راهنمای زیورآلات الکساندریت

سنگ الکساندریت alexandrite یکی از نادر ترین سنگ های جواهری موجود امروز است. سنگ الکساندر یک گونه از گونه های تغییر رنگ دهنده ی کریزوبریل یا سیکلوسیلیکات می باشد. این سنگ بر عکس نامش، که به معنی آلومینات بریلیوم است، در حقیقت به گروه معدنی بریل تعلق ندارد و در یک دسته بندی معدنی مستقل دسته بندی می شود.

سنگ الکساندر نوعی سنگ زمرد می باشد که یک جواهر بسیار نادر می باشد، و به نام های تساراستون یا سزاراستون نیز نام گذاری می شود. تاریخ این سنگ مورد بحث است و به دوره امپراطوری کشور روسیه برمی گردد. نقل است که نام این گوهر از نام تزار روسیه، الکساندر دوم نشات گرفته، ولی این سنگ توسط یک معدن کار اهل فنلاند کشف گردیده است.

.

 تشخیص سنگ الکساندریت اصل

امروزه موارد بسیاری از تولید سنگ الکساندریت تقلبی وجود دارد و در بازار هم فروخته می شود. فهمیدن این موضوع که یک سنگ الکساندریت تقلبی است یا اصلی گاها کار بسیار دشواری است و برای تشخیص سنگ الکساندریت اصل از مصنوعی حتما باید به یک آزمایشگاه یا کارشناس با تجربه مراجعه کنید تا بفهمید آیا یک سنگ الکساندریت تقلبی است یا خیر. اما نکاتی در مورد تشخیص سنگ الکساندریت تقلبی وجود دارد که دانستن آنها باعث می شود تا با اطمینان بیشتری خرید کنید.

  1. اولین مورد در رابطه با تشخیص سنگ الکساندریت اصل از مصنوعی قیمت نگین الکساندریت است. اگر مشاهده کردید که قیمت این نگین گاهی اوقات خیلی پایین است این نشانه این است که این سنگ الکساندریت تقلبی می باشد. توجه داشته باشید که در ایران نوع اصلی عملا نایاب است و آنچه به قیمت پایین در بازار ایران به وفور یافت می شود مصنوعی است.
  2. فاکتور هایی مانند تعداد و میزان تغییر رنگ نیز می تواند کمک زیادی به تشخیص سنگ الکساندریت اصل از مصنوعی بکند.
  3. یکی از موثر ترین روش ها برای تشخیص سنگ الکساندریت اصل از مصنوعی مراجعه به آزمایشگاه و قرار دادن آن زیر یک میکروسکوپ می باشد. اگر با قرار دادن این گوهر زیر میکروسکوپ گوهری شفاف و پاک با خطوط منحنی شکل دیدید به احتمال زیاد این گوهر تقلبی می باشد چرا که این از خواص سنگ الکساندریت هفت رنگ اصلی نیست.
  4. اندازه گیری ضریب شکست نوری نیز در تشخیص بسیار کمک می کند اما احتیاج به ابزار ویژه ای است.

.

 روش نگهداری سنگ الکساندریت

سنگ و انگشتر الکساندریت و کریزوبریل غالبا با دوام و مناسب برای استفاده ی معمول می باشد. در عین حال، باید دقت کرد که نگهداری از جواهرات از اهمیت بالایی برخوردار است. می توان این سنگ را به سادگی با استفاده از یک صابون نرم و آب با دمای بالا یا هم دما با دمای اتاق پاکسازی کرد تا بطور ویژه از خواص سنگ الکساندریت هفت رنگ بهره برد. همچنین جواهرات ساخته شده با این گوهر را می توان با استفاده از یک پارچه یا یک مسواک نرم پاک کرد. از استفاده هر نوع مواد شیمیایی قوی یا سفید کننده دوری نمایید و دقت کنید که سنگ را به خوبی شستشو دهید تا ذرات صابون از روی آن پاکسازی شود.

این نگین با این که بسیار با دوام می باشد و می توان آن را با استفاده از پاک کننده ها یا بخار تمیز نمود، اما هنگام استفاده از این روش همه ی جوانب احتیاط را رعایت کنید تا با سالم نگه داشتن آن بتوانید از تمام خواص سنگ الکساندریت هفت رنگ بهره ببرید. همیشه قبل از هر فعالیت سنگین فیزیکی یا کارهای منزل، این جواهرات را در مکانی مناسب بگذارید. به منظور باز کردن جواهرات  از قسمت سنگ آن ها را نکشید، زیرا باعث می شود فلز جواهر، سنگ را تضعیف کند و در نهایت باعث جدا شدن نگین خواهد شد. سنگ های الکساندریت از اغلب جواهرات سخت تر اند، یعنی به سادگی می تواند سنگ های با سختی کم تر همانند کوارتز، تورمالین، زرگون و لعل را خراش بدهد. به همبن دلیل، هنگام نگهداری این سنگ و بقیه جواهرآلات سنگی به صورت یک جا، سعی کنید این سنگ ها را در یک پارچه ی محافظ نرم و به طور جداگانه نگه داری کنید. نحوه شارژ سنگ الکساندریت نیز بسیار راحت و آسان است و شما به راحتی میتوانید در ادامه با آن اشنا شوید.

.

 نحوه شارژ سنگ الکساندریت

شارژ این سنگ یکی از کارهایی است که شما میتوانید با انجام آن بطور دائم از خواص سنگ الکساندریت هفت رنگ استفاده کنید. نحوه شارژ سنگ الکساندریت به این صورت است که ابتدا ۱۲ ساعت در نمک خشک و تمیز نگه داری شود و تخلیه انرژی منفی از آن انجام شود تا پس از آن بتوانید از خواص الکساندریت پر انرژی بهره کافی را ببرید.

.
منابع:
.https://sharafonline.ir

- مطالب مرتبط -

«جواهرات و زیورآلات»

البسه و اکسسوری

مشاهده مطالب ←

آرایش و زیبایی

مشاهده مطالب ←

لوازم خانگی و دکوری

مشاهده مطالب ←

بهداشت و سلامت

مشاهده مطالب ←

گل و گیاهان

مشاهده مطالب ←

موادغذایی و خوراکی

مشاهده مطالب ←

مسافرت و کمپینگ

مشاهده مطالب ←

نظافت و شستشو

مشاهده مطالب ←

ماشین و موتورسیکلت

مشاهده مطالب ←

لوازم دیجیتال

مشاهده مطالب ←

ساز و موسیقی

مشاهده مطالب ←

کودک و نوزاد

مشاهده مطالب ←

لوازم اداری

مشاهده مطالب ←

تحصیل و تحریر

مشاهده مطالب ←

منابع

مشاهده مطالب ←

قوانین

مشاهده مطالب ←

error: Alert: Content is protected !!