راهنمای چای ساز

راهنمای کامل خرید چای ساز و 10 نکته بسیار مهم که باید بدانید

۱. نوع چای‌ساز را براساس ذائقه خود انتخاب کنید اگر تازه استفاده از کتری و قوری را کنار گذشته‌اید و قصد خرید چای‌ساز دارید یا تمامی نت‌های عطر و طعم چای برای شما قابل تشخیص است، نوع دم‌آور برای شما مناسب‌تر است ولی اگر به ظاهر وسیله‌های آشپزخانه خیلی اهمیت می‌دهید نوع استنددار معمولا ظاهر شکیل‌تری دارد. همچنین فضایی که برای نگهداری این دستگاه انتخاب می‌کنید باید مناسب با نوع آن باشد، دم‌آورها به‌دلیل قرارگیری قوری روی کتری، ارتفاع بیشتری دارند.

۲. نوع بدنه چای‌سازها معمولا فلزی، پلاستیکی یا شیشه‌ای است. انواع پلاستیکی ممکن است مقداری آب کتری را طعم‌دار کند، انواع شیشه‌ای به مرور زمان جرم می‌گیرد و بدنه نوع فلزی خیلی داغ می‌شود.

۳. حجم کتری را بر اساس تعداد و میزان استفاده انتخاب کنید.

۴. حتما به‌خاطر داشته باشید چای‌سازی که انتخاب می‌کنید درپوش کتری داشته باشد یا دارای درپوش قوری قابل استفاده برای کتری هم باشد.

۵. نشانگر میزان آب در اکثر چای‌سازهای با بدنه پلاستیکی و فلزی میزان آب داخل کتری را نشان می‌دهد.

۶. صافی دهانه کتری از ورود رسوبات داخل کتری به لیوان چای و قوری جلوگیری می‌کند. این صافی فلزی یا پلاستیکی است و در دو حالت ثابت و پرتابل در داخل کتری و جلوی دهانه خروجی آب قرار می‌گیرد. نوع پرتابل را می‌توان خارج کرد و شست و از این نظر به نوع ثابت ارجحیت دارد.

۷. حالت گرم نگهدار درجه حرارت آب کتری را نزدیک به نقطه جوش نگه می‌دارد. در این حالت آب بخار می‌شود ولی قل نمی‌زند.

۸. قطع‌کن خودکار به شما کمک می‌ کند که بلافاصله بعد از جوش آمدن آب کتری در‌صورتی‌که درپوش آن بسته باشد یا قوری روی کتری قرار داشته باشد به حالت گرم‌نگهدار دربیاید.

۹. تنظیم درجه حرارت آب کتری در برخی مد‌ل‌ها به‌خصوص انواع استنددار ممکن شده است.

۱۰. تایمر نیز در برخی مدل‌های جدید امکان برنامه‌ریزی زمانی را برای این دستگاه‌ها فراهم کرده است.

.

نکات نگهداری و استفاده از چای‌ساز

  • به هیچ عنوان زمانی که دستگاه روشن و یا داغ است، سیم دستگاه را دور آن نپیچید. سعی کنید تا جایی که امکانش را دارید، دستگاه را در جایی قرار دهید که به سرعت بتوانید به پریز برق دسترسی داشته باشید.
  • پایه چای ساز تنها برای قرار دادن کتری و قوری تعبیه شده است. از این رو پیشنهاد می شود که هیچ گاه از پایه برای قرار دادن وسایل دیگر استفاده نکنید.
  • قبل از آن که از دستگاه استفاده کنید، مطمئن شوید که ولتاژ برق مصرفی شما با ولتاژ قید شده بر روی دستگاه یکسان است. توصیه می شود که دستگاه را به یک مدار الکتریکی جداگانه وصل کنید.
  • برای قرار دادن چای ساز تفال ، چای ساز فلر و یا هر برند دیگری در آشپزخانه خود، محلی را انتخاب کنید که از منابع گرمازا ازجمله اجاق گاز و فر دور باشد. همچنین توصیه می شود که دستگاه را در محلی به پریز برق وصل کنید که کتری و پایه آن در تماس با مایعات و سینک ظرفشویی نباشند.
  • اگر قصد جابجایی چای ساز را دارید، آن را از پایین صفحه بلند کرده و جابجا کنید. به هیچ عنوان برای جابجایی دستگاه، از کابل برق چای ساز استفاده نکنید.
  • برخی عادت دارند که کتری برق را بر روی پایه پر می کنند. این کار اشتباه است. برای پر کردن کتری، آن را از پایه جدا کرده و بعد از پر کردن در سینک، بر روی پایه قرار دهید.
  • یکی دیگر از اشتباهاتی که اکثر کاربران در هنگام استفاده از دستگاه تکرار می کنند، کشیدن سیم دستگاه از برق در صورت به جوش آمدن آب است. مراقب باشید که نیروی برق منجر به داغ شدن سطوح نوک تیز و لبه های دستگاه نشود.
  • برای تمیز کردن دستگاه، چای ساز را از برق بکشید. همچنین اگر دستگاه داغ است اندکی صبر کنید تا خنک شود.
  • توصیه می شد که از کتری، تنها برای جوشاندن آب استفاده کنید. برای جوشاندن سایر مایعات ازجمله شیر، از چای ساز استفاده نکنید.
  • به منظور پیشگیری از خطر آتش سوزی و شوک الکتریکی، هرگز دستگاه چای ساز را در فضای باز و در داخل آب قرار ندهید.

