راهنمای زیورآلات دُر نجف

در نجف درواقع گوهرسنگی از خوانواده کوارتز (دی اکسید سیلیسیوم) به رنگ سفید شفاف یا شیشه ای میباشد. شاید بتوان آنرا نوعی کریستال کوارتز شفاف و بی رنگ (Clear Quartz) نامید. هرچه پاکی و بی رنگی بودن آن بیشتر باشد ارزش و قیمت آن بالاتر می رود. معمولا آنهایی که از قسمت رودخانه استخراج می شوند شفافیت بالاتری نسبت به بقیه در زمین های دیگر آن منطقه دارند.

تقاضای بسیار این گوهرسنگ به همراه منابع بسیار محدود آن باعث شده سنگهای تقلبی از آن در بازارهای مختلف به وفور دیده شوند. از شیشه گرفته تا کوارتز شفاف که در ایران نیز بسیار فراوان است تا جایی که از کرمان یا خراسان نیز کوارتزهای شفاف را تراشیده و به نجف می فرستند و در آنجا به عنوان دُر نجف به زائران و خریداران با قیمت گزافی می فروشند!

گاهی خود فروشندگان نیز در تعیین مکان استخراج این سنگ تردید دارند. چیزی که درباره این گوهرسنگ اهمیت دارد “منبع استخراج شده آن یعنی نجف” است زیرا برای خریدار بار معنوی خاصی به همراه دارد. یکی از بازارهای محلی که می توان در نجف اصل را تهیه کرد بازار قدیمی السوق الکبیر در شهر نجف است.

.

روش تشخیص در نجف اصل از تقلبی

این سنگ مشابه شیشه، کوارتز یا روتیل کوارتز (در مویی) معمول از مناطق دیگر و حتی مون استون (Moonstone) است. یکی از روشهای شناخت در نجف اصل از تقلبی می تواند قیمت آن باشد. تراش دامله، کاروینگ شده، پولیش داده شده و تمیز آن در بازار جهانی می تواند قیمتی بین 40 تا 80 دلار داشته باشد. وقتی این گوهرسنگ در رکاب آهن سوار شده باشد بین 50 تا 100 دلار و در رکاب نقره ای 100 تا 200 دلار نیز ارزش دارد.

درواقع هیچ راه و روش درستی برای تشخیص در نجف اصل از بدل و شناخته منطقه استخراج شده آن با چشم مسلح وجود ندارد. بیش از 99% فروشگاه های اینترنتی جواهرات در ایران نیز همان کوارتز شفاف واقع در کشور خودمان را با این نام می فروشند!

الف) آزمون حرارت

برای انجام آزمایش حرارت، تنها کافی است با استفاده از فندک سنگ را تحت گرما قرار دهید. اگر سنگ ذوب شد، پلاستیک است و اگر سنگ جامد باقی ماند، می‌‌توانید مطمئن شوید که حداقل نمونه شما پلاستیک نیست و می‌تواند شیشه، سنگ‌های بدلی یا حتی نمونه اصل باشد.

البته به خاطر داشته باشید که حتماً این کار را با اجازه فروشنده انجام دهید، چون برخی از نمونه سنگ‌ها با مقاومت کم همراه هستند و ممکن است در صورت قرار گرفتن در مجاورت حرارت فندک، ترک بردارند.

ب) آزمون بزرگنمایی

آزمایش بزرگنمایی برای دیدن خلوص و اصالت سنگ، روش بسیار مناسبی برای تشخیص اصالت در است. برای این کار کافی است از یک ذره‌بین یا میکروسکوپ با بزرگنمایی مناسب استفاده نمایید تا بتوانید شکستگی‌ها، ترک‌ها و ناخالصی‌های (انکلوزیون‌ها) سنگ را مشاهده کنید.

در مورد دُر باید بدانید که این نمونه سنگ به دلیل شرایط زمان تشکیل، دارای درز و شکاف و ناخالصی‌های مشخصی است و این درز و شکاف‌ها در بسیاری از نمونه‌ها با چشم غیرمسلح نیز به خوبی نمایان است.

این روش، مسیر مناسبی جهت تشخیص نمونه‌های اصل در از شیشه می‌باشد. اما برای تشخیص دُر اصل از نمونه سنگ‌های دیگر مانند سنگ ماه کافی نیست و برای تشخیص دقیق در این زمینه، نیاز به تخصص گوهرشناسی خبره و یا خرید از فروشگاهی معتبر است که شناسنامه اصالت سنگ را نیز در اختیار شما بگذارد.

ج) آزمون درجه سختی

پیش از هر چیز باید بدانید که آزمون سختی نسبی در مورد نگین‌های تراش خورده انجام نمی‌شود، زیرا این آزمون یک آزمون تخریبی است و ممکن است که به سطح نگین آسیب برساند.

