راهنمای باتری موتور سیکلت

باتری موتورسیکلت چیست؟

باتری وسیله‌ای است، برای ذخیره‌سازی جریان برق به مقدار معین که در دو نوع تر و خشک در بازار وجود دارد. باتری موتور سیکلت از نوع تر می‌باشد. باتری‌های تر معمولا قابلیت شارژ پذیری دارند، یعنی یکبار مصرف نیستند و بعد از اتمام شارژ باتری می‌توان آن ها را شارژ نمود. با اینکه از نظر اندازه نصف باتری خودر‌هستند اما ولتاژ آن‌ها ۱۲ ولت می باشد، تنها تفاوت باتری‌های موتور سیکلت در میزان آمپر آن‌ها است. شما با توجه به نوع موتورسیکلت خود می توانید نوع باتری آن را انتخاب نمایید.

.

انواع باتری موتور سیکلت:

  • باتری اسید سربی: درون این باتری ها تعدادی شبکه کاتدی و آندی وجود دارد، کاتد از جنس کاغذ و آند از جنس سرب برای ایجاد ولتاژ در دو سر قطب‌های باتری نیاز به یک ماده اسیدی است که به آن آب باتری گفته می شود. قطب مثبت با پایه‌های اندی در ارتباط بوده و قطب منفی باتری با قسمت های کاتدی در ارتباط است.
  • باتری اتمی: نوع جدیدی از باتری‌های قابل شارژ است که در آن‌ها به جای استفاده از آب اسید از یک ماده‌ی ژله‌ای استفاده می شود. این باتری‌ها برخلاف باتری‌های اسید سرب که هر چند وقت یکبار باید سطح آب اسید آن‌ها چک شود و در صورت نیاز آن را پر نمایید. نیاز به بازدید ندارند. این باتری‌ها به گونه‌ای ساخته شده‌اند که از آب اسید بی‌نیاز هستند.

.

باتری موتورسیکلت اتمی بهتره یا اسیدی:

این موضوع بستگی به نوع استفاده شما از موتور‌سیکلت دارد. اگر شما از موتور سیکلت خود زیاد استفاده می کنید و مدام استارت می زنید، بهتر است باتری اسید سرب بخرید زیرا برای مصرف مداوم کارایی بیشتری دارد. اما اگر از موتور سیکلت خود خیلی کم استفاده می کنید، یعنی هر چند روز یکبار به آن استارت می زنید، باتری اتمی برای شما مناسب تر است. زیرا باتری اتمی بعد از استفاده نکردن طولانی مدت حتی یک ماه هم شارژ خود را از دست نمی دهد و خالی نمی کند.

.

چند نکته که باعث خرابی باتری موتور سیکلت می شود:

  • اتصال بست را به صورت هفتگی مورد برسی قرار دهید، اگر بست باتری شما شل باشد به معنای اتصال ضعیف است، یعنی باتری مداوم وارد مدار شده و از آن خارج می شود. همچنین به درستی شارژ نمی شود. همین امر می تواند خرابی باتری را به دنبال داشته باشد.
  • اگر دینام موتور سیکلت شما خراب باشد ممکن است هنگام شارژ ولتاژ اضافی به باتری اعمال کند که همین امر باعث ضعیف شدن و از بین رفتن خانه‌های باتری شما می شود. پس بهتر است هر چند وقت یکبار دینام موتور سیکلت خود را از نظر سلامت بررسی کنید.
  • اشکال در قطع کن شارژ باتری، زمانی که باتری شما به وسیله دینام شارژ می شود یک قطع کن آن را از مدار خارج می کند. اگر باتری بعد از شارژ شدن کامل باز هم شارژ شود، منتظر خرابی هرچه زودتر آن باشید. حتی در مواردی امکان انفجار در باتری به دور از انتظار نیست.
  • همیشه باتری را در محل خود به خوبی محکم کنید. خیلی از خرابی های باتری مربوط به لرزش باطری است. همچنین گرمای زیاد می تواند به باتری شما صدمه بزند، بنابراین در فصل های گرم سال موتورسیکلت خود را زیر نور مستقیم خورشید قرار ندهید.
  • کابل اتصال به زمین یا همان منفی اتصال به بدنه را مورد بررسی قرار دهید. شل بودن این کابل هم می‌تواند به باتری موتورسیکلت شما آسیب بزند.

.