.

راهکارهای اصولی تمیز کردن چای ساز

  • بعد از اتمام کار با چای ساز ، از خاموش بودن دکمه جوش آمدن آب ( هنگام گرمایش آب) و دکمه دم کشیدن چای (در هنگام دم کردن چای) اطمینان حاصل کنید.
  • هنگامی که دکمه نور محفظه خاموش می شود ، دستگاه چای ساز خاموش است. دو شاخه را از پریز برق جدا کرده و اجازه دهید تمام قطعات چای ساز سرد شود و بعد آن را تمیز نمایید.
  • فقط سرپوش کتری، توری چایی، سرپوش توری چای و قاشقک چای مربوط به چای ساز قابلیت شست و شو در ماشین ظرفشویی را دارند.
  • هرگز قسمت کفی کتری، کفی اصلی چایساز ، سیم برق و پریز برق را در تماس با رطوبت قرار نداده و زیر آب نگیرید این کارموجب میشود که به تعمیر چای ساز احتیاج پیدا کنید.

تمیز کردن سرپوش کتری و درجه اندازه گیری آب چای ساز

۱ ) سرپوش کتری را در آب گرم و صابون و با اسفنج نرم شست و شو دهید و کاملا خشک کنید. و درجه اندازه گیری آب را هم می توان با قرار دادن زیر آب داغ به همراه فرچه و یا پارچه تمیز کرد.

۲ ) همانطور که در بالا گفته شد سرپوش کتری یا قوری را می توانید در ماشین ظرفشویی بشویید به این صورت که آن را به صورت عمودی قرار دهید تا مقیاس اندازه گیری رو به بالا باشد که این امر باعث می شود تا آب آن به درستی تخلیه شود.

۳) تمام سطوح را بعد از تمیز کردن چای ساز کاملا خشک کنید.

.

تمیز کردن بدنه شیشه ای کتری و یا قوری

  • بعد از هر بار استفاده از قوری شیشه ای آن را خالی کنید . هیچ گاه اجازه ندهید که چای دم کشیده به مدت حتی یک شب در آن بماند. داخل قوری را با یک اسفنج مرطوب نرم به همراه آب گرم شست و شو دهید.
  • رسوبات مانده از چای در داخل دیواره های قوری، روی طعم چای تاثیر می گذارد. پس با هر بار استفاده از چای ساز آن را با آب و صابون بشویید.
  • برای تمیز کردن قسمت بیرونی بدنه شیشه ای کتری آن را با یک پارچه مرطوب و نرم تمیز نمایید.
  • هرگز قسمت خارجی بدنه کتری را در زیر شیر آب نگیرید و از مواد شیمیایی و اسکاچ زبر و تمیز کننده های ساینده برای تمیز کردن داخل و یا خارج کتری استفاده نکنید زیرا ممکن است باعث خراشیدگی سطح آن شود.

.

