راهنمای دیسک ترمز معمولی و خنک کننده

دیسک‌ترمز یا دیسک‌چرخ چیست؟

قطعه ای است دایره ای شکل که بر روی چرخ های خودرو قرار می گیرند که وظیفه آن ها متوقف کردن خودرو هنگام ترمز گرفتن است. دیسک ترمز همیشه با چرخ در حال چرخیدن است، زمانی که شما ترمز را فشار می دهید لنت ها با فشار بر روی دیسک‌چرخ قرار می گیرند و با ایجاد شتاب منفی باعث متوقف شدن خودرو می شوند. این قطعه هم مانند سایر لوازم خودرو مصرفی می باشد و بعد از مدت مشخصی نیاز به تعویض دارند. اگر دیسک ترمز خودرو شما از کیفیت لازم برخودار نباشد. بر اثر ترمز گرفتن به شدت داغ شده و ممکن است بر اثر گرما قرمز شوند.

 

چند نوع دیسک‌ترمز داریم؟

انواع مختلفی از دیسک ترمز وجود دارد که بسته به نوع آن ها قیمت مختلفی دارند. دیسک چرخ ها به سه دسته معمولی، سوراخ‌دار، شیادار و ترکیبی  دسته بندی می شوند:

دیسک‌ترمز معمولی: دارای سطحی صاف و صیقلی می باشند، این نمونه بیشتر توسط کارخانه سازنده روی خودرو نصب می شود. به دلیل اینکه سریع دمای خود را از دست نمی دهند مناسب رانندگی در شرایط معمولی می باشند.

دیسک ترمزهای سوراخ‌دار: بر روی سطح آن ها تعدادی سوراخ وجود دارد که وظیفه اصلی آن ها خارج کردن آب و دود است، همچنین باعث سرد شدن دیسک می شود. در رانندگی‌های درون شهری بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

دیسک ترمزهای شیاردار: شیار روی دیسک موجب می شوند که سریعا دیسک‌ترمز دمای خود را از دست بدهد و خنک شود، به همین دلیل به آن ها دیسک‌ترمز خنک شونده، شیاردار می گویند. این دیسک‌ها مناسب ماشین های مسابقه‌ای هستند زیرا از ترمز زیاد استفاده می‌شود. بنابراین باید به خوبی سرد شوند.

دیسک ترمزهای ترکیبی: روی سطح این دیسک‌ها علاوه بر سوراخ تعدادی شیار هم وجود دارد از این رو می توان این دیسک‌ها را ترکیبی از دیسک سوراخ‌دار و شیاردار دانست. برخلاف نمونه‌های قبلی در هر شرایط رانندگی می توان از آن‌ها استفاده نمود و مخصوص استفاده در شرایط خاصی نیستند.

مواردی که باعث خرابی دیسک‌ترمز می شود:

  • اختلاف ناگهانی دما: بیشترین موردی که باعث خرابی دیسک ترمز می شود اختلاف ناگهانی دما می باشد. تصور کنید دیسک ترمز بر اثر ترمز گیری بسیار داغ شده است و شما با خودرو از رودخانه ای که دارای آب سرد می باشد می خواهید از رودخانه عبور کنید، دمای دیسک در آن شرایط چیزی تقریبا حدود ۸۰۰ درجه فارنهایت است و دمای آبی که قرار است از آن عبور کنید ۳۲ درجه فارنهایت، حساب کنید به یکباره دمای فلز دچار این تغییرات دمایی شود چه اتفاقی خواهد افتاد؟ بله درست حدس زده اید تاب بر می دارد و هنگام ترمز گیری باعث لرزش خودرو می شود.
  • استفاده از لنت نامرغوب: لنت های نامرغوب دارای مقادیر زیادی براده فلز هستند، این لنت ها به خوبی پودر نمی شوند، بر اثر اصطکاکی که بر روی دیسک ترمز ایجاد می کنند، و توانایی پودر شدن را ندارند، باعث خوردگی و خرابی دیسک ترمز می شود.
  • داغ شدن دیسک ترمز: زمانی که دیسک ترمز به اندازه غیر طبیعی داغ شود، باعث سوختن لنت ها خواهد شد. زمانی که لنت سوخته می شود کارایی خود یعنی پودر شدن را از دست می دهد و باعث خرابی دیسک ترمز می شود.
  • تعویض دیر هنگام لنت ترمز: اگر لنت های ترمز را به موقع تعویض نکنید و مواد روی لنت تمام شود و به قسمت آهنی انتهای لنت برسد، دو فلز با هم برخورد می کنند و در نتیجه باعث ایجاد صدایی گوش خراش از بین رفتن سطح دیسک ترمز می شود. حتی در بعضی مواقع دیسک ترمز بر اثر اصطکاک کاملا سرخ می شود.

 

چگونه به خرابی دیسک‌ترمز خودرو پی ببریم؟

  • یکی از واضح ترین علت های خرابی دیسک‌ترمز این است که زمانی که پدال ترمز را فشار می دهید، فرمان ماشین شما به لرزه می افتد، که علت آن تاب داشتن دیسک‌چرخ می باشد.
  • اگر چرخ شما صدا می دهد و با گرفتن ترمز صدای آن قطع می شود، علت می تواند مربوط به خرابی لنت ترمز باشد و هم خرابی دیسک‌ترمز باشد. اگر با گرفتن ترمز هم صدا قطع نشد دیسک‌ترمز شما معیوب است.
  • اگر از نو بودن لنت های خود اطمینان دارید و ترمز شما همانند قبل قوی نیست و احساس می کنید پدال ترمز شما نسبت به قبل بیشتر پایین می رود علت خرابی دیسک‌ترمز شما می باشد.
  • بر عکس مورد قبل اگر پدال ترمز شما غیر طبیعی سفت شده و برای ترمز کردن می بایست فشار زیادی به پدال ترمز وارد نمایید می تواند دلیل بر خرابی دیسک‌ترمز شما باشد.
  • در تعمیرگاه به صورت مستقیم دیسک چرخ ها را چک نمایید، وجود لبه در کناره ها و داخل دیسک نشان بر تمام شدن دیسک‌ترمز می باشد، در این شرایط لبه گیری توسط تراشکاری اشتباه می باشد زیرا دیسک‌ترمز شما نازک شده و عملیات ترمزگیری به درستی انجام نمی شود.

.
منبع: کیمیک | https://kimik.ir
.

- مطالب مرتبط -

«خودرو و لوازم جانبی»

البسه و اکسسوری

مشاهده مطالب ←

آرایش و زیبایی

مشاهده مطالب ←

لوازم خانگی و دکوری

مشاهده مطالب ←

بهداشت و سلامت

مشاهده مطالب ←

گل و گیاهان

مشاهده مطالب ←

موادغذایی و خوراکی

مشاهده مطالب ←

مسافرت و کمپینگ

مشاهده مطالب ←

نظافت و شستشو

مشاهده مطالب ←

ماشین و موتورسیکلت

مشاهده مطالب ←

لوازم دیجیتال

مشاهده مطالب ←

ساز و موسیقی

مشاهده مطالب ←

کودک و نوزاد

مشاهده مطالب ←

لوازم اداری

مشاهده مطالب ←

تحصیل و تحریر

مشاهده مطالب ←

منابع

مشاهده مطالب ←

قوانین

مشاهده مطالب ←

error: Alert: Content is protected !!