نکاتی برای پیدا کردن موتور سیکلت مناسب

امنیت، مهم‌ترین قسمت موتور سیکلت

البته تمام داستان به این سادگی و شیرینی که از دور به نظر می‌رسد نیست. اولین نگرانی در مورد موتور سیکلت، بحث امنیت آن است. روشن است که اغلب موتور سیکلت‌ها امنیت سواران خود را به‌طور کامل تأمین نمی‌کنند. مسئله دوّم نقش فزاینده موتور سیکلت در ایجاد آلودگی هوا و آلودگی صوتی در شهرهای بزرگ است.

استفاده از موتور سیکلت ترجیح دادن منافع شخصی خود بر منافع عمومی جامعه است. هر فردی که به‌جای استفاده از سیستم حمل‌ونقل عمومی از موتور سیکلت استفاده می‌کند به‌اندازه خود در ایجاد آلودگی صوتی و آلودگی هوا نقش دارد. علاوه بر آن، عدم وجود قوانین و محدودیت‌های مشخص برای موتور سیکلت‌ها، نظم شهر و عبور و مرور در آن را نیز مختل می‌سازد.

موتور سیکلت برای چه کسانی مناسب است؟

در ظاهر، کنترل و راندن موتور سیکلت کار ساده‌ای به نظر می‌رسد. ولی در عمل، این کار به‌خصوص در مورد انواع موتور سیکلت ارزان، کار دشواری است.

اگر اضافه‌وزن داشته باشید که امکان استفاده از برخی موتورها را ندارید. اگر بیشتر اوقات، همراه دارید یا بار سنگین باید جابه‌جا کنید، بازهم هر موتور سیکلتی مناسب شما نیست. اگر باید با لباس رسمی در محل کار خود حاضر شوید قطعاً با موتورسواری به مشکل برمی‌خورید.

اگر هم برای امور روزمره خود به خرید موتور سیکلت مناسب فکر می‌کنید باید نوع مسیر را هم در نظر بگیرید. به‌عنوان‌مثال اگر در مسیر همیشگی شما اتوبان یا سربالایی وجود دارد باید قید خرید موتور سیکلت را بزنید. تازه این موارد، جدای از مشکلات راندن موتور است. همان‌طور که گفته شد، قبل از اینکه به پاسخ سؤال چگونه موتور سیکلت مناسب بخریم بپردازیم، باید ببینیم که آیا خرید موتور سیکلت برای ما مناسب هست یا خیر!

ادامه‌ی ماجرای کلاچ و دنده!

برخی خیال می‌کنند که با خرید موتور سیکلت از عوض کردن کلاچ و دنده خلاص می‌شوند. درحالی‌که بیشتر موتور سیکلت‌های ارزان‌قیمت، دنده‌ای هستند و همان ماجرای کلاچ و دنده را دارند.

حفظ کنترل موتور سیکلت نیز سختی خاص خود را دارد. به‌ویژه اگر از انواع موتور سیکلت ارزان‌قیمت باشد باید در عین تحمل لرزش و صدای زیاد، آن را کنترل کنید.

در کنار این عوامل اگر تحمّل پوشیدن کلاه ایمنی در گرما و سرما را ندارید برای حفظ سلامتی خودتان هم که شده بهتر است از خرید موتور سیکلت منصرف شوید. در این بخش از مقاله‌ی خرید موتور سیکلت مناسب، ویژگی‌های یک موتور سیکلت خوب را بیان می‌کنیم.

ویژگی‌های یک موتور سیکلت خوب

برای خرید هر وسیله‌ای باید در ابتدا نسبت به آن شناخت کافی پیدا کنید. این امر موجب می‌شود انتخاب و خریدی آگاهانه داشته باشید و از خرید خود پشیمان نشوید. لذا ما در ادامه به بررسی عوامل مؤثر در کیفیت یک موتورسیکلت خوب می‌پردازیم.

قدرت و گشتاور موتور

اصطلاح قدرت موتور سیکلت درواقع بیانگر میزان کارایی آن است.

گشتاور موتور نیز عاملی است که با شتاب اولیه موتور ارتباط مستقیم دارد؛ یعنی هرچه گشتاور بیشتر باشد شتاب اولیه آن نیز بیشتر است.

