راهنمای کوله پشتی

انتخاب کوله پشتی مناسب

انتخاب بین کوله پشتی یا چمدان سوالی است که شاید شما هم به آن فکر کرده باشید. چه زمانی از کوله پشتی استفاده کنیم و چه زمانی چمدان را انتخاب کنیم؟ همانطور که می دانیم، برای برخی از انواع سفر و گردش (مانند انواع صورت های طبیعت گردی)، استفاده از کوله پشتی الزامی است و این امکان را نخواهید داشت که از چمدان استفاده کنید. ولی امروزه گردشگران زیادی را شاهد هستیم که استفاده از کوله پشتی را به خاطر سهولت حمل و استفاده از آن ترجیح می دهند. بنابراین، انتخاب و خرید یک کوله پشتی گزینه ای مناسب به نظر می رسد و در بسیاری از موارد قادر خواهید بود از آن استفاده کنید. ولی یک کوله پشتی خوب چه ویژگی هایی دارد؟ هنگام خرید کوله پشتی باید به چه مواردی توجه کنیم؟ در ادامه‌ی این مطلب به تمامی این موارد پاسخ خواهیم داد و به شما کمک خواهیم کرد تا یک کوله پشتی مناسب و با کیفیت را به راحتی انتخاب کرده و خریداری کنید.

.

انواع کوله پشتی

کوله پشتی های سفرهای آخر هفته ای (برای سفرهای ۱ تا ۳ روزه – بین ۳۰ الی ۵۰ لیتر حجم)
این دست کوله پشتی ها برای سفرهای کوتاه مدت ۱ تا ۳ روزه مناسب هستند تا از مزیت سبک بار بودن خود نهایت استفاده را ببرید. برای این سفرها طبعاً احتیاجی به حمل وسایل چندان زیادی نخواهید داشت و بنابراین یک کوله پشتی با گنجایش تقریبی ۳۰ الی ۵۰ لیتر برای شما کافی خواهد بود. این دست کوله پشتی ها به خوبی و با دقت زیادی طراحی شده‌اند تا قادر باشید از تمام نقاط و بخش‌ های آن به خوبی استفاده کنید. با این حال، توجه داشته باشید که انتخاب تجهیزات سفر و یا نحوه چیدن آن‌ها در این نوع کوله‌ها باید با دقت زیادی انجام شود. چراکه از تمام بخش‌های آن باید حداکثر استفاده را ببرید.

کوله پشتی های سفرهای چند روزه (برای سفرهای ۳ تا ۵ روزه – بین ۵۰ الی ۸۰ لیتر حجم)
این دست کوله پشتی ها در واقع محبوب ترین نوع هستند و بیشترین استقبال از آن‌ها می شود. انتخاب این کوله‌ ها گزینه‌ای عالی برای سفرهایی است که ۳ روز و یا بیشتر به طول می‌انجامند. همانطور که مشخص است، این مدل گنجایش بیشتری دارد، ولی با این حال انتخاب و نحوه چیدن وسایل سفر باید با دقت بالایی صورت پذیرد.

کوله پشتی های سفرهای طولانی (برای سفرهای بیش از ۵ شب – بیش از ۷۰ لیتر حجم)
انتخاب این دسته از کوله های پشتی، گزینه‌ای عالی برای موارد زیر خواهد بود:
سفرهای زمستانی و یا سفر به مناطق کوهستانی و برف خیز. در این سفرها شما به کوله پشتی هایی با گنجایش بالا احتیاج خواهید داشت تا بتوانید لباس های گرم،‌ چادر (برای اسکان و استراحت شبانه)،‌ کیسه خواب و همچنین انواع تجهیزات مورد استفاده‌ی دیگر را جای دهید.
سفرهای خانوادگی. اگر قصد سفر با کودکان خردسال خود را دارید، استفاده از این دست کوله پشتی ها انتخابی مناسب برای شما خواهد بود. چراکه احتمالاً باید لباس‌ها و وسایل‌ مختلف مرتبط با کودکانتان را نیز با خود حمل کنید.
کوله پشتی مخصوص بانوان
برخی مدل های کوله پشتی مخصوص بانوان طراحی می شود. این کوله ها وزن کمتر و فریم کوچک تری دارند. همین امر باعث شده تا از این دست کوله پشتی ها برای افراد کم سن و سال تر (فارغ از جنسیت) نیز استفاده شود. به صورت کلی، هنگام طراحی و ساخت این دست کوله پشتی ها ظرافت بیشتری به کار رفته و فیزیک بدن یک خانم مدنظر تولیدکنندگان بوده است.

