راهنمای زیورآلات اوپال

یکی از انواع سنگ های قیمتی بسیار زیبا که قیمت مناسبی هم دارد، سنگ اوپال است.

معنای اوپال در زبان هندی به معنای “سنگ”، در لاتین “Opalus” و در زبان یونانی “Opallios” به معنای “دیدن تغییر رنگ” است.

این سنگ را همچنین با نام سنگ چشم گربه از کلمه یونانی”Hualos” به معنای “شیشه” نیز می شناسند.

یکی از ویژگی و زیبایی این سنگ نیز، درخشندگی آن است که با تغییر دادن زاویه دید، می توان آن را به صورت “رنگین کمان” دید.

این درخشش نیز به دلیل وجود اجسام کروی کوچک کانی کریستوبالیت “Cristobalite” با قطر کمتر از 0.001 میلیمتر است که توسط لایه ای از ماده ژله ای سیلیسی احاطه شده اند و به همین دلیل باعث انعکاس نور به صورت رنگین کمان می شوند.

البته این را هم بهتر است بدانید که تنها بخش کمی از نوع طبیعی این سنگ به فروش می رسد و در بیشتر مواقع، نوع مصنوعی و بدل آن به دست خریداران می رسد.

البته نوع بدل آن را به عنوان سنگ تقلبی در نظر نمی گیرند، و به این دلیل است که از همان ساختار شیمیایی سنگ طبیعی برخوردار است.

.

روش تشخیص سنگ اوپال‌ اصل از بدل

در سنگ های اوپال طبیعی، درز و شکاف هایی وجود دارد که اصطلاحا به آن تخلخل گفته می شود، در صورتی که نوع بدل آن، کاملا بی عیب و نقص است.

همچنین سنگ بدل، درخشش بیشتری نسبت به نوع اصل آن دارد، زیرا سنگ طبیعی در طبیعت مقداری فرسایش پیدا میکند.

سنگ اوپال‌ بدل، تراکم کمتری نسبت به طبیعی آن دارد. به همین جهت، نوع بدل آن سبک‌تر از طبیعی آن است.

نوع بدل آن در زیر ذره‌بین، الگوی رنگی مرتب‌ و منظم‌تری دارد، در صورتی که نوع طبیعی آن، به این صورت نیست.

همچنین در نوع بدل، در زمان تابش نور فرابنفش، سنگ شفاف نبوده و نور را از خود عبور نمی‌دهد.

سنگ اوپال طبیعی، شفاف است، در صورتی که نوع بدل آن، این گونه شفاف نیست.

اگر از پهلو به اوپال طبیعی بنگرید، سنگی یک تکه است، در صورتی که نوع بدل آن، به صورت لایه لایه می باشد.

.

روش‌های نگهداری از سنگ اوپال

به هیچ عنوان اوپال را در مکانی نگهداری نکنید که دمای آن تغییرات زیاد و ناگهانی دارد. همچنین سنگ اوپال در مکان‌های خشک هم نگهداری نکنید.

برای نگهداری درست و مطمئن اوپال، بهتر است آن را درون کیسه مخصوص جواهرات بگذارید. چند قطره آب روی سطح کیسه بپاشید. سپس آن را درون یک کیسه پلاستیکی بگذارید. جای اوپال باید مرطوب باشد.

از قرار دادن اوپال در کنار دیگر سنگ‌ها و جواهرات خودداری کنید زیرا تماس سنگ‌ها با هم روی سطح آنها خراش ایجاد می‌کند.

درجه سختی سنگ اوپال ۶.۵ در مقیاس مو است، یعنی سختی آن مشابه شیشه است. به همین خاطر باید حسابی مراقب این سنگ شکننده باشید.

سنگ‌های یکپارچه اوپال اگر در آب قرار بگیرند مشکلی پیدا نمی‌کنند اما مدل‌هایی که دو یا سه لایه هستند را نباید در آب قرار دهید زیرا چسب آنها باز می‌شود.

.

بهترین روش‌های تمیز کردن سنگ اوپال

روش تمیز کردن سنگ اوپال به فرم و شکل آن بستگی دارد. برخی از سنگ‌های اوپال یکپارچه و درسته هستند، در حالی که ممکن است برخی دیگر دو یا چند لایه باشند. یعنی چند لایه از سنگ اوپال به هم چسبانده شده و یک جواهر کامل را شکل داده‌اند.

اپال دو لایه: همان‌طور که از نامش پیداست از دو لایه اوپال نازک که به هم چسبیده‌اند و یک لایه پوشش محافظ مشکی‌رنگ تشکیل شده است. این لایه مشکی برای پررنگ‌تر شدن رنگ اوپال‌ها به آنها وصل می‌شود.

