راهنمای عطر چای

• گیاهان معطر قابل استفاده در تولید چای عطری

گیاهان معطر ناشناخته باید قبل از استفاده به وسیله آزمایشگاه های معتبر از نقطه نوع ترکیبات مواد آروماتیک، سازگاری، پایداری عطر و از همه مهمتر بی خطر بودن برای سلامت مصرف کنندگان مورد آزمایش قرار گیرند. در کشور چین برای تولید چای عطری از گل گیاهان زیر استفاده می شود:

1- بهار نارنج و شکوفه درختان مرکبات که سمپاشی نشده باشند، برای تهیه اسانس و یا مخلوط کردن با چای از گلبرگ های تازه و تمیز آن استفاده می شود.

2- گلبرگ های دو نوع درختچه یاس سفید و بنفش که در جنگل های مناطق چای خیز به وفور روییده می شود.

3- درخت اولینا فراگرانس Olea Fragrans : این گیاه نیز بومی مناطق جنگلی کشورهای چای خیز است. از گل های سفید خوشه ای آن هنگام شب عطر زیادی متصاعد و فضای اطراف آن را عطرآگین می نماید. این گیاه در ایران به صورت درختچه زینتی پرورش داده می شود و بین باغداران به نام محبوبه شب شهرت دارد.

4- گل زینتی گاردنیا Gardenia florida : این گیاه نیز جزء گیاهان زینتی و گل های الوان آن در بهار همزمان با آغاز بهره برداری از مزارع چای ظاهر می گردند. گل های گاردنیا دارای عطر پایدار مطبوعی هستند.

5- گل محمدی PersianRose : این گیاه، بومی ایران و از گل های آن در صنعت گلاب گیری استفاده می شود. عطر گل محمدی و اسانس آن پایدار است. از گلبرگ ها و غنچه های نیمه باز خشک شده گل های محمدی میتوان در تهیه چای عطری استفاده نمود.

6- گل نیلوفر آبی که در برکه های آب شیرین مناطق چای خیز می روید. در چین در شب های مهتابی گل های نیلوفر آبی را می چینند و از گلبرگ های معطر آن برای معطر نمودن چای استفاده می نمایند. این گل در مناطق شمالی به وفور یافت می شود.

7- گل مورایا Murraya exotica و یک نوع گل معطر ارکیده وحشی به نام Aglia Odrata در تولید جای معطر استفاده میشود.
به طور کلی هرس درختان مرکبات و گیاهان با برگ و گل های معطر در محوطه کارخانه های چای سازی به خصوص در اطراف اتاقی تخمیر و انبار تمرکز چای خشکی و سالن بسته بندی موجب جذب گازهای معطر در چای میگردد.

.

• روش معطر ساختن چای

از مواد آروماتیک شکوفه های بهار نارنج و گل برگهای درختان مرکبات و سایر گیاهان معطر به دو طریق می توان در تولید چای عطری استفاده نمود:

1-کاربرد اسانس یا روغن های عطری که به دو روش فشاری و جوشاندن گلبرگ ها در آب و تقطیر حاصل میگردد. چای خشک در دستگاه گردان در ضمن زیر و رو شدن با روغن معطر شکوفه ها گل ها به خوبی آغشته میشود. در این دستگاه اسانس مایع به نسبت نیم تا یک درصد توسط مه پاشی به درون ماشین مخلوط کن پاشیده میشود. حرارت دادن ملایم چای موجب تبخیر گاز مایع و جذب سریع آن در چای میگردد.

2-گلبرگ و شکوفه های جمع آوری شده را پس از پلاسی مختصر چای مخلوط می نمایند زیرا برگهای فرآوری شده چای می تواند بیش از ده برابر حجم خود رایحه گیاهان و هوای محیط را سریعا جذب نمایند.

3-پلاس نمون گلبرگ ها دو فایده دارد، یکی مانع جذب آب آن با سطح چای و کپک زدگی میگردد، دیگر اینکه مواد معطر فرار سریعتر خارج و جذاب چای خواهند شد.

⇠ اختلاط گلبرگ ها به نسبت ۳ درصد با چای به طور متناوب صورت می گیرد.

⇠ بدین ترتیب که ابتدا در سیلو یا صندوق چوبی یک قشر چای خشک گرم به ضخامت ۵ سانتیمتر ریخته می شود و سپس روی آن با گلبرگ و شکوفه پوشیده میگردد، سپس درب صندوق باید محکم بسته و به مدت ۲۴ ساعت در محیط گرم و خشک نگهداری گردد.

⇠ در روش دستی مخلوط چای و گلبرگ ها را روی حرارت ملایم تفت داده و قبل از ان که حرارت خود را از دست بدهد در جعبه های چوبی و یا ظروف آلومینیومی ظرف گیری نموده و برای چند هفته در محیط خشک نگهداری می نمایند.

⇠ این گونه چای ها در کشورهای اروپایی با همان گلبرگ های خشک بسته بندی و در معرض فروش گذارده می شوند.
.

منابع:
.http://shahsavand.com

البسه و اکسسوری

مشاهده مطالب ←

آرایش و زیبایی

مشاهده مطالب ←

لوازم خانگی و دکوری

مشاهده مطالب ←

بهداشت و سلامت

مشاهده مطالب ←

گل و گیاهان

مشاهده مطالب ←

موادغذایی و خوراکی

مشاهده مطالب ←

مسافرت و کمپینگ

مشاهده مطالب ←

نظافت و شستشو

مشاهده مطالب ←

ماشین و موتورسیکلت

مشاهده مطالب ←

لوازم دیجیتال

مشاهده مطالب ←

ساز و موسیقی

مشاهده مطالب ←

کودک و نوزاد

مشاهده مطالب ←

لوازم اداری

مشاهده مطالب ←

تحصیل و تحریر

مشاهده مطالب ←

منابع

مشاهده مطالب ←

قوانین

مشاهده مطالب ←

error: Alert: Content is protected !!