راهنمای کفش کوهنوردی زنانه

نوعی کفش زنانه می باشد که به منظور کوهنوردی ساخته شده است. این نوع کفش از پای کوهنورد در مقابل ضربه، تغییرات دمایی، خراشیدگی و پیچ خوردگی محافظت می کند. انواع مختلفی دارند که تک تک آن ها را معرفی می کنیم و در مورد آن ها توضیحات مختصری بیان می کنیم.

انواع برند های کفش کوهنوردی زنانه:

  • کفش کوهنوردی زنانه پاریس جامه: برند ایرانی می باشد که در زمینه تولید کفش کوهنوردی فعالیت می کند. محصولات این شرکت مناسب کوهنوردی و کوهپیمایی هستند. کفش های تولید شده توسط این کمپانی از جنس چرم مصنوعی و پارچه برزنتی می باشد که باعث می شود مقاومت زیادی در مقابل سایش داشته باشند. زیره آن ها از جنس پلی اورتان است و آج دار هستند.
  • کفش کوهنوردی زنانه هامتو: یکی از بزرگترین تولید کنندگان کفش های نظامی، کوهنوردی، و ماهیگیری می باشد. محصولات این کمپانی از کیفیت زیادی برخوردار هستند. کفش های این شرکت برای شرایط آب و هوایی و جغرافیایی مختلف طراحی شده اند و در هر شرایطی کوهنورد در ان ها احساس راحتی می کند. این برند مناسب اشخاصی است که در کفش های کوهنوردی ساق بلند احساس راحتی نمی کنند زیرا محصولات هامتو نیم ساق ضد آب و ضد تعریق هستند.
  • کفش کوهنوردی زنانه رگات: یک کمپانی که در زمینه تولید کفش کوهنوردی فعالیت می کند. جنس محصولات این شرکت از پارچه ضد آب و زیره آن ها ترموپلاستیک ساخته می شود. که علاوه بر ضد آب بودن و قابلیت ارتجاعی بسیار سبک هستند. از وارد شدن فشار و ضربه به پاهای شما جلوگیری می کنند.
  • کفش کوهنوردی زنانه سالومون: یک شرکت فرانسوی که در زمینه تولید کفش های کوهنوردی و کوهپیمایی فعالیت می کند. محصولات این شرکت از چرم مصنوعی مقاوم در برابر سایش و زیره لاستیکی ساخته می شوند. ضد اب هستند و از وارد شدن ضربه به پای کوهنورد جلوگیری می کنند.
  • کفش کوهنوردی زنانه سالیوا: یک شرکت تولید کننده کفش کوهنوردی در کشور ویتنام می باشد. جنس کفش های تولید شده توسط این کمپانی نبوک و پلی استر است. ضد آب بوده و مقاوم در برابر سایش هستند. قابلیت گردش هوا درون کفش و پد محافظت از پا از مهم ترین ویژگی های این برند می باشد.
  • کفش کوهنوردی زنانه آدیداس: کفش های تولید شده توسط این کمپانی اندونزیایی از جنس چرم، پارچه و مواد مصنوعی هستند. قابلیت گردش هوا دارند، دارای پد محافظ پا می باشند.

انواع کفش‌کوهنوردی زنانه:

  1. کفش مخصوص پیاده روی زنانه: این نوع کفش مناسب برای پیاده روی های معمولی در مسیر های بدون سربالایی و سرازیری می باشد. این نوع از کفش وزن بسیار کمی دارند و فاقد ساق می باشند.
  2. کفش کوهپیمایی زنانه: این نوع کفش مناسب کوهپیمایی در ارتفاعات کم و بدون برف می باشد. استفاده از این نوع کفش برای تمام فصل ها مناسب است فقط در جاهای برفی از آن استفاده نکنید. این کفش ها از جنس چرم و پارچه ضد آب ساخته می شوند، ساقه آن ها کوتاه است.
  3. کفش کوهنوردی زنانه: این نوع کفش برای کوهنوردی های نیمه سنگین طراحی شده است. این کفش ها برای محافظت از ساق پای کوهنورد دارای ساق بلند به طول ۱۴ تا ۱۹ سانتی متر هستند. وزن این کفش ها مقداری از کفش کوهپیمایی سنگین تر است.
  4. کفش کوهنوردی زنانه سنگین: همانطور که از نام آن ها پیداست، مناسب کوهنوردی های سنگین هستند. به همین علت وزن آن ها هم معمولا زیاد است. کفه آن ها به هیچ عنوان انعطاف پذیر نیست اما زیره ان ها طوری طراحی شده که گرامپون وسیله ای که دارای تیغه های فلزی است، به راحتی روی ان نصب می شود و می توان از رشته کوه های برفی و یخی هم صعود کرد.
  5. کفش مخصوص سنگ نوردی زنانه: این نوع از کفش وزن خیلی کمی دارند و از جنس کتان سبک ساخته می شوند. طراحی منحصر به فردی دارند به گونه ای که محکم ترین قسمت این کفش ها پنجه ان ها می باشد. مناسب صخره نوردی و دره نوردی هستند.

