راهنمای مسواک (غیربرقی)

حتما از دوران کودکی مدام از اهمیت مسواک شنیده‌اید و آن شب‌هایی که از روی تنبلی، مسواک‌زدن را نادیده می‌گرفتید (به قول معروف می‌پیچاندید)، عذاب‌وجدان شما را فرامی‌گرفت. حق هم داشتید. حالا که بزرگ شده‌اید هم احتمالا بعضی شب‌ها وسوسهٔ مسوا‌ک‌نزدن و مستقیم به رخت‌خواب نرم‌وگرم روانه‌شدن گریبانتان را می‌گیرد. اما دوست عزیز، خواهشمندیم این کار را نکنید.

علاوه بر دور نزدن مسواک‌زدن در شب‌ها و در طول روز، به خرید مسواک خوب هم دقت کنید. یادتان باشد که این روزها امکانات خوبی برای رسیدگی به دهان و دندان وجود دارد. در سال‌های دور، مثلا حوالی دههٔ ۱۹۳۰، مسواک‌ها از جنس نایلون بودند. دست آدم‌ها برای انتخاب مسواکی باب‌میل کاملا بسته بود. اما حالا چطور؟ رنگ‌ها، جنس‌ها و مدل‌های مختلفی از مسواک در بازارها وجود دارد که با شناخت درست، می‌توانید بهترین‌ها و مناسب‌ترین‌ها را برای خودتان تهیه کنید.

.

در خرید مسواک به موارد زیر دقت و توجه داشته باشید:

 

به اندازه مسواک توجه کنید

مسواکی مناسب و متناسب با دهان شماست که به‌راحتی تمام سطوح دندان‌هایتان را تمیز و پاک کند. معمولا اندازهٔ مناسب مسواک برای بزرگ‌سالان به این شکل است: سر مسواک باید ۲/۵ سانتی‌متر بلندی و پهنای آن هم حدود نصف بلندیِ سر مسواک را داشته باشد.

اگر مسواکی دارای سری بزرگ‌تر باشد، احتمالا اینکه به‌راحتی بتوانید با آن تمام سطوح دندان‌ها را مسواک بزنید، کمی کم خواهد شد. دربارهٔ طول دستهٔ مسواک هم باید حتما به سراغ موردی بروید که امکان دست‌گرفتن وسیله و شستن دندان‌ها را برایتان ساده و شدنی می‌کند.

یادتان باشد، اگر مسواکی خریداری کنید که استفاده از آن راحت نیست، احتمال اینکه مسواک‌زدن در طول روز را ترک کنید بسیار زیاد می‌شود. پس به دنبال خرید مسواکی باشید که هم دسته‌ای نرم و راحت با طولی مناسب دارد و هم در ناحیهٔ برس اذیت‌تان نمی‌کند.

.

تنوع برس مسواک‌ها

اگر برای خرید مسواکی برقی یا تعویض سر آن به داروخانه و فروشگاه‌ها می‌روید یا می‌خواهید مسواکی عادی برای خود بخرید، چند انتخاب پیش رویتان خواهد بود: مسواکی که برسی نرم دارد یا میزان سختی و زبری آن متوسط یا زیاد است.

بیشتر افراد ترجیح می‌دهند در خرید مسواک به مواردی توجه کنند که برسی نرم دارد و دندان‌ها و لثه‌ها را آزار نمی‌دهد. برس نرم مانع از آسیب‌دیدن مینای دندان‌ها می‌شود. علاوه بر میزان سختی جنس برس، توجه به شکل برس هم مهم است. مسواک‌هایی با برس‌های زاویه‌دار و دارای انحنا بهتر به همه جای دهان دسترسی دارند و در نتیجه می‌توانند نواحی مختلف دندان‌ها را تمیز و پاک کنند.

بعضی از مسواک‌ها در ناحیهٔ پشت برس خود، مجهز به بخشی هستند که امکان پاک‌کردن زبان را به شما می‌دهد. اگر معمولا دهانتان بوی نامطبوعی می‌دهد، خرید مسواک با این ویژگی می‌تواند تا حد زیادی کمکتان کند. البته معمولا قیمت این مسواک‌ها از مسواک‌های عادی بیشتر است.

.

مسواک برقی بخریم یا معمولی؟

مسواک برقی از گزینه‌هایی است که در هنگام خرید مسواک می‌توانید به آن فکر کنید. مسواک‌های برقی به‌خوبی نواحی مختلف دندان‌ها را تمیز و پاک می‌کنند. هر چند وقت، یک‌بار هم نیاز به تعویض ناحیه‌ٔ سر آنها دارید. البته باید بدانید که این مسواک‌ها قیمت بیشتری نسبت به مسواک‌های معمولی دارند.

