راهنمای شال زنانه

یکی از مشکلاتی که بیشتر خانم ها با آن سر و کار دارند، ست کردن شال با مانتو، کیف و کفش آن ها است. اگر دانش لازم در مورد خرید شال را داشته باشید می توانید به راحتی این کار را انجام دهید. شاید در نگاه اول برای شما کار سخت و دشواری به نظر برسد. اما اگر دقیق تر به موضوع دقت کنید، خواهید دید که نه تنها سخت نیست بلکه کار لذت بخشی هم هست.

.

انواع شال:

  • شال نخی: این نوع شال جزو شناخته ترین شال‌های موجود در بازار هستند، به دلیل اینکه به راحتی اتو برمی دارند و روی سر لیز نمی خورند از محبوبیت خاصی برخوردار هستند.
  • شال سوپر نخ: این شال‌ها بسیار لطیف سبک و راحت هستند، به طوری که زمانی که آن ها را بر سر می کنید، اصلا آن را احساس نمی کنید. برای فصل تابستان بیشتر استفاده می شوند. به علت داشتن طیف گسترده رنگ ها می توان آن ها را با انواع مانتو ست کرد.
  • شال ابریشم: این نوع شال بیشتر برای مراسمات رسمی استفاده می شود، ابریشم به علت قیمت بالایی که در مقایسه با سایر جنس ها دارد، برای استفاده معمولی کمتر استفاده می شود.
  • شال ابریشم مام: از ترکیب ابریشم با مام ساخته می شوند، معمولا دارای وزن سبکی هستند و برای مهمانی ها و جشن ها مورد استفاده قرار می گیرند. این شال ها به علت لیز بودن بسیار بالا مورد کمتر توجه خانم ها قرار می گیرند.
  • شال هنرمندی: بیشتر چهره های سرشناس مثل هنرمندان از این نوع شال استفاده می کنند، طول این شال ها معمولا سه متر به بالا است و تقریبا تا روی کفش آویز می شوند.
  • شال حریر: اگر به دنبال خرید شال های فوق العاده سبک و راحت هستید به طوری که موهای شما در زیر آن نمایان باشد این جنس بهترین گزینه است، به دلیل نازک بودن بیش از حد بیشتر برای فصل تابستان مورد استفاده قرار می گیرد.
  • شال مجلسی: این نوع از شال تقریبا از جنس حریر در رنگ های مختلف ساخته می شوند، روی آن ها معمولا گلدوزی و خامه دوزی است. البته بیشتر به رنگ مشکی با پولک های طلایی و نقره ای معروف هستند.
  • شال سنگشور: این نوع از شال از جنس پارچه های سنگشور ساخته می شوند، معمولا کاربرد مجلسی دارند.

.

روش ست کردن شال با مانتو و کیف:

برای ست کردن شال ابتدا به دنبال خرید شال بروید. بهتر است رنگی را انتخاب کنید که به صورت شما بیاید، برای مثال از پوست روشن دارید در طیف رنگ های تیره انتخاب کنید و اگر پوست تیره تر دارید به دنبال رنگ های روشن بروید، رنگ روشن پوست شما را چند پایه روشن تر می کند. اگر ابتدا مانتو بخرید به علت ست کردن مانتو با شال مجبور می شوید رنگی را انتخاب کنید که به صورت شما نیاید.

.

آشنایی با دوخت انواع شال:

  • شال‌دور دست دوز: این نوع شال نسبت به شال‌های معمولی از قیمت بالاتری برخوردار هستند، و مخصوص مهمانی‌های رسمی می باشند. اگر برای استفاده روزانه می خواهید پول اضافی هدر ندهید.
  • شال‌دور چرخ دوز: دور تا دور این شال‌ها به وسیله چرخ دوخته می شود، قیمت آن ها در مقایسه با مدل های دست دوز بسیار پایین تر است. در واقع می توان گفت در هر جایی می توان از آن ها استفاده کرد.

.

قواره‌شال:

  • شال‌قواره ۱۶۰: در واقع این قواره برای نوجوانان مورد استفاده قرار می گیرند، می توان به آن ها‌شال نوجوان هم گفت، طول این شال ها ۱ متر و شصت سانتی متر است.
  • شال‌قواره ۱۷۰: این نوع شال بدترین قواره شال‌می باشد، در واقع خیلی کوتاه هستند و از دور گردن باز می شوند. پیشنهاد می کنم از خرید شال با این قواره خودداری کنید.
  • شال‌قواره ۱۸۰: بیشتر شال‌هایی که در بازار به چشم می بینید، قواره ۱۸۰ هستند. کمتر کسی پیدا می شود، که با پوشیدن این سایز مشکل داشته باشد. یک سایز استاندارد است.
  • شال‌قواره ۲۰۰: در واقع می توان گفت استانداردترین قواره برای شال می باشد، اگر به دنبال یک شال‌‎هستید که از نظر اندازه استاندارد باشد می توانید این قواره را انتخاب کنید.
  • شال‌قواره ۳۰۰: این شال‌ها دارای طول سه متری هستند، به این شال‌ها شال‌هنرمندی هم گفته می شود. بیشتر برای چهره های مشهور استفاده می شوند.

