راهنمای دیسک ترمز موتور سیکلت

دیسک ترمز موتورسیکلت چیست؟

یک صفحه فلزی دایره‌ای شکل است، که به وسیله تعدادی پیچ فولادی روی توپی چرخ بسته می‌شود. اطراف آن لنت‌های ترمز قرار دارند که با فشار دادن ترمز فشار روغن لنت‌ها را به طرف دیسک ترمز هدایت می‌کند و نوعی اصطکاک بین لنت‌ها و دیسک ترمز ایجاد می‌شود. این عمل باعث کاهش سرعت و در نتیجه توقف موتور سیکلت می‌شود. دیسک ترمز موتور سیکلت انواع مختلفی دارد که در ادامه به توضیح تک تک آن‌ها می پردازیم.

انواع دیسک ترمز موتورسیکلت:

  • دیسک ترمز معمولی: این مدل از یک صفحه فلزی ساخته می‌شود. که فاقد هر گونه برآمدگی و فرورفتگی است. این نوع دیسک ترمز متاسفانه بعد از گذشت مدتی داغ شده و باعث ضعف در سیستم ترمز می‌شود.
  • دیسک ترمز سوراخ‌دار: دقیقا از نظر ظاهری شباهت زیادی به دیسک چرخ‌های معمولی دارد، با این تفاوت که روی سطح آن دارای تعدادی سوراخ می‌باشد. سوراخ ها به سرد شدن سریع دیسک ترمز و چسبندگی بیشتر لنت به دیسک کمک می‌کند.
  • دیسک ترمز شیاردار: این نوع دیسک ترمز از یک صفحه فلزی ساده ساخته می‌شود با این تفاوت که روی سطح آن به وسیله دستگاه تراشکاری شیار‌هایی زده می‌شود. این شیارها قدرت ترمز‌گیری را افزایش می‌دهند. تنها ایرادی که به آن‌ها وارد است، طول عمر لنت‌ها را به میزان زیادی کاهش می‌دهند.
  • دیسک ترمز ترکیبی: نسل جدیدی از دیسک ترمز موتور سیکلت می‌باشند. در واقع روی این دیسک‌ها ترکیبی از شیار و سوراخ وجود دارد. این دیسک‌ها ویژگی دیسک‌های سوراخ‌دار و شیار‌دار را با هم دارند. به دلیل اینکه تعداد شیارها کمتر از مدل شیاردار است تاثیر زیادی روی مصرف شدن لنت‌ها ندارند. به این مدل سیستم خنک کننده دیسکی هم گفته می‌شود.

تفاوت دیسک ترمز سوراخ‌دار با دیسک ترمز شیاردار موتور سیکلت:

در کل نقش سوراخ و شیار بر روی دیسک ترمز این است که گاز و آب باران وارد شده بین دیسک و لنت ترمز را خارج می‌کند. این سوراخ و شیارها باعث خنک شدن سریع دیسک می‌شود. تنها تفاوتی که در این دو وجود دارد، این است که دیسک ترمز سوراخ‌دار بیشتر برای موتور سیکلت‌های شهری به کار می رود که نیاز به ترمز‌گیری قوی ندارند. زیرا بر اثر فشار زیاد باعث ترک برداشتن و شکستن آن‌ها می‌شود. در موتورهای مسابقه‌ای دیسک ترمز شیاردار مورد استفاده قرار می گیرد زیرا باعث چسبندگی زیاد با لنت‌ها شده و ترمز گیری قدرتمندتری دارد.

