اصول کلی نگهداری از زیورآلات و جواهرات

۱- انتخاب شیوه نگهداری مناسب

بسته به طرح و شکل زیورآلات دست‌ساز شما و نحوه ساخت آن، دو راه برای نگهداری وجود دارد که عبارت‌اند از:

الف) آویختن زیورآلات: بهتر است گوشواره و گردنبندها را جایی بیاویزید، این‌گونه دیگر زنجیرشان توی هم نمی‌رود و گره نمی‌خورد.

ب) گذاشتن کار در جعبه: برخی از کارها را اگر در جایی به‌صورت خوابیده بگذارید عمر بیشتری خواهند کرد. گردنبندها و دستبندهایی که با کش، نخ نایلون، یا ابریشم ساخته می‌شوند در این دسته قرار می‌گیرند. وزن مهره‌ها باعث کش اومدن و شل شدن قطعه می‌شود و به‌مرور آن را از ریخت می‌اندازد. بهتر است این کارها را در کشو یا جعبه جواهرات نگهداری کنید.

اگر بتوانید یک کمد جواهرات گیر بیاورید خیلی خوب می‌شود. این کمدها برای نگهداری زیورآلات ساخته‌شده‌اند و هم فضا برای آویختن کارها دارند و هم کشو. اگر زیورآلات و جواهرات زیادی دارید خریدن چنین کمدی ایده خوبی است.

.

۲- زیورآلات ست را کنار هم بگذارید

بهتر است دستبند، گوشواره و گردنبندهای جفت را در مکانی واحد بگذارید چرا که اگر هر تکه از یک ست کامل را یکجا بگذارید وقتی به‌کل ست نیاز دارید به دردسر می‌افتید و زمان زیادی باید دنبالش بگردید.

.

۳- حواستان به گره‌های موجود در زیورآلات باشد

گره انداختن بین مهره‌ها باعث می‌شود به هم ساییده نشوند و ترک برندارند. تازه اگر گردنبندتان پاره شود همین گره‌ها جلو ریختن مهره‌ها را می‌گیرد پس باید حواستان به گره‌ها باشد و هر از گاهی نگاهی به آن‌ها بیندازید.

نخ و بند بسیاری زیورآلات به‌ویژه گردنبندهای مروارید باید سالیانه تعویض شوند و از نو گره بخورند. اگر وقت این کار را نداشتید یا به هر دلیل فراموش کردید، هر از گاهی گره‌ها را وارسی کنید و ببینید وضع و روزشان چگونه است. اگر شل یا نخ‌نما شده باشند دیگر وقتش رسیده است که بند کار را عوض کنید و از نو گره بزنید.

.

۴- نحوه مراقبت از سنگ‌های زیورآلات

سنگ‌های سست معمولا به‌راحتی ترک برمی‌دارند و می‌شکنند. فیروزه، مروارید، انواع اوپال و مالاکیت سنگ‌هایی از این دست هستند. مروارید از شکننده‌ترین و سست‌ترین مهره‌ها است و می‌بایست آن را در کیسه‌ای نرم و مخملی نگهداری کرد تا خش برندارد. سنگ‌های چون هماتیت، الماس، اونیکس و یشم از سنگ‌های سخت و محکم هستند و لازم نیست زیاد نگران باشید. هرگز سنگ‌های سست را در مواد شوینده و پاک‌کننده یا در دستگاه صیقل سنگ قرار ندهید.

