راهنمای زیورآلات یاقوت کبود

یاقوت کبود به عنوان یک سنگ قیمتی و با ارزش به رنگ آبی است که این آبی گرم، عمیق و درخشان را از پایه معدنی‌اش یعنی کروندم دریافت می‌کند. یاقوت کبود گوهری نسبتا محکم و بادوام است که همین ویژگی باعث شده آن را به یک انتخاب مطلوب برای استفاده روزمره تبدیل کند. به‌طور کلی، سفایر Sapphire دومین سنگ سخت بعد از الماس است که در طبیعت یافت می‌شود. درجه سختی آن ۹ است و ساختار کریستالی سه گوش دارد. به طوری که فقط الماس توان بریدن یاقوت کبود را دارد. سنگ یاقوت، در واقع کریستال اکسید آلومینیوم است که با گونه‌های مختلفی از مواد معدنی، رنگ‌های متفاوتی ایجاد می‌کند.

.

تشخیص یاقوت کبود اصل

برای تشخیص یاقوت کبود اصل باید نزد متخصص این کار بروید. اما خودتان در خانه هم می‌توانید تا حدی از اصل یا فیک بودن یاقوت آبی‌رنگ مطمئن شوید.

یاقوت کبود یکی از سنگهای قیمتی است که معمولا با رنگ آبی شناخته می‌شود. اما علاوه‌بر رنگ آبی، این سنگ در سایر رنگها مانند قرمز، زرد، نارنجی و سبز هم دیده شده است. این سنگِ بسیار با ارزش یکی از منابعی است که به‌طور طبیعی در زیر زمین یا حتی آبها وجود دارد.

امروزه دانشمندان زیادی سعی کرده‌اند که یاقوت کبود مصنوعی را در آزمایشگاه بسازند. اگر در حال شناسایی یک یاقوت کبود اصل هستید پس به دنبال نقص و فرورفتگی‌های طبیعی آن باشید. همچنین برای بررسی واقعی بودن آن میتوانید تست تنفس را انجام دهید. از دیگر راه‌های شناسایی یاقوت کبود اصل از نوع تقلبی‌اش، یافتن حبابهای هوا، امتحان آزمایش خراش دادن و زیر نور قرار دادن است.

اما حتما می‌دانید که مطمئن‌ترین راه مشورت با یک فرد متخصص است. پس سعی کنید هر وقت با این افراد در ارتباط هستید کمی درمورد سنگها اطلاعات مفیدی دریافت کنید تا آنها را بهتر بشناسید. در ادامه چند راهکار ساده برای تشخیص یاقوت کبود اصل را در اختیار شما میگذاریم.

.

به دنبال نشانه‌های یاقوت واقعی باشید

  • سعی کنید عیب و نقص‌های طبیعی سنگ را بیابید. برای نتیجه سریع و بهتر میتوانید از ذره‌بین‌های قوی مخصوص همین کار که بزرگ‌نمایی ۱۰ برابر دارند استفاده کنید. یاقوت کبود طبیعی در ساختارش از ماده‌های ریز دیگری نیز تشکیل میشود. پس با ذره‌بین به دنبال لکه و نقطه‌های کوچک روی سطح آن بگردیدکه میتواند بهترین نشانه برای تشخیص نوع اصل آن باشد.
  • دقت کنید که در مدلهای شبیه‌سازی شده در آزمایشگاه و همچنین در بعضی از یاقوت‌های کبود طبیعی این لکه و نقص‌ها وجود ندارند، اما اگر با آنها مواجه شدید، نشانه‌ی اصل بودن یاقوت کبود است.
  • تست تنفس را انجام دهید. یاقوت خود را برداشته و هنگام بازدم آن را جلوی دهان خود بگیرید تا بخار کند. سپس از همان لحظه مدت زمانی که بخار تشکیل می‌شود تا زمانی که محو می‌شود را حساب کنید. معمولا در سنگهای اصل تا ۱ یا ۲ ثانیه بخار محو می‌شوند در حالیکه سنگهای مصنوعی به مدت ۵ ثانیه بخار را روی خود نگه می‌دارند.
  • گواهی یاقوت خود را دریافت کنید. کسانی که در زمینه سنگ‌شناسی متخصص و خبره هستند این امکان را دارند که به کمک تجهیزات پیشرفته مانند ذره‌بین‌های مخصوص نوع سنگ را مشخص کنند. آنها پس از بررسی یافته‌های خودشان را در قالب یک گواهی در اختیار شما می‌گذارند.
  • پیشنهاد می‌کنیم اگر یاقوت کبود قدیمی از خاندانتان به شما ارث رسیده است با مراجعه به جواهر فروشی‌های معتبر گواهی آن را دریافت کنید تا هنگام فروش به راحتی با قیمت واقعی‌اش معامله کنید.

.

