راهنمای زیورآلات فیروزه

چطور فیروزه اصل را تشخیص دهیم؟

در بازار شهرهای مختلف کشورمان، سنگ های دیگر دست ساز را به اسم فیروزه نیشابور، به مشتریان معرفی می کنند؛ بنابراین با وجود اینکه تشخیص فیروزه اصل دشوار است، کمی آگاهی در این زمینه لازم است. با ما همراه باشید تا چند راه تشخیص فیروزه اصل را با شما بررسی کنیم.

1) شناسنامه محصول: اولین کاری که برای تشخیص اصل بودن فیروزه می توان انجام داد، بررسی شناسنامه آن است. پس در ابتدای خرید محصول، حتماً شناسنامه آن را از فروشنده بخواهید.

2) مشاهده: سطح فیروزه اصل معمولاً کمی مات است و قسمت های آبی و بدون ناخالصی آن، آبی یک دست است.

3) انجام دو آزمایش ساده:

– شما می توانید محصول خریداری شده خود را در مدت زمان کوتاهی مقابل نور آفتاب قراردهید. اگرمحصولی که در دست دارید فیروزه اصل باشد، رنگ آن به راحتی تغییر نمی کند؛ ولی اگر جنسی که خریداری کرده اید سنگی قلابی باشد، رنگ آن از بین می رود؛ چون در مدل های قلابی این سنگ، از پلاستیک فشرده، سرامیک یا شیشه ای استفاده می شود که روی آن رنگ آبی زده شده است.

– روی سنگ با جسمی تیز خط بکشید. اگر روی آن خطی عمیق بیفتد، متأسفانه سنگ شما قلابی است. ضمناً سختی سنگ فیروزه اصل در حدی هست که شما می توانید با آن روی شیشه خراش ایجاد کنید.

.

 چطور از فیروزه ی خود مراقبت کنیم؟

پس از مدت زمان بسیار طولانی که از خرید فیروزه می گذرد، ممکن است رنگ آن به دلایل مختلف تغییر کند و سبزی آن بیشتر شود؛ در نتیجه از ارزش و زیبایی این سنگ کاسته می شود.

جالب است بدانید به فیروزه سنگ زنده گفته می شود، چون با عدم مراقبت صحیح به تدریج آسیب می بیند و می میرد. بنابراین بهتر است راه های محافظت از فیروزه ی خود را بدانید.

1) محافظت در برابر حرارت و نور: قرار گرفتن سنگ فیروزه در معرض نور به مدت طولانی و همچنین در معرض حرارت شدید، باعث از بین رفتن رنگ آن می شود و از ارزش آن کم می کند.

2) محافظت در برابر مواد شیمیایی: به مرور زمان با قرارگرفتن سنگ در معرض عطر و ادکلن، مواد شوینده قوی و اسیدی و کرم های مرطوب کننده یا آرایشی، این مواد از لابه لای کریستال های فیروزه وارد سنگ می شوند و به آن آسیب می زنند؛ در نتیجه در طولانی مدت رنگ سنگ تغییرمی کند و این تغییر قابل بازگشت نخواهد بود.

3) محافظت در برابر آسیب های فیزیکی: اگر با هرعمقی سنگ فیروزه خراش ببیند، بیشتر در معرض آلودگی ها و مواد شیمیایی قرارمی گیرد.

4) قرارندادن سنگ داخل آب: قراردادن سنگ فیروزه در آب باعث روشن تر و زیباتر شدن آن می شود؛ اما تا زمانی که آب روی آن به طور کامل خشک شود. پس از آن ممکن است یک لایه زرد رنگ در محل تجمع آب هنگام خشک شدن شکل بگیرد که قابل پاک کردن نیست و از ارزش سنگ می کاهد.

5) قراردادن سنگ در رزین: رزین مانند یک لایه محافظتی ضخیم روی فیروزه را می پوشاند و از آن در مقابل آسیب های مختلف حفاظت می کند. اما لازم است بدانید اگر این کار طبق روش های اصولی انجام نشود حتی می تواند باعث آسیب بشود.

.

روش های تمیزکردن فیروزه:

استفاده از آب: اگر به هردلیلی سنگ در تماس با مواد شیمیایی قرار بگیرد، بهتر است آن را با آب ولرم به آرامی شست و شو دهید و سپس با یک پارچه نرم آن را به آرامی خشک کنید.

درصورت گرد و غبار گرفتن سنگ، دست خود را مرطوب کنید و به آهستگی روی سنگ بکشید.

– استفاده از پارچه چرمی: تکه ای از یک پارچه چرمی را روی فیروزه خود بکشید. این کار درخشندگی خاصی به سنگ می دهد.

– استفاده از پارچه نخی: اگر آلودگی روی سنگ شما از مواد شیمیایی نباشد، می توانید یک پارچه نخی نرم را روی فیروزه خود بکشید.

– استفاده از نمک دریایی خشک: می توانید برای مدتی سنگ خود را زیر نمک قراردهید. به این طریق نمک آلودگی ها و چربی های سنگ را به داخل می کشد و سنگ رنگ و درخشندگی خود تا حدودی باز می یابد.

.

نکته: اگر سنگ فیروزه با چربی و مواد شوینده برخورد کند به سمت سبز تغییر رنگ می دهد و مدتی پس از تغییر رنگ، خواصش به طور کامل از بین رفته و اصطلاحا می میرد. اما اگر همین سنگ از چربی و مواد شوینده دور بماند و به طور مرتب با آب در ارتباط باشد رنگ آبیش پررنگ تر می شود. و در طول یک بازه یک تا سه ساله با تثبیت شدن همیشگی رنگ آبی آن ارزشش چند برابر می شود.

.
منابع:
.https://virgool.io

- مطالب مرتبط -

«جواهرات و زیورآلات»

البسه و اکسسوری

مشاهده مطالب ←

آرایش و زیبایی

مشاهده مطالب ←

لوازم خانگی و دکوری

مشاهده مطالب ←

بهداشت و سلامت

مشاهده مطالب ←

گل و گیاهان

مشاهده مطالب ←

موادغذایی و خوراکی

مشاهده مطالب ←

مسافرت و کمپینگ

مشاهده مطالب ←

نظافت و شستشو

مشاهده مطالب ←

ماشین و موتورسیکلت

مشاهده مطالب ←

لوازم دیجیتال

مشاهده مطالب ←

ساز و موسیقی

مشاهده مطالب ←

کودک و نوزاد

مشاهده مطالب ←

لوازم اداری

مشاهده مطالب ←

تحصیل و تحریر

مشاهده مطالب ←

منابع

مشاهده مطالب ←

قوانین

مشاهده مطالب ←

error: Alert: Content is protected !!