کسانی که دارای مشکلات جسمانی نظیر دردهای موجود در نواحی مفصل دست هستند، با خرید مسواک برقی می‌توانند مشکل مسواک‌زدن را برای خود حل کنند و راحت‌تر دندان‌هایشان را پاک نگه دارند. واقعیتی که در خرید مسواک برقی وجود دارد، این است که کیفیت آن تفاوت شگفت‌انگیزی با مسواک‌های عادی ندارد. فقط بعضی از انواع آن که قابلیت چرخش در قسمت برس مسواک را دارند، به تمیزترشدن دندان‌ها کمک بیشتری نسبت به مسواک‌های معمولی می‌کنند.

.

قیمت مسواک چقدر باشد؟

باید مسواک را هر سه یا چهار ماه عوض کنید. در هنگام خرید به قیمت هم توجه داشته باشید. به این ترتیب، شاید خرید مسواک ارزان برایتان مناسب‌تر باشد اما یادتان نرود که اگر به بهداشت دهان و دندان‌ها اهمیت ندهید، دندان‌هایتان خراب می‌شود و لثه‌هایتان آسیب می‌بیند و بعدا با هزینه‌های بسیار بیشتری نسبت به خرید مسواک روبه‌رو خواهید بود. حتما مستحضرید که هزینه‌های مربوط به درمان دندان و دهان چقدر زیاد است.

البته این نکته را هم به یاد داشته باشید که مسواک خوب در حفظ سلامت دندان‌ها مهم است اما اهمیت درست‌مسواک‌زدن را هم نباید دست‌کم گرفت. یعنی اگر بهترین مسواک عالم را هم برای خود خریداری کنید اما به‌درستی مسواک نزنید، امکان اینکه دندان‌هایتان سالم بماند باز زیاد نخواهد بود.

.

بهترین مسواک برای کودکان چگونه باید باشد؟

این روزها با وجود مدل‌ها و رنگ‌های مختلفی از مسواک‌های موجود در بازار، کودکان میل و اشتیاق بیشتری برای خرید مسواک خواهند داشت. تصاویر شخصیت‌های محبوب کودکان روی مسواک‌ها قرار دارد و رنگ‌های جذاب و مدل‌های بچگانه، آن‌قدر جذاب هستند که با بردن کودکان به فروشگاه‌ها و دادن حق انتخاب به آنها می‌توانید در افزایش علاقه‌شان به مسواک‌زدن گام‌هایی مهم و اثرگذار بردارید.

در خرید مسواک مناسب برای کودکان به استانداردبودن آن و جذاب‌بودن شکل مسواک برای کودک دقت کنید. یادتان باشد که اگر اندازهٔ مسواک برای دهان و دندان کودکان مناسب نباشد، در هنگام مسواک‌زدن به دردسر خواهند افتاد و هیچ بعید نیست که عطای مسواک‌زدن را به لقایش ببخشند.

اگر کودکتان در فرایند ارتودنسی دندان‌هاست باید مسواکی مناسب بخرید که دندان‌پزشک آن را تأیید می‌کند. مسواک‌هایی با سری وی-شکل (V-shaped) برای پاک‌سازی دندان‌های ارتودنسی مناسب‌تر هستند. چون امکان ورود به نواحی مختلف دندان و دهان را دارند.

.

درپوش مسواک؛ خوب است یا بد؟

احتمالا شما هم برای مسواک‌تان درپوشی تهیه کرده‌اید و فکر می‌کنید که استفاده از آن به حفظ مسواک از آلودگی‌ها کمک می‌کند. اما خبر بد این است که چنین چیزی واقعیت ندارد. زمانی که مسواک خیس را داخل درپوش مسواک می‌گذارید، برس آن که خیس شده در فضایی بسته و مرطوب قرار می‌گیرد. این فضای بسته و مرطوب جان می‌دهد برای رشد باکتری‌ها و قارچ‌های مختلف و این قطعا موردپسندتان نیست.

بهتر است، بعد از مسواک‌زدن همیشه آن را در فضایی خشک و پاک نگه دارید. هرگز مسواک را در مکانی مانند دست‌شویی نگذارید. آن را بیرون بیاورید و در هوای خشک و آزاد در جایی که دسترسی به آن محدود است و کسی با مسواکتان در تماس قرار نخواهد گرفت، به شکل وارونه آویزان کنید.

.

چطور مسواکمان را تمیز و به دور از هر نوع آلودگی نگه داریم؟

اگر مانند بسیاری از افراد هستید،که هر شب از مسواک استفاده می کنید، ممکن است خودش تمیز نباشد. در حقیقت، طبق مراکز کنترل بیماری ها، تحقیقات محدود نشان داده است که حتی بعد از شستشو تمیز، مسواک می تواند آلوده به ارگانیسم های بالقوه بیماری زا باقی بماند خوشبختانه، با تمیز کردن مناسب و عادات ذخیره سازی، نگرانی شما در مورد حفظ یک مسواک تمیز را می توان کنار زد.

نگهداری مسواک

.

شرایط سالم نگهداری مناسب مسواک:

1-مسواک خود را در ظرف بسته در خانه نگه ندارید. رطوبت در یک ظرف بسته محیط خوبی برای رشد باکتری ها ایجاد می کند.

