چراغ مطالعه سبب تامین نور مناسب در هنگام انجام کارها می شود و فوایدی از جمله جلوگیری از آسیب به چشم ها، تامین روشنایی و بهره وری بیشتر دارد. به طور خلاصه به توضیح هریک از موارد فوق می پردازیم:

جلوگیری از آسیب به چشم ها: اگر هنگام مطالعه و انجام کارهایی که نیاز به دقت و تمرکز دارند نور کافی وجود نداشته باشد سبب آبریزش چشم و سوزش آن می شود. نبود نور مناسب از علل سردرد‌‌‌های شایع افراد می باشند شما باید با توجه به نوع کار و حساسیت آن نوع چراغ مطالعه خود را انتخاب کنید تا مانع از آسیب به چشم‌‌‌های خود شوید.

تامین روشنایی: تامین روشنایی در هنگام مطالعه و انجام کارهای ظریف بسیار اهمیت دارد زیرا نور مناسب سبب می شود تا شما بهتر ببینید و دیرتر خسته شوید. اگر نوری نامناسب باشد باعث اذیت کردن چشم ها و ایجاد سردرد و بی حوصلگی فرد می شود.

بهره وری بیشتر: اگر نور چراغ مطالعه مناسب باشد و تمامی نقاط را پوشش دهد در روحیه تان تاثیر مثبت می گذارد و سبب می شود شما کارهایتان را به بهترین نحو انجام دهید و سبب بهره وری بهتر شما می شود.

.

آشنایی با انواع مختلفی از چراغ مطالعه

همانطور که شما نیز از آن اطلاع دارید، چراغ های مطالعه بسته به محیط کاربردی خود؛ یعنی محیط های آموزشی، اداری، مهندسی و غیره دارای انواع مختلفی هستند و بصورت کلی شامل:

چراغ های دیواری: این دسته از چراغ های مطالعاتی بیشتر مناسب نصب بر روی دیوار کنار تخت خواب و یا میز کار در ارتفاعی مناسب هستند و می توان بدون در نظر گرفتن اندازه میز و تخت خواب، اقدام به خرید یک مدل مناسب از آن کرد.

چراغ های ایستاده: چراغ های ایستاده در حقیقت همان آباژورهای زیبا و دکوری هستند که اغلب در پذیرایی خانه قرار داده می شوند و  در کنار پتانسیل نورانی خود سبب زیباتر شدن مهمترین قسمت خانه؛ یعنی پذیرایی نیز می شوند.

چراغ های رومیزی: چراغ های رومیزی محبوب ترین و همچنین پرفروش ترین چراغ های مطالعاتی در بازار بحساب می آیند که باید با توجه به اندازه میز کارتان اقدام به خرید یک چراغ بزرگ و یا یک چراغ مطالعه کوچک برای خود کنید.

چراغ های گیره ای: این دسته از چراغ های مطالعاتی فوق العاده سبک و مدرن هستند. می توان از آن ها جهت اتصال به کتاب و یا کنار میز کارتان استفاده کنید و از قدرت نورانی آن ها نهایت استفاده و لذت را ببرید.

.

نکات مهم هنگام خرید چراغ مطالعه

اندازه و وزن محصول: اولین نکته در هنگام خرید چراغ مطالعه توجه به اندازه و وزن محصول است. یادتان باشد یک چراغ قوه باید از وزنی مناسب و اندازه ای ایده آل برخوردار باشد تا هم بتوان به راحتی آن را جا به جا کرد و هم بتوان با توجه به داشتن اندازه ای مناسب از آن استفاده بهینه کرد و نور مورد نیاز برای انجام امور خود را تامین نمود.

نوع محصول: همانطور که در بخش قبل نیز به آن اشاره کردیم، چراغ های مطالعاتی بطور کلی بصورت: دیواری، ایستاده، رومیزی و همچنین گیره دار طراحی، تولید و به بازار عرضه شده اند که شما به عنوان یک خریدار بایستی به دنبال بهترین نوع از چراغ های مطالعه برای انجام مطالعه و یا هر گونه کار خود در فضاهای تاریک باشید.

