راهنمای بخارپز

موارد زیر ازجمله مزایای خرید بخارپز و استفاده از آن می باشند:

حفظ ارزش و خاصیت مواد مصرفی

یکی از دلایل و مزایای خرید دستگاه بخارپز حفظ ویتامین ها و خاصیت مواد غذایی می باشد. در دستگاه بخارپز تمامی آب مواد خوراکی بخار نمی شود و برای پخت نیازی به روغن ندارید. شما می توانید از سایر روش های پخت نیز بهره مند شوید. می توانید در مواد غذایی مقداری آب ریخته و طبخ کنید اما دقت کنید که در این حالت همه مواد مغذی داخل آب رفته و یا به دلیل جوشیدن از بین می رود.

چندمنظوره بودن

شاید تصور کنید که دستگاه بخارپز تنها برای پختن سبزیجات می باشد اما باید بدانید که این دستگاه قادر است تا انواع گوشت ، ماکیان ، پاستا ، برنج ، تخم مرغ و حتی صیفی جات را برای شما بخارپز کند.

طرز استفاده آسان

شما به کمک این دستگاه می توانید حجم زیادی از مواد غذایی را بدون آنکه احتیاج به ظرف دیگری داشته باشید مورد استفاده قرار دهید. دستگاه با توجه به گنجایشی که دارد می تواند برای خانواده 4 نفره و یا بیشتر غذا آماده کند.

چه اندازه از بخارپز استفاده می کنید؟

همانطور که در بالا گفته شده خرید دستگاه بخارپز برای هر منزلی ضروری است ، اگر می خواهید در طول روز چند مرتبه غذا را بخارپز کنید باید چه کاری انجام دهید؟ اگر خانواده ی شما به خوردن وعده های سالم و مقوی تمایل دارد به شما خرید بخارپز مدل الکترونیکی را پیشنهاد می کنیم که دارای گنجایش بیشتری است. اما اگر در طول ماه قصد دارید تنها چند بار از دستگاه استفاده کنید بهتر است مدل هایی را انتخاب کنید که دارای ظرفیت کمی هستند تا در هزینه های خود صرفه جویی کنید.

سرعت عملکرد بخارپز

یکی از فاکتورهای مهمی که در هنگام خرید دستگاه باید به آن توجه کنید سرعت عملکرد دستگاه می باشد. سطح بخار ایجاد شده در دستگاه بخارپز در مقایسه با قابلمه آب جوش بسیار کمتر می باشد چرا که سرعت پخت آن نیز کمی پایین تر است. فناورهای مختلفی در دستگاه بخارپز وجود دارد که سرعت پخت غذای آن متفاوت است. به عنوان مثال هویج در یک بخارپز در بازه زمانی یک ربع بخارپز می شود اما همین حالت بر روی اجاق 8 دقیقه زمان نیاز دارد. برای خرید دستگاه و استفاده از آن می بایست راهنما را مطالعه کنید و برای غذاهای گوناگون و نسبت حجم آن بازه زمانی مشخصی را در نظر داشته باشید.

نظافت و شستشوی بخارپز

شاید به طور جدی بتوان گفت که شستشوی دستگاه بخارپز کمی کسل کننده است اما اگر انتخاب درستی داشته باشید دیگر برای شستشوی دستگاه نگرانی نخواهید داشت. بسته به نوع و مدلی که انتخاب می کنید شیوه شستشوی آن متفاوت است. بهتر است منافذ دستگاه پس از هر بار استفاده تمیز شود تا دچار خرابی نشود. برخی از محصولات دارای سبد بوده که به راحتی از دستگاه جدا می شود و می توان سبد را زیر شیر آب یا ماشین ظرفشویی گرفت و به راحتی تمیز کرد. شما در هنگام خرید می توانید با مطالعه راهنمای محصول این موضوع را متوجه شوید که آیا دستگاه قابلیت شستشوی آسان دارد یا خیر. اگر دستگاه قابلیت شستشوی آسان را داشته باشد می توان به جرات گفت طراحی دستگاه بسیار عالی بوده و دارای کارایی موثرتری می باشد. دستگاه بخارپز را می توان در ماشین ظرفشویی قرار داد و شست.

