راهنمای زیورآلات یاقوت زرد

این گوهر نوع سرخ‌ رنگ و بلور شده ی کوراندوم می باشد که پس از الماس سخت‌ترین نوع کانی‌ها به حساب می آید. بیشترین معادن این سنگ زرد رنگ با ارزش در کشور های میانمار، سری‌لانکا، تایلند، ماداگاسکار و کنیا قرار گرفته است و با ارزش ترین و زیباترین نوع آن در دره موگوک در کشور میانمار یافت می‌شود.

.

 راه های تشخیص یاقوت زرد اصل

روش های کلی برای تشخیص سنگ یاقوت زرد اصل وجود دارد:

۱ – استفاده از دستگاه الکترونیکی در مراکز گوهرشناسی: این دستگاه‌ها  قیمت بسیار بالایی دارند و فقط در آزمایشگاه‌های گوهرشناسی در دسترس می باشد. دستگاه الکترونیکی موجود در آزمایشگاه‌های سنگ شناسی، با توجه به خصوصیات و یا فرمول‌های شیمیایی سنگ، نگین را شناسایی کرده و اصل و تقلبی بودن آن مشخص می‌شود و همچنین عیار سنگ را نیز تخمین می زنند.

تبصره: برای بررسی سنگ ها و تایید اصالت آنان، فقط به آزمایشگاه‌های سنگ شناسی معتبر مراجعه کنید. چرا که سایر آزمایشگاه‌ها (مانند زمین شناسی، خاک شناسی و . . . ) صلاحیت ارائه نظر کارشناسی در مورد اصالت نگین را ندارند.

۲ – استفاده از کارشناسان خبره: تشخیص یاقوت زرد اصل از نوع تقلبی آن نیازمند چندین  سال تجربه در رابطه با سنگ های مختلف می باشد.

روش های تشخیص گفته شده در قبل بهترین می باشند. اما درصورت در دسترس نبودن می توانید خودتان نیز نشانه هایی از این سنگ را چک کنید اما همانطور که گفته شد تشخیص صددرصد کاری بسیار دشوار و نیازمند تجربه فراوان است:

۳- برای تشخیص حتما سنگ را در نور بگیرید و هاله های ابری و ناخالصی ها را در آن مشاهده نمایید. سنگ اصلی اغلب ناخالصی دارد و مانند شیشه صاف نیست. (اگر واقعا یاقوت زرد اصلی مانند شیشه صاف باشد قیمت بسیار بالایی دارد)

۴- همچنین این سنگ باتوجه به سختی بالایی که دارد باید روی شیشه و دیگر سنگ ها خط بیندازد.

.

 چگونه همیشه سنگ یاقوت زرد زیبا بماند؟

۱- چون این سنگ از استحکام بالایی برخوردار است، ذرات کثیف به آسانی روی آن جمع می شوند و ظاهر آن را زشت می کنند. بنابراین، قبل از آرایش کردن و عطر زدن همیشه آن را از خود دور نگه دارید.

۲- برای رفع کدری نگین، از محلول آب گرم و صابون مایع ملایم استفاده شود. برای انجام این کار، یک مسواک نسبتا نرم را به این محلول آغشته کرده و سنگ را با استفاده از مسواک به خوبی تمیز کنید. بعد از آن نگین را به سرعت با آب بشویید و با کمک یک پارچه ی بدون پرز تمیز کنید. همچنین می توانید برای تمیز کردن طلا، نقره و سنگ های خود، از محلول های تمیز کننده موجود در بازار استفاده کنید. برای هر فلز و سنگی محلول خاصی وجود دارد پس دقت شود که برای تمیز کردن این گوهر از محلول های مربوط به آن استفاده کنید. در نظر داشته باشید که برای سنگ ها و فلزات قیمتی از محلول های گران قیمت و معتبر استفاده کنید تا به زیورآلات شما آسیبی نرسد.

۳- علاوه بر مطالب گفته شده شما می توانید زیورآلات خود را با دستگاه التراسونیک نیز تمیز کنید این دستگاه با گرم کردن آب و با فرستادن موج های صوتی در داخلش باعث می شود که تمام چربی ها و کثیفی های سنگ و انگشتر شما گرفته شود.

۴- اگر سنگ یاقوت زرد شما دچار ضربه شد، در سریع ترین زمان ممکن آن را به یک جواهرساز نشان دهید و از او بخواهید تا نگین را مورد بررسی قرار دهد. تا راهی برای جلوگیری ترک های ایجاد شده یافت شود.

۵- اگر از این نگین و زیورآلات زیاد استفاده می کنید همیشه حواستان به نگین انگشتر و یا دستبندتان باشد زیرا که بعد از گذشت زمان و یا در اثر برخورد ضربه ممکن است نگین شل شده باشد که در صورت مشاهده آن را به یک سوارکار ماهر بدهید تا برایتان سوار کند. به هیچ وجه خودتان اقدام به درست کردن آن نکنید چرا که این کار نیازمند تجربه و دقت می باشد.

۶- در هیچ زمان سنگ یاقوت زرد را در کنار جواهراتتان نگه ندارید. هر یک از زیورآلات را  طور جداگانه نگهدارید زیرا ممکن است این سنگ ها بر روی یکدیگر خش بیندازند بنابراین بهتر است جواهرات را در جعبه های جداگانه نگهداری کنید.

.
منابع:
.https://sharafonline.ir

- مطالب مرتبط -

«جواهرات و زیورآلات»

البسه و اکسسوری

مشاهده مطالب ←

آرایش و زیبایی

مشاهده مطالب ←

لوازم خانگی و دکوری

مشاهده مطالب ←

بهداشت و سلامت

مشاهده مطالب ←

گل و گیاهان

مشاهده مطالب ←

موادغذایی و خوراکی

مشاهده مطالب ←

مسافرت و کمپینگ

مشاهده مطالب ←

نظافت و شستشو

مشاهده مطالب ←

ماشین و موتورسیکلت

مشاهده مطالب ←

لوازم دیجیتال

مشاهده مطالب ←

ساز و موسیقی

مشاهده مطالب ←

کودک و نوزاد

مشاهده مطالب ←

لوازم اداری

مشاهده مطالب ←

تحصیل و تحریر

مشاهده مطالب ←

منابع

مشاهده مطالب ←

قوانین

مشاهده مطالب ←

error: Alert: Content is protected !!