جنس حباب سَری: جنس سَری با بهتر است بگوییم حباب سَری چراغ مطالعه مورد نظرتان نیز از جمله مواردی است که در هنگام خرید این قبیل محصولات روشنایی باید به آن توجه داشته باشید. جنس حباب چراغ مطالعه نباید بگونه ای باشید که سبب بیرون زدن لامپ از فضای داخل خود شود. همچنین بهتر است دارای طرحی غیر شفاف نیز باشد تا تنها نور را از قسمت جلویی خود منتشر کند.

طراحی مناسب: از دیگر نکات مهم در خرید چراغ مطالعه توجه به طرح و رنگ آن است. در حال حاضر چراغ های مطالعه به عنوان یک بخش مهم در طراحی فضای داخلی اتاق ها نیز بحساب آورده می شوند و به همین خاطر بهتر است محصول انتخابی شما از طرحی مناسب و رنگی متناسب با رنگ دیوار، میز و سایر وسایل موجود در اتاقتان برخوردار باشد.

نوع لامپ های مصرفی در محصول: پیشنهاد می کنیم در هنگام انتخاب و خرید چراغ مطالعه حتما به قابلیت سازگاری محصول مورد نظرتان با انواع مختلفی از لامپ ها توجه داشته باشید. در حال حاضر برای چراغ های مطالعاتی از لامپ های رشته ای، LED، SMD و همچنین لامپ های کم مصرف استفاده می شود. ناگفته نماند توجه به تعداد لامپ های مورد نیاز در یک چراغ مطالعاتی نیز از دیگر مواردی است که باید به آن توجه کرد.

قابلیت تنظیم زاویه تابش: اینکه نور در چه زاویه ای به سطح کار و یا کتاب در حال مطالعه شدن از سوی شما بتابد، یکی دیگر از نکات مهمی است که باید به هنگام خرید چراغ مطالعه به آن توجه نمایید. اصولا بهتر است چراغ های مطالعاتی را در طرف دست غیر تخصصی خود قرار دهید؛ یعنی اگر راست دست هستید از چراغ در سمت چپ خود استفاده نمایید.

نوع گردنی: چراغ های مطالعاتی از بخش گردنی با میزان انعطاف پذیری مختلفی برخوردار هستند که سبب می شود شما بتوانید در هر جهتی که می خواهید از نور چراغ مطالعه خود استفاده نمایید. نوع گردنی این قبیل محصولات روشنایی شامل: نوع ثابت و متحرک، تلسکوپی و همچنین الاکلنگی می باشد.

میزان بلندی پایه: نکته دیگری که در هنگام خرید چراغ مطالعه باید به آن توجه کنید، میزان بلندی و یا کوتاهی پایه محصول مورد نظرتان است. یادتان باشد اگر اتاق شما دارای نور کافی می باشد، بهتر است شما از چراغ مطالعه ای با پایه کوتاه استفاده کنید که تنها نور آن متمرکز بر روی کارتان باشد و چنانچه قصد تامین روشنایی در اتاق توسط چراغ های مطالعاتی را کرده اید، پیشنهاد می کنیم به سراغ محصولات پایه بلند بروید.

طول سیم برق محصول: از دیگر نکات مهمی که معمولا از دید اغلب خریداران پنهان می ماند، طول سیم برق متصل به چراغ های مطالعاتی است که توصیه می کنیم در هنگام انتخاب خود حتما به این مورد نیز توجه لازم را داشته باشید.

قیمت چراغ مطالعه: قیمت چراغ مطالعه با توجه به عوامل مختلفی تعیین می شود و بسته به امکانات و ویژگی های موجود در یک محصول روشنایی دارد. با تمام این ها توصیه می کنیم در ابتدا به فکر مشخص کردن میزان هزینه خود برای خرید این نوع از محصولات باشید و سپس به دنبال بهترین مدل جهت رفع نیاز خود باشید.