تقویت موتورسیکلت با حذف وسایل اضافی!
هرچه وزن موتورسیکلت بیشتر باشد، موتور باید توان بیشتری برای به حرکت درآوردن آن صرف کند. با تهیه قطعات سبکتر برای موتورسیکلت میتوانید وزن آن را کاهش دهید. اینکار باعث افزایش قدرت موتورسیکلت میشود.
بدین منظور میتوانید از قطعات آلومینیومی و تیتانیومی برای موتورسیکلتتان استفاده کنید. این قطعات وزن بسیار کمتری دارند و حتی قویتر از قطعات فولادی هستند.
باید تمام قسمتهایی را که باعث فشار مضاعف به موتور میشود را حذف کنید؛ یعنی هر چیزی که در برابر جریان هوا مقاومت ایجاد میکند را حذف کرده و یا تغییر دهید. از قبیل آینه، طلق زمستانی، بادگیر و لوازمی ازایندست.
وزن موتورسیکلت و سرنشین یکی از عوامل مهم در افزایش سرعت و تقویت موتورسیکلت است. هرچقدر وزن کاهش پیدا کند درنتیجه سرعت نیز افزایش مییابد.
کار گذاشتن سیستم تعلیق قابل تنظیم
کار گذاشتن سیستمهای تعلیق قابل تنظیم روی موتورسیکلت، میتواند قدرت فرماندهی (هندلینگ) بسیار بالاتری را برای راننده به ارمغان بیاورد. این فنرها و کمکفنرهای قابل تنظیم، میتوانند مقدار وزن اعمالشده به موتور را بهخوبی تنظیم کنند. همچنین اینکار باعث بهینه شدن وزن موتور نیز میشود.
- شیب مسیر در هنگام موتورسواری نیز بسیار مهم است. شیبهای موافق جهت حرکت، باعث افزایش سرعت نیز میگردند.
- برای زیبایی ظاهری موتورسیکلت میتوانید از انواع لوازم اسپرت و انواع چراغهای ال ای دی استفاده کنید.
تقویت موتورسیکلت با افزایش کیفیت سوخت
کیفیت و درجه اشتعال سوخت برای به دست آوردن قدرت و گشتاور بیشتر از اهمیت بالایی برخوردار است. شما هم اگر میخواهید موتورسیکلت خود را تقویت کنید باید از بنزین با کیفیت بالا استفاده کنید.
ترجیحاً بنزینهای سوپر و با اکتان بالا که درجه اشتعال بالاتری دارند، مناسباند. اگر کیفیت بنزین پایین و حاوی ناخالصی باشد درون باک زنگار ایجاد میکند. این موضوع باعث میشود درصد اکتان بنزین کاهش پیدا کند؛ همچنین این زنگارها با بنزین هم واکنش داده باعث آسیب به محیطزیست و بیماریهایی همچون سرطان میشوند.
- برای تقویت موتورسیکلت و افزایش قدرت و شتاب آن میتوان از گاز نیتروژن استفاده کرد. یعنی گاز نیتروژن را به داخل سیلندر موتورسیکلت تزریق کنید.
هرگونه اشتباه در انجام این محاسبات میتواند باعث انفجار و خسارات مالی و جانی شود. پس حتماً برای این مورد به افراد ماهر و باتجربه در این زمینه مراجعه کنید.
روغنموتور مناسب
قلب تپنده هر موتورسیکلتی، موتور (انجین) آن است که نیازمند مراقبت بیشتری میباشد. برای حفاظت از انجین هم روغنموتور مناسب موردنیاز است.
بهترین نوع روغن برای انواع انجین روغنهای اتوماتیک (چهارفصل) است که از هر مارکی در بازار یافت میشوند. تعویض بهموقع روغن را هرگز نباید فراموش کنیم. نوع روغن استفادهشده در انجین در کارکرد و توان آن تأثیرگذار است.
تازههای دنیای موتورسیکلت شما را با فناوری های روز دنیا آشنا میکند.
تمیز کردن فیلتر هوا و کاربراتور
فیلتر هوا برای موتورسیکلتها مانند شُش برای انسان عمل میکند. وظیفه فیلتر هوا جلوگیری از ورود گردوغبار و ذرات دیگر به محفظه احتراق موتورسیکلت است. به همان اندازه که کیفیت و پاک بودن بنزین اهمیت دارد، ترکیب مناسب سوخت و هوا نیز بااهمیت است.
