نگهداری چای و نکات آن

⇠ چای خشک را در ظروف دربسته شیشه‌ای یا چینی نگهداری کنید. به این‌گونه نه تنها عمر مفید چای را حفظ کرده‌اید، عطر آن هم دیرتر می‌پرد و خواصش ماندگارتر خواهد بود.

⇠ فراموش نکنید گرما، رطوبت و نور دشمنان اصلی کیفیت و مانایی چای است. ظروف و بسته‌های چای را در یخچال یا فریزر نگهداری نکنید.

⇠ گذاشتن بسته یا ظرف چای در کنار سماور بدترین روش نگهداری آن است. اگر هیچ چاره‌ای ندارید به مقدار نیاز برای دو یا سه روزتان را درون ظرفی بریزید و دور آن را با فویل آلومینیومی بپیچید تا با گرما، نور و رطوبت کمتری در تماس باشد و عطر آن نیز خارج نشود.

⇠ چای هم مثل خیلی مواد خوردنی دیگر تاریخ انقضا دارد. انواع متفاوت آن اگر بدرستی نگهداری شود از 18 ماه تا دو سال با توجه به نوعشان خواص خود را حفظ می‌کنند. به تاریخ بسته دقت کنید و از انبار کردن بیش از نیاز آن خودداری کنید.

⇠ بوی مواد خوراکی دیگر بخصوص مواد تند براحتی به چای خشک سرایت می‌کند و عطر آن را تغییر می‌دهد. از قرار دادن چای در کنار این مواد، بخصوص سیر، پیاز، آبلیمو و… خودداری کنید.

.

• محل نگهداری چای

⇠ چای را در فضایی از آشپزخانه قرار دهید که فاصله زیادی با مواد و وسایل دارای رایحه قوی باشد.

⇠ چای را درون کابینت یا در محفظه و ظرف کاملا غیر شفاف نگهداری کنید.

⇠ انواع چای ساده را از چای عطری جدا نگهدارید.

⇠ چای را از محل‌های مرطوب آشپزخانه و منزل دور کنید.

.

• جنس محفظه نگهداری

⇠ برای نگهداری چای در صورت ممکن از بسته بندی غیر شفاف استفاده کنید.

⇠ مطمئن شوید که ظرف مورد نظر مناسب نگهداری از مواد خوراکی است و از ظروفی که برای آشپزخانه نیستند به این منظور استفاده نکنید (برای مثال جامدادی را برای نگهداری چای انتخاب نکنید!).

⇠ سرامیک لعابدار، فلز‌های غیر واکنشی و پلاستیک‌های غیر شفاف و انواعی که مواد شیمیایی ساخته شده خود را خارج نمی‌کنند، می‌توانند به عنوان جنس‌های امن برای نگهداری چای در نظر گرفته شوند.

⇠ ظروف و محفظه‌های چوبی هم می‌توانند برای نگهداری چای به کار برده شوند، ولی توجه داشته باشید که بسیاری از ظروف چوبی رایحه مخصوصی دارند که ممکن است عطر و طعم چای را تحت تاثیر قرار دهند.

⇠ جعبه و بسته‌هایی که تولید کنندگان چای عرضه می‌کنند از نظر کیفیت بسیار متنوع هستند. برای نگهداری‌های بلند مدت مطمئن شوید که بسته بندی مخصوص خود چای چند لایه بوده و لایه داخلی آن‌ها از فویل یا گلاسین (ماده شبیه به کاغذ مومی) پوشش دهی شده باشد. در واقع این لایه از تبادل و آلوده شدن به آب، هوا و روغن جلوگیری می‌کند.

.

• مکانیسم محفظه نگهداری

محکم بودن محفظه نگهداری چای و نبود جریان هوا در آن بسیار اهمیت دارد. اگر محفظه مورد نظرتان بتواند برای آب و مایعات استفاده شود، از چای نیز محافظت می‌کند. بهترین گزینه‌ها عبارتند از:

⇠ ظروف دارای درب و کلاهک دوگانه (این ظرف‌ها معمولا دارای قوطی فلزی مخصوص چای هستند)

⇠ پوشش‌های سیلیکونی بدون بو (این مدل نیز معمولا با قوطی فلزی همراه است)

⇠ بسته‌های چندلایه با زیپ‌های پلاستیکی قابل تنظیم

.

• در ادامه موارد ذکر شده، این نکات را هم در نظر بگیرید:

⇠ اگر در زمان خرید چای، فروشنده از بسته بندی مناسب و کافی برای چای استفاده نمی‌کند، حتما به او اطلاع دهید که نوع بسته بندی اش مورد تایید شما نیست. کیفیت بسته بندی در ماندگاری و طعم چای موثر خواهد بود.

⇠ بهتر است چای را به صورت تازه تر، ولی در حجم کمتر تهیه کنید. اگر در محل زندگی تان پیدا کردن چای مرغوب کار ساده‌ای نیست، از فروشنده اشنایی که همیشه چایتان را از او تهیه می‌کنید بخواهید تا در صورت امکان نوعی از چای دلخواه را برایتان سفارش دهد.

⇠ چای را به اندازه‌ای تهیه و بسته بندی آن را باز کنید که بتوانید تمام محتوی آن را در چند ماه آینده مورد مصرف قرار دهید.

.

منابع:

.https://www.afkarnews.com
.https://www.yjc.ir

 

البسه و اکسسوری

مشاهده مطالب ←

آرایش و زیبایی

مشاهده مطالب ←

لوازم خانگی و دکوری

مشاهده مطالب ←

بهداشت و سلامت

مشاهده مطالب ←

گل و گیاهان

مشاهده مطالب ←

موادغذایی و خوراکی

مشاهده مطالب ←

مسافرت و کمپینگ

مشاهده مطالب ←

نظافت و شستشو

مشاهده مطالب ←

ماشین و موتورسیکلت

مشاهده مطالب ←

لوازم دیجیتال

مشاهده مطالب ←

ساز و موسیقی

مشاهده مطالب ←

کودک و نوزاد

مشاهده مطالب ←

لوازم اداری

مشاهده مطالب ←

تحصیل و تحریر

مشاهده مطالب ←

منابع

مشاهده مطالب ←

قوانین

مشاهده مطالب ←

error: Alert: Content is protected !!