این معیارها در مشخصات فنی موتور سیکلت توسط تولیدکننده ثبت می‌شوند. در نظر داشته باشید که قدرت اعلام‌شده توسط کارخانه درواقع قدرت اسمی موتور سیکلت است و قدرت واقعی آن، یک تا دو درصد کم‌تر است.

فناوری سیستم موتور دستگاه موتور سیکلت

به مهم‌ترین بخش از مبحث، خرید موتور سیکلت مناسب رسیدیم؛ زیرا سیستم موتور مهم‌ترین بخش هر وسیله‌ای است. موتور سیکلت نیز مشمول این قاعده می‌شود. فناوری به‌کاررفته در تولید سیستم موتور یا پیشرانه‌ی دستگاه، نقش بسزایی در کارایی و عملکرد موتور سیکلت دارد.

این فناوری می‌تواند میزان گشتاوری، میزان قدرت و میزان مصرف سوخت موتور سیکلت را تعیین کنید. حتّی مواردی از قبیل میزان سروصدا، لرزش و هزینه‌های نگهداری و تعمیر موتور سیکلت نیز متأثر از سیستم موتور دستگاه است.
مهم‌ترین عوامل مؤثر بر میزان کارایی پیشرانه‌ موتور سیکلت عبارت‌اند از:

میزان سوپاپ

افزایش تعداد سوپاپ در یک موتور سیکلت موجب افزایش قدرت و گشتاوری آن می‌شود. به‌عنوان‌مثال دو موتور سیکلت 125 سی‌سی با پیشرانه‌ گیربکس که یکی دارای دو سوپاپ و دیگری دارای چهار سوپاپ باشد؛ قدرت و گشتاور موتور چهار سوپاپی به‌طور قابل‌توجهی از موتور دو سوپاپی بیشتر خواهد بود.

سیستم راه‌اندازی الکتریکی (استارت)

یک موتور سیکلت خوب باید مجهز به سیستم راه‌اندازی الکتریکی باشد. این سیستم علاوه بر سهولت استفاده، در مواقع خطر می‌تواند جان شما را نجات دهد. منظره موتورسواری که به‌سختی تلاش می‌کند تا با کمک هندل موتور سیکلت خود را روشن کند برای بیشتر ما آشناست. موتورهای قدیمی با سیستم راه‌اندازی هندلی مشکلات فراوانی دارند.

به‌عنوان‌مثال اگر در یک خیابان شلوغ موتور سیکلت به‌طور ناگهانی خاموش شود ممکن است پیش از آنکه بتوانید آن را با هندل روشن کنید، ماشین یا وسیله دیگری با شما تصادف کند. در مقابل، موتور سیکلت‌‌های جدید به‌آسانی و با فشردن یک کلید، روشن می‌شوند.

کلید استارت موتور سیکلت حتّی در شرایط آب و هوایی نامناسب و دمای زیر صفر نیز کارکرد مناسبی دارد. این ویژگی در بحث چگونه یک اتومبیل مناسب بخریم، بسیار مهم است.

سیستم خنک‌کننده موتور

یکی از تجهیزات موردنیاز پیشرانه‌ یا موتور هر دستگاهی، سیستم خنک‌کننده است.

اگر موتور سیکلت به سیستم خنک‌کننده آبی یا روغنی مجهز باشد در شرایط آب و هوایی گرم و یا در ترافیک سنگین، موتور دستگاه را خنک می‌کند. وجود این سیستم در دراز مدّت راندمان و طول عمر موتور را نیز افزایش می‌دهد.

تعداد دنده‌ها در گیربکس موتور

افزایش تعداد دنده‌ها در گیربکس موتور دستگاه، کنترل سرعت را بهبود می‌بخشد. درنتیجه موتور سیکلت حرکت نرم و روانی خواهد داشت. علاوه بر آن، افزایش تعداد دنده‌های گیربکس سبب کاهش مصرف سوخت موتور سیکلت می‌شود؛ بنابراین یک موتور سیکلت خوب باید 5 یا 6 دنده در گیربکس خود داشته باشد.

عوامل متعددی در پاسخ به سؤال، چگونه یک موتور سیکلت مناسب بخریم تأثیر دارند. بخصوص در بحث پیشرانه‌ی موتور سیکلت موارد زیادی دخیل هستند که زیر ادامه‌ی آن‌ها را مشاهده می‌کنید.