کوله پشتی مخصوص جوانان
این نوع کوله پشتی ها مخصوص جوانان کم سن و سال و به خصوص نوجوانان است. طراحی و امکانات تنظیم این کوله ها به نحوی است که به خوبی بر اساس فرآیند رشد یک کودک ساخته شده اند. به عبارت دیگر، با استفاده از ابزار تنظیمی این کوله ها، یک نوجوان قادر خواهد بود از آن برای مراحل مختلف رشد خود استفاده کند. البته لازم به ذکر است که این نوع کوله ها کوچک‌تر بوده و ظرفیت محدودتری دارند. در واقع، این کوله ها را می توان نسخه کوچک شده ای از کوله پشتی های مردانه و افراد بالغ دانست.

.

ویژگی های یک کوله پشتی مناسب چیست؟

برای درک بهتر ویژگی های یک کوله پشتی مناسب، در ابتدا باید ویژگی ها و بخش های مختلف یک کوله پشتی را به خوبی بشناسیم. شناخت کافی یک کوله پشتی این آگاهی را به ما خواهد داد تا انتخاب خود را بهتر انجام دهیم.

نوع فریم کوله پشتی

کوله پشتی با فریم داخلی: عموم کوله پشتی ها دارای یک فریم داخلی هستند. این فریم باعث استقامت و محکم ایستادن کوله پشتی می شود. وجود این فریم به شخص حامل کمک خواهد کرد تا تعادل خود را بهتر حفظ کرده و همچنین وزن کوله پشتی به خوبی و با تناسب روی پشت او پخش شود. برای ساخت این فریم ها از تکنولوژی و تکنیک‌های مختلفی بهره گرفته می شود تا عمل انتقال و تقسیم وزن به بهترین نحو صورت پذیرد.

کوله پشتی با فریم خارجی: استفاده از این نوع کوله پشتی ها زمانی مناسب است که قصد حمل کردن باری غیرعادی و بسیار سنگین را داشته باشید. برای مثال اگر قصد حمل کردن یک قایل کایاک بادی به یک دریاچه را داشته باشید، استفاده از این نوع کوله پشتی می تواند انتخابی مناسبی برای شما باشد.

کوله پشتی های بدون فریم: افرادی که استفاده از کوله پشتی های سبک وزن و راحت‌تر را ترجیح می‌دهند، از مدل های بدون فریم استفاده می کنند و یا اینکه فریم را از کوله پشتی فعلی خود جدا می سازند. جدا کردن فریم باعث کاهش وزن کوله خواهد شد.

.

گردش هوا

طراحی برخی از کوله پشتی ها به شکلی است تا بین کوله پشتی و پشت (ناحیه کمر) شما اندکی فاصله ایجاد شده تا از هوا به خوبی جابجا شده و پشت شما عرق نکند. مدل های مختلف کوله پشتی از روش ها و طراحی های مختلفی جهت بهره گیری از این ویژگی استفاده می کنند. با این حال، استفاده از فریم ها گزینه‌ای متداول است. این فریم ها باعث می شوند تا کوله پشتی در بخش‌هایی با بدن شما فاصله داشته باشد و امکان ایجاد گردش هوا مهیا شود.
برخی از کوله پشتی ها به همین منظور از نوعی طراحی استفاده می کنند که به آن اصطلاحاً «دودکش» گفته می شود و وظیفه‌ی آن نیز ایجاد جریان هوا در بخش کمر شما و جلوگیری از تعریق آن ناحیه است.

.

نحوه دسترسی

دسترسی از بالا: این نوع در واقع متداول ترین نوع دسترسی به محتویات داخل کوله پشتی است و وسایل مورد نظر را از بخش بالایی کوله به داخل آن می گذارید. حتماً در نظر داشته باشید که وسایل ضروری را در بخش هایی بالایی کوله پشتی، و وسایلی که احتیاج کمتری به آن ها خواهید داشت را در بخش های پایینی کوله پشتی قرار دهید.

