راهنمای ماشین ظرفشویی

این روزها سر وکله انواع و اقسام ماشین در آشپزخانه‌ها پیدا شده؛ حالا دیگر این ماشین‌ها نه تنها غذا می‌پزند بلکه خودشان هم ظرف‌ها را می‌شویند! ما هم خیال داریم در این گزارش سراغ همین ماشین‌هایی برویم که وظیه شستن ظرف‌های ما را به‌عهده گرفته‌اند.

از نظر ظرفیت، ماشینها به چند گروه تقسیم می شوند:

• ماشینهای ایستاده: این ماشینها بیشتر 12 نفره هستند که به دلیل اشغال جای زیاد و طولانی بودن زمان شستشو ( بین 5/1 تا 5/2 ساعت ) و همینطور کاربردی نبودن در استفاده روزانه به دلیل مصارف زیاد آب و برق خصوصا در ایران مورد استقبال قرار نگرفته اند .

• ماشینهای رومیزی: اغلب این ماشینها عمدتا 4 ، 5 ، 6 و به ندرت 8 نفره می باشند و با اینکه مشکل جا را حل کرده اند ولی هنوز کارایی لازم را برای مصارف روزمره و خصوصا شستشوی قابلمه و ماهی تابه ندارند.

نکات مهم در خرید ماشین ظرفشویی

-میزان مصرف انرژی

– سختی گیر مغناطیسی آب

– زمان شستشو

-خدمات پس از فروش

– شستشوی میوه و سبزیجات

-امکان منحصر به فرد استفاده از موارد سفیدکننده

اصطلاحاتی که باید بدانید:

مخزن

ماشینهای ظرفشویی ارزان، دارای مخزنی از جنس پلاستیک و مدلهای گران قیمت تر، مخزنی از جنس فولاد ضدزنگ (اصطلاحا استیل) دارند. جنس استیل از زنگ زدگی، رسوب و لک شدگی جلوگیری میکند. در استفاده از مدلهایی با مخزن استیل، از مواد شوینده دارای سفید کننده استفاده نکنید.

قفسه ها

شما باید این قسمت را به دقت بررسی کنید تا از مناسب بودن اندازه قفسه ها با بشقابها، عمق قابلمه ها، کاسه ها و خلاصه بیشتر ظروف خود اطمینان حاصل کنید. شاید ظروفی داشته باشید که در هیچ ماشین ظرفشویی جا نشوند، در چنین مواردی باید قبول کنید که یکی دو قطعه از ظروف را دستی بشویید.

بعضی از ماشینهای ظرفشویی دارای سه قفسه هستند که ممکن است اندازه بشقابها یا عمق ظروف گودی که در آن قرار میدهید را محدود کنند. اکثر ماشینها دو طبقه قفسه دارند و گاهی دارای قابلیت شیب دار قرار گرفتن نیز هستند.

مصرف آب

ماشینهای ظرفشویی آب زیادی مصرف میکنند که البته اگر ماشین کاملا پر باشد، مقدار آب مصرفی آن، از مقدار آبی که با شستن دستی ظرف مصرف میشود چندان تفاوتی ندارد. برای اطمینان یافتن از مقدار مصرف آب، مدلهای نختلف و مقدار مصرف آنها را با دقت بررسی کنید.

فیلترغذا

بعضی مدلهای ماشین ظرفشویی دارای آسیابی مخصوص هستند که خرده های غذا را آسیاب کرده و همراه با آب بیرون میفرستد. اما مدلهای دیگر این دستگاه چنین آسیابی ندارند و ظروف باید قبل از قرار داده شدن در آن با دستمالی مرطوب پاک شوند.

شستشوی هوشمند

بعضی مدلهای ماشین ظرفشویی دارای حسگرهایی هستند که با عبور دادن شعاع نور از میان آب و اندازه گیری شفافیت آن، میزان کثیفی آب را تشخیص داده و زمان خالی شدن و تعویض آب را مشخص میکند.

آب گرمکن

تقریبا تمام ماشینهای ظرفشویی به آب گرم متصل میشوند. آب گرم منزل معمولا در درجه 48 تا 55 درجه سانتیگراد تنظیم میشود. ماشینهای ارزانتر از همین دمای آب استفاده میکنند و ماشینهای گرانتردارای سیستم گرم کننده هستند. برای شسته شدن چربی و پاک شدن مواد شوینده، دمای آب باید 60 درجه باشد. از طرفی داغ بودن آب نیاز به خیس کردن و آب کشی مکرر را از بین برده و در مصرف آب صرفه جویی خواهد نمود. مدلهای جدیدتر، ظروف را با آب داغ شسته و با آب سرد آب کشی میکند تا در مصرف برق نیز صرفه جویی شود.