اگر کاربراتور بهخوبی هوا و بنزین را ترکیب نکند و نسبت ترکیب هوا و بنزین مناسب نباشد؛ نقطه اشتعال سوخت کاهش پیدا میکند. درنتیجه این عمل سبب انفجار در محفظه سیلندر ضعیف میشود و قدرت و گشتاور کاهش پیدا میکند.
هرچقدر فیلتر هوا کار تصفیه هوای واردشده از گردوغبارهای موجود را بهتر انجام دهد کیفیت سوخت حاصله بالاتر میرود. همین امر در زمانی که فیلتر هوا کثیف شده باشد باعث میشود مقدار هوای عبوری از فیلتر کاهش یابد. اینکار سبب میشود میزان ترکیب هوا و بنزین تغییر کند.
همواره توصیه میشود فیلترها را در هر 5000 کیلومتر با غوطهور کردن در بنزین تمیز کنید. همچنین کاربراتور را در هر 12.000 کیلومتر تمیز کنید. البته برای تمیز نگه داشتن کاربراتور بهتر است قبل از ورود بنزین به کاربراتور از یک فیلتر کاغذی استاندارد و درجهیک استفاده نمایید.
چند نکته مهم
- امروزه برای افزایش گشتاور در موتورسیکلتها و کاهش مصرف سوخت دیگر کاربراتور از رده خارجشدهاست.
- پس از حذف کاربراتور سیستمهای جدید و مدرن EFI یا همان انژکتوری را روی موتورسیکلتهای گرانقیمت و باکیفیت نصب میکنند.
- معمولاً فیلترهای هوا سوراخهای بسیار ریزی دارند و این امر ورود هوا به محفظه احتراق را سخت میکند.
- برای افزایش قدرت موتورسیکلت بعضی از انواع فیلترهای هوای استاندارد، هوای بیشتری را به محفظه احتراق میرسانند.
- افزایش احتراق باعث تقویت موتورسیکلت میشوند.
- شما میتوانید با نصب یک سری قارچی جلوی ورود هوا به محفظه احتراق، 50 درصد ورودی هوا را افزایش دهید.
- البته کار فوق باعث افزایش سوخت هم میشود.
تمیز کردن و تعویض فیلتر بنزین
وظیفه فیلتر بنزین در موتورسیکلت، تصفیه سوخت و تمیز کردن آن است. فیلتر بنزین تأثیر زیادی در سیستم احتراق موتورسیکلت دارد. سعی کنید از فیلترهای استاندارد استفاده کنید و در فواصل زمانی کمتری آن را تعویض نمایید.
میتوانید برای تمیز کردن و پاکسازی بنزین از فیلترهای کاغذی درجهیک استفاده کنید. در صورت استفاده از این فیلترها باید هر 3000 کیلومتر معادل هر ده بار سوختگیری آنها را عوض کنید.
اضافه کردن اگزوز
وظیفه اگزوز، خروج دودهای حاصل از احتراق سوخت از خروجی محفظه احتراق و رساندن هوا است. اگزوز قطعهای است که در میزان شتاب و نفس هر وسیله نقلیهای تأثیر به سزایی دارد.
اگزوزهایی که حجم دود حاصل از سوخت را بهتر، بیشتر و سریعتر خارج میکنند؛ باعث افزایش قدرت و شتاب تا 20% الی 50% میشود.
با اضافه کردن یک اگزوز جدید به سیستم سوخترسانی موتور، میتوان علاوه بر سریعتر کردن ورود بنزین و هوا به داخل موتور، قدرت و گشتاور آن را نیز افزایش داد. سیستمی که حداقل کار آن، سریعتر کردن موتورسیکلت انژکتوری شماست.
- امروزه به دلیل اثرات مخرب زیستمحیطی که توسط ذرات معلق در اثر سوختن بنزین ایجاد میشود؛ آنها را بهواسطه کاتالیزورهایی در محفظه خمره اگزوز فیلتر میکنند.
- این کاتالیزورها خود یکی از دلایل کاهش سرعت خروج دود و درنتیجه کاهش گشتاور و قدرت هستند.
توجه داشته باشید که اگر کاتالیزورها را از درون اگزوز خارج نمایید، هم به خود و هم به سایر موجودات زنده خیانت نموده و عملاً موجب قتل تدریجی آنها میشوید.