دسترسی از کناره ها: برخی از کوله پشتی ها زیپ هایی را نیز در بخش های کناری قرار می دهند تا از این طریق بتوانید به راحتی به بخش های مختلف کوله پشتی دسترسی داشته باشید. تصور کنید که در طول مسیر ناگهان به وسیله‌ای احتیاج پیدا کردید که آن را در میان و یا حتی بخش‌های پایینی کوله پشتی خود گذاشته بودید. در صورت عدم وجود این نوع دسترسی، مجبور خواهید بود تا تمام وسایل را از بخش بالایی خارج کرده تا به جنس مورد نظر دسترسی پیدا کنید.

.

جیب های کوله پشتی

جیب های کشی: این نوع جیب ها با استفاده از کِش ساخته شده‌اند. بنابراین در حالت عادی صاف هستند، ولی زمانی که چیزی در داخل آن قرار بدهید، بزرگ شده و از آن نگهداری می‌کنند. از این نوع جیب ها عموماً برای نگهداری بطری آب و یا زیرانداز و چادر استفاده می شود.

جیب های کوچک: این دسته از جیب های کوله پشتی کوچک بوده و دسترسی به آن ها نیز آسان است. از آن ها عموماً برای نگهداری تجهیزاتی مثل تلفن همراه، چاقو، چراغ قوه، خوراکی های دم دستی و … استفاده می شود.

جیب نگهداری ابزار:‌ این نوع جیب عموماً‌ در بخش جلویی کوله پشتی قرار گرفته و به صورت صاف و عمود است. از این جیب برای نگهداری وسایل و ابزارآلاتی مانند بیلچه استفاده می شود.

جیب های جلویی: بیشتر تولید کنندگان کوله پشتی عموماً جیب های کوچک و متعددی را روی بخش های جلویی و لایه‌های مختلف کوله پشتی قرار می دهند. از این جیب ها برای نگهداری وسایل ریز و مختلفی می توان استفاده کرد.

جیب های جدا شونده: برخی از مدل های کوله پشتی دارای بخش های جداشونده هستند. این بخش ها عموماً به صورت جیب های بزرگ هستند. بخش جداشونده این امکان را به شما می دهد که اندازه کوله پشتی خود را کمی کوچک تر کنید. برخی از این بخش ها به نحوی طراحی می شوند که از آن ها بتوان به عنوان کیف کمری نیز استفاده کرد. بنابراین، از آن ها می توان برای سفرهای یک روزه و سبک استفاده کرد. کوه نوردانی که قصد فتح قله را دارند نیز می توانند از این قابلیت استفاده کنند.

.

محفظه نگهدارنده کیسه خواب

این بخش عموماً در بخش پایینی کوله پشتی قرار می گیرد و شامل چند بند و یا کش است تا کیسه خواب و یا زیرانداز خود را در این قسمت قرار دهید. قرارگیری این وسایل کاملاً جدا از سایر محتویات کوله پشتی شما خواهد بود و بنابراین احتیاج به هیچ نگرانی نخواهد بود.

.

بالشتک

حتی اگر از یک کوله پشتی سبک استفاده می کنید و یک کیف کمری کوچک را نیز همراه خود حمل می کنید، پس از کمی پیاده روی متوجه درد در عضلات پشتی خود خواهید شد. به منظور حل این موضوع و پیشگیری از آن، بهتر است از انواع کوله پشتی و یا کیف های کمری استفاده کنید که دارای ابر و یا بالشتک های نرم هستند تا فشار زیادی به بدن شما وارد نشود.

.

پوشش باران گیر

اگر فکر می کنید در طول مسیر سفر ممکن است باران و یا برف ببارد، بهتر است از پوشش باران گیر برای کوله پشتی خود استفاده کنید. امروزه بیشتر مدل های کوله دشتی دارای این نوع پوشش های ضد آب هستند. استفاده از آن ها بسیار ساده است و تنها کافیست آن را روی کوله‌ی خود قرار دهید. وجود این پوشش ۲ مزیت بزرگ را به همراه دارد. مورد اول اینکه مانع از کثیف شدن کوله پشتی شما می شود و بنابراین به افزایش طول عمر آن نیز منجر خواهد شد. مورد دوم آن است که در صورت بارش برف و یا باران، کمی از این آب به داخل بافت های پارچه و یا زیپ کوله پشتی شما نفوذ کرده و باعث افزایش وزن آن می شود، ولی استفاده از پوشش باران گیر باعث پیشگیری از این مشکل خواهد شد.