نکات مهم هنگام خرید باتری موتور سیکلت:

  • قیمت باتری: اولین نکته‌ای که هنگام خرید باتری موتور سیکلت باید به آن توجه داشته باشید قیمت آن می‌باشد. اگر میزان بودجه برای خرید باطری موتور سیکلت را از همان اول مشخص کنید. مدل‌هایی که در محدوده قیمتی شما قرار ندارند، حذف شده و انتخاب برای شما آسان می شود.
  • نوع باتری: چه در خودرو و چه موتور سیکلت دو نوع باتری در بازار وجود دارد. باتری اسید سربی که داخل آن خانه‌های کاغذی و سربی وجود دارد که با آب اسید پر می شود و باتری های اتمی که خانه‌های درون آن را با یک ماده اسیدی ژله‌ای پر می‌کنند. اگر از وسیله خود زیاد استفاده می کنید باتری اسیدی بخرید و اگر هر چند وقت یکبار آن را روشن می کنید باتری اتمی مناسب شما است.
  • آمپر باتری: از نظر ولتاژ، باتری موتورسیکلت‌ها ۱۲ ولتی است. اما از نظر شدت جریان یا آمپر با یکدیگر متفاوت می باشند. آمپر باتری موتور سیکلت ها بین ۲ تا ۱۲ است. یعنی شما باید با توجه به حداکثر میزان تحمل موتور سیکلت خود آمپر باتری آن را مشخص کنید.
  • باتری ایرانی یا خارجی: از نظر نوع ساخت، باتری های ایرانی دقیقا مشابه خارجی هستند. تنها تفاوت خیلی کمی از نظر کیفیت مادی دارند که از آن ساخته می شوند. کیفیت باتری‌های خارجی مقداری از ایرانی بیشتر است.
  • گارانتی: باتری های خارجی معمولا در داخل ایران گارانتی ندارند، زیرا به صورت قاچاقی وارد می شوند و قیمت بالایی دارند. باتری‌های ایرانی دارای یک تا دو سال گارانتی تعویض هستند. قیمت باتری کمتری هم نسبت به نمونه خارجی دارند. حتی اگر فرض کنیم نصف باتری خارجی کار کنند به علت داشتن ضمانت با یک باتری نو تعویض می شوند و به صرفه تر هستند.
  • تاریخ مصرف: تمام باتری‌های موجود در بازار یک تاریخ تولید و انقضاء دارند که باید به آن‌ها توجه کنید. حتی اگر یک باتری تاریخ انقضاء هم داشته باشند، اما از تاریخ تولید آن‌ها چند ماه گذشته باشد را خریداری نکنید. این باتری ها مدت زیادی بدون شارژ بوده‌اند که کارایی لازم را ندارند و خیلی زود خراب می شوند.

.

نحوه نگهداری از باتری موتورها

  • در اولین اقدام برای افزایش طول عمر باتری موتورسیکلت خود بهتر است در صورت عدم استفاده طولانی مدت از آن اقدام به جداسازی باتری از مدار شارژ وسیله نقلیه‌تان نمایید.
  • سعی کنید برای شارژ کردن باتری موتور خود از شارژرهای خودکار استفاده کنید تا به محض فول شدن شارژ باتری، از وارد کردن جریان اضافه به داخل آن به صورت اتوماتیک جلوگیری نمایند.
  • برای بار اول منتظر این نشوید که باتری موتور شما کاملاً خالی کند و بعد اقدام به شارژ مجدد آن کنید! برای این منظور تنها کمی از انرژی آن را مصرف کنید و سپس برای شارژ کردن آن اقدام نمایید.
  • از نصب و سوار کردن باتری موتور خود به صورت موازی پرهیز نمایید که با این کار تنها عمر مصرفی آن را کاهش خواهید داد.
  • برای نصب باتری خود از سوکت‌هایی با قطر مناسب و ترجیحاً از جنس برنج استفاده نمایید.
  • تا جای امکان سعی کنید باتری موتور خود را در مکانی به دور از تابش نور خورشید قرار دهید؛ زیرا نور خورشید و گرمای ناشی از آن سبب کاهش عمر و حتی می‌تواند ایجاد انفجار برای باتری موتورسیکلت شما شود.

.
منبع: کیمیک | https://kimik.ir
.

- مطالب مرتبط -

«موتورسیکلت و لوازم جانبی»

البسه و اکسسوری

مشاهده مطالب ←

آرایش و زیبایی

مشاهده مطالب ←

لوازم خانگی و دکوری

مشاهده مطالب ←

بهداشت و سلامت

مشاهده مطالب ←

گل و گیاهان

مشاهده مطالب ←

موادغذایی و خوراکی

مشاهده مطالب ←

مسافرت و کمپینگ

مشاهده مطالب ←

نظافت و شستشو

مشاهده مطالب ←

ماشین و موتورسیکلت

مشاهده مطالب ←

لوازم دیجیتال

مشاهده مطالب ←

ساز و موسیقی

مشاهده مطالب ←

کودک و نوزاد

مشاهده مطالب ←

لوازم اداری

مشاهده مطالب ←

تحصیل و تحریر

مشاهده مطالب ←

منابع

مشاهده مطالب ←

قوانین

مشاهده مطالب ←

error: Alert: Content is protected !!