سیستم سوخت‌رسانی

در گذشته بیشتر انواع موتور سیکلت دارای کاربراتور و یا به‌اصطلاح عامه مردم کاربراتوری بودند.

امروزه از سیستم سوخت‌رسانی EFI به‌جای کاربراتور استفاده می‌شود.

از مزایای این سیستم می‌توان به کاهش مصرف سوخت، کاهش آلودگی هوا و بهبود عملکرد پیشرانه‌ در موتور سیکلت اشاره کرد.

از معایب موتورهای کاربراتوری این است که این نوع سیستم نیازمند تعمیر، نگهداری، تنظیم مرتّب و شستشو است. میزان مصرف سوخت و آلایندگی آن نیز بسیار بالا است.

پیچ تخلیه روغن دو تکّه

یکی از مواردی که موجب آسیب دیدن بدنه پیشرانه‌ موتور سیکلت می‌شود نصب شیر تخلیه روغن به‌طور یکپارچه بر روی آن است.

چون در اثر استفاده مداوم، این پیچ بریده شده و دندانه‌های روی بدنه پیشرانه‌ خراب می‌شود.

در این حالت تنها راه‌حل، تعویض پوسته یا بدنه پیشرانه‌ موتور سیکلت است. امّا در موتور سیکلت‌ های جدید با استفاده از یک شیر تخلیه روغن دو تکّه این مشکل به‌آسانی حل‌شده است.

گیج روغن IPS

گیج روغن IPS یک محفظه شیشه‌ای کوچک است که میزان روغن موتور را نشان می‌دهد. این وسیله از امکانات یک موتور سیکلت خوب به شمار می‌رود.

شیر تأمین هوای ثانویه

این شیر وسیله ساده و کوچکی است که با انتقال بخورات روغن به محفظه داخلی سیلندر و سوزاندن آن، از ورود مواد سمّی به محیط‌زیست جلوگیری می‌کند. وظیفه دیگر این وسیله بهبود عملکرد سیستم راه‌اندازی موتور در هوای سرد است.

سیستم تراز یا بالانسر

این سیستم، ساختار ساده‌ای است که میزان لرزش موتور را کاهش می‌دهد. یک موتور سیکلت خوب باید از چنین سیستمی برخوردار باشد تا به‌ویژه در سرعت‌های بالا کم‌ترین لرزش را داشته باشد.

فیلتر روغن کاغذی

فیلتر روغن کاغذی در مقایسه با فیلتر روغن فلزی بسیار مؤثرتر است. این نوع فیلتر در پاک‌سازی روغن موتور از ذرّات معلق بهتر عمل می‌کند. درنتیجه کارایی روغن نیز افزایش می‌یابد.

بویین‌های غوطه‌ور در روغن

وجود بویین‌های غوطه‌ور در روغن سبب می‌شود، موتور سیکلت قادر باشد مسافت‌های بسیار طولانی را بدون توقف و به‌آسانی طی کند.
به سومین ویژگی از یک موتور سیکلت مناسب رسیدیم. همان بخش که مامان‌های موتورسواران را نگران می‌کند. ایمنی موتور سیکلت، بسیار مهم و قابل‌توجه است.

ایمنی موتور سیکلت

ویژگی‌ها و مشخصات فنی یک موتور سیکلت در میزان امنیت آن تأثیر بسزایی دارد؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت مشخصات فنی و پیشرانه‌ی یک موتور سیکلت مهم‌ترین بخش مقاله‌ی خزید موتور سیکلت مناسب است، زیرا در امنیت نیز تأثیر دارد. مهم‌ترین عوامل مؤثر بر ایمنی موتور سیکلت عبارت‌اند از:

  • وزن موتور سیکلت: هرچه وزن موتور سیکلت کم‌تر باشد، کنترل آن ساده‌تر است؛ بنابراین راندن موتور سیکلت ‌های سبک، ایمن‌تر است.
  • سیستم ترمز دیسکی یا ABS: بهترین سیستم ترمز، سیستم ترمز دیسکی است که در حال حاضر تنها در انواع موتور سیکلت جدید و گران‌قیمت وجود دارد.
  • جاپای فلزی: اگر موتور سیکلت دارای جاپای فلزی باشد حفظ تعادل موتور سیکلت هنگام سوارشدن سرنشین دوّم به‌راحتی صورت می‌گیرد.
  • جا دست نگهدارندِ: برای تأمین امنیت سرنشین دوّم موتور سیکلت وجود جا دست‌های نگهدارندِ ضروری است.