البته از این پوشش ها در طول روزهای آفتابی نیز می توان جهت پیشگیری از نشست گردوخاک روی کوله پشتی شما استفاده کرد. بنابراین، هنگام خرید کوله پشتی دقت داشته باشید که حتماً چنین پوششی همراه آن قرار داشته باشد.

.

مخزن آب

امروزه تقریباً تمامی مدل های کوله پشتی دارای فضای کافی برای نصب مخزن آب هستند. البته مخزن ها را عموماً باید به صورت جداگانه خریداری کنید. عملکرد مخزن آب به این صورت است که در داخل کوله پشتی قرار می گیرد و یک شلنگ از آن خارج می شود. درطول مسیر برای آب خوردن تنها کافی است از این شلنگ استفاده کنید. بنابراین، مصرف آب کافی که یکی از مهم ترین اصول هر پیمایش و طبیعت گردی است، بسیار آسان و سریع‌تر خواهد شد و البته اینکه بطری آب شما همیشه در معرض آفتاب نخواهد بود.

.

مناسب بودن کوله پشتی برای شما

پس از آن‌که ویژگی های مورد نظر را بررسی کرده و یک مدل خاصی را انتخاب کردید، حالا زمان آن رسیده است تا کوله پشتی را امتحان کرده تا مطمئن شوید کاملاً فیت و اندازه بدن شما باشد. البته در نظر داشته باشید از آنجایی که کوله پشتی ها بندهای تنظیم زیادی دارند، تقریباً تمام مدل ها را می توانید با کمی شخصی سازی کاملاً فیت بدن خود کنید. توصیه می کنیم برای این کار از یک متخصص و یا یک فرد باتجربه کمک بگیرید. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که انتخاب اندازه کوله پشتی باید بر اساس ارتفاع بالاتنه شما صورت پذیرد (نه بر اساس قد کلی شما). با این حال، بهتر است با توجه به شرایط فیزیکی و همچنین شرایط سنی خود،‌ مدل و اندازه‌ی مطلوب را انتخاب کنید. معمولاً هر مدل کوله پشتی در اندازه های مختلفی تولید می شود تا برای تمام افراد مناسب باشد.

.

اندازه کمر

حدود ۸۰ درصد از وزن کوله پشتی (و یا حتی بیشتر) به مفصل ران شما منتقل خواهد شد. کوله پشتی ها عموماً‌ یک کمربند دارند که باعث می شود عمل انتقال وزن به خوبی انجام شود. این کمربندها در اندازه های مختلفی وجود  دارند و انتخاب آن را باید بر اساس شرایط فیزیکی خود انجام دهید. برخی افراد بسیار لاغر هستند و بندهای کمربند کوله پشتی به اندازه کافی روی بدن آن ها محکم نمی شود. برخی از کوله پشتی ها از بخش های کمربند جداگانه استفاده می کنند و بنابراین امکان تعویض آن را خواهید داشت.

.
منابع:

.https://www.rismoun.com
.

البسه و اکسسوری

مشاهده مطالب ←

آرایش و زیبایی

مشاهده مطالب ←

لوازم خانگی و دکوری

مشاهده مطالب ←

بهداشت و سلامت

مشاهده مطالب ←

گل و گیاهان

مشاهده مطالب ←

موادغذایی و خوراکی

مشاهده مطالب ←

مسافرت و کمپینگ

مشاهده مطالب ←

نظافت و شستشو

مشاهده مطالب ←

ماشین و موتورسیکلت

مشاهده مطالب ←

لوازم دیجیتال

مشاهده مطالب ←

ساز و موسیقی

مشاهده مطالب ←

کودک و نوزاد

مشاهده مطالب ←

لوازم اداری

مشاهده مطالب ←

تحصیل و تحریر

مشاهده مطالب ←

منابع

مشاهده مطالب ←

قوانین

مشاهده مطالب ←

error: Alert: Content is protected !!