هنگام خرید کفش کوهنوردی مردانه به چه نکاتی باید بیشتر توجه کنیم؟

  • قیمت کفش کوهنوردی: اولین و مهم ترین نکته در انتخاب و خرید کفش کوهنوردی مردانه قیمت آن می باشد. در ابتدای کار مشخص کنید که چه میزان برای خرید کفش قرار است هزینه کنید. اگر میزان بودجه برای کفش شما مشخص شود خود به خود یک سری از کفش ها از دایره انتخاب شما خارج می شوند و کار انتخاب برای شما راحت تر می شود.
  • ضد آب (Gore-tex): تکنولوژی برای ساخت پارچه ضد آب می باشد. یعنی بایستی کفشی انتخاب نمایید که اگر پای شما با آب برخورد داشته باشد  آب وارد آن نشود واینکه نباید جوراب شما خیس شود.
  • جنس زیره کفش کوهنوردی: کاربرد های مختلفی دارد که در مورد آن توضیح داده می شود، مثلا آجدار باشد، نوع برآمدگی و تکنولوژی ساخت کفش از اهمیت بالایی برخوردار است. که هنگام خرید کفش کوهنوردی مردانه باید به آن توجه داشته باشید.
  • جنس رویه کفش : باید در برابر پوسیدگی و سایش بسیار مقاوم و قوی باشد .حتما در زمان خرید از فروشگاه قابل اطمینان خرید کنید. همچنین رویه کفش باید به گونه ای باشد که پای شما را اذیت نکند و جنس آن دارای منافذی برای ورود و خروخ هوا باشد تا پای شما هنگام کوهنوردی عرق نکند.
  •  لایه میانی خوب( EVA): باعث احساس خستگی کمتر می شود . توجه داشته باشید کفه داخلی کفش باید مناسب برای گودی پای شما باشد این مقدار استاندارد خاصی ندارد و باید با پوشیدن چند برند مختلف میزان آن را بدست آورید.
  •  وزن کفش کوهنوردی: باید سبک باشد تا بتوانید گام های راحت تری بردارید ولی ممکن است کفش هایی که برای کوهنوردی های سخت ساخته شده اند مقداری سنگین تر باشند اما اگر کفش کوهنوردی بدون علت خاصی سنگین باشد بدون شک در طول مسیر کوهنوردی شما را آزار می دهد.
  • قابلیت حفظ دما و هواخوری: دو ویژگی مهم در انتخاب کفش کوهنوردی می باشند. اگر می خواهید کفشی مناسب کوهنوردی در سه فصل از سال داشته باشید می بایست قابلیت هواخوری داشته باشد تا علاوه بر جلوگیری از تعریق زیاد سطح پوست،بتواند پای شما را خنک نگه دارد. ولی برای کوهنوردی در زمستان این موضوع اهمیت چندانی ندارد و فقط باید پای شما را گرم نگهداری کند .در ساخت این کفش ها از تکنولوژی هایی استفاده میکنند که از هدر رفتن دمای داخلی کفش و سرمازدگی پا جلوگیری می کند.

 

نکات مهم هنگام خرید کفش مخصوص کوهنوردی زنانه:

  • جنس رویه آن علاوه بر داشتن مقاومت بالا خاصیت ضد آب داشته باشد و از نفوذ آب به درون کفش کوهنوردی جلوگیری کند.
  • یک کفش کوهنوردی خوب باید زیره مناسبی داشته باشد، یعنی آنتی شوک بوده و بتواند از ورود ضربه‌های وارد شده از کف به پای شما خودداری نمایید. همچنین عاج مناسب را برای جلوگیری از لیز خوردن داشته باشد.
  • آستر داخلی آن باید از پارچه نرم و لطیف ساخته شده باشد. زیرا این ناحیه بیشتر از سایر نقاط کفش با پای شما تماس دارد و امکان تاول زدن پا در این نواحی بیشتر است.
  • هر چه کفش مخصوص کوهنوردی شما وزن کمتری داشته باشد، پای شما هنگام پیاده روی و صعود در کوهستان کمتر احساس خستگی می‌کند‌. البته وزن خیلی کم هم می‌تواند به ستون فقرات شما آسیب وارد نمایید.
  • زبانه کفش کوهنوردی هم از اهمیت خاصی برخوردار می‌باشد. بهتر است زبانه کفش شما بالش مانند باشد، تا از وارد شدن ضربه‌ به روی پا جلوگیری کند.
  • امنیت کفش کوهنوردی از سایر نکاتی که گفته شد مهم‌تر است. زیرا کوهنورد از قسمت‌هایی عبور می‌کند که دارای لبه‌های تیز می‌باشند و امکان آسیب دیدن و پیچ خوردن پا در آن‌ها بیشتر است. بنابراین بهتر است از میان کفش‌های کوهنوردی ساق کوتاه، ساق متوسط و ساق بلند شما کفش ساق بلند را انتخاب کنید.
  • شما می بایست کفش کوهنوردی را دقیقا سایز پای خود انتخاب کنید اگر کوچکتر یا بزرگتر باشد، علاوه بر اینکه از پای شما محافظت نمی کند بلکه به پاهای شما اسیب هم وارد می کند.
  • سعی کنید آخر وقت کفش را انتخاب و خریداری کنید، زیرا در این زمان پا فاقد ورم بوده و در حالت عادی و استاندارد قرار دارد.
  • هنگام خرید کفش به صورت اینترنتی ، حتما به برند محصول و اعتبار و سابقه فروشگاه توجه کنید.
  • زمانی که کفش را پوشیدید، پایتان را تا جایی که می توانید به سمت جلوی کفش هدایت کنید، به گونه ای که پنجه پا کاملا در جلوی کفش قرار گیرد،
  • هنگامی که از کفش کوهنوردی استفاده می کنید، جوراب مخصوص بپوشید، جوراب روزمره مناسب نیست.
  • جالب است بدانید نحوه‌ی گره زدن بند کفش هم روی فیت بودن کفش در پا تاثیرگذار است.
  • بعد از بستن بند کفش، روی یک پای خود بایستید و به دیوار ضربه بزنید، اگر کفش مناسب باشد، هیچ ضربه ای به پای شما وارد نمی شود.
  • یکی از موارد مهم در انتخاب کفش قیمت آن می باشد. با توجه به نوع استفاده خود کفش بخرید. شاید شما هرگز کوهنوردی سنگین انجام ندهید پس یک کفش کوهنوردی سبک هم کار شما را راه می اندازد. پس بی هوده پول خود را برای خرید کفش های حرفه ای هدر ندهید.