لکه‌های ساختگی در یاقوت کبود جعلی را بشناسید

  • حباب‌های هوا را چک کنید. جالب است بدانید که یاقوت‌های کبود مصنوعی که در آزمایشگاه ساخته میشوند در واقع شیشه‌هایی هستند که در فرآیند شبیه‌سازی به یاقوت کبود تبدیل می‌شوند. بنابراین به دلیل همین جنس شیشه‌ای آنها پس از ساختن و شکل‌گیری، یک سری حباب‌های ریزی از هوا درون آنها باقی می‌ماند. پس اگر در داخل یاقوت کبود حباب هوا دیدید، آن جعلی است.
  • حتما برای انجام این کار یاقوت کبود را در زیر نور فراوان و با زاویه‌های مختلف بررسی کنید. چون ممکن است این حبابها فقط در یک زاویه خاص مشاهده شوند.
  • سعی کنید روی آنها را خش بیاندازید. اگر شما دو قطعه یاقوت کبود دارید که میدانید یکی از آنها اصل است، به کمک یاقوت کبود اصل تلاش کنید روی قطعه دیگری را بخراشید. همیشه سنگهای که استحکام یکسانی دارند نمی‌توانند به دیگری آسیب برسانند. پس اگر خش ایجاد شد متوجه میشوید که آن جعلی بوده و یا از کیفیت پایینی برخوردار است. همچنین اگر هیچ تغییری رخ نداد یعنی هر دو آنها یاقوت کبود اصل بوده‌اند.
  • در این آزمایش احتیاط کنید، زیرا اگر هر کدام از آنها یاقوت کبود مصنوعی باشد به آن آسیب جدی وارد میشود.
  • به میزان بازتاب و درخشش سنگها دقت کنید. به اتاق تاریکی بروید و بالای سنگها چراغ قوه را روشن کنید. اگر یاقوت کبود شما اصل باشد تنها نوری که از آن منعکس میشود به رنگ خود سنگ است. اما اگر آن جعلی باشد به دلیل اینکه از جنس شیشه ساخته شده است رنگهای زیادی را بازتاب می‌دهد.

.

کیفیت یاقوت خود را تعیین کنید

  • به دنبال خطوط متقاطع روی آن باشید. بعضی یاقوت‌های کبود طبیعی از کیفیت بسیار پایینی برخوردار اند که حتی قابل فروش هم نیستند. یکی از راههایی که فروشنده برای فروختن این سنگهای بی‌کیفیت انجام میدهند این است که آنها را با سرب و شیشه پر می‌کنند. اگر هنگام مشاهده با ذره‌بین خطوط متقاطعی روی آن دیدید ممکن است یک یاقوت کبود واقعی باشد اما به احتمال زیاد بسیار کیفیت پایینی دارد.
  • درمورد اصل بودن سنگ از فروشنده سوال کنید. هنگام خرید یاقوت کبود به فروشگاه‌های معتبر مراجعه کرده و با آنها در مورد اصل بودن سنگ مشورت کنید. آنها وظیفه دارند که تمام اطلاعات درست را در اختیار مشتریان خود قرار دهند.
  • از اینکه درمورد سنگ از فروشنده سوال کنید نترسید! این حق قانونی شماست که قبل از هزینه کردن درمورد کالای مورد نظرتان اطلاعات کافی داشته باشید.
  • گذشته یاقوت کبود را بپرسید. راههای مختلفی برای افزایش شفافیت و درخشنده شدن رنگ یاقوتها وجود دارد. درست که این اقدامها باعث میشود ظاهری آراسته و جذابی داشته باشند اما در واقعیت مقداری از کیفیت طبیعی آن را کاهش میدهند.
  • این اصلاحاتی که روی سنگ‌ها انجام می‌دهند دائمی نیستند. پس هنگام خرید از آنها و مدت زمانی که باقی می‌مانند سوال کنید.

.

سوالات رایج در مورد تشخیص یاقوت کبود اصل

  1. از کجا بفهمیم نگین سفایر (یاقوت کبود) اصل است؟
    یکی از راحت‌ترین روش‌های تشخیص سفایر اصل از فیک برای مردم عادی این است که ببینند سنگ حباب دارد یا خیر؟ اگر داشت یعنی مصنوعی است و در محیط آزمایشگاه ساخته شده است. چون سنگ طبیعی در خود حباب یا گاز ندارد.
  2. یاقوت کبود اصل شفاف است یا تیره؟
    سنگ یاقوت کبود اصل به هیچ عنوان شفاف نیست. اگر شفاف باشد احتمالا یاقوت روسی است که ارزش مادی چندانی ندارد.
  3. درجه سختی یاقوت کبود چند است؟
    یاقوت کبود یا سفایر بعد از الماس دومین سنگ قیمتیِ سخت جهان است. درجه سختی آن ۹ در مقیاس موس است.

.

روش تمیز کردن سنگ یاقوت کبود

تمیز کردن یاقوت کبود سخت و پیچیده نیست. این گوهر از این جهت که نیاز به نگهداری زیادی ندارد و به راحتی تمیز می‌شود طرفداران زیادی در سراسر جهان دارد. برای این منظور به روش زیر عمل کنید:

– از یک پارچه نرم و خشک مخصوص جواهرات برای برق انداختن استفاده کنید. پیشنهاد می‌کنیم قبل از قرار دادن سنگ در آب و صابون آن را با دستمال مخصوصی تمیز کنید تا آلودگی‌های ریزی که روی سطح آن را فرا گرفته‌اند پاک شوند. با انجام این کار، کل فرآیند تمیز کردن موثرتر خواهد بود.

