راهنمای زیورآلات لاجورد

سنگ لاجورد (به لاتین: Lapis lazuli) سنگی آبی‌رنگ است که ترکیب شیمیایی آن شامل فسفات های آبدار طبیعی آلومینیوم، آهن، منیزیم و کلسیم است.

به عبارت دیگر ترکیبی از لازورایت، کلسایت، پیریت، هورنبلاند، اوگیت و دایپوسیت است.

این سنگ به خاطر سختی و رنگ آبی خوش رنگ خود؛ لاجوردی، در جواهرسازی به عنوان نگین به کار می رود.

لاجورد سنگی متافورمیک با سیستم کریستالی کیوبیک و دودکاهدرون در ابعاد بزرگ تا کوچک به شکل رگه، اغلب در بستری چند سانتی متری، در میان سنگ های مرمر یا رگه های نامنظم در سنگهای آهکی یافت می شود.

.

نکاتی برای خرید سنگ لاجورد اصل:

• فریب نخورید:

لاجورد با وجود اینکه دارای رنگ و ترکیب منحصر به فرد است ولی اغلب توسط شیشه ها و پلاستیک های رنگی به صورت تقلبی ساخته می شود. یکی از راه های فهمیدن سنگ تقلبی اصلی و تقلبی خراش دادن روی آن است تا از این طریق فهمید که قسمت رویه و پایین سنگ یکی است و یا نه. روکش ورزین های اشباع شده یکی از شایع ترین روش ها برای تقویت رنگ لاجورد است این افزایش بی ثباتی و از بین رفتن آن در طول زمان می شود بسیار مهم است بدانید زیورآلاتی که شما خریداری می کنید به هیچ از این مواد استفاده نشده باشد.

• سفیدی های خیلی زیاد در سنگ لاجورد در کلاس کلسیت ارزان قیمت طبقه بندی می شود.

 

• بدانید چه چیزی دوست دارید.

هنگامی که سنگ لاجورد برش داده می شود درخشندگی و زیبایی طبیعی خود را بیشتر نشان می دهد. برش های معمول سنگ لاجورد به شکل بیضی و یا گرد است. لاجورد دارای بافتی متفاوت با دیگر سنگ های قیمتی مثل الماس و زمرد است و بنابراین مثل سنگ های دیگر نمیتوان آن را برش داد. بسیاری از زیورآلاتی که از طریق لاجورد ایجاد می شوند به شکل قلب و مجسمه های خانگی دکوری هستند. دانه های لاجورد گاهی به شکل مهره و در اندازه ها و شکل های بسیار متفاوت هستند.

اغلب لاجورد در جواهر و زیورآلات سازی کاربرد دارد و همراه با سنگ های دیگر که به نظر می رسد قدرت روحانی دارند به کار می رود. دانه های لاجورد عمدتا در گوشواره و دستبند به کار می رود و به صورت شکل دایره ای هستند و برش های بیضی شکل در استفاده از انگشتر ها رایج است. گردنبند ها و آویز ها نیز به شکل های مختلف می توانند از ظریف تا شکل های پر پیچ و خم داشته باشند و بسته به سلیقه افراد انواع طرح های گردنبند سنگ لاجورد موجود است.

 

• چه مقدار می خواهید هزینه کنید:

سنگ لاجورد نسبت به سنگ های دیگر سنگ گرانقیمتی نیست. قیمت سنگ لاجورد بسته به میزان ظرافت و برش آن متفاوت است و سنگ لاجورد ظریف تر قیمت به مراتب بالاتری خواهد داشت. یکی دیگر از عوامل تعیین کننده قیمت زیورآلات سنگ لاجورد، نوع فلز به کار رفته است که سنگ لاجورد بر روی آن قرار دارد.