اوپال سه‌لایه: همانند اوپال دو لایه، در مدل سه لایه هم یک لایه‌ی شفاف روی سطح اوپال (شیشه یا کوارتز) کار می‌شود تا از سنگ محافظت کند و شکل گرد و گنبدی به سطح آن ببخشد.

اوپال یکپارچه: سنگی طبیعی است که فقط برش خورده و پولیش شده است.

برای اطلاعتان باید بگوئیم که شما با نگاه کردن به سنگی که خریداری کرده‌اید می‌توانید تشخیص دهید که اوپال یک تکه، دو تکه یا سه تکه است. یکی از روش‌های صحیح نگهداری از سنگ اوپال، تمیز کردن این سنگ به روش درست بر اساس شکل آن است. برای این منظور می‌توانید به ترتیب زیر عمل کنید:

– پودر صابون غیرعطری و ملایم را با نصف لیوان آب ولرم مخلوط کنید.

– اگر اُپال شما یکپارچه است، سنگ را چند ثانیه درون محلول صابون حرکت دهید و سپس آن را با یک پارچه میکروفایبری یا پارچه‌ای که پرز نمی‌دهد، خشک کنید.

– اما اگر اوپال دو یا سه لایه است، به هیچ عنوان جواهر را درون محلول صابون قرار ندهید زیرا چسبی که لایه‌های سنگ را به هم وصل کرده، باز می‌شود و جواهر شما از شکل می‌افتد. برای تمیز کردن این سنگ‌ها، چند قطره از محلول آب و پودر صابون را روی سنگ بمالید، سپس با پارچه بدون پرز یا پارچه میکروفایبری روی سطح سنگ را تمیز کنید. مراقب باشید که دستمال را روی سنگ خیلی فشار ندهید.

– توجه داشته باشید که سنگ‌های اوپال نباید در دستگاه‌های فراصوتی یا پاک‌کننده‌ی بخار قرار داده شوند. چون گرما و ارتعاش این دستگاه‌ها ممکن است باعث ایجاد ترک و شکاف‌هایی روی این سنگ شود.

.

تمیز کردن طلا و جواهرات اطراف سنگ اوپال

در بیشتر طلاهایی که نگین اوپال دارند، از سنگ‌های قیمتی دیگر هم در کنار این سنگ استفاده شده است. بنابراین لازم است همه‌ی سنگ‌ها و طلا هم تمیز شود.

برای این منظور شما به یک مسواک نرم نیاز دارید. مسواک را درون محلول صابون و آب (که در بالا توصیح دادیم) فرو ببرید و سپس به آرامی روی سطح دیگر جواهرات و روی طلایی که اوپال روی آن سوار شده، بکشید. اما مراقب باشید به هیچ عنوان نباید مسواک را روی سنگ اوپال بکشید.

.

بهترین روش‌های نگهداری از سنگ اوپال

سنگ اوپال از شن و آب ساخته شده است. حدودا بین ۲ تا ۱۰ درصد حجم بیشتر اوپال‌ها را آب تشکیل داده است. به همین خاطر اگر آب خود را از دست بدهند و خشک شوند، ممکن است ترک بردارند. همچنین اگر اوپال در معرض تغییرات دمایی شدید قرار داشته باشد هم ممکن است بشکند یا ترک بردارد. بنابراین هرگزسنگ اوپال را از مکان خیلی سرد به مکان خیلی گرم و برعکس نبرید. از تماس اوپال با آب داغ یا آب یخ پرهیز کنید. هرگز اجازه ندهید اوپال در معرض گرما و شعله آتش قرار داشته باشد. اگر انگشتر با نگین اوپال دارید حتما موقع شستن دست‌ها، انگشتر را از دست خارج کنید زیرا مواد شیمیایی و صابون به این جواهر آسیب جدی وارد می‌کنند.

.
منابع:

.https://parasteh.com
.https://galleryaghigh.com

- مطالب مرتبط -

«جواهرات و زیورآلات»

البسه و اکسسوری

مشاهده مطالب ←

آرایش و زیبایی

مشاهده مطالب ←

لوازم خانگی و دکوری

مشاهده مطالب ←

بهداشت و سلامت

مشاهده مطالب ←

گل و گیاهان

مشاهده مطالب ←

موادغذایی و خوراکی

مشاهده مطالب ←

مسافرت و کمپینگ

مشاهده مطالب ←

نظافت و شستشو

مشاهده مطالب ←

ماشین و موتورسیکلت

مشاهده مطالب ←

لوازم دیجیتال

مشاهده مطالب ←

ساز و موسیقی

مشاهده مطالب ←

کودک و نوزاد

مشاهده مطالب ←

لوازم اداری

مشاهده مطالب ←

تحصیل و تحریر

مشاهده مطالب ←

منابع

مشاهده مطالب ←

قوانین

مشاهده مطالب ←

error: Alert: Content is protected !!