برنامه های شستشو

تمام ماشینهای ظرفشویی دارای سه برنامه شستشو هستند : سبک، معمولی و سنگین. برنامه های دیگر شامل شستشوی ظروف چینی/کریستال، قابلمه، خیس کردن، صرفه جویی در انرژی و شستشوی کوتاه هستند. مدلی را انتخاب کنید که بدون داشتن خواص اضافه که تنها موجب گرانتر شدن آن میشود، نیازهای شما را هم برطرف کند.

سوراخهای آب فشان

بازوهای شوینده ای که در دستگاه تعبیه شده اند دارای سوراخهایی هستند که آب با فشار از آن خارج میشود. سوراخهای ریزتر کار شستشو را بهتر انجام میدهند.

خشک کن

ماشینهای ظرفشویی دارای خشک کن، برق زیادی مصرف میکنند. اما مدلهایی که مخزن استیل دارند، به دلیل اینکه مخزن حرارت را نگه میدارد، خشک شدن عادی ظروف را تسریع میکنند.

مقدار صدا

ماشینهای ظرفشویی اصولا پر سرو صدا هستند که از گردش موتور، فشار آب و…ایجاد میشود. اگر دستگاهی که انتخاب میکنید دارای دیواره های عایق کاری شده باشد، صدای مزاحم آن تا حد زیادی – نه کاملا – برطرف خواهد شد.

.

نکات و موارد نگهداری از ماشین ظرفشویی

• ببینید که چفت در نشتی نداشته باشد و در تاب بر نداشته باشد. ببینید فاصله سبدها از دو طرف یکسان باشد

• قطعات بزگتر مثل تخته خرد کن و ماهی تابه را در بغلها بگذارید و همچنین در سبد پایینی چون نمی گذارد که آبپاش بچرخد

• چاقوها را به خاطر رعایت نکات ایمنی رو به پایین گذارید و بقیه قاشق چنگالها را رو به بالا بگذارید تا خوب تمیز بشود.

• لاستیک و چفت در ماشین ظرفشویی را کنترل کنید تا در صورت پوسیدگی  و خرابی آن را تعویض نمایید.نشتی از در نه تنها خسته کننده است بلکه ضررهای مالی بیشتری هم به همراه  دارد.لاستیک در ماشین  ظرفشویی را با آب و چودر صابون تمیز کنید تا خوب کیپ باشد

• ظرف ها را درست داخل ماشین ظرفشویی بچینید که به سبدهای ماشین آسیبی وارد نشود.

• سبدهای ماشین ظرفشویی اغلب از مفتولهای استیل پوشیده شده با پلاستیک ساخته شده که در اثر استفاده نادرست از آن ممکن است آسیب ببیند. اگر پوشش پلاستیکی سبدها کنده بشود نهایتا فلز زیر آن زنگ می  زند. هر ناحیه ای کهاین اتفاق افتاد به سرعت آن را بپوشانید. هر دو سبد بالایی و پایینی یکسری چرخ و غلطک دارد که به راحتی تعویض می شود. حتی تعویض سبد ماشین ظرفشویی هم ساده است ولی هزینه بر است.

• حتما عملکرد مواد شوینده و آبپاش ها را بررسی کنید. ببینید که در قسمت مواد شوینده سفت بسته بشود و در هنگام شستو شو باز بشود.حواستان به هر گونه نشتی ای باشد.

• وقتی ماشین ظرفشوییتان کار می کند ببینید که صداهای عجیب و غریب نمی دهد، مثلا صدای ساییده شدن و خردشدن. باقی مانده های مواد غذایی ویا شیشه های شکسته شده یا خرده استخوان اگر در ناحیه  پمپ قرار بگیرد میتواند باعث بروز مشکلات جدی در فیلتر و پروانه دستگاه بشود.اگر هر نوع صدایی شندیدی کار را متوقف کنید و ببینید مشکل از کجاست

تمیز کردن ماشین ظرفشویی:

یکی از مهمترین و در عین حال ساده ترین کارهایی که جهت مراقبت از دستگاه ظرفشویی می توانید انجام بدهید تمیز کردن آن است. البته امروزه بسیاری از ماشین های ظرفشویی دارای فیلتر هستند ولی برخی از آنها فیلتر ندارند. (یکی از نکاتی که هنگام خرید ماشین ظرفشویی می توان در نظر گرفت هم همین مسئله است) اما در هر صورت در دستگاه های ظرفشویی که دارای سبد هستند، می توان این سبدها را هر از چند گاهی از جا بیرون آورد و براحتی تمیز کرد. شستن این بخش از ماشین ظرفشویی کار آسانی است و البته در دفترچه های راهنما و کاتالوگ های فروش این محصولات معمولا نوشته و توصیه شده است.