– یک کاسه کوچک را با آب گرم و مواد شوینده (ترجیحا پودر صابون) پر کنید. قبل از انداختن سنگ خود در کاسه اطمینان حاصل کنید که دمای آب گرم است و همچنین آب درون آن به اندازه‌ای است که کاملا روی سنگ را بگیرد. درست است که انواع شوینده‌ها قابل استفاده‌اند اما از مدلی استفاده کنید که مطمئن شوید چربی‌ها را هم از بین می‌برد.

– یاقوت کبود را درون آب و صابون بیندازید و اجازه دهید تا چند ثانیه خیس بخورد. این که سنگ خیس بخورد به دو اتفاق خوب منجر می‌شود؛ اولا باعث می‌شود که همه آلودگی‌های باقیمانده روی آن کنده یا شل شود و در قدم بعدی احتمال خش افتادن در طول تمیز کاری را به میزان چشمگیری کاهش می‌دهد.

– سنگ را به آرامی با یک دستمال مرطوب مالش دهید. بعد از خیس خوردن سنگ را به آرامی با دستمال یا مسواک نرمی پاک کنید که لکه و گرد و غبارهای مقاوم‌تر تمیز شوند. اگر لکه‌ها به قدری چسبیده بودند که کنده نمی‌شدند بگذارید بیشتر خیس بخورند تا راحت‌تر تمیز شوند.

– سنگ را بردارید و با یک دستمال نرم خشک کنید. بعد از اینکه یاقوت کبود را از کاسه بیرون آوردید دوباره آن را با آب گرم بشویید تا صابون‌های باقیمانده هم پاک شوند. سپس سنگ را با دستمال‌های مخصوص جواهرات خشک کرده که لکه‌های قوی آب از بین بروند.

– مطمئن شوید که یاقوت کبود به اندازه کافی خشک شده است. قبل از قرار دادن آنها در جعبه مخصوص خودشان اجازه دهید که کاملا خشک شوند. زیرا ماندن آب و رطوبت روی آن باعث ترک خوردن گوهر میشود. سپس آن را در جعبه قرار دهید و در محلی خشک نگهداری کنید که همیشه سالم و تمیز برای شما باقی بماند.

.

نکاتی که باید در مورد تمیز کردن یاقوت بدانید

– اگر نگین یاقوت سرخ از روی طلا افتاد خودتان آن را نچسبانید و به جواهرسازهای حرفه‌ای مراجعه کنید تا سنگ را با مواد مخصوص در جای خود محکم کنند.

– سنگ یاقوت را در کنار دیگر جواهرات قرار ندهید. سنگ‌ها ممکن است به هم آسیب برسانند و تماس آنها با هم روی سطح هر کدام خراشیدگی ایجاد کند.

– هر کدام از سنگ‌های یاقوت را درون کیسه جداگانه بگذارید و کیسه‌ها را درون یک حعبه قرار دهید.

– اگر به سنگ یاقوت شما ضربه شدیدی وارد شد، حتی اگر سالم مانده باشد هم بهتر است آن را نزد متخصص جواهرات ببرید تا با ابزار مخصوص از سالم بودن آن مطمئن شود. شاید سنگ در اثر ضربه ترک داخلی برداشته باشد و شما متوجه نشوید.

– برای ممانعت از کدر شدن سنگ یاقوت، آن را از موادی مثل لوسیون‌های آرایشی و بهداشتی، عطرها و اسپری مو دور نگه دارید. برای شرکت در مناسبت‌های مختلف، اول لباس‌های خود را بپوشید، آرایش کنید و عطر و اسپری مو بزنید و در آخرین مرحله پیش از بیرون رفتن از خانه جواهر یاقوت خود را استفاده کنید. این کار باعث می‌شود تا هیچ ماده‌ای روی سطح سنگ ننشیند.

.
منابع:
.https://parasteh.com

- مطالب مرتبط -

«جواهرات و زیورآلات»

البسه و اکسسوری

مشاهده مطالب ←

آرایش و زیبایی

مشاهده مطالب ←

لوازم خانگی و دکوری

مشاهده مطالب ←

بهداشت و سلامت

مشاهده مطالب ←

گل و گیاهان

مشاهده مطالب ←

موادغذایی و خوراکی

مشاهده مطالب ←

مسافرت و کمپینگ

مشاهده مطالب ←

نظافت و شستشو

مشاهده مطالب ←

ماشین و موتورسیکلت

مشاهده مطالب ←

لوازم دیجیتال

مشاهده مطالب ←

ساز و موسیقی

مشاهده مطالب ←

کودک و نوزاد

مشاهده مطالب ←

لوازم اداری

مشاهده مطالب ←

تحصیل و تحریر

مشاهده مطالب ←

منابع

مشاهده مطالب ←

قوانین

مشاهده مطالب ←

error: Alert: Content is protected !!