نماد بی‌نهایت در طلا و جواهرات به چه معناست؟

نماد بی‌نهایت در جواهرات از جمله طراحی‌هایی است که در عین سادگی، بیانگر مفهوم بسیار ارزشمندی است. «بی حد و حصر بودن»  و «پایان‌ناپذیری» این نماد باعث شده تا در صنعت مد و فشن بسیار مورد توجه طراحان قرار بگیرد.از آنجا که هر چیزی که فراتر از مقدار باشد و هر چیزی که نتوان آن را شمرد را بی‌نهایت می‌نامند، مردم نیز برای نمایش عشق بی‌حد خود از این نماد به روش‌های مختلف استفاده می‌کنند. به طوری‌که برخی از زوج‌ها، حلقه‌ی ازدواجشان را با طرح بی‌نهایت سفارش می‌دهند. یا بعضی افراد نیز دستبند، آویز یا انگشتر طلا با طرح بی‌نهایت را به عشق خود هدیه می‌دهند.اما لازم است اشاره کنیم که بی‌نهایت در علم ریاضی با بی‌نهایت در فلسفه و زندگی متفاوت است. به همین خاطر، برای اینکه بدانیم اصلا از کجا این نماد شکل گرفته  و در حوزه‌های مختلف همانند رواشناسی، مد و فشن یا صنعت طلا و جواهرات چه پیامی در خود دارد از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

.

نگاهی به تاریخچه نماد بی‌نهایت

نماد Infinity یک سمبل جدید و امروزی نیست و تاریخچه‌ی طولانی در دوران باستان دارد. به‌طوری‌که در دوره‌های مختلف تاریخی و در فرهنگ‌های مختلف، بیانگر مفاهیم متفاوتی بوده است.

اما ریشه‌ی شکل‌گیری این نماد به هند یا تبت امروزی می‌رسد. آنها از این علامت برای نمایش «برابری زن و مرد» و «کمال» استفاده می‌کردند.

البته این علامت را می‌توان در گره‌های رازآلود سلت‌ها (Celtic) نیز مشاهده کرد که دقیقا همانند مفهوم کنونی بی‌نهایت، نمادی برای بی‌پایانی یا بی‌آغازی بوده است. طراحی گِره‌های سلتیک‌ها شامل تعداد زیادی نماد بی‌نهایت دوگانه است که تمامیت و کمال را نشان می‌دهد. در واقع نماد زندگی معنوی ابدی بدون آغاز و بدون پایان است.

.

نمایی از گره سلت‌هادر دوران باستان، ریاضی‌دان‌ها و فلاسفه یونانی، از واژه‌ی Lemniscate به معنای روبان برای بی نهایت استفاده می‌کردند. این کلمه در واقع از نماد باستانی Ouroboros  (اوروبروس) گرفته شده بود که مار یا اژدهایی را نشان می‌دهد که دم خود را می‌خورد. این نماد، نشان‌دهنده‌ی چرخه‌ی ابدی تناسخ یا ابدیت است.

.
روبان بی‌نهایت Lemniscate

اما در ریاضیات، اولین بار یاضیدانی به نام جان والیس علامت ∞ را معرفی کرد. در علم ریاضی این نماد، یک مقدار بی‌پایان و بزرگ‌تر از هر عدد واقعی است. اما مفهوم نمادین این علامت ، چیزی فراتر از این است.

.

نماد بی‌نهایت در فرهنگ‌های مختلف

واژه Infinity  به معنی بی ­نهایت از کلمه‌ی لاتین finitus گرفته شده است؛ به معنی هر چیزی که هیچ‌گونه محدودیت زمانی و فضایی ندارد. این کلمه از گذشته­‌های دور، ذهن متفکران و فلاسفه را به خود مشغول کرده است. به همین خاطر در  فرهنگ‌های مختلف مفاهیم تقریبا متفاوتی دارد.

در هند و تبت نیز این نماد نشانگر دوگانگی و کمال، تعادل بین نیروهای مخالف و اتحاد زن و مرد است.

در مصر باستان، نماد بی نهایت تصویر ماری در حال خوردن دم خود است که آن را به چرخه­‌ی مستمر مرگ و زندگی و تولد دوباره تفسیر می‌کنند. به این صورت که هر یک از سر یا دم مار نمی‌­تواند بدون دیگری وجود داشته باشد. مصری‌ها بر این باور بودند که این نماد از خدایان محافظت می‌کند  و به انسان نیز نیروی فوق‌العاده‌ای می‌بخشد.

در میان یهودیان هشت وارونه بیانگر چرخه‌ی بی‌پایان زندگی و جهان است. مسیحی‌ها نیز اعتقاد دارند نماد بی‌نهایت فرد را از چشم بد، شیطان و نیروهای اهریمنی محافظت می‌کند.

در چین، هشت معکوس اساس جهان به‌شمار می‌آمد. به طوری که انگشتر با علامت بی‌نهایت به معنای ابدیت و قدرت بود که معمولا فرماندهان، امپراتورها و افراد عالی‌رتبه از آن استفاده می‌کردند. جالب است بدانید که در چین باستان، رسم این بود که به افرادی که از پست خود برکنار یا به تبعید فرستاده می‌شدند، یک انگشتر با طرح هشت افقی (بی‌نهایت) می‌دانند.  اگر شکل هشت سالم بود، یعنی پادشاه فقط می‌خواست به آن فرد درس عبرت بدهد و دوباره او را به کار  و زندگی‌اش بازمی‌گرداند. اما اگر علامت یک هشت باز بود، یعنی فرد مجازات‌شده دیگر هرگز در پست‌های دولتی پذیرفته نمی‌شد.