تمیز کردن خرج کارهای اطراف این سنگ‌ها (مثل اجزای مفتولی و فلزی یا قفل‌ها) چند راه دارد که نخستین و ساده‌ترین آن‌ها استفاده از جلاسنج یا دستمال نقره پاک‌کن است. گزینه‌ی دیگر خرید دستگاه آبکاری و پرداخت است. این دستگاه‌های کوچک جان می‌دهند برای برق انداختن انواع زیورآلات چون در عرض چند ثانیه کار را تمام می‌کنند و نیازی به زمان طولانی ندارند، با برق‌کار می‌کنند و حاوی محلولی تمیزکننده هستند. فقط کافی است قسمت فلزی قطعه موردنظر را به گیره‌ی این دستگاه متصل کنید و آن را در محلول تمیزکننده‌ی دستگاه قرار دهید. حالا دکمه روشن را بزنید، چند ثانیه بعد می‌توانید کار را بیرون بیاورید، زیر آب بگیرید و بگذارید کامل خشک شود. از تمیزی آن شگفت‌زده خواهید شد.

.

۵- زیورآلات را در معرض تابش آفتاب قرار ندهید

اشعه‌ی خورشید فقط برای پوست مضر نیست، بلکه می‌تواند به زیورآلات هم آسیب برساند، به‌ویژه زیورآلاتی که با سنگ ساخته‌شده باشند. نور خورشید رنگ و درخشش سنگ را از بین می‌برد که تا حدودی مربوط به دست‌کاری سنگ‌ها می‌شود.

.

۶- چگونه فرآیند سیاه شدن فلزات را به تعویق بیندازیم؟

هر فلزی بالاخره کمی سیاه یا به‌اصطلاح اکسید می‌شود این اتفاق بیشتر از همه‌ی فلزات برای نقره اتفاق می‌افتد برای به تعویق انداختن فرآیند سیاه شدن نقره دو راه دارید:

  1. وقتی از زیورآلات نقره خود استفاده نمی‌کنید، آن‌ها را در محفظه‌ای بسته نگه دارید حتی یک کیسه پلاستیکی یا زیپ کیپ هم کفایت می‌کند. فقط جایی باشد که از نفوذ هوا به داخل جلوگیری شود. وقتی اکسیژن نباشد فلزات اکسید نمی‌شوند یا لااقل فرآیند اکسیدشان کند می‌شود.
  2. به دنبال محصولات ضد اکسید شدن بگردید، می‌توانید از پدهای ضد اکسیدشدگی هم استفاده کنید. این پدها خیلی ارزان هستند و می‌توانید یکی از آن‌ها را توی محفظه‌ی نگهداری نقره‌ها بگذارید.

.

۷- هنگام ورزش از زیورآلات استفاده نکنید

زیورآلات خوب و قشنگ هستند ولی دیگر که نباید همه‌جا آن‌ها را به خود آویزان کنید، ورزش روزانه برای جسم شما مفید و برای جواهرتان مضر است، بنابراین پیش از آغاز ورزش یا رفتن به باشگاه، انگشتر و گردنبند و گوشواره‌های خود را در بیاورید. ورزش سنگین یا هر ورزش دیگری ممکن است به جواهرات آسیب بزند، مثلا حین ورزش نوک سنگ انگشترتان بپرد یا مهره‌ی گردنبندتان ترک بردارد. آن دسته از افرادی هم که زیاد استخر می‌روند باید بدانند کلر دشمن سنگ و فلز است.

.

۸- نظافت را رعایت کنید

مهم‌ترین اصل، تمیز نگه‌داشتن زیورآلات است، این اصل چند نکته هم دارد، اول از همه زیورآلات شما باید همیشه تمیز و آماده باشند، فقط فکر کنید با عجله دارید حاضر می‌شوید جایی بروید و کلی از شب قبل فکر کرده‌اید که کدام لباستان را بپوشید که به فلان گردنبند یا دستبندتان بخورد بعد می‌بینید قطعه‌ی موردنظرتان آن‌قدر سیاه و اکسیدشده که اگر آن را بیندازید فقط آبروی خود را برده‌اید. دوم این‌که باید بدانید تمیز نگه‌داشتن زیورآلات، عمر آن‌ها را زیاد می‌کند.

.