دیگر عوامل موثر بر ایمنی موتورسیکلت

  • کفی پیشرانه‌: لازم است بدانید محافظت از پوسته پیشرانه‌ در موتور سیکلت اهمّیّت زیادی دارد؛ بنابراین وجود کفی یا سینی پیشرانه‌ که از برخورد ضربه به بدنه پیشرانه‌ جلوگیری می‌کند، بسیار مفید است و مانع از استهلاک سریع موتور سیکلت می‌شود.
  • رکاب‌های تاشو: تاشو بودن رکاب‌های موتور سیکلت خطر از دست دادن تعادل و زمین خوردن را کاهش می‌دهد.
  • کلیدهای استوپ در سیستم ترمز: این کلیدها هنگام ترمز کردن فعال شده و چراغ‌های پشت موتور را روشن می‌کنند. این تجهیزات برای اخطار به رانندگان پشت سر و پیشگیری از تصادفات احتمالی است.
  • حفاظ مچی فرمان: اصولاً موتور سیکلت وسیله ایمنی محسوب نمی‌شود. پس هرچه از امکانات جانبی بیشتری برای حفظ ایمنی اعضای بدن خود استفاده کنید، بهتر است. این‌گونه حفاظ‌ها مانع از آسیب دیدن انگشتان دست می‌شوند.
  • سیستم قطع جریان اضطراری: کلید قرمزرنگی که بر روی کنسول برق برخی از انواع موتور سیکلت وجود دارد جهت قطع جریان برق به‌کاربرده می‌شود. در موارد خطر که احتمال بروز آتش‌سوزی وجود دارد بدون نیاز به استفاده از سوئیچ، با این کلید جریان برق قطع می‌شود.

خرید موتور سیکلت کارکرده

در بازار اجناس دست‌ دوم، کالای باکیفیت و بی‌کیفیت در کنار هم قرار دارند. مهم این است که خریدار پس از تعیین اولویت‌های خود بتواند بهترین انتخاب را داشته باشد.

برای خرید موتور سیکلت دست‌ دوم اولین معیار، میزان بودجه‌ای است که در اختیاردارید. پس با مراجعه به سایت‌های خریدوفروش کالاهای دست ‌دوم مانند واسط کالا می‌توانید تشخیص دهید کدام موتورها با بودجه شما تناسب دارد.

 

نکات مهم در خرید موتورسیکلت

  • مدارک موتور سیکلت را به دقّت بررسی کنید.
  • باک موتور سیکلت از مهم‌ترین قسمت‌های آن است. باک را کاملاً بررسی کنید و از یکدست بودن رنگ باک با رنگ بدنه موتور سیکلت اطمینان حاصل کنید.
  • وجود ترک‌خوردگی در فلاپ موتور سیکلت نیز اهمّیّت زیادی دارد. بهتر است از فروشنده درخواست کنید با دست به تمام قسمت‌های فلاپ موتور سیکلت ضربه بزند تا از سلامت آن مطمئن شوید.
  • وجود تغییر رنگ در فلاپ موتور سیکلت نشانه تعویض این قسمت است؛ بنابراین به‌احتمال‌زیاد این موتور زمین‌خورده و ارزش زیادی ندارد.
  • تمام قسمت‌های موتور و باک را برای پیدا کردن آثار جوشکاری بررسی کنید.
  • هنگام روشن بودن موتور سیکلت از فروشنده بخواهید گاز را کم‌وزیاد کند تا سلامت پیشرانه‌ی موتور سیکلت مشخص شود. صداهای ناهنجار هنگام روشن بودن موتور سیکلت نیز علامت خرابی آن است.
  • هنگام استارت زدن به صدای موتور و نحوه روشن شدن آن دقّت کنید. یک موتور سیکلت خوب هنگام راه‌اندازی نباید مشکل خاصی داشته باشد.

