راهنمای سنگ های قیمتی و جواهرات زیورآلات

چگونه میتوان سنگ های قیمتی اصل را از تقلبی تشخیص داد ؟

موقع خرید سنگ های قیمتی، بسیار مهم است که بتوان تشخیص داد سنگ مورد نظر اصل است یا تقلبی.مطمئنا نمیخواهید قیمت یک سنگ قیمتی اصل را پرداخت کنید و بعد یک سنگ تقلبی نصیبتان شود.

در نگاه اول،ممکن است نتوانید تفاوت سنگ واقعی را از تقلبی تشخیص دهید.بنابراین نیاز است کارهایی بیش از یک نگاه انجام دهید تا تفاوتشان را تشخیص دهید.

مهم است که بدانید در سنگ های تقلبی معمولا همه چیز شبیه به سنگ واقعی ست حتی در مشخصات شیمیایی اما مشکل این است که به عنوان سنگ اصل فروخته شده اند و این کلاهبرداری ست.

برای همین مهم است که بتوانید سنگ واقعی را از تقلبی تمایز دهید.در بیشتر مواقع سنگ های تقلبی، سنگ های قیمتی مصنوعی هستند

یعنی در آزمایشگاه به عنوان جایگزینی به جای سنگ اصلی ساخته شده اند برای هم تشخیصشان سخت است.سنگ های مصنوعی دقیقا مطابق نمونه اصلی ساخته شده اند.بعضی از سنگ های غیر اصل کاملا مشخص هستند که تقلبی هستند. از جنس پلاستیک هستند و متوجه میشوید که سنگ نیستند.در واقع نمونه های مصنوعی هستند که ممکن است شما را فریب دهند.

یک مورد دیگر که باید به خاطر داشت این است که سنگ های قیمتی اصل طبیعی هستند و به همین دلیل ممکن است درز و شکافهایی داشته باشند در حالی که سنگهای مصنوعی کاملا بی عیب و نقص به نظر میرسند همچنین سنگ های تقلبی بیشتر از سنگ های اصلی میدرخشند. چون سنگ های اصل و طبیعی در محیط خود کمی فرسایش پیدا میکنند.یک راه آسان دیگر برای تشخیص سریع اینکه سنگ اصل است یا نه این است که وزن آن را بررسی کنید.سنگ های مصنوعی چگالی بیشتری نسبت به سنگ های اصلی دارند بنابراین سنگین تر هستند

برای تشخیص کافی ست که سنگ را در دست بگیرید.یک روش دیگر برای تشخیص قیمت سنگ است

سنگ های مصنوعی کم ارزشتر هستند بنابراین قیمت کمتری دارند چون در آزمایشگاه ساخته میشوند اما سنگ های واقعی در طبیعت و چون نایاب و محدود هستند قیمت بیشتری باید داشته باشند.اگر قیمتی دیدید که پایین به نظر میرسید فکر نکنید که آن یک سنگ واقعی ست

به جز قیمت و وزن، فاکتورهای دیگری هم هستند که میتوانید بررسی کنید تا مطمئن شوید سنگ اصل خریداری میکنید

.

راهنمای جامع نگهداری سنگ های قیمتی

اگر از جواهراتی استفاده می‌کنید که به سنگ‌های قیمتی مزین شده‌اند بهتر است بدانید که هیچ‌گاه نباید سنگ‌های قیمتی را برای تمیز نمودن با آب شستشو داد بخصوص سنگ فیروزه که به علت وجود خلل و فرج‌های زیادی که درون آن است نباید با آب شستشو داده شود. اگر چه می‌توان با تهیه پاک‌کننده‌های موجود در بازار یا خانگی این سنگ‌ها را تمیز کرد اما بهتر است این کار را انجام ندهید. برخی از این سنگ‌ها مثل «اوپال» و «زمرد سبز» را هرگز نباید با محلول‌های پاک‌کننده تمیز کرد. تمیز کردن این سنگ‌ها را هم بهتر است به یک جواهرفروش بسپارید. در صورتی‌که بخش طلا یا آویز جواهرات دارای سنگ‌های قیمتی کدر شده، برای براق کردن آن قسمت از جواهر می‌توانید یک‌چهارم پیمانه آمونیاک، یک‌چهارم پیمانه مایع ظرف‌شویی و سه‌چهارم پیمانه آب را با هم مخلوط کنید و قسمت آویز به غیر از سنگ قیمتی را در این محلول گذاشته و پس از نیم ساعت با یک مسواک نرم روی سطوح جواهر را تمیز کنید.