جنس محصول

یکی از پارامترهای مهم در هنگام خرید جنس محصول می باشد ، شما در هنگام خرید باعث به جنس دستگاه توجه کنید ، دستگاه بخارپز از جنس استیل و پلاستیک می باشد و در برخی موارد از جنس سیلیکونی و بامبو می باشد. دستگاه بخارپزی که از سیلیکون درست شده است برای قرار دادن در مایکروویو مناسب می باشد. اگر از مایکروویو استفاده می کنید می توانید از دستگاه بخارپز سیلیکونی استفاده کنید. بخارپزهای برقی معمولا از جنس پلاستیک هستند که شما در هنگام خرید باید به نیاز خود توجه کنید.

قابلیت های سبد بخار پز

دستگاه بخارپز الکترونیکی و گازی دارای سه سبد نگهداری مواد غذایی هستند که بر روی هم قرار گرفته و در زیر آنها سوراخ هایی وجود دارد که باعث می شود تا کار با دستگاه راحت تر شود. سبدهای فوق در دو مدل عرضه می شود که شامل: سبدها با سایز متفاوت و سبدها با سایز یکسان می باشد. اگر سبد دارای سایزهای مختلف باشد می توانید آنها را درون هم قرار دهید بنابراین جای کمتری برای نگهداری نیاز دارید اما در زمان طبخ قابلیت جابه جایی ندارید. اگر سبد در اندازه یکسان باشد شما می توانید در هنگام پخت غذا طبقات آن را عوض کنید تا سطح پخت مواد مصرفی به یک میران انجام پذیرد. برخی از این سبدها را می توان جدا نمود تا قفسه های بیشتری را در اختیار داشته باشید.

برنامه‌های گوناگون برای طبخ

بهتر است در هنگام خرید دستگاه از مدل هایی استفاده کنید که دارای برنامه های گوناگون برای طبخ غذا باشد ، در این حالت شما می توانید پخت ماهی ، صیفی جات و گوشت را به راحتی توسط این دستگاه و بدون نیاز به دستگاه های دیگر انجام دهید.

امکان طبخ برنج و تخم مرغ

اگر بخارپزهای امروزی را خریداری کنید شما به راحتی می توانید برنج و تخم مرغ را درون دستگاه طبخ کنید چرا که اکثر بخارپزهای امروزی دارای یک ظرف برای طبخ برنج هستند. این عمل باعث می شود تا زمان طبخ برنج افزایش پیدا کند و تا حدود 45 دقیقه زمان نیاز داشته باشد اما در انتها مطمئن هستنید که برنج به خوبی پخته شده و نیاز به لوازم دیگری برای پخت برنج نخواهید داشت. در صورتی که می خواهید به کمک بخارپز تخم مرغ آماده کنید باید در هنگام خرید دستگاهی را تهیه کنید که دارای ویژگی های طبخ تخم مرغ باشد. برای قرار دادن تخم مرغ ها درون بخارپز سبد مخصوصی وجود دارد که شما می توانید این کار را به راحتی انجام دهید.

امکان آماده کردن سوپ

برخی از دستگاه های بخارپز ویژگی آماده کردن سوپ را دارا می باشد. برای این امر در قسمت پایینی بخارپز یک سینی برای جمع کردن شیرابه مواد غذایی وجود دارد. اگر مواد غذایی سر ریز شود در این سینی جمع شده و می توانید به راحتی آن را شستشو دهید.

گرم نگه دارنده مواد غذایی

برخی از دستگاه های بخارپز قادر هستند تا غذا را برای مدت یک الی دو ساعت پس از طبخ گرم نگه دارند ، شما می بایست در دستگاه تنظیمات مربوطه را اعمال کنید تا غذا به اندازه کافی آب داشته باشد. زمانی که درون غذا آب به اندازه کافی در دستگاه باشد گرم کننده عمل نمی کند.

نشان دهنده وضعیت آب

زمانی که برای خرید دستگاه بخارپز اقدام می کنید باید به نشانگر آب دقت کنید. شما به کمک این نشانگر متوجه این موضوع خواهید شد که آب درون دستگاه وجود دارد یا خیر. در برخی از مدل ها زمانی که آب تمام شود نشانگر آن روشن و یا با صدای آژیر به شما هشدار می دهد که به دستگاه آب اضافه کنید.

تایمر

تایمر یکی از ویژگی های کاربردی است که در زمان خرید می بایست به آن دقت کنید. شما به کمک تایمر زمان روشن ماندن دستگاه را مشخص می کنید و پس از اتمام کار دستگاه خاموش می شود یا به شما هشدار داده می شود. برخی از دستگاه های بخارپز دارای تایمر دیجیتالی هستند و در آن می توانید ویژگی های مختلفی نظیر تاخیر در پخت را فعال کنید. شما می توانید داخل بخارپز آب ریخته و دستگاه را طوری تنظیم کنید که ساعت 11 صبح روشن شده و غذا را برای شما آماده کند.