سایر نکات خرید موتورسیکلت

  • اگر در محل کار یا منزل شخصی فروشنده هستید محیط اطراف را با دقّت نگاه کنید تا اگر موتور سیکلت مشکل نشتی روغن دارد، آثار آن را در محل پارک موتور سیکلت بیابید.
  • سیم‌کشی موتور سیکلت خوب باید منظم و تمیز باشد. اگر سیم‌ها از یک نوع یا قطر نیستند حتماً دستکاری‌شده‌اند.
  • وضعیت جک موتور سیکلت را نیز بررسی کنید چون وجود یک جک سالم کاملاً ضروری است.
  • متأسفانه این روزها دست‌کاری کیلومتر شمار به‌راحتی صورت می‌گیرد. لذا نمی‌توان به اعداد و ارقام آن کاملاً اعتماد کرد. اگر در میزان کارکرد موتور سیکلت تردید داشتید اگزوز آن را نیز بررسی کنید. سیاهی و تغییر رنگ بیش‌ازاندازه اگزوز موتور سیکلت نشانه کارکرد زیاد آن است.
  • برای تست موتور سیکلت بهتر است در مرحله اوّل، خود فروشنده رانندگی کند و شما نیز او را همراهی کنید. اگر موتور سیکلت مشکل خاصی نداشت و نظر شما را هم جلب کرده بود می‌توانید راندن آن را نیز امتحان کنید.
  • هنگام راندن موتور، به نکات زیر توجّه کنید: لق زدن چرخ جلوی موتور سیکلت، صدای موتور، عملکرد دقیق و سریع ترمز موتور سیکلت و عملکرد مناسب دنده‌های موتور سیکلت.

در پایان مقاله‌ی خرید موتور سیکلت مناسب شرحی کوتاه از پرفروش‌ترین موتور سیکلت ها ی آمده است که معروف‌ترین آن‌ها هوندا است.

معرفی پرفروش‌ترین موتور سیکلت در ایران

حال به معرفی پرفروش ترین موتورسیکلت ها در ایران می‌پردازیم، که هوندا مهم ترین آن‌ها است.

موتور سیکلت سی‌جی (طرح هوندا)

در ابتدای کار، شرکت ژاپنی هوندا این مدل موتور سیکلت را تولید و روانه بازار کرد. ولی موتور سیکلت سی‌جی که امروزه در بازار ایران به فروش می‌رسد تماماً محصولات ایرانی و چینی هستند. این محصولات با اعمال برخی تغییرات جزئی بر مدل سی‌جی تولید می‌شوند. به نظر شما در خرید موتور سیکلت مناسب، کیفیت مهم‌تر است یا قیمت؟

نمی‌توان از کیفیت موتور سیکلت سی‌جی دفاع کرد. تنها قیمت ارزان و فراوانی قطعات آن در بازار را می‌توان عامل فروش بالای این موتور سیکلت دانست. حتماً تابه‌حال با یک موتور سی‌جی پشت چراغ‌قرمز مواجه شده‌اید.

این نوع موتورها هنگام توقف برای جلوگیری از خاموش شدن موتور، مدام گاز می‌دهند. دلیل این موضوع، خارج شدن کاربراتور از تنظیم است که مشکل رایجی در این موتورهاست. از طرف دیگر کیفیت ترمز این موتور سیکلت نیز بسیار پایین است. لرزش شدید موتور نیز از دیگر معایب رایج در این نوع موتور سیکلت است. ولی همان‌طور که گفتیم در جامعه به‌خصوص برای پیک‌های موتوری و حتّی در میان تعمیرکاران، این مدل موتور سیکلت بسیار محبوب است.

موتور سیکلت اسکوتر (طرح وسپا)

این نوع موتور سیکلت برای رفت‌وآمد درون‌شهری بسیار مناسب است. برای طراحی خاص این نوع موتور سیکلت از اصطلاح اسکوتر برای آن استفاده می‌شود. در این مدل، باک و پیشرانه‌ موتور در قسمت پشت قرارگرفته و فضایی مابین فرمان و صندلی برای جاگیری پای راننده در آن وجود دارد. این سبک طراحی، مزایای زیر را به همراه دارد:

  • حفظ تعادل موتور سیکلت اسکوتر راحت‌تر است.
  • سواری نرم و لرزش کمی دارد.
  • هنگام تصادف، احتمال آسیب دیدن پای موتورسوار کم‌تر است.
  • هنگام تصادف، ضربه به بدنه موتور سیکلت وارد می‌شود نه اعضای بدن موتورسوار.