۹- هنگام خروج از منزل، اول کامل حاضر شوید و بعد زیورآلات خود را بیندازید

دنیای امروز، دنیای مواد شیمیایی و انواع افزودنی‌‌های مجاز و غیرمجاز است، از غذا گرفته تا عطر و کرم و تافت مو و لوازم‌آرایشی. بیشتر ما هرروز هزار جور چیز به سرتا پای خود می‌زنیم و هفت‌قلم آرایش می‌کنیم. هر کاری دوست دارید بکنید، فقط یادتان باشد زیورآلات‌تان را پس از خودآرایی بیندازید نه پیش از آن. موادی که در عطرها و لوازم‌آرایشی و حتی افشانه‌های مو به کار رفته‌اند زیورآلات را کدر می‌کنند و به آن‌ها آسیب می‌رسانند.

.

روش صحیح تمیز کردن جواهرات دارای سنگ و نگین

  • به کارشناس جواهرات مراجعه کنید
  • برای نظافت جواهرات دارای سنگ­‌های قیمتی و نیمه قیمتی، مطمئن­‌ترین راهکار مراجعه به فروشنده و کارشناس طلا و جواهرات است.
  • اما اگر فرصت و شرایط مراجعه‌­ی حضوری و سپردن طلا به کارشناس مربوطه را ندارید، از فروشنده در مورد ایمن­‌ترین روش تمیز کردن در منزل برای هر قطعه­‌ی سنگی مخصوصا برلیان سؤال کنید.
  • بسیاری از سنگ‌های قیمتی طبیعی پس از استخراج، تحت پرداخت یا بهبود قرار می‌­گیرند که دانستن پروسه­‌ی آن، بر نحوه‌­ی تمیز کردن جواهرات تأثیر می­‌گذارد.
  • اگر به جلا دادن سریع نیاز دارید و فرصت مشورت با فروشنده و کارشناس طلا را ندارید، قطعه‌­ی طلا خود را سریعا در مخلوط صابون و آب فرو کنید. این روش تقریبا برای همه طلا و جواهرات با سنگ رنگی بی خطر است.
  • در حالی که روشی که در بالا توضیح داده شد ساده‌­ترین روش برای تمیز کردن طلا و جواهرات شما در خانه است، هیچ جایگزینی بهتر از کارشناس و فروشنده­‌ی طلا و جواهر  برای نظافت حرفه‌­ای وجود ندارد.
  • فروشندگان طلا و جواهرات بسته به نوع خاص از سنگ‌های قیمتی، روش‌­های مناسب هریک را می­دانند، و همچنین هرگونه موردی را که صدمه‌ای وارد می‌­کند برای شما بررسی می­‌کنند.
  • توصیه می­‌کینم هر 6 ماه به کارشناس طلا و جواهرات مراجعه کنید.

.

چطور جواهراتمان را در خانه تمیز کنیم؟

تمیز کردن جواهرات به اقدام خاصی نیاز ندارد. البته شناخت مواد و جایگاه هرکدام ضروریست چراکه ممکن است با یک انتخاب نا به جا به جواهرات خود آسیب بزنید. تمیز کردن انواع جواهرات با مواد ساده‌ای مانند آب و صابون، مایع ظرف‌شویی ملایم، خمیردندان، مسواک نرم یا برس آرایش، سرکه، آب‌لیمو و موارد این‌چنینی انجام می‌شود. ناگفته نماند که نتیجه این پرداخت و جلا دادن آنقدر حرفه‌ایست که خودتان هم شوکه می‌شوید.

جواهرات به ندرت شروع به کدر شدن می‌کنند و گاهی ما حتی متوجه این روند هم نمی‌شویم. فقط ممکن است یک روز متوجه شویم که زیورآلاتمان دیگر آن درخشش سابق را ندارند. البته این روند اکسیداسیون و لکه‌دار شدن در برخی جواهرات به قدری سریع اتفاق می‌افتد که گاهی ترجیح می‌دهیم اصلاً از آن‌ها استفاده نکنیم. مثل زیورآلاتی که از جنس فلز مس هستند.

