بیشتر افراد به ویژه مردان قبل از استفاده از کفش‌های مشکی رنگ، آنها را واکس می‌زنند تا براق و زیبا جلوه کند. مخصوصا به این خاطر که رنگ مشکی کثیفی و لکه‌های حاصل از گرد و خاک را بیشتر نمایان می‌کند.

با این حال اکثر آنها همچنان برای واکس زدن کفش‌های چرمی طبیعی و مصنوعی، از واکس‌های قدیمی استفاده می‌کنند که از نفت و پارافین رنگی ساخته شده است. این نوع واکس‌ها به تدریج در دراز مدت آسیب‌هایی به کفش وارد می‌کند.

آسیب‌هایی از جمله تغییر رنگ، تغییر سایز، جدا شدن رویه کفش و ترک خوردن آن. این در صورتی است که امروزه دستگاه واکس زن برقی ساخته شده و با تنوع زیاد در بازار عرضه می‌شود.

.

مزایای دستگاه واکس زن برقی

دستگاه واکس زن برقی بدون اتلاف وقت و تنها در ۴۵ ثانیه قادر به گردگیری و براق کردن کفش شما است. در این روش برخلاف روش سنتی، کفش‌ها بدون دخالت دست تمیز می‌شوند و در نتیجه دستان شما به مواد شیمیایی آلوده نمی‌شود. با استفاده از دستگاه واکس زن می‌توان کفش‌ها را با هر رنگی (مثلا قهوه‌ای یا سورمه‌ای) وا‌کس بزنید. مایع واکس که داخل دستگاه است ساخته شده بر پایه‌ آب است.

این ویژگی دستگاه واکس کفش برقی را حتی سالم‌تر و بهداشتی‌تر کرده است. در صورت استفاده از این دستگاه، تماس مواد شیمیایی با پوست کمتر شده و بوی آزاردهنده مواد اذیتتان نمی‌کند. برای استفاده از این دستگاه لازم نیست خم شوید یا بنشینید و در حالت ایستاده به طور راحت کفش‌هایتان را واکس می‌زنید.

از آنجایی که دستگاه‌های واکس زن برقی کفش در سایز‌های مختلف تولید می‌شود، می‌توان آن‌ها را در هر محیطی جا داد. همچنین این دستگاه‌ها قابلیت روشن و خاموش شدن خودکار را دارند.

.

انواع واکس زن‌های کفش

واکس زن کفش به طور کلی دو نوع خانگی و اداری دارد. انواع دستگاه واکس زن کفش خانگی نیز شامل برقی و شارژی هست که در بازار عرضه می‌شود. مدل‌های خانگی نسبت به مدل اداری آن، کوچک‌تر هستند و همان طور که انتظار می‌رود قیمت کمتری هم دارند.

جنس بدنه اکثر دستگاه‌های خانگی از پلی اتیلن است. مواد به کار رفته در آن از نوع آلیاژ فلزات مقاوم است که باعث می شود جنس بدنه محکم و بادوام باشد. مدل خانگی دستگاه واکس زن دارای دو برس گردان است. یکی برای گرفتن گرد و غبار از روی کفش است و دیگری وظیفه پخش کردن ماده واکس روی کفش را دارد. به طور کلی از ویژگی‌های مثبت دستگاه واکس زن خانگی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • داشتن ابعاد کوچک و حمل راحت،
  • مقاومت بدنه بالا،
  • قابلیت گردگیری کفش،
  • کیفیت بالای موتور،
  • داشتن مخزن،
  • طراحی شیک،
  • داشتن پدال جهت روشن و خاموش کردن دستگاه،
  • داشتن تایمر در برخی از آنها،

اداری

دستگاه‌ واکس زن برقی کفش از نوع اداری به دو صورت اتوماتیک و نیمه اتوماتیک عرضه می‌شود. دستگاه‌های واکس زن اداری یا هتلی دارای حداقل دو برس گردان و مخزنی برای مایع واکس و پلیشرها است. برس‌های این دستگاه‌ها معمولا از بهترین متریال ممکن ساخته می‌شوند تا دچار ریزش و شکستگی نشوند. در نتیجه به سرعت خراب نخواهند شد.