- شما میتوانید با تهیه و نصب یک اگزوز ویژه، صدا و ظاهر جذابی به موتورسیکلت خود بدهید.
- درصورتیکه نمیخواهید اگزوز را کاملاً تعویض کنید، میتوانید یک صدا خفه کن در خروجی اگزوز کار بگذارید.
تقویت موتورسیکلت با تعویض بهموقع شمع
شمع یکی از مواردی است که در بهتر سوختن بنزین کمک بسیاری میکند. شمعهای معمولی که در ولتاژ 50.000 ولتی ایجاد جرقه مینمایند؛ جرقههای کوچکی را ایجاد میکنند. هرچقدر جرقه بزرگتر باشد سوخت واردشده به محفظه سیلندر کاملتر دچار انفجار میشود. اینکار باعث تقویت موتورسیکلت شده و همچنین مصرف سوخت افزایش پیدا میکند. بهترین شمعها، شمعهای سوزنی ایریدیوم (EIX-D8) با یک الی چهار الکترود هستند.
این شمعها میتوانند جرقههایی تا 10 برابر بزرگتر از شمعهای معمولی (D8RTC) ایجاد کنند.
- تنظیم نبودن پلاتینهای شمع، خود باعث کاهش راندمان میگردد و جرقههای کوچکی را ایجاد میکند.
- شمعها باید در موتورسیکلتها پس از هر 10.000 کیلومتر تعویض گردند.
- شمعهای سوزنی ویژه موتورسیکلتها با کد استاندارد EIX-D8 هستند.
تقویت موتورسیکلت با گریس کاری توپیها و زنجیر چرخ
روان کاری و تمیز کردن قسمتهای متحرک موتورسیکلت بسیار بااهمیت است. در صورت عدم روان کاری قسمتهای متحرک، اصطکاک به وجود آمده باعث کاهش سرعت و شتاب میگردد.
- برای تقویت موتورسیکلت همیشه بایستی توپیهای چرخها را با گریس نسوز باکیفیت در هر 5000 کیلومتر آغشته کنید.
- حتماً دوشاخ عقب و گردن فرمان را هم در هر 10.000 کیلومتر گریس کاری نمایید.
- زنجیر چرخ موتورسیکلت همیشه باید به میزان 1.5 تا 2.5 سانتیمتر آزاد باشد.
- زنجیر چرخ را همیشه با اسپریهای تمیزکننده زنجیر چرخ تمیز کنید و هر 1000 کیلومتر با روغنموتورهای تمیز آغشته نمایید.
استفاده از رینگ و لاستیکهای مناسب
بسیاری از شرکتها هستند که نمونههای ارزان و نهچندان قابلقبول رینگ را بر روی موتورسیکلتها قرار میدهند. وقتی رینگ موتورسیکلت شما خوب نباشد، بدون شک سیستم تعلیق قابل تنظیم و دیگر سیستمهای جدید نیز کاری از دستشان بر نخواهد آمد.
- برای تقویت موتورسیکلت میتوانید دو رینگ فوق سبک با جنس خوب تهیه کنید.
- با اینکار تفاوت سرعت را در موتورسیکلت خود احساس خواهید کرد.
- رینگهای آلومینیومی به دلیل وزن کم باعث میشوند نیروی حرکت تولیدشده توسط انجین موتور اتلاف نگردد.
- یک رینگ خوب نیاز به لاستیکهایی با جنس خوب و مقدار باد مناسب دارد تا درون آن جای بگیرد.
- هر لاستیکی برای هدف خاصی تولیدشده و نمیتوان از یک لاستیک، برای مسیرها و آبوهواهای متفاوت استفاده کرد.
- بهتر است که در مورد انواع لاستیکهای موتورسیکلت، تحقیق کنید تا بتوانید بهترین لاستیک موردنیاز موتورتان را تهیه نمایید
- بهطورمعمول لاستیکهای با عرض کم و عاجهای بسیار کمعمق با هدف کاهش اصطکاک و افزایش سرعت طراحیشدهاند.
تقویت موتورسیکلت با تغییر خورشیدیها
یکی از پاسخهای دیگر سوال چگونه موتورسیکلت خود را تقویت کنیم تغییر خورشیدی عقب یا جلو هست که با کمترین هزینه امکانپذیر است.