نکات مهم هنگام خرید دیسک ترمز موتور سیکلت:

  • قیمت دیسک چرخ: اولین نکته‌ای که قبل از خرید دیسک ترمز موتورسیکلت باید به آن توجه داشته باشید قیمت آن است. ابتدا میزان بودجه را مشخص کنید. این کار باعث می‌شود مدل‌هایی که در محدوده قیمتی شما نیستند از انتخاب شما حذف شده انتخاب ساده‌تر شود.
  • نوع دیسک ترمز: همان طور که می دانید دیسک ترمز موتور سیکلت دارای ۴ نوع می‌باشد. دیسک ترمز معمولی، سوراخ‌دار، شیاردار و ترکیبی است که در ابتدای مطلب هر یک به صورت کامل توضیح داده شد و تفاوت آن‌ها با یکدیگر مورد بررسی قرار گرفت.
  • نوع استفاده: انتخاب نوع دیسک ترمز با توجه به نوع استفاده شما مشخص می‌شود. دیسک ترمز سوراخ‌دار بیشتر برای داخل شهر به کار می رود اما دیسک شیاردار برای موتورهای جاده‌ای و مسابقه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. دیسک ترمز ترکیبی برای کسانی مناسب است که از موتور سیکلت هم در داخل شهر و هم در جاده استفاده می‌شود.
  • نوع موتورسیکلت: نوع دیسک ترمز در مدل‌های مختلف متفاوت است. یعنی هر مدل‌ از موتورسیکلت دیسک ترمز مربوط به خود را دارد و این طور نیست که از یک دیسک چرخ برای تمام مدل‌های موتور سیکلت استفاده کنید. موتور سیکلت هم مانند خودرو مدل‌های مختلفی دارد که لوازم یدکی بیشتر آن‌ها با هم متفاوت است.
  • برند دیسک ترمز: به دلیل اینکه دیسک ترمز تاثیر زیادی بر کیفیت ترمز‌گیری دارد، پیشنهاد می‌شود برند‌های شناخته شده را خریداری نمایید. زیرا این شرکت ها همیشه محصولات باکیفیت تولید می‌کنند و اعتبار چندین ساله خود را فدای سود بیشتر و از دست رفتن اعتبار خود نمی کنند.
  • گارانتی: امروزه با توجه به افزایش روز افزون لوازم یدکی تقلبی در بازار بهتر است، اجناسی را خریداری کنید که دارای خدمات پس از فروش هستند. هیچ گاه اجناس تقلبی که با برند اصلی وارد بازار می‌شوند، دارای گارانتی نیستند زیرا توسط آن شرکت تولید نشده‌اند. پس یکی از راه‌های خرید قطعه اصل داشتن ضمانت نامه است.

روش نگهداری از دیسک ترمز موتور سیکلت:

  • همیشه از لنت ترمز اصلی و با کیفیت استفاده کنید که به خوبی پودر می شوند. اگر لنت شما پودر نشود باعث آسیب دیدن دیسک ترمز شما می شود.
  • زمانی که در آب و هوای گرم موتور سواری می کنید و یا زمانی که از ترمز زیاد استفاده می کنید که دسیک ترمز موتورسیکلت شما داغ شده است، هرگز وارد آب نشوید زیرا باعث تاب برداشتن دیسک ترمز شما می شود.
  • هرگز هنگام عبور از سرعت گیرها و دست اندازها از ترمز استفاده نکید. این کار باعث کاهش طول عمر سیستم ترمز موتور سیکلت به خصوص دیسک چرخ می شود.

.
منبع: کیمیک | https://kimik.ir
.

- مطالب مرتبط -

«موتورسیکلت و لوازم جانبی»

البسه و اکسسوری

مشاهده مطالب ←

آرایش و زیبایی

مشاهده مطالب ←

لوازم خانگی و دکوری

مشاهده مطالب ←

بهداشت و سلامت

مشاهده مطالب ←

گل و گیاهان

مشاهده مطالب ←

موادغذایی و خوراکی

مشاهده مطالب ←

مسافرت و کمپینگ

مشاهده مطالب ←

نظافت و شستشو

مشاهده مطالب ←

ماشین و موتورسیکلت

مشاهده مطالب ←

لوازم دیجیتال

مشاهده مطالب ←

ساز و موسیقی

مشاهده مطالب ←

کودک و نوزاد

مشاهده مطالب ←

لوازم اداری

مشاهده مطالب ←

تحصیل و تحریر

مشاهده مطالب ←

منابع

مشاهده مطالب ←

قوانین

مشاهده مطالب ←

error: Alert: Content is protected !!