موتور سیکلت اسکوتر در دو نوع گازی و دنده‌ای در بازار موجود است. نوع گازی یا همان خودکار برای کسانی مناسب است که به‌سرعت و شتاب علاقه‌ای ندارند. راندن این‌گونه موتور سیکلت بسیار راحت است و برای بانوان نیز مناسب است.

موتور سیکلت کروزر (طرح هارلی دیودسون)

اولین تولیدکننده این نوع موتور سیکلت، شرکت هارلی دیودسون بود. بدون شک، این شرکت نماد دنیای موتور سیکلت است. طراحی خاص این موتور، طرفداران فراوانی در تمام دنیا دارد. بدنه پهن، لاستیک بزرگ و وزن سنگین این موتور سیکلت این تصور را به وجود می‌آورد که تنها افراد تنومند باید سوار این نوع موتور شوند. درحالی‌که موتورسواری با هارلی دیویدسون قلق خاصی دارد که هر فردی با کمی تمرین بر آن مسلط می‌شود.
تنظیم گاز موتور سیکلت و حرکات بدن، نکات کلیدی در راندن موتورهای هارلی دیویدسون هستند.

 

پرسش و پاسخ

هنگام خرید موتور مزایده ای از شخص دیگری باید به چه نکاتی توجه کرد که بعدا دچار مشکل نشوید؟

مدارک مزایده‌ و تنفیذ مزایده‌ رو به همراه سند موتور از فروشنده درخواست کرده و کامل مطالعه کنید.

بهترین مکان برای خرید موتور سیکلت دست دوم از یک مالک خصوصی کجاست؟

علاوه بر مکان های مزایده ی فروش موتور سیکلت که در هر شهر وجود دارد ،فروشگاه ها و نمایشگاه های بزرگ نیز موتور سیکلت های جدید و به روز شده ای را برای فروش عرضه کرده اند. ما به شما پیشنهاد می کنیم که خرید از اپلیکیشن واسط کالا را نیز فراموش نکنید. فقط کافی است آن را نصب کرده و موتور سیکلت را جست و جو کنید.

آیا برای راه اندازی موتورسیکلت می توان از Quickstart استفاده کرد؟

بله . البته یک راه سریع برای روشن کردن یک موتور سیکلت ، چرخاندن کلید به حالت روشن ، قرار دادن آن در دنده 1 است و در حالی که کلاچ را نگه دارید ، شروع به حرکت با سرعت آهسته کرده و آن را رها کنید.

کلام آخر

جالب است بدانید این موتورها صدای خاصی هنگام روشن شدن موتور ایجاد می‌کنند که از مدل‌های اولیه تولیدات شرکت هارلی دیویدسون در آن باقی‌مانده و هیچ کمپانی دیگری حق استفاده از این صدا در محصولات خود را ندارد.
این نوع موتور سیکلت در حقیقت برای مسافت‌های طولانی مناسب است؛ بنابراین انواع کروزر بهترین انتخاب برای کسانی است که قصد سفر با موتور سیکلت دارند. شرکت‌‌های ایرانی نیز محصولات مشابهی در این زمینه تولید کرده‌اند.
به پایان بحث خرید موتور سیکلت مناسب رسیدیم، امیدوارم لذت برده باشید. منتظر مقاله‌های بعدی واسط کالا باشید.

.
منابع:
.https://vasetkala.com

- مطالب مرتبط -

«موتورسیکلت و لوازم جانبی»

البسه و اکسسوری

مشاهده مطالب ←

آرایش و زیبایی

مشاهده مطالب ←

لوازم خانگی و دکوری

مشاهده مطالب ←

بهداشت و سلامت

مشاهده مطالب ←

گل و گیاهان

مشاهده مطالب ←

موادغذایی و خوراکی

مشاهده مطالب ←

مسافرت و کمپینگ

مشاهده مطالب ←

نظافت و شستشو

مشاهده مطالب ←

ماشین و موتورسیکلت

مشاهده مطالب ←

لوازم دیجیتال

مشاهده مطالب ←

ساز و موسیقی

مشاهده مطالب ←

کودک و نوزاد

مشاهده مطالب ←

لوازم اداری

مشاهده مطالب ←

تحصیل و تحریر

مشاهده مطالب ←

منابع

مشاهده مطالب ←

قوانین

مشاهده مطالب ←

error: Alert: Content is protected !!