.

نکات مهمی که‌هنگام خرید شال‌باید به آن توجه کنید:

  • قیمت‌شال: قبل از شروع خرید میزان بودجه را برای خرید شال‌مشخص کنید، هنگامی که میزان بودجه را مشخص کنید، خود به خود خیلی از مدل ها از دامنه انتخاب شما خارج می شوند و انتخاب برای شما راحت می شود.
  • نوع‌شال: ابتدا مشخص کنید، شال‌را برای کجا قرار است، استفاده نمایید. برای منزل می خواهید، یا برای محل کار، مهمانی خصوصی یا مراسمات رسمی. اگر برای استفاده روزانه می خواهید نیاز به جنس های گران قیمت نیست و جنس های نخی مناسب می باشند.
  • جنس‌شال: به جنس شال‌هم توجه داشته باشید، اگر به دنبال خرید اجناس ارزان و حراجی هستید، نباید انتظار کیفیت جنس را داشته باشید. برای خرید جنس باکیفیت باید مقداری هم هزینه کنید.
  • سایز‌شال: شال‌هم مانند روسری دارای سایزهای مختلفی است که در قسمت های قبلی تمامی سایزها با جزئیات کامل توضیح داده شد. شما می توانید با توجه به سن و موقعیت کاری و اجتماعی خود سایز آن را مشخص کنید.
  • نوع دوخت: لبه های شال‌معمولا به دو روش دوخته می شوند، روش دست دوز که بسیار هم گران قیمت هستند و روش چرخ دوز که قیمت مناسب تری دارند اگر برای مهمانی رسمی نمی خواهید بهتر است مدل چرخ دوز را انتخاب کنید.
  • بررسی‌شال: تمامی قسمت های شال‌را مورد بررسی قرار دهید نباید، دارای هر نوع زدگی و پارگی باشد، بیشتر وقت ها شال‌ها موقع پرو کردن توسط مشتری های قبلی نخ کش می شوند پس به این نکته توجه کنید.

.

آموزش روش های بستن شال زنانه

 

 

نگهداری از شال و روسری زنانه

1.اولین قدم بررسی لیبل دوخته شده و یا مارک انواع شال و روسری است. اغلب این لیبل ها اطلاعات مفیدی در اختیار شما می گذارند. دمای آب،مواد شوینده ی مصرفی و نکاتی از این قبیل

2.هرگز شال و روسری خود را در ماشین لباسشویی نیندازید. آنها را با آب ولرم و مقداری شامپو و یا مایع ظرفشویی بشویید اگر لکه ای بر روی انواع شال و روسری شماست ابتدا مقداری شامپو را مستقیما روی لکه ریخته و با انگشت و همانند کرم، شامپو را روی لکه پخش کرده و یک ربع صبر کنید و سپس شال و روسری خود را بشویید.

3.در صورتی که شال و روسری شما پشمی و سنگین است و بافت درشتی دارد از آویزان کردن آن خودداری کنید و آن را بر روی سطحی صاف قرار دهید تا به مرور خشک شود.

4.هرگز اتو را مستقیما بر روی شال و روسری قرار ندهید. در ابتدا از ملایم بودن حرارت اتو مطمئن شوید و سپس پارچه ی سفید تمیزی را روی شال و روسری خود پهن کرده و اتو را روی پارچه بکشید و فراموش نکنید که همیشه شال و روسری را از پشت اتو کنید شال و روسری ابریشمی را کمی نمدار اتو کنید.

5.هنگام تغییر فصل شال و روسری هایی که دیگر قصد استفاده از آن ها را ندارید تا کرده و بین آنها کاغذ های سفید قرار داده و در محلی بدون رطوبت نگهداری کنید.

.

شستشوی شال و روسری

معمولا شال و روسری زنانه ، درای بخشی هستند که اطلاعات مهم از قبلیل جنس ، درصد نخ و الیاف  ، حرارت آب ، حرارت اتو و … در آن مشخص شده است ، قبل از شستشو و یا هر اقدام دیگر به آن نکات توجه فرمایید.