رنگ بدنه بیشتر دستگاه‌های واکس زن کفش اداری از جنس الکترواستاتیک است. این حالت رنگ بسیار بادوام بوده و در صورت برخورد با پا یا اشیای دیگر رنگش را از دست نمی‌دهد. این نوع دستگاه بیشتر در ادارات، کارخانجات، مساجد و مراکز تفریحی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دستگاه‌های واکس زن اداری نیمه اتوماتیک به صورت پدالی یا فشاری کفش‌ها را واکسن می‌زند. استفاده از آن به این صورت است که پا را روی پدال آن قرار می‌دهیم. سپس دستگاه خود شروع به انجام کار واکس زنی کفش شما می‌کند.

دستگاه‌های واکس زن اداری اتوماتیک چهار عدد برس دارد که هر کدام کار گردگیری، واکس زنی و پرداخت نهایی را انجام می‌دهند. این نوع دستگاه دو مخزن دارد که می‌توان داخل هر کدام مایع واکس با رنگی متفاوت ریخت. تنها تفاوت نوع اتوماتیک با نیمه اتوماتیک آن این است که دستگاه واکس زن اتوماتیک، تمام مراحل را به صورت اتوماتیک انجام می‌دهد و به وسیله چراغی چشمک زن کاربر را راهنمایی می‌کند.

به طور کلی مزایا و ویژگی‌های دستگاه واکس زن کفش اداری شامل این موارد است.

  • بهداشتی بودن و عدم داشتن بوی زننده
  • مجهز بودن به قابلیت خاموش شدن با دست
  • داشتن چراغ LED برای مشاهده کفش
  • قابلیت تنظیم زمان واکس زنی و میزان مایع داخل مخزن
  • داشتن دستگیره تکیه گاه
  • صرفه جویی در وقت

مایع واکس

مایع واکس ماده‌ای شیمیایی است که با ایجاد لایه نازکی روی سطح کفش، باعث درخشندگی آن شده و چرم کفش را نرم‌تر و انعطاف پذیر می‌کند. بهترین نوع واکس آن است که با ایجاد نازک‌ترین لایه به روی کفش، درخشندگی لازم را ایجاد کند. همچنین از جرم گیری چرم جلوگیری کند.

مایع واکس به طور کلی به دو دسته رنگی و بدون رنگ تقسیم می‌شود. به دلیل امکان کثیف شدن جوراب و شلوار و تیره شدن رنگ چرم، بهتر است که برای دستگاه واکس زن اتوماتیک از نوع بی رنگ مایع واکس استفاده کرد.

واکس‌های بدون رنگ دو نوع خواهند داشت. این دو مورد یکی بر اساس پایه روغن و دیگری پایه آب خواهد بود. آنهایی که بر پایه روغن ساخته شده اند چرم کفش را نرم‌تر می‌کنند. اما با گذر زمان داخل چرم جذب می‌شود و درخشندگی اش از بین می‌رود.

البته روغن باعث جذب بیشتر گرد و غبار به کفش می‌شود. مایع واکس بی رنگ پایه آب علاوه بر خاصیت نرم کنندگی، لایه‌ای نازک و غیر قابل جذب روی سطح چرمی ایجاد می‌کند و مدت طولانی‌تری دوام می‌آورد.

.

دستگاه واکس زن برقی کفش را چگونه راه اندازی کنیم؟

در مرحله اول در مخزن واکس را باز کرده و سر شیر فلزی دستگاه را روی آن ببندید. سپس کابل دستگاه را به برق ۲۲۰ ولت وصل نمایید. پدال را دقیقا در زیر موتور قرار دهید و به آن فشار وارد کنید تا دستگاه روشن شود. قبل از شروع کفشتان را به طور کامل از گرد و غبار پاک کنید.

کفش را زیر مخزن واکس قرار دهید. سپس ضامن آن را به سمت بالا کشیده و رها کنید. در این مرحله مقداری واکس روی کفش شما ریخته خواهد شد. باید آن را در تمام قسمت کفش پخش کنید. این کار با چرخاندن پای شما در اطراف فرچه امکان پذیر خواهد بود.

