راهنمای دوربین دوچشمی

معرفی دوربین دوچشمی

دوربین دو چشمی که به آن دوربین شکاری، ارتشی و صحرایی هم گفته می‌شود، وسیله‌ای است که برای بزرگ‌نمایی اجسام دور به کار می‌رود. تصاویر از دو لنز مجاور و یک منشور ایستاده عبور کرده و بزرگ می‌شوند، دوربین‌های شکاری تصاویر را ایستاده نشان می‌دهند.

با این وسیله‌ی کوچک و سبک اپتیکی، شما می‌توانید مناظر طبیعی، اجرام آسمانی، جانوران و پرندگان را مشاهده نمایید.

.

مفهوم اعداد و ارقام حک شده روی دوربین دوچشمی

روی این دوربین سه عدد نوشته شده است:

  • رقم اول: این رقم که به x ختم می‌شود مثل ۶x، نشانه‌ی این است که دوربین تصویر را چند برابر درشت‌تر از حد واقعی نشان می‌دهد.
  • رقم دوم: رقم دوم مانند ۳۰ یا ۳۵، بیانگر قطر عدسی شیئی دوربین به میلی‌متر است.
  • رقم سوم: این عدد بیان می‌کند که از فاصله‌ی ۱۰۰۰ یاردی یا ۹۱۰ متری، یک منطقه‌با چه ابعادی دیده می‌شود.

.

ساختمان و عملکرد دوربین

  • ساختار دوربین دو چشمی شبیه دو تلسکوپ شکستی است که به هم وصل شده‌اند، نور پس از ورود به عدسی شیئی، تغییر مسیر و کانونی شدن از دو منشور عبور می‌کند و به عدسی چشمی که وظیفه‌اش تشکیل تصویر نهایی است، می‌رسد.
  • مشخصات: دو عددی که در دوبین دو چشمی ثبت شده‌اند، بیانگر اطلاعات زیر هستند:
    1. عدد اول میزان بزرگ‌نمایی و عدد دوم قطر عدسی شیئی دوربین را نشان می‌دهد، برای مثال: بزرگ‌نمایی یک دوربین دوچشمی هفت در پنجاه، هفت برابر و قطر عدسی شیئی آن، ۵۰ میلی‌متر است.
    2. توجه به این دو ویژگی بسیار مهم است، رصد آسمان شب با دوربین دو چشمی بستگی به قطر عدسی شیئی یا دهانه‌ی دوربین دارد زیرا اجرام آسمانی غالبا کم نور هستند و تنها یک دوربین با عدسی شیئی بزرگ می‌تواند نور کافی را از آنها جمع‌آوری نماید، اما در رصدهای روزانه قطر دهانه‌ خیلی مهم نیست.
  • وزن دوربین دوچشمی: اگر قرار است رصدهای طولانی انجام دهید، وزن سنگین دوربین شما را خسته می‌کند، بهتر است برای دوربین‌های دو چشمی سنگین‌تر از ۱۵۰۰ گرم، سه پایه تهیه نمایید.

.

اپتیک دوربین‌های دو چشمی

اپتیک این دوربین‌ها دو نوع است:

  1. آکروماتیک: خطای رنگی در آن نمود بیشتری دارد ولی قیمت مناسب‌تری دارند، این خطا هاله‌ای رنگی دور اجرام پرنور ایجاد می‌کند و علت آن کانونی نشدن طول موج‌های مختلف در یک نقطه است.
  2. آپوکروماتیک: این نوع، خطای رنگی کمتر و کیفیت بالاتری دارد، البته گران‌تر هم هستند.

فاصله‌ی راحتی چشم: این قابلیت بیانگر بیشترین فاصله‌ای است که اگر از آنجا چشمی دوربین را تماشا نمایید، تمام میدان دید برایتان قابل رویت است، به تعبیر دیگر چنان‌چه چشم شما بیشتر از این حد از چشمی دوربین دور باشد، قسمتی از میدان دید را نمی‌توانید ببینید، هرقدر عدد این ویژگی بالاتر باشد، ضرورتی ندارد خیلی به چشمی دوربین نزدیک شوید.

میدان دید دوربین دو چشمی: این میدان با واحد درجه بازگو می‌شود، در دوربین‌های دوچشمی میدان دید و بزرگ‌نمایی غالبا ثابت ولی در برخی مدل‌ها این خاصیت متغیر است.

قطر مردمک خروجی: از تقسیم قطر دهانه‌ی دوربین به بزرگ‌نمایی آن، قطر مردمک خروجی حاصل می‌شود که نشان دهنده‌ی قطر پرتو نور خروجی از چشمی دوربین دو چشمی است و در رصد اجرام آسمانی به شما کمک می‌کند.

  • در مکان تاریک، مردمک چشم ۶ تا ۷ میلی‌متر باز می‌شود، اهمیت قطر مردمک خروجی در اینجا مشخص می‌گردد.
  • در واقع کم بودن این قطر به معنای عدم استفاده‌ی تمام توان چشم برای اجرام کم‌نور است، اگر قطر مردمک خروجی دوربین دو چشمی ۴ به بالا باشد، برای رصد اجرام کم‌نور آسمانی مناسب است.
  • این ویژگی برای رصدهای روزانه که کمبود نور وجود ندارد، چندان مهم نیست.

.

انواع دوربین‌های دوچشمی

  • شکاری بزرگ: این دوربین که نور بیشتری دریافت می‌کند برای مشاهده‌ی حیات وحش در روشنایی کم مناسب است، تصاویر ثابت و چشم‌اندازهای وسیع‌تری با آن قابل دیدن است، با این‌حال بزرگی و سنگینی آن حمل و نقلش را سخت می‌کند.
  • شکاری متوسط: استفاده از این دوربین برای تماشای مناظر، حیات وحش و مسابقات ورزشی، انتخاب معقول و خوبی است.
  • شکاری فشرده: این دوربین با وزن سبک و قابلیت حمل، قادر است نیاز شما را در یک سفر تفریحی و گشت‌و‌گذار کوتاه برطرف نماید.

.
منابع:
.https://mininim.ir

- مطالب مرتبط -

«تجهیزات سفر و کمپینگ»

البسه و اکسسوری

مشاهده مطالب ←

آرایش و زیبایی

مشاهده مطالب ←

لوازم خانگی و دکوری

مشاهده مطالب ←

بهداشت و سلامت

مشاهده مطالب ←

گل و گیاهان

مشاهده مطالب ←

موادغذایی و خوراکی

مشاهده مطالب ←

مسافرت و کمپینگ

مشاهده مطالب ←

نظافت و شستشو

مشاهده مطالب ←

ماشین و موتورسیکلت

مشاهده مطالب ←

لوازم دیجیتال

مشاهده مطالب ←

ساز و موسیقی

مشاهده مطالب ←

کودک و نوزاد

مشاهده مطالب ←

لوازم اداری

مشاهده مطالب ←

تحصیل و تحریر

مشاهده مطالب ←

منابع

مشاهده مطالب ←

قوانین

مشاهده مطالب ←

error: Alert: Content is protected !!