به منظور حفظ درخشندگی سنگ های جواهر قیمتی و نیمه قیمتی و تداوم ارزش و درخشندگی آنها، یادگیری برخی قوانین پایه و تکنیک های پاکسازی جواهرات خاص توصیه می شود.

به منظور حفظ زیبایی ظاهر جواهرات باید به طور مرتب آن ها را تمیز و پاکسازی نمایید.

ایمن ترین روش برای پاکسازی سنگ ها غوطه ور ساختن سنگ های جدا ( همه ی جواهرات این قابلیت را ندارند) یا جواهرات درون آب گرم و صابون بوده و سپس می توانید با استفاده از یک برس به آرامی آن را تمیز نمایید.

با استفاده از پارچه ی نرم یا هوای آزاد(زیر نور مستقیم آفتاب قرار ندهید) سنگ ها را خشک کنید.

تنها از صابون های ملایم استفاده کرده و به این منظور پاک کننده هایی همچون وایتکس یا آمونیاک را به کار نبرید.

سنگ های جواهر متخلخل نرم مانند مروارید، سنگ مرجان، فیروزه، هولیت یا کهربا را نباید هرگز غوطه ور سازید.

تنها کافیست آنها را با استفاده از یک پارچه ی تمیز و مرطوب پاک نمایید.

جواهرات طبیعی ممکن است به واسطه ی پاکسازی نامناسب آسیب ببینند.

سنگ جواهر پر شده و یا رنگ شده مانند یاقوت پرشده یا فیروزه ی رنگ شده را در هنگام پاکسازی باید از هرگونه اسید یا ماده ی شیمیایی دور نگه دارید.

حتی آب لیمو نیز ممکن است سبب ایجاد آسیب به رنگ جواهرات پرشده یا رنگ شده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه پرسش در خصوص پاکسازی سنگ جواهر و جواهرات از جواهرسازان با تجربه کمک بخواهید.

بیشتر جواهرسازان خدمات پاکسازی را انجام میدهند، اما حتما در این زمینه از جواهرسازان با تجربه در زمینه ی سنگ های رنگی و نه فقط الماس سفید کمک بگیرید.

در صورتی که چنین خدماتی از جواهرسازان دریافت می کنید حتما آنها را از هر گونه ترمیم یا پردازش انجام شده بر روی سنگ آگاه سازید.

.

باید ها و نبایدهای نگهداری و تمیز کردن سنگ های قیمتی

 

