یکی از معضلات جدی در خرید خودروهای بومی کشورمان عدم توجه به استفاده از سیستم های صوتی قدرتمند بر روی محصولات داخلی با توجه به گرانی بیش از حد آنان است. شوق و علاقه به شنیدن صداهای بلند و شفاف امروزه تبدیل به یکی از عادت های رانندگان ایرانی خصوصا در طیف جوانان شده است و آنان همواره به دنبال تقویت و افزایش قدرت صوتی وسیله نقلیه خود هستند و حاضرند مبالغ زیادی را هم برای رسیدن به مقصود خود هزینه نمایند.

.

آشنایی با انواع مختلفی از آمپلی فایر خودرو

آمپلی فایر (Amplifier) یکی از قطعات مهم و اصلی در تمامی سیستم های صوتی خانگی، خودرو و غیره می باشد که وظیفه آن دریافت صدا و تجزیه کردن و تقویت نمودن آن برای خارج شده از طریق بلندگوهای متصل به خود است. آمپلی فایرها را می توان بر حسب موارد مختلفی دسته بندی کرد که مهمترین آن بر حسب توان با واحد اندازه گیری وات خواهد بود و از این نظر آمپلی فایرها به دسته های زیر تقسیم می شوند که عبارتند از:

  • اولترا میکرو: از این دسته محصولات برای تقویت نمودن سیگنال های صوتی بسیار زیاد ضعیف که از چند نانو ولت هم کمتر هستند، استفاده می شود.
  • میکرو: از این دسته برای تقویت کردن سیگنال های ضعیفی که حتی از چند میکرو ولت نیز کمتر هستند، بهره گیری می شود.
  • سیگنال ضعیف: اگر به دنبال تقویت سیگنال های ضعیف یا بهتر است بگوییم کمتر از چند میلی ولت هستید، حتما از این نوع آمپلی فایرها استفاده کنید.
  • سیگنال قدرتمند: این نوع از محصولات بدرد تقویت سیگنال های متوسط در حد چند ولتی و یا حتی کمتر می خورند.
  • سیگنال پر قدرت: از این نوع آمپلی فایرها برای تقویت سیگنال هایی بالاتر از حد متوسط استفاده می شود.

.

نکات مهم هنگام خرید آمپلی فایر خودرو

توان خروجی: اولین نکته در هنگام خرید آمپلی فایر خودرو توجه به توان خروجی محصول مورد نظر شده است. یادتان باشد شما برای تقویت سیستم صوتی خودروی شخصی تان قصد خرید یک محصول قدرتمند را کرده اید و باید محصول مورد نظر شما از توان خروجی مطلوبی برخوردار باشد تا در استفاده های کوتاه مدت سبب پشیمانی شما نشود!

کیفیت ساخت: نکته بعدی که باید در حین انتخاب و خرید یک آمپلی فایر خودرو به آن توجه کنید، کیفیت ساخت قطعات به کار رفته در محصول مدنظرتان است. برای پی بردن به این موضوع هم می توانید از نظرات دیگر استفاده کنندگان آمپلی فایر مورد نظرتان بهره گیری کنید و هم اگر یک فرد فنی و متخصص هستید به جنس و کیفیت قطعات به کار رفته در ساخت محصول دقت نمایید.

حجم صدا: یک فرمول کلی برای درک بهتر و بیشتر شما خریداران آمپلی فایرهای مخصوص خودرو وجود دارد و این است که اگر می خواهید حجم صدای تولیدی از سیستم صوتی نصب شده بر روی خودرویتان را دو برابر کنید، باید از تقویت کننده ای استفاده کنید که از توان خروجی ۱۰ برابری نسبت به آمپلی فایر فعلی سیستمتان برخوردار باشد.

بیشینه توان خروجی: این پارامتر از دیگر نکات مهمی است که توصیه می کنیم خیلی ساده از کنارش عبور نکنید و به آن توجه لازم را داشته باشید. بیشینه توان خروجی در اصل حداکثر میزان تقویت لحظه ای اصوات توسط یک آمپلی فایر است که دیگر نمی تواند از توان بیشتری برای تولید صدایی شفاف تر و بلندتر برایتان استفاده نماید.

تعداد کانال: اصولا آمپلی فایرها در سه مدل ۲ کانال، ۴ کانال و همچنین ۶ کانال طراحی و تولید می شوند که از مدل اول برای استفاده در کنار یک جفت باند استفاده می شود و از مدل دوم برای استفاده در کنار یک جفت باند و یک ساب ووفر و از مدل آخر نیز برای استفاده در کنار دو جفت باند و همچنین یک ساب ووفر می توان استفاده نمود.

نسبت سیگنال به نویز: عدد نوشته شده در قسمت جلوی نسبت سیگنال به نویز یک آمپلی فایر در حقیقت نشاند دهنده قدرت آن برای حذف نویز موجود بر روی صداها می باشد که هر چه این عدد بیشتر باشد، بدیهی است صدای تولید شده و سپس خارج شده از اسپیکرها دارای نویز کمتری می باشد.

قیمت آمپلی فایر خودرو: قیمت آمپلی فایر خودرو از چند صد هزار تومان آغاز و تا دو یا سه میلیون تومان نیز می تواند افزایش پیدا کند. از جمله عواملی که سبب ارزان یا گرانقیمت بودن این نوع از محصولات تقویت کننده می شود، بایستی به: نام و برند شرکت سازنده، تعداد کانال، توان خروجی و همچنین کیفیت ساخت اشاره نمود که البته بهتر است شما در ابتدا میزان بودجه خرید خود را مشخص و سپس از میان محصولات یک کدام از برندهای مطرحی که در ایران فعال هستند، یکی را انتخاب و خریداری نمایید.