اما در مورد نگین‌های تراش نخورده می‌توانید این آزمون را به راحتی انجام دهید. همان‌طور که پیش از این گفتیم در یا همان کوارتز شفاف دارای درجه سختی حدود 7 است. این کانی قدرت آن را دارد که روی شیشه یا ناخن خط بیندازد، در حالی که نمونه بدلی و کاملاً مشابه آن، یعنی سنگ ماه با سختی 6 تا 6.5 با ناخن خط برمی‌دارد.

.

شناسایی نمونه‌های در نجف از در کوهی در راهنمای خرید انگشتر در

همان‌طور که پیش از این اشاره شد، دُر استخراج شده از خاک وادی السلام نجف، برای مسلمانان ارزشمند تلقی می‌شود. از این رو تفکیک و شناسایی در نجف اصل از در کوهی برای خریداران این سنگ قیمتی بسیار حائز اهمیت است. ما در اینجا قصد داریم راهکارهای را در اختیار شما قرار دهیم تا بتوانید این مهم را به انجام برسانید.

الف) انتخاب محل خرید

از آنجا که منبع در نجف فقط وادی اوس سلام نجف اشرف در کشور عراق است، جزو سنگ‌های کمیاب محسوب می‌شود. این سنگ را می‌توان در محدوده رودخانه یا زمین محدوده اوس سلام نجف یافت و نکته مهم آن است که، نمونه‌های یافت شده از بستر رودخانه دارای درخشش بیشتری هستند.

بنابراین بهترین راه برای خرید ایمن، خرید از فروشگاهی مناسب و معتبر است. پس بهتر است برای خرید این گوهر، به جواهر فروشی‌های محلی مراجعه نکنید. بهترین محل خرید در نجف اصل در جهان، بازار سوق الکبیر (قدیمی‌ترین بازار شهر نجف) است که در آن نگین‌های در نجف اصل به فروش می‌رسد. این بازار قدیمی و محلی، در کشورعراق قرار دارد و فقط در صورت بازدید از کشور عراق و مراجعه به بازار آن، می‌توانید از این محل در نجف تهیه کنید.

بهترین محل خرید در نجف اصل در جهان، بازار سوق الکبیر (قدیمی‌ترین بازار شهر نجف) است.

اما چنانچه امکان مراجعه به این کشور و بازار محلی آن را ندارید، می‌توانید با مراجعه به فروشگاه‌های تخصصی، معتبر و با نام تجاری (همانند گنجینه جواهرات نفیس تراث) که گواهی اصالت نگین را در اختیار شما قرار می‌دهند، انگشتری مناسب و مزین به نگین در نجف اصل را انتخاب نمایید.

ب) میزان قیمت

مهم‌ترین فاکتور برای تعیین در اصل از سایر نمونه‌ها، میزان قیمت آن است. میزان قیمت در نجف اصل، تحت تأثیر منبع کوچک آن نسبت به تقاضای بالا، حمل و نقل و واردات از کشور عراق، اندازه، کیفیت، تراش و صیقل نگین قرار دارد. برای مثال، قیمت نگین در اصل در نمونه‌های تراش خورده، پاک با صیقل مناسب در مبدأ (نجف) برابر با 40 تا 80 دلار است.

 

شارژ و نگهداری انگشتر دُرّ نجف :

این سنگ می‌بایستی هر ماه یک تا دو بار در آب روان شسته شود و سپس در مقابل نور خورشید قرار گیرد تا خودش خشک شود و انرژی مجدد را به دست آورد.

.
منابع:

.https://torath.shop
.https://sangshenas.com

- مطالب مرتبط -

«جواهرات و زیورآلات»

البسه و اکسسوری

مشاهده مطالب ←

آرایش و زیبایی

مشاهده مطالب ←

لوازم خانگی و دکوری

مشاهده مطالب ←

بهداشت و سلامت

مشاهده مطالب ←

گل و گیاهان

مشاهده مطالب ←

موادغذایی و خوراکی

مشاهده مطالب ←

مسافرت و کمپینگ

مشاهده مطالب ←

نظافت و شستشو

مشاهده مطالب ←

ماشین و موتورسیکلت

مشاهده مطالب ←

لوازم دیجیتال

مشاهده مطالب ←

ساز و موسیقی

مشاهده مطالب ←

کودک و نوزاد

مشاهده مطالب ←

لوازم اداری

مشاهده مطالب ←

تحصیل و تحریر

مشاهده مطالب ←

منابع

مشاهده مطالب ←

قوانین

مشاهده مطالب ←

error: Alert: Content is protected !!