جرم گیری ماشین ظرفشویی:

جرم گیری ماشین ظرفشویی در چند مرحله و بوسیله موادی مانند جرمگیرهای مخصوص، قرص نمک و یا ژل ماشین ظرفشویی صورت می گیرد. خوشبختانه تمام این مواد را می توانید براحتی از فروشگاه های بزرگ و معتبر تهیه کنید. از این جهت هیچ نگرانی پس از خرید ماشین ظرفشویی و آغاز استفاده از آن نخواهید داشت. حال چنانچه بخواهید با استفاده از قرص و یا مواد جرمگیر، اقدام به جرمگیری ماشین ظرفشویی کنید در سه مرحله باید این کار را انجام دهید:

• روشن کردن دستگاه

• توجه به علائم دستگاه

• قرار دادن و یا ریختن ماده جرمگیر در دستگاه (از طریق دریچه مخصوص)

به یاد داشته باشید استفاده از قرص نمک و یا مواد جرمگیر ماشین ظرفشویی کمک بزرگی به بهبود عملکرد این دستگاه ها می کنند.

اگر احیانا بجای نمک، مواد دیگری (مانند پودر) اشتباها در دستگاه ظرفشویی ریخته شوند، باز هم چندان جای نگرانی نیست. چرا که با انجام این مراحل این مشکل تا حد زیادی برطرف می شود:

• ماشین ظرفشویی را از برق درآورید.

• با استفاده از سرنگ آب و مواد ریخته شده در محفظه دستگاه را بیرون بکشید.
در کنار این مسئله باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که ضمن مطالعه کامل دفترچه راهنمای ماشین ظرفشویی و نکات ذکر شده در آن، باید به دقت موارد زیر را پس از خرید ماشین ظرفشویی، رعایت و جهت افزایش دوام و ماندگاری دستگاه به این موارد بطور کامل توجه و رعایت کنید:

• فقط از قرص نمک مخصوص ماشین ظرفشویی استفاده کنید. همچنین فقط از پودر مخصوص ماشین ظرفشویی استفاده شود (ریختن پودرهای شوینده، مایع ظرفشویی و یا نمک معمولی در این دستگاه منجر به خرابی موتور آن و یا ایجاد اختلال در دستگاه می شود و باید از این کار به شدت پرهیز کرد)

• استفاده از مایع جلا دهنده موجب می شود که ظروف شما به آسانی پس از پایان مرحله شستشو خشک شوند.

• اگر دور فیلترهای ماشین ظرفشویی، جرم قهوه ای رنگ جمع می شود باید هر ماه و یا نهایتا دو ماه یکبار، اقدام به جرمگیری دستگاه کنید. در حال حاضر مواد جرمگیر ماشین ظرفشویی هم به صورت پودر و هم به صورت مایع در فروشگاه ها عرضه می شوند. حتما به این مسئله پس از خرید ماشین ظرفشویی توجه کنید.

• جهت خشک شدن هر چه بهتر ظروف می توانید پس از پایان کار شستشوی آنها توسط دستگاه، درب آنرا به مدت حداقل ده دقیقه باز بگذارید. البته این کار موجب بو نگرفتن ماشین ظرفشویی نیز می شود.

• به ازای هر دوبار شستشو، یک بار اقدام به تمیز کردن فیلترهای دستگاه کنید.

• مواد خوشبو کننده مخصوص ماشین ظرفشویی موجودند که می توانید از فروشگاه های معتبر و یا نمایندگی های آن شرکتها (سامسونگ، ال جی، بوش و …) خریداری و استفاده کنید.

.

منابع:

.https://www.banehniaz.com
.https://www.irboschrepair.com
.https://www.yjc.ir

البسه و اکسسوری

مشاهده مطالب ←

آرایش و زیبایی

مشاهده مطالب ←

لوازم خانگی و دکوری

مشاهده مطالب ←

بهداشت و سلامت

مشاهده مطالب ←

گل و گیاهان

مشاهده مطالب ←

موادغذایی و خوراکی

مشاهده مطالب ←

مسافرت و کمپینگ

مشاهده مطالب ←

نظافت و شستشو

مشاهده مطالب ←

ماشین و موتورسیکلت

مشاهده مطالب ←

لوازم دیجیتال

مشاهده مطالب ←

ساز و موسیقی

مشاهده مطالب ←

کودک و نوزاد

مشاهده مطالب ←

لوازم اداری

مشاهده مطالب ←

تحصیل و تحریر

مشاهده مطالب ←

منابع

مشاهده مطالب ←

قوانین

مشاهده مطالب ←

error: Alert: Content is protected !!