ویژگی های ایمنی در بخارپز

یکی از نکاتی که در هنگام خرید از اهمیت بالایی برخوردار است ایمنی محصول می باشد. بهترین محصول ، محصولی می باشد که دارای کلید پاور اتوماتیک و ترموستات باشد تا اگر اتفاقی رخ داد دستگاه بتواند از آتش سوزی جلوگیری کند. پس بهتر است در هنگام خرید نسبت به بخش ایمنی دستگاه وسواس به خرج دهید.

فضای نگهداری بخارپز

زمانی که شما دستگاه را خریداری می کنید برای نگهداری آن نیاز به فضای مناسب دارید ، بهتر است ابتدا فضای منزل خود را در نظر بگیرید سپس اقدام به خرید دستگاه کنید. اگر قصد دارید از مدل الکترونیکی و با ظرفیت بالا استفاده کنید بهتر است مطمئن شوید که پریز برق در اطراف دستگاه وجود دارد چرا که جا به جا کردن دستگاه بسیار دشوار است. همانطور که اشاره شد در دستگاه هایی که سبدهایی با اندازه متفاوت دارند سبدها داخل هم قرار داده می شود ارتفاع بخارپز کم می شود و شما در این هنگام می توانید به راحتی از دستگاه نگهداری کنید. شاید با گفتن این همه نکات کلیدی کمی سردرگم شوید اما نگران نباشید شما می توانید پارامترهای مورد نیاز خود را به ترتیب لیست کنید و اولویت بندی کنید ، با این کار در هنگام خرید فروشنده می تواند کمک بسزایی به شما انجام دهد. به عنوان مثال در صورتی که پلوپز دارید قطعا خرید بخارپزی که قابلیت پخت برنج را داشته باشد ضروری به نظر نمی رسد. در ادامه می خواهیم پرفروش ترین بخارپزها در ایران را به شما معرفی کنیم.

.

اگر تصمیم به بخارپز کردن سبزی‌جات دارید بهتر است نکات زیر را رعایت کنید:

۱- در زمان بخارپز کردن حتما باید در ظرف گذاشته شود.

۲- از مقدار کمی آب استفاده کنید تا بعد از طبخ به خورد سبزی‌جات برود.

۳- آب حاصل از سبزی‌جات را میل کنید (به غیر از سیب‌زمینی).

۴- بهتر است در این روش، ابتدا آب را جوش‌ آورید. سپس انواع سبزی‌جات را در آب در حال جوش بریزید، زیرا با این روش آنزیم‌های موجود در سبزی حفظ می‌شوند و ویتامین‌ها هم در اثر حرارت کمتر آسیب‌ می‌بینند.

۵- برای حفظ رنگ سبزی به هیچ عنوان از جوش‌شیرین استفاده نکنید، زیرا باعث از بین رفتن ویتامین C، گروه B و برخی مواد معدنی می‌شود.

۶- سبزی‌جات را قبل از خرد کردن باید بشویید، زیرا اگر سبزی خرد شود، ویتامین‌ها با شستشو از بین می‌روند.

.

منابع:

.https://www.hamshahrionline.ir
.https://mihankala.com

- مطالب مرتبط -

«لوازم و ظروف آشپزخانه»

البسه و اکسسوری

مشاهده مطالب ←

آرایش و زیبایی

مشاهده مطالب ←

لوازم خانگی و دکوری

مشاهده مطالب ←

بهداشت و سلامت

مشاهده مطالب ←

گل و گیاهان

مشاهده مطالب ←

موادغذایی و خوراکی

مشاهده مطالب ←

مسافرت و کمپینگ

مشاهده مطالب ←

نظافت و شستشو

مشاهده مطالب ←

ماشین و موتورسیکلت

مشاهده مطالب ←

لوازم دیجیتال

مشاهده مطالب ←

ساز و موسیقی

مشاهده مطالب ←

کودک و نوزاد

مشاهده مطالب ←

لوازم اداری

مشاهده مطالب ←

تحصیل و تحریر

مشاهده مطالب ←

منابع

مشاهده مطالب ←

قوانین

مشاهده مطالب ←

error: Alert: Content is protected !!