

⇠ برای این که عطر برنج را تشخیص دهید؛ یک راه جالب، دمیدن هوای گرم از دهان به مقداری از دانه‌ها است. راه بهتر چشیدن برنج برای فهمیدن عطر و بوی آن است.

⇠ این که برنج در چه موقعیت جغرافیایی و بسته به نوع این که از کوه آبیاری شده یا از آب های زیرزمینی یا سد‌ها، دارای کیفیت متفاوتی بوده و در مرغوب بودن آن موثر است.

⇠ بهترین و رایج ترین روش شناخت برنج مرغوب، نمونه گرفتن از مغازه دار و پخت نمونه برنج است.

.

• انواع برنج ایرانی

⇠ برنج های هاشمی، طارم، دودی، صدری، دم سیاه و … در اقصی نقاط کشور تولید می‌شوند؛ اما با توجه به رضایت مشتری و فروش بازار می توان تشخیص داد که برنج شمال به خصوص استان گیلان، مازندران و گلستان بهترین نوع برنج هستند.

⇠ برنج منطقه گیلان به دو دسته برنج گرم و سرد تقسیم می‌شود. برنج نوع گرم دارای کیفیت بالاتری بوده و با اسامی صدری، هاشمی، دم سیاه و … به فروش می رسد. برنج های نوع سرد نیز با نام های فشتال، طارم و … در بازار عرضه و معرفی می شوند.

⇠ برنج طارم مازندران نیز بیشترین گونه کشت شده در این منطقه است که شامل محلی، هاشمی، عطری، سنگسری، چینی و صدری است.

.

• انواع برنج خارجی

⇠ برنج دانه‌درشت که اغلب در جنوب شرقی آسیا کشت می‌شود و بعد از طبخ، دانه‌ها به راحتی قابل تفکیک هستند و حالت نشاسته‌ای ندارند.

⇠ برنج یاسمن که مخصوص تایلند است و دانه‌های بلند و کشیده‌ای دارد و رایحه ملایم آن برای تهیه انواع غذاهایی با ذایقه آسیایی بسیار مناسب است.

⇠ برنج باسماتی که نوعی برنج دانه باریک، بلند و کشیده است و بوی بسیار مطبوعی دارد و در دامنه‌های هیمالیا از بنگلادش تا هند کشت می‌شود. این نوع برنج به‌طور سنتی جهت تهیه انواع پلو در ترکیب‌ با زعفران به دلیل دانه فرم‌دار و بوی مطبوع آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

⇠ برنج دانه کوتاه از انواع دیگر برنج‌های خارجی است که فرم بیضی کوچکی دارد و پرنشاسته است و اغلب در کره و ژاپن کشت می‌شود. این نوع برنج چسبنده بوده و در صورت پخته شدن همه دانه‌ها به هم می‌چسبند و مخصوص تهیه غذاهای ژاپنی است.

⇠ برنج گلوتین که به صورت سفید و سیاه در بازار موجود است، محصول شمال تایلند و کشور لائوس است و هنگام طبخ، کوچک و نیمه‌شفاف می‌شود! البته بر خلاف نام این نوع برنج، گلوتین در ترکیب آن وجود ندارد و بسیار پرنشاسته است و از آن به عنوان برنج چسبناک یا شیرین یاد می‌شود. تنها تفاوت برنج گلوتینی سیاه با نوع سفید این است که در نوع سیاه، لایه آخر سبوس‌ روی دانه برنج باقی می‌ماند و باعث ایجاد طعم خاص در برنج می‌شود که در تهیه انواع غذاها یا دسرهای اندونزی، تایلند، فیلیپین و برمه مورد استفاده قرار می‌گیرد و بهتر است که از شب قبل خیس شود.

⇠ بیشترین برنج وارداتی ما از کشورهای هند، پاکستان، تایوان، بنگلادش، چین و تایلند تامین می‌شود و معمولا قیمت مناسبی هم دارند و قشر متوسط و ضعیف جامعه که نمی‌توانند برنج ایرانی یکدست مصرف کنند (زیرا قیمت تقریبا بالایی دارد)، برنج‌های هندی و پاکستانی که خوش‌پخت و دانه بلند هستند خریداری می‌کنند و هنگام پخت، برای ایجاد طعم مناسب، مقداری برنج ایرانی معطر به آن اضافه می‌کنند. با این کار هم شکل ظاهری برنج زیبا می شود و هم طعم خوش‌مزه‌ای دارد و مهم‌تر از همه اینکه مقرون به صرفه است.

.

منابع:
.https://seemorgh.com
.https://www.beytoote.com
.https://www.samatak.com

البسه و اکسسوری

مشاهده مطالب ←

آرایش و زیبایی

مشاهده مطالب ←

لوازم خانگی و دکوری

مشاهده مطالب ←

بهداشت و سلامت

مشاهده مطالب ←

گل و گیاهان

مشاهده مطالب ←

موادغذایی و خوراکی

مشاهده مطالب ←

مسافرت و کمپینگ

مشاهده مطالب ←

نظافت و شستشو

مشاهده مطالب ←

ماشین و موتورسیکلت

مشاهده مطالب ←

لوازم دیجیتال

مشاهده مطالب ←

ساز و موسیقی

مشاهده مطالب ←

کودک و نوزاد

مشاهده مطالب ←

لوازم اداری

مشاهده مطالب ←

تحصیل و تحریر

مشاهده مطالب ←

منابع

مشاهده مطالب ←

قوانین

مشاهده مطالب ←

error: Alert: Content is protected !!