بد نیست این نکته را هم اضافه کنیم که برای تمیز کردن بعضی سنگ‌های قیمتی و قطعات ظریف و حساس باید به جواهرساز مراجعه کنید، اما در باقی موارد کافیست خودتان دست به کار شوید و با اطلاعات کافی در مورد جنس فلز جواهراتتان برای تمیز کردن آن‌ها اقدام کنید. از آنجایی که بسیار مهم است برای درخشان نگه‌داشتن جواهرات روش‌های مناسب برای تمیز کردن هر نوع جواهرات را بدانید ما این مقاله آموزشی را برایتان آماده کردیم.

.

چگونه جواهرات نقره را تمیز کنیم؟

رطوبت در مدت‌زمان طولانی می‌تواند باعث اکسیداسیون و لکه‌دار شدن جواهرات نقره شود. طولی نمی‌کشد که چهره براق و درخشان انگشتر نقره شما رنگی کدر و سیاه به خود می‌گیرد و شما را از خریدتان پشیمان می‌کند؛ اما اصلاً جای نگرانی نیست. پرداخت نقره راحت‌تر از چیزی است که فکرش را می‌کنید. البته این نکته را اضافه کنیم که اگر بر روی جواهرات نقره سنگ‌های قیمتی ارزشمند دارید حتماً از یک متخصص برای تمیز کردن آن کمک بگیرید. در غیر این صورت می‌توانید آن‌ها را به راحتی در خانه پرداخت کنید.

خوشبختانه، روش‌های مختلفی برای تمیز کردن جواهرات نقره و بازگرداندن درخشش و جلا به آن‌ها وجود دارد.

یکی از مؤثرترین روش‌ها برای از بین بردن لکه‌هایی که روی نقره ایجاد شده پرداخت آن با یک تکه پارچه است. شما می‌توانید پارچه‌های پرداخت را از گالری‌های جواهرفروشی و یا کارگاه‌های جواهرسازی بخرید اما اگر پارچه پرداخت ندارید، می‌توانید از یک تکه موکت برای تمیز کردن آن کمک بگیرید. البته کشیدن نقره بر روی فرش هم می‌تواند درخشش سابقش را به آن برگرداند.

ضمنا اضافه کنیم که پارچه‌های پرداخت یک گزینه عالی برای جواهرات نقره ایست که با مروارید یا سنگ‌های ظریف دیگری تزئین شده اند. چراکه برای تمیز کردن جواهرات با این سنگ‌های قیمتی نمی‌توانید از هر ماده شوینده یا مایع‌های شستشو کمک گرفت.

روشی دیگر برای جلا دادن جواهرات نقره استفاده از خمیردندان و یک مسواک نرم است. مقدار کمی خمیردندان را روی مسواک یا پارچه بریزید و روی لکه‌های سیاهی که بر روی نقره ایجاد شده است بکشید. قبل از شستشو، اجازه دهید تا خمیردندان برای چند دقیقه روی سطح فلز باقی بماند. بعد از شستشو با آب ولرم سطح آن را با پارچه‌ای نرم خشک کنید.

.

چگونه جواهرات مسی را تمیز کنیم؟

طلا از خنثی‌ترین فلزات موجود در صنعت جواهرسازی است اما فلزات دیگری مانند نقره و مس به سرعت در مجاورت هوا و رطوبت اکسید می‌شوند. احتمالا متوجه شده‌اید که پس از چند ساعت استفاده از جواهرات مسی، لکه‌ای سبز رنگ روی پوست شما ایجاد می‌شود. این تغییر رنگ حاصل اکسیداسیون است و هنگامی اتفاق می‌افتد که مس با هوا، رطوبت، عرق بدن و لوسیون های آرایشی واکنش دهد.

برای تمیز کردن این لکه‌های سبز کافیست پوسستان را با آب و صابون بشویید.