- هر چه خورشیدی جلو بزرگتر و یا خورشیدی عقب کوچکتر شود به همان اندازه سرعت موتورسیکلت افزایش پیدا میکند.
- البته این کار باعث کاهش قدرت انجین شده و در سربالایی و دوترکه فشار مضاعفی به انجین وارد میکند.
- اگر خورشیدی جلو بزرگتر از خورشیدی عقب باشد، استهلاک موتورسیکلت زیاد میگردد.
- برعکس هر چه خورشیدی جلو کوچکتر و خورشیدی عقب بزرگتر شود قدرت موتورسیکلت افزایش مییابد.
- این کار هم به حد نسبی باعث کاهش سرعت موتورسیکلت میشود.
- برای افزایش سرعت و شتاب خورشیدی جلو را یک شماره بزرگ و یا خورشیدی عقب را یک شماره کوچک نمایید.
- برای افزایش قدرت، خورشیدی عقب را میتوانید تا دو شماره بزرگ نمایید.
- توجه داشته باشید که تغییر غیراصولی خورشیدیها باعث افزایش فشار به میللنگ، شاتون و گیربکس میگردد.
- درنتیجه انجین دچار آسیبهای جدی میگردد.
چگونه با تغییر سیستم گیربکس موتورسیکلت را تقویت کنیم؟
بهطورمعمول بر اساس کلاس و رده موتورسیکلتها گیربکسهای متفاوتی را بر روی موتورسیکلتها قرار میدهند. معمولاً گیربکسهای موتورسیکلتهای درونشهری قدرتی هستند و برای حداکثر سرعت 95km/h طراحیشدهاند. برخی از شرکتها اقدام به قرار دادن گیربکسهای 5 یا 6 دنده بر روی موتورسیکلتهای درونشهری میکنند؛ تا اگر شخص بخواهد با سرعت بالاتری رانندگی کند با افزایش حجم سیلندر مثلاً از 200cc به 250cc بتواند در دنده 5 یا 6 به میزان حدوداً 5% الی 10% سرعت را افزایش دهد.
باید به این نکته توجه کرد که تعداد دندههای بیشتر به معنای سرعت بالاتر نخواهد بود. بلکه تعداد دنده بیشتر با کنترل تقسیم سرعت و قدرت در مصرف بهینه سوخت مؤثر بوده و باعث میشود تا در سرعتهای بالا مثلاً 80KM میزان لرزش کاهش پیدا نموده و انجین بهصورت نرمتری کار کند. این کار میبایستی به شیوه صحیح و فنی توسط افراد خبره همچون تراشکاران صورت بگیرد.
تقویت موتورسیکلت با آیرودینامیک مناسب
شکل آیرودینامیکی موتورسیکلت بسیار مهم است. هرچقدر ارتفاع موتورسیکلت از سطح زمین کمتر باشد و شکل موتورسیکلت بهصورت یک پیکان باشد، سرعت افزایش پیدا میکند. هرچقدر هم سطوح کنارهی موتورسیکلت توسط کایتهای باکیفیت پوشیده شده باشد، جریان هوا کمتر به درون قطعات وارد میشود. درنتیجه سرعت افزایش پیدا میکند.
برای تقویت موتورسیکلت، درباره انجین میشود کارهای زیر را هم انجام داد:
- کف تراشی سر سیلندر.
- با این کار محفظه انفجار کوچکتر شده و قدرت انجین افزایش پیدا میکند.
- استفاده از سیلندر و پیستونی با حجم بالاتر.
- مثلاً برای موتورسیکلت 125 سیسی میتوان از سیلندر و پیستون 150 سیسی استفاده کرد.
- استفاده از سیستم کلاچ قویتر.
میتوان از صفحه کلاچهای مرغوبتر و با کیفیت بالاتر استفاده نمود و چهارشاخِ کلاچ را از نوع 4 پیچ به 6 پیچ تغییر داد تا قدرت سیستم کلاچ افزایش پیدا کند. البته تمام این کارها باید توسط افراد متخصص و باتجربه انجام شود تا تأثیر معکوس نداشته باشد. همچنین باعث صدمه به بقیه قسمتهای موتورسیکلت و یا خود موتورسوار نشود.
.
منابع:
.https://vasetkala.com