نوع سنگ جواهر انجام دهید انجام ندهید
عقیق غوطه ور ساختن، شستشو و برس استفاده از گرما یا قرار دادن در معرض تغییرات شدید آب و هوایی(باعث ایجاد شوک می شود)
آمتیست غوطه ور ساختن، شستشو و برس کشیدن. تمیزکننده ی التراسونیک وجوشانیدن با رعایت احتیاط استفاده از گرما یا قرار دادن در معرض تغییرات شدید آب و هوایی(باعث ایجاد شوک می شود)
زمرد کبود غوطه ور ساختن، شستشو و برس کشیدن. تمیزکننده ی التراسونیک با رعایت احتیاط جوشانیدن. استفاده از اسید
بریل غوطه ور ساختن، شستشو و برس کشیدن. جوشانیدن و تمیزکننده ی التراسونیک توسط جواهرساز قرار دادن در معرض گرمای شدید( سبب تغییر رنگ خواهد شد)
سیترین غوطه ور ساختن، شستشو و برس کشیدن. جوشانیدن و تمیزکننده ی التراسونیک توسط جواهرساز قرار دادن در معرض گرمای شدید( سبب تغییر رنگ خواهد شد)
لعل غوطه ور ساختن، شستشو و برس کشیدن. جوشانیدن، تمیزکننده ی التراسونیک، اسید. قرار دادن در معرضگرما و نور روش(سبب تغییر رنگ خواهد شد)
فلدسپار غوطه ور ساختن، شستشو و برس کشیدن. جوشانیدن، تمیزکننده ی التراسونیک، اسید. قرار دادن در معرضگرما و نور روش(سبب تغییر رنگ خواهد شد)
یشم غوطه ور ساختن، شستشو و برس کشیدن. جوشانیدن، تمیزکننده ی التراسونیک، اسید. قرار دادن در معرضگرما و نور روش(سبب تغییر رنگ خواهد شد)
کونتزیت غوطه ور ساختن، شستشو و برس کشیدن. جوشانیدن، تمیزکننده ی التراسونیک، اسید. قرار دادن در معرض گرما و نور روش(سبب رنگ پریدگی خواهد شد)
زبرجد سبز غوطه ور ساختن، شستشو و برس کشیدن. جوشانیدن با رعایت احتیاط قرار دادن در معرض گرما یا تغییرات شدید آب و هوایی(سبب شکستگی خواهد شد) استفاده از اسید
کوارتز غوطه ور ساختن، شستشو و برس کشیدن. جوشانیدن و تمیزکننده ی التراسونیک با رعایت احتیاط قرار دادن در معرض گرما یا تغییرات شدید آب و هوایی(سبب ایجاد شوک در سنگ می شود)
یاقوت کبود و سرخ استفاده از آب صابون و برس. جوشانیدن و تمیزکننده ی التراسونیک با رعایت احتیاط سنگ های پرشده با شیشه باشد تنها توسط جواهرساز تمیز شوند
لعل بدخشان جوشانیدن و استفاده از تمیزکننده ی التراسونیک با رعایت احتیاط. غوطه ور ساختن، شستشو و برس کشیدن. قرار دادن در معرض تغییرات شدید آب و هوایی و گرمای شدید( سبب رنگ پریدگی خواهد شد)
توپاز، توپاز سلطنتی غوطه ور ساختن، شستشو و برس کشیدن. جوشانیدن و استفاده از تمیزکننده ی التراسونیک. قرار دادن در معرض تغییرات شدید آب و هوایی( سبب شکستگی خواهد شد)
تورمالین غوطه ور ساختن، شستشو و برس کشیدن. گرما، جوشانیدن یا تمیزکننده ی بخار(سبب تغییر رنگ خواهد شد)
زیرکن غوطه ور ساختن، شستشو و برس کشیدن. بخار، جوشانیدن یا تمیزکننده ی التراسونیک.

.
منابع:

.https://blog.nikoopay.com
.https://javahersazi.com

- مطالب مرتبط -

«جواهرات و زیورآلات»

البسه و اکسسوری

مشاهده مطالب ←

آرایش و زیبایی

مشاهده مطالب ←

لوازم خانگی و دکوری

مشاهده مطالب ←

بهداشت و سلامت

مشاهده مطالب ←

گل و گیاهان

مشاهده مطالب ←

موادغذایی و خوراکی

مشاهده مطالب ←

مسافرت و کمپینگ

مشاهده مطالب ←

نظافت و شستشو

مشاهده مطالب ←

ماشین و موتورسیکلت

مشاهده مطالب ←

لوازم دیجیتال

مشاهده مطالب ←

ساز و موسیقی

مشاهده مطالب ←

کودک و نوزاد

مشاهده مطالب ←

لوازم اداری

مشاهده مطالب ←

تحصیل و تحریر

مشاهده مطالب ←

منابع

مشاهده مطالب ←

قوانین

مشاهده مطالب ←

error: Alert: Content is protected !!