خوشبختانه تمیز کردن لکه‌هایی که بر روی جواهرات مسی ایجاد می‌شود هم به راحتی در خانه امکان‌پذیر است. برای تمیز کردن مس به یک ماده خوراکی اسیدی نیاز دارید. برای این منظور می‌توانید سطح مس را با موادی مانند آب‌لیمو، سرکه یا سس گوجه‌فرنگی تمیز کنید.

.

چگونه جواهرات روکش طلا را تمیز کنیم؟

جواهرات روکش طلا به همان شیوه تمیز کردن طلا به سرعت پاک می‌شوند. ما قبلا روش تمیز کردن طلا در خانه را به شما آموزش دادیم.

چطور زیورآلات طلا را در خانه تمیز و براق کنیم؟

اما در مورد این جواهرات باید به چند نکته دقت کرد. جواهرات روکش طلا به اندازه جواهر طلای خالص دوام ندارند و زودتر از آن کدر و لکه‌دار می‌شوند. چراکه جنس این جواهرات از فلزانی مانند نقره و مس است اما روی آن با روکشی نازک از طلا پوشانده شده است. این لایه نازک به مرور زمان از بین میرود و شما باید برای استفاده مجدد آن را ابکاری کنید.

آبکاری طلا چیست؟

توجه داشته باشید که جواهرات روکش طلا نباید با مواد شیمیایی یا تمیز کننده‌های قوی تماس داشته باشند، زیرا این موارد باعث از بین رفتن روکش‌های طلا می‌شوند. پیشنهاد ما این است که به جای خرید جواهرات با روکش طلا، طلای 18 عیار ارزان بخرید. امکان خرید آنلاین طلا از گالری روبی با قیمت کمتر از یک میلیون تومان هم فراهم است.

.

چگونه سنگ‌های قیمتی را تمیز کنیم؟

قبل از تصمیم‌گیری درباره بهترین روش برای تمیز کردن سنگ‌های قیمتی باید در باره جنس سنگ و میزان حساسیت آن به مواد شوینده مختلف مطالعه کنید؛ اما اگر به دنبال یک روش عمومی در تمیز کردن سنگ‌های قیمتی می‌گردید برس زدن با یک مسواک نرم، استفاده از محلول آب و مواد شوینده ملایم و در نهایت خشک‌کردن جواهر با پارچه نخی کمک‌کننده است.

الماس، یاقوت، یاقوت کبود و زمرد نمونه‌هایی از سنگ‌های قیمتی موجود در بازار هستند که هر کدام واکنش متفاوتی در برابر مواد شوینده از خود نشان میدهند. توصیه ما این است که قبل از هر اقدامی برای تمیز کردن سنگ از حساسیت‌های آن‌ به انواع مواد شوینده مطلع شوید.

.
منابع:

.https://www.vianagalleria.com
.https://www.parnoun.com

- مطالب مرتبط -

«جواهرات و زیورآلات»

البسه و اکسسوری

مشاهده مطالب ←

آرایش و زیبایی

مشاهده مطالب ←

لوازم خانگی و دکوری

مشاهده مطالب ←

بهداشت و سلامت

مشاهده مطالب ←

گل و گیاهان

مشاهده مطالب ←

موادغذایی و خوراکی

مشاهده مطالب ←

مسافرت و کمپینگ

مشاهده مطالب ←

نظافت و شستشو

مشاهده مطالب ←

ماشین و موتورسیکلت

مشاهده مطالب ←

لوازم دیجیتال

مشاهده مطالب ←

ساز و موسیقی

مشاهده مطالب ←

کودک و نوزاد

مشاهده مطالب ←

لوازم اداری

مشاهده مطالب ←

تحصیل و تحریر

مشاهده مطالب ←

منابع

مشاهده مطالب ←

قوانین

مشاهده مطالب ←

error: Alert: Content is protected !!