.

معنای امروزی سمبل بی‌نهایت

حتما تا اینجا متوجه شده‌اید که مفهوم اصلی نماد ∞ این است که نه ابتدا دارد و نه انتها. در نتیجه قابل شمارش نیست، پایانی ندارد، آغازی ندارد و بارها و بارها می‌توان مسیر در هم تنیده‌ی آن را طی کرد بدون اینکه این چرخه متوقف شود.

بنابراین، امروزه از نماد بی نهایت برای نمایش ماندگاری، ابدیت و بی حد حصر بودن استفاده می‌شود. این سمبل در زندگی امروزه بشر بیانگر «جاودانگی» است. برای هر چیزی که انسان می‌خواهد بی‌پایان بودنش را نشان دهد از بی‌نهایت استفاده می‌کند؛ همچون عشق، زندگی، قدرت، کمال و …. به طور کلی، نماد بی‌نهایت نشانگر قدرت نامحدود، جاودانگی و عشق ابدی است.

.

نماد بی‌نهایت در جواهرات و دنیای مد و فشن

یکی از محبوب‌ترین نمادهای موجود در مجموعه زیورآلات و اکسسوری، سمبل بی­ نهایت است. این طرح هرگز از مد نمی‌افتد و در هر دوره‌ی تاریخی طرفداران خاص خود را دارد. مثلا انگشترهای طلا، نقره و استیل با طرح بی‌نهایت در میان رومی‌های باستان نمادی از موفقیت و شایستگی فرد بود. هر کسی که به لحاظ اجتماعی بلندمرتبه بود از چنین حلقه‌هایی در دست خود استفاده می‌کرد.

امروز نیز اغلب ما وقتی نماد بی‌نهایت را می‌بینیم، عشق و عاطفه‌ی شدید و بی‌پایان در ذهنمان شکل می‌گیرد. به طوری که زیورآلات و طلا و جواهرات با نماد بی نهایت به نمادی از عشق جادوانه در میان مردم جهان تبدیل شده است.

افرادی که می‌خواهند عشق پایدار و ابدی خود را به شریک عاطفی‌شان نشان دهند، از انگشتر، دستبند یا گردنبند طلا با طرح بی‌نهایت استفاده می‌کنند. برخی از افراد هم علامت بی‌نهایت را به عنوان نشانه­‌ای برای اعتقاد راسخ و همیشگی به خدا همراه خود دارند. عده‌ای دیگر نیز این علامت را به عنوان جریان همیشگی زندگی می‌دانند و بر این اساس با امیدواری به سمت رویاهای بزرگ خود گام برمی‌دارند.

.

نماد بی‌نهایت روی انگشتر طلا

حلقه ازدواج با طرح بی‌نهایت، نمادی بر پیوند ابدی و مصونیت‌ناپذیر بودن این اتحاد است. حالا تصور کنید روی انگشتر طلا با طرح بی‌نهایت سنگ‌های قیمتی نیز کار شود، آن وقت است که ارزش مادی و بهای معنوی انگشتر چندین برابر می‌شود. مخصوصا اگر سنگ‌ها بر اساس نماد ماه تولد فردی باشد که از آن حلقه استفاده می‌کند.

.

نماد بی‌نهایت روی گردنبند طلا

گردنبند قلبی بی‌نهایت نمادی از عشق بی‌پایان است. از این طرح علاوه بر جواهرات در تتو و دیگر حوزه‌های مد و فشن هم استفاده می‌شود.

گردنبند طلا با طرح صلیب و بی نهایت نیز نمادی از عشق رمانتیک و وفاداری است. همچنین می‌تواند اعتقاد راسخ فرد به خداوند را نیز نشان دهد.در نهایت می‌‎توان این طور تفسیر کرد که صلیب اویزان شده از نماد بی‌نهایت در چنین گردنبندی نماد زندگی جاویدان است.

گردنبند طلا با طرح اسم زوج‌ها یک اکسسوری کاملا شخصی است که نماد پیمان ناگسستنی دو نفر است.

.

کلام آخر

با خواندن این مقاله حتما متوجه شده‌اید که نماد بی نهایت در جواهرات مفهوم بسیار شیرین و دلچسبی دارد. شما با هدیه جواهری که این نماد را در خود جای داده است، می‌توانید پیوند همیشگی و فناناپذیر بودن عشقتان را به معشوق یا حتی پدر و مادر خود نشان دهید. چه چیزی بهتر از این!

.

منبع: پرسته | https://parasteh.com

- مطالب مرتبط -

«جواهرات و زیورآلات»

البسه و اکسسوری

مشاهده مطالب ←

آرایش و زیبایی

مشاهده مطالب ←

لوازم خانگی و دکوری

مشاهده مطالب ←

بهداشت و سلامت

مشاهده مطالب ←

گل و گیاهان

مشاهده مطالب ←

موادغذایی و خوراکی

مشاهده مطالب ←

مسافرت و کمپینگ

مشاهده مطالب ←

نظافت و شستشو

مشاهده مطالب ←

ماشین و موتورسیکلت

مشاهده مطالب ←

لوازم دیجیتال

مشاهده مطالب ←

ساز و موسیقی

مشاهده مطالب ←

کودک و نوزاد

مشاهده مطالب ←

لوازم اداری

مشاهده مطالب ←

تحصیل و تحریر

مشاهده مطالب ←

منابع

مشاهده مطالب ←

قوانین

مشاهده مطالب ←

error: Alert: Content is protected !!