• درجه شست و شوی با آب :  یکی از مهمترین عوامل تغییر نکردن کیفیت شال و روسری درجه حرارت آبی است که شال و روسری با آن شسته می شوند ، هرچه درجه حرارت آب بیشتر باشد ، عمر شال و روسری کمتر می شود. مناسب تر است شال و روسری نخی را با آب ولرم و ترجیحا شامپو بشوئید.

• اتو کردن : حرارت مستقیم به بافت پارچه آسیب می زند. همچنین اگر شال یا روسری شما دارای الیافی از جنس نایلون باشد ، حرارت زیاد باعث آب شدگی و تغییر بافت پارچه ی آن یا حتی سوختن آن میشود. برای اطمینان بیشتر به اطلاعات دوخته شده به شال یا روسری دقت کرده و مشخصات آن را در نظر بگیرید. بهتر است از اتو کردن با حرارت مستقیم پرهیز کنید و هنگام اتو کردن ، پارچه ی سفید و تمیزی روی شال یا روسری قرار دهید و سپس اتو کنید.

• خشک شوئی شال و روسری زنانه :  تنها شال یا روسری ساتن یا ابریشم خود را به خشک شوئی بفرستید در خشکشوئی ها از مواد پاکننده ای استفاده می کنند که از عمر محصول کاسته و به کیفیت تار و پود ضربه میزند.

دور از نور و فشار: روسری ابریشمی در معرض آفتاب به مرور رنگ خود را از دست خواهد داد پس حتما آن را در کمد و دور از نور مستقیم نگهداری کنید. از طرفی اگر به مرتب بودن ظاهر روسری خود اهمیت می‌دهید این جنس روسری‌ها را تا نکنید چون بعد از جا خوش کردن خطوط عمیق روی آن به سختی می‌توان چروک‌ها را از بین برد، پس پیشنهاد می کنیم روسری را به شکل رول در فضایی که تحت فشار نباشد قرار دهید. اگر دیر به دیر سراغ این جنس روسری‌های عزیزتان می‌روید بهتر است هر از گاهی با باز کردن آن هوایی به روسری بدهید تا طول عمر آن بیشتر و زیبایی آن ماندگار شود.

اتو با تمهیدات ویژه: برای اتو کردن این روسری‌ها با جنس حساسی که دارند باید از کمترین دمای اتو استفاده و برای احتیاط بیشتر پارچه‌ای روی آن قرار دهید و از روی آن اتو کنید.این کار باعث می‌شود تا ضمن محافظت از بافت این جنس پارچه، اتو و حرارت آن ردی از خود روی پارچه باقی نگذارد.

شستن با دست بدون چلاندن: برای از بین نرفتن رنگ و الیاف روسری‌های ابریشمی حتما آنها را با دست بشویید. لگنی را از آب گرم پُر کنید و مقداری پودر شست‌وشو داخل آب بریزید. سپس روسری را در آن به آرامی و بدون چنگ زدن بشویید و بعد آبکشی کنید. پس از پایان مرحله شست و شو هرگز آب روسری را برای خشک‌کردن نچلانید و در خشک کن قرار ندهید. چون با این کار الیاف ابریشم به مرور زمان کش می آید و فرم خود را از دست می‌دهد. برای خشک کردن این روسری بهتر است آن را مابین دو حوله خشک قرار دهید و بعد از گرفته شدن آب اضافه آن، روسری را در سطحی صاف پهن کنید.

لکه زدایی با آب ولرم: روسری‌های ابریشم به سرعت حتی با یک قطره آب هم لک می‌شوند پس مراقب باشید و عطر و ادکلن خود را هم به هیچ‌وجه روی آن اسپری نکنید، اما بعد از لک شدن حتما فقط روسری را با آب ولرم بشویید و از هیچ مایع لکه زدایی روی آن استفاده نکنید.

.
منابع:
.https://kimik.ir

- مطالب مرتبط -

«پوشاک و اکسسوری زنانه»

البسه و اکسسوری

مشاهده مطالب ←

آرایش و زیبایی

مشاهده مطالب ←

لوازم خانگی و دکوری

مشاهده مطالب ←

بهداشت و سلامت

مشاهده مطالب ←

گل و گیاهان

مشاهده مطالب ←

موادغذایی و خوراکی

مشاهده مطالب ←

مسافرت و کمپینگ

مشاهده مطالب ←

نظافت و شستشو

مشاهده مطالب ←

ماشین و موتورسیکلت

مشاهده مطالب ←

لوازم دیجیتال

مشاهده مطالب ←

ساز و موسیقی

مشاهده مطالب ←

کودک و نوزاد

مشاهده مطالب ←

لوازم اداری

مشاهده مطالب ←

تحصیل و تحریر

مشاهده مطالب ←

منابع

مشاهده مطالب ←

قوانین

مشاهده مطالب ←

error: Alert: Content is protected !!