طبیعتا قیمت طلای سفید با نقره و یا استیل متفاوت خواهد بود و گاهی تفاوت قیمت به میلیون ها تومن می رسد. به طور کلی نوع و ظرافت برش، پر رنگ بودن، پریت قابل مشاهده و کمبود نا خالصی ها مثل کلسیت و برش متقارن و گرد به احتمال زیاد گران تر خواهد بود. سنگ های لاجوردی که در افغانستان و ایران یافت می شود به دلیل عدم وجود ناخالصی های پیریت و کلسیت نسبت به سنگ لاجورد روسیه و صربستان گران تر است و سنگ لاجورد شیلی کمترین ارزش را به دلیل وجود کلیست های بزرگ دارد.

 

• درک درست از نماد سنگ لاجورد

به اعتقاد مردم سنگ لاجورد دارای خاصیت درمانی است و نماد صداقت و خرد است. در بسیاری از فرهنگ ها سنگ لاجورد باعث ثروت و برتری است که احتمالا ناشی از نادر بودن و گران بودن آن در دوران باستان است که معمولا افراد بسیار ثروتمند مانند خاندان سلطنتی سنگ لاجورد آبی را به دست می آورده اند.

همچنین سنگ لاجورد به ایجاد یک تفکر روشن و کمک‌کننده به تصمیم‌گیری در نقش های رهبری می کند و برای افرادی که علاقه مند به یادگیری و پیگیری دانش هستند مفید می باشد و تقویت کننده اراده هست. همچنین استفاده از سنگ لاجورد باعث ایجاد اعتمادبه نفس و ایجاد یک رابطه مؤثر با دیگر افراد می شود و توصیه می شود همواره از مجسمه های سنگ لاجورد در خانه داشته باشید.

• وقتی رنگ سنگ مورد نظرتان رو به آبی تیره خاکستری رنگ رفته باشد احتمالا لاپیس لازولی نیست و سودالیت است.

• معمولا سودالیت های بی کیفیت را رنگ نی کنند و به عنوان لاجوردی می فروشند، در تایوان این نمونه لاجوردهای بدلی بسیار یافت می شوند.

• نمونه های لاجورد مصنوعی ساخته شده از شیشه خال های طلایی پدیدار نیستند ولی در نمونه سنتتیک گیلسون کمتر پدیدار است.

 

نحوه نگهداری از سنگ لاجورد

مراقبت از لاجورد ساده و آسان است برای تمیز کردن سنگ لاجورد آن را می توانید با استفاده از آب گرم و یک صابون بشویید و به یاد داشته باشید که آن را بلافاصله بشویید زیرا سنگ متخلخل است و می تواند آب را جذب نماید؛

همچنین برای مراقبت از سنگ آن را از سنگ های دیگر دور نگه دارید زیرا آنها می توانند به راحتی باعث ایجاد خراش بر روی یکدیگر شوند، همچنین باید اطمینان حاصل کنید که مواد شیمیایی بر روی سنگ وجود ندارد زیرا می تواند به کیفیت و رنگ آن صدمه بزند.

.
منابع:
.https://www.beytoote.com

- مطالب مرتبط -

«جواهرات و زیورآلات»

البسه و اکسسوری

مشاهده مطالب ←

آرایش و زیبایی

مشاهده مطالب ←

لوازم خانگی و دکوری

مشاهده مطالب ←

بهداشت و سلامت

مشاهده مطالب ←

گل و گیاهان

مشاهده مطالب ←

موادغذایی و خوراکی

مشاهده مطالب ←

مسافرت و کمپینگ

مشاهده مطالب ←

نظافت و شستشو

مشاهده مطالب ←

ماشین و موتورسیکلت

مشاهده مطالب ←

لوازم دیجیتال

مشاهده مطالب ←

ساز و موسیقی

مشاهده مطالب ←

کودک و نوزاد

مشاهده مطالب ←

لوازم اداری

مشاهده مطالب ←

تحصیل و تحریر

مشاهده مطالب ←

منابع

مشاهده مطالب ←

قوانین

مشاهده مطالب ←

error: Alert: Content is protected !!