.

نحوه نگهداری از دستگاه واکس زن برقی

به یاد داشته باشید که بعد از هر بار استفاده از دستگاه، آن را از برق بکشید. زیرا نوسانات برق می‌تواند باعث آسیب به قسمت‌های الکترونیکی دستگاه شود. اگر مدتی قصد داشته باشید که از دستگاه استفاده نکنید مایع واکس داخل دستگاه را خارج کنید که خشک نشود. خشک شدن مایع واکس داخل دستگاه باعث بروز آسیب می‌شود.

در صورتی که دستگاه واکس زن شما دارای دو مخزن است دقت کنید که هر کفشی را با مایع همرنگ خود واکس بزنید. در غیر این صورت پارچه کفش شما کثیف شده و رنگ آن خراب می‌شود. اگر کفش‌هایتان زیاد کثیف نیست، بهتر است به جای استفاده از دستگاه واکس زنی آنها را با دستمال مرطوب پاک کرده و برق بیندازید. این گونه هم فشار کمتری به دستگاه وارد می‌شود و هم در مصرف واکس صرفه جویی می‌شود.

.

رفع عیوب دستگاه واکس زن برقی

در صورتی که دستگاه واکس زن برقی کفشتان دچار مشکل شد، به این نکات دقت کنید.

۱. اگر موتور دستگاهتان روشن می‌شود اما یکی یا هردو برس آن از حرکت می‌ایستد کافیست به وسیله آچار مهره‌های دو طرف برس‌ها را محکم کنید. اگر عیب رفع نشد، ایراد از ایستگاه‌های پشت برس است. در این صورت نیاز است تا برس‌ها را در آورده و ایستگاه‌های پشت آنها را محکم کرد. طوری آن را تنظیم کنید که پیچ موجود روی دستگاه، به طور دقیق روی حفره قرار بگیرد.

۲. اگر قدرت موتور کم‌تر شود مشکل از خازن آن است و نیاز به تعویض دارد.

۳. اگر موتور اصلا روشن نشود، ایراد می‌تواند یا از کابل اصلی باشد یا برد و یا پدال فرمان باشد.

۴. در صورت خرابی برس‌ها کافیست موتور را باز کنید و برس‌ها را عوض کنید. باید دقت داشته باشید که موقع بستن برس‌ها، واشر خورشیدی حتما در زیر مهره‌ها قرار گیرد.

۵. اگر موتور دستگاه دچار افتادگی شود، ایراد از لاستیک دسته موتور است که ممکن است دچار پارگی شده باشد.

.

هشدارها و نکات ضروری برای استفاده از دستگاه واکس زن کفش

در صورت تصمیم به خرید دستگاه واکس زن، ابتدا بودجه خود را مشخص کنید و مدل‌هایی که در محدوده قیمتی شما قرار ندارند را حذف کنید. در حین خرید دستگاه، به کیفیت برس آن دقت نمایید. برسی که خشک و زبر باشد به دستگاهتان آسیب وارد می‌کند و پس از مدتی باعث پوسته پوسته شدن و خراب شدن سطح کفش شما می‌شود.

اگر چه برس خیلی نرم هم به سرعت حالت خود را از دست داده و خراب می‌شود. بهترین نوع برس، آن نوعی است که نه خیلی نرم باشد نه خیلی خشک. این محصول مناسب برای محیط‌های سرپوشیده ساخته و طراحی شده است و نباید آن را در محیط‌های باز قرار داد. همچنین باید روی سطح زمین قرار گیرد و نباید آن را در ارتفاع قرار دهید.

هنگام از برق کشیدن دستگاه دقت داشته باشید که سیم را نکشید و آن را از قسمت انتهایی به آرامی جدا کنید. در صورت بروز هرگونه مشکل برای دستگاه، خودسرانه اقدام به تعمیرش نکنید چرا که اعتبار گارانتی اش بی ارزش می‌شود. همچنین هرگز برای تمیز کردن دستگاه از موادی نظیر الکل، تینر و وایتکس استفاده نکنید. در صورت نیاز می‌توانید دستگاه را با دستمال مرطوب تمیز و سپس خشک نمایید.