راهنمای زیورآلات توپاز

توپاز برای اولین بار در جزیره توپازوس واقع در دریای سرخ یافت شد و همواره به عنوان سنگی جادویی در فرهنگ های مختلف شناخته می‌شده است.

این سنگ در میان مصریان باستان به خدای خورشید معروف بوده است. همینطور یونانیان باستان از آن به عنوان باطل کننده سحر و جادو استفاده می‌کردند. البته هندی‌ها نیز این سنگ را برای باطل کردن سحر به کار می برند.

.

تشخیص اصالت توپاز

در بعضی از موارد تشخیص اصالت سنگ توپاز غیرممکن می‌شود مثل حالتی که نوع زرد، قهوه‌ای و نارنجی این سنگ با حرارات دادن به رنگ صورتی در می‌آید.

همینطور با پرتو افکنی به رنگ آبی کم رنگ آن برای بدست آوردن رنگ آبی تیره استفاده می‌شود که باز هم تشخیص آن بسیار سخت است یا حتی بهتر است بگوییم غیر قابل تشخیص است.

البته روش هایی مانند تزریق رنگ یا ایجاد لایه‌ی پوششی را می‌توان به راحتی تشخیص داد، به خصوص در روش پوشش دهی میتوان با ایجاد یک خراش ساده به تقلبی بودن آن پی برد.

.

راهنمای تمیز کردن سنگ توپاز

بسیار مهم است که از بخار یا دستگاه‌های اولتراساند برای تمیز کردن توپاز پرهیز کنید. بهترین روش برای پاک کردن این جواهر قیمتی استفاده از محلول آب ولرم و صابون است. حواستان باشد پس از شستن سنگ را بلافاصله با پارچه بدون پرز خشک کنید تا لکه‌ی آب روی آن باقی نماند.

.

نکاتی که برای مراقبت و نگهداری از توپاز باید بدانید

علاوه بر تست‌های پرتوی و گرمایی روی سنگ توپاز و مقاوم‌سازی آن، یک لایه پوشش بدون رنگ میکروسکوپی از اکسید فلزی نیز روی این سنگ کشیده می‌شود تا از شکستن آن محافظت کند. اما باید بدانید این لایه پوششی هم دوام و مقاومت زیادی ندارد. یعنی فقط در برابر استفاده روزانه مقاوم است و اگر در دمای زیاد یا در تماس با مواد سخت قرار بگیرد نمی‌تواند نقش محافظتی ایفا کند.

به زبان ساده‌ترباید بگوییم، حتی تمهیداتی که برای افزایش مقاومت توپاز به کار رفته نیز فقط در برابر محلول آب و صابون آن را محافظت می‌کند و تاثیر خاصی در سختی سنگ ندارد.

با همه این تفاسیر، سنگ توپاز جواهری بسیار زیبا و جذاب است و به همین خاطر در صنعت جواهرسازی به وفور از آن استفاده می‌شود.

.
منابع:

.https://www.stonevillage.ir
.https://parasteh.com

- مطالب مرتبط -

«جواهرات و زیورآلات»

البسه و اکسسوری

مشاهده مطالب ←

آرایش و زیبایی

مشاهده مطالب ←

لوازم خانگی و دکوری

مشاهده مطالب ←

بهداشت و سلامت

مشاهده مطالب ←

گل و گیاهان

مشاهده مطالب ←

موادغذایی و خوراکی

مشاهده مطالب ←

مسافرت و کمپینگ

مشاهده مطالب ←

نظافت و شستشو

مشاهده مطالب ←

ماشین و موتورسیکلت

مشاهده مطالب ←

لوازم دیجیتال

مشاهده مطالب ←

ساز و موسیقی

مشاهده مطالب ←

کودک و نوزاد

مشاهده مطالب ←

لوازم اداری

مشاهده مطالب ←

تحصیل و تحریر

مشاهده مطالب ←

منابع

مشاهده مطالب ←

قوانین

مشاهده مطالب ←

error: Alert: Content is protected !!