.

روش نگهداری از کفش کوهنوردی زنانه:

  1. به دلیل استفاده از چرم طبیعی در تولید کفش کوهنوردی بهتر است آن را مقابل نور خورشید قرار ندهید. زیرا خشک و شکننده می‌شود و طول عمر آن کاهش پیدا می‌کند.
  2. در صورت کثیف شدن کفش حتی الامکان آن را شستشو ندهید. بهتر است به وسیله یک برس گل و لای روی کفش را تمیز کرده و با پارچه نمدار آن را تمیز کنید.
  3. در صورتی که مجبور به شستشوی کفش خود شدید با آب سرد و صابون این کار را انجام دهید. هرگز برای خشک کردن از حرارت بخاری یا نور خورشید استفاده نکنید. اجازه دهید کفش شما در سایه به مرور خشک شود.
  4. برای افزایش طول عمر کفش کوهنوردی خود هر چند وقت یک بار آن‌ها را تمیز کرده و واکس بزنید. در صورتی که کفی داخل کفش کثیف شده مانعی برای شستشوی آن‌ها وجود ندارد.
  5. در ابتدا سعی کنید با مراجعه به سایت تولید کننده کفش و یا برگه مشخصات آن دستورالعمل شستشوی کفش کوهنوردی تان را مطالعه و مطابق با آن اقدام نمایید.
  6. چنانچه کفش شما فاقد دستور شستشو بود، ابتدا بندها و چسب های آن را باز کرده و با استفاده از یک بُرس اقدام به جدا کردن گل و لای چسبیده به تمام قسمت های آن کنید.
  7. سپس با استفاده از یک دستمال نرم و کمی مرطوب اقدام به تمیزی تمامی قسمت های کفش به غیر از زیره آن کنید.
  8. چنانچه از یک کفی در قسمت داخل کفش خود استفاده می کنید، آن را از محصول خارج کرده و بصورت جداگانه شسته و در مقابل نور خورشید قرار دهید تا بوی نامطبوع آن نیز از بین برود.
  9. اگر کفش کوهنوردی کلمبیا شما دارای قسمت هایی دوخته شده از جنس چرم طبیعی و یا مصنوعی بر روی خود است، از یک واکس مخصوص برای افزایش کیفیت و دوام آن استفاده نمایید.
  10. در پایان نیز سی کنید با استفاده از محلول هایی استاندارد هر از چندگاهی خاصیت ضد آبی آن را تقویت نمایید تا همیشه کیفیت کفشتان بالا باقی بماند.

.
منابع:
.https://kimik.ir

- مطالب مرتبط -

«تجهیزات سفر و کمپینگ»

البسه و اکسسوری

مشاهده مطالب ←

آرایش و زیبایی

مشاهده مطالب ←

لوازم خانگی و دکوری

مشاهده مطالب ←

بهداشت و سلامت

مشاهده مطالب ←

گل و گیاهان

مشاهده مطالب ←

موادغذایی و خوراکی

مشاهده مطالب ←

مسافرت و کمپینگ

مشاهده مطالب ←

نظافت و شستشو

مشاهده مطالب ←

ماشین و موتورسیکلت

مشاهده مطالب ←

لوازم دیجیتال

مشاهده مطالب ←

ساز و موسیقی

مشاهده مطالب ←

کودک و نوزاد

مشاهده مطالب ←

لوازم اداری

مشاهده مطالب ←

تحصیل و تحریر

مشاهده مطالب ←

منابع

مشاهده مطالب ←

قوانین

مشاهده مطالب ←

error: Alert: Content is protected !!