راهکارهایی برای حذف رسوبات از داخل کتری

  • کتری چای ساز یکی از قسمت های مهم در تمیز کردن چای ساز است. برای حذف رسوبات در داخل کتری به جای استفاده از مواد شیمیایی مضر ، کتری خود را تا علامت ماکسیمم از آب پر کنید و یک عدد لیموترش را به آب اضافه کنید سپس آن را بجوشانید و در مرحله بعد بگذارید به مدت یک شب این محلول در کتری بماند و خیس بخورد و سپس آن را دور بریزید سپس داخل کتری آب تمیز بریزد و بعد از جوشیدن آن را دور بریزید و درصورت لزوم این عمل را تکرار کنید.
  • دو قاشق غذاخوری جوش شیرین را به آب کتری اضافه کرده و بجوشانید و به مدت یک شب اجازه بدهید تا خیس بخورد و سپس آن را دور بریزید. سپس داخل کتری آب تمیز ریخته و بعد از جوشیدن آن را دور بریزید و در صورت لزوم این عمل را تکرار نمایید.
  • شش قاشق غذاخوری سرکه سفید را اضافه کرده و بجوشانید و به مدت یک شب اجازه بدهید تا خیس بخورد و سپس آن را دور بریزید. سپس داخل کتری آب تمیز ریخته و بعد از جوشیدن آن را دور بریزید و در صورت لزوم این عمل را تکرار نمایید.
  • قبل از استفاده از کتری آن را با پارچه ای نرم و بدون پرز خشک کنید.
  • برای جلوگیری از تعمیر چای ساز باید کتری را به طور منظم پاک کنید و بصورت درست استفاده کرده و دستورالعمل هایی که دراین مقاله می خوانید را دنبال کنید.

نکته : با توجه به استفاده مکرر شما از دستگاه چایسازتان ممکن است بر اثر مرور زمان داخل کتری و قسمت اندازه گیری آب دچار رسوب شود. آهک و فسفات از مشکلات شایعی است که می تواند به چایساز آسیب وارد کند و شما را به  تعمیر چای ساز نزدیک تر کند. پارامتر آهک یک ماده معدنی بی ضرر به رنگ سفید و یا زنگ زده در دیواره داخلی کتری و درون پایه آن به نظر می رسد. فسفات هم با چشم دیده نمی شود ولی می تواند باعث ایجاد آلودگی شود.

.

تمیز کردن قسمت توری قوری، سرپوش توری و قاشقک چایی

یکی دیگر از قسمت های تمیز کردن چای ساز ، توری قوری و سرپوش توری و قاشقک چای است که میتوانید آن را با آب گرم و صابون و با اسفنجی نرم شست و شو دهید. آبکشی کرده و کاملا خشک نمایید. برای جلوگیری از ایجاد لکه یک پاک کننده مایع غیر ساینده و یا محلول ضدعفونی کننده ملایم استفاده کنید. این پاک کننده ها را مستقیم بر روی لوازم جانبی چایساز نریزید. اول محلول را بر روی اسفنج ریخته و سپس چایساز را تمیز کنید. به همین ترتیب این لوازم جانبی را میتوان در ظرفشویی هم بشویید. تمام سطوح را کاملا قبل از استفاده خشک نمایید.

.

تمیز کردن کفه چایساز

  • مطمئن شوید که چای ساز به برق وصل نیست
  • کفی چایساز را با اسفنج مرطوب و نرم تمیز نمایید.
  • تمام سطوح را قبل از اینکه دوشاخه را به پریز برق وصل کنید خشک نمایید.

.

منابع:

.https://www.tamiratsite.com
.https://lotra.ir

- مطالب مرتبط -

«لوازم و ظروف آشپزخانه»

البسه و اکسسوری

مشاهده مطالب ←

آرایش و زیبایی

مشاهده مطالب ←

لوازم خانگی و دکوری

مشاهده مطالب ←

بهداشت و سلامت

مشاهده مطالب ←

گل و گیاهان

مشاهده مطالب ←

موادغذایی و خوراکی

مشاهده مطالب ←

مسافرت و کمپینگ

مشاهده مطالب ←

نظافت و شستشو

مشاهده مطالب ←

ماشین و موتورسیکلت

مشاهده مطالب ←

لوازم دیجیتال

مشاهده مطالب ←

ساز و موسیقی

مشاهده مطالب ←

کودک و نوزاد

مشاهده مطالب ←

لوازم اداری

مشاهده مطالب ←

تحصیل و تحریر

مشاهده مطالب ←

منابع

مشاهده مطالب ←

قوانین

مشاهده مطالب ←

error: Alert: Content is protected !!