مسواک را هنگام سفر در ظرف دربسته نگه دارید تا باکتری و میکروب نگیرد. دقت کنید که مسواک قبل از قرار دادن در محافظ و خشک باشد.

هم چنین مطمئن شوید که محافظ را به طور مرتب تمیز می کنید. کلرهگزیدین (که در درهان شویه یافت می شود) بهترین ماده ضد باکتری برای تمیز کردن ظرف است.

2- مسواک را صاف نگه دارید. این کار اجازه تخلیه آب از پشم را می دهد. هم چنین آن ها را از باکتری که در مقادیر ناچیزی رشد می کند دور نگه می دارد. اگر مسواک را در ظرفی مانند یک فنجان نگه دارید، ممکن است متوجه باشید که پسماند در پایین جمع می شوند.

3- مسواک را حداقل 2 فوت از دستشویی دور نگهداری کنید. ذرات ریز آب حاوی مدفوع از دستشویی پخش شده و ممکن است در صورت نزدیک شدن به دستشویی روی مسواک قرار بگیرند. در حالی که شواهد کافی وجود ندارد که این مقادیر از باکتری باعث بیماری می شود، بهتر است مراقب باشیم.

4- مسواک را یک بار در هفته تمیز کنید. باکتری ها که بر روی مسواک جمع می شوند می شود به برس و سپس به دهان منتقل کرد. بسیار مهم است مسواک را مرتب تمیز کنید . هرگز مسواک الکتریکی خود را در ماشین ظرفشویی قرار ندهید.

5- اجازه ندهید مسواک با دیگر مسواک ها ارتباط برقرار کنند. اگر چند مسواک را در یک ظرف نگه می دارید، مطمئن شوید که بهم برخورد نمی کند، چون این کار امکان انتقال باکتری ها و مایعات از یک مسواک به مسواک دیگر را دارد.

.

تمیز نگه داشتن مسواک بعد از استفاده

1- مسواک را به اشتراک نگذارید. اگر یک مسواک را به اشتراک بگذارید، مایعات بدن و میکروب ها را به اشتراک گذاشته اید، که ممکن است منجر به عفونت شوند.

2- قبل از اینکه مسواک را بگیرید، دست هایتان را بشویید. این کاملا بدیهی به نظر می رسد، اما اغلب افراد قبل از شستن دست هایشان خمیر دندان را بر می دارند.

3- مسواک را بعد از هر استفاده بشویید. مسواک را با آب شیر داغ بعد از مسواک زدن دندان هایتان بشویید دقت کنید که تمام خمیر دندان را می شویید.

4- بعد از شستن مسواک آن را تکان دهید تا خشک شود. هر چه مسواک خیس باشد بیشتر محیط برای رشد باکتری ایجاد خواهد کرد.

5- مسواک را در محلول ضد عفونی یا دهان شویه خیس نکنید. با توجه به انجمن دندان پزشکی آمریکا، هیچ مدرکی بالینی وجود ندارد که نشان دهد مسواک در دهان شویه ضد باکتری هیچ تاثیری بر سلامت دهانی داشته باشد.

6- مسواک را هر سه یا چهار ماه عوض کنید. اگر الکتریکی است، هر سه تا چهار ماه یک بار سر آن را عوض کنید. این کار را زودتر انجام دهید اگر متوجه شدید که دندانه های آن خم یا چروک شده، و یا اگررنگ آن تغییر کرده است.

.

پس از استفاده چگونه مسواک را تمیز نگه داریم؟

1- اگر کسی در منزل شما بیمار است، اقدامات احتیاطی بیشتری انجام دهید. مسواک و هر گونه مسواک دیگری را دور بیندازید تا مانع گسترش بیماری شوید. انداختن مسواک در ضد باکتری به مدت ده دقیقه پس از پایان بیماری ممکن است منجر به از بین بردن جرم شود که ممکن است باعث بازگشت بیماری شوند؛ با این حال ایده بهتر عوض کردن مسواک است.

2- اگر سیستم ایمنی در خطر افتاده دارید و یا به طور خاص مستعد بیماری هستید، اقدامات احتیاطی بیشتری به عمل آورید. حتی مقادیر باکتری می تواند برای افراد با سیستم ایمنی در حال خطر خطرناک باشد، بنابراین نگه داشتن مسواک ضد عفونی توصیه می شود.

چنانچه پیش از این هم در بخش سلامت دهان و دندان در نمناک گفته شد قبل از اینکه مسواک بزنید، از آنتی باکتری استفاده کنید. این کار ممکن است به کاهش مقدار باکتری که هنگام مسواک زدن به مسواک وارد می شود کمک کند.

3- اگر مسواک یا وسایل دیگر داشته باشید، اقدامات احتیاطی بیشتری انجام دهید. مطالعات نشان می دهد افرادی که لوازم خانگی را وارد دهان می کنند، جرم بیشتری روی مسواک دارند قبل از استفاده مسواک را بشویید.

.

منابع:

.https://namnak.com
.https://www.daraje.com

- مطالب مرتبط -

«لوازم کمک‌درمانی و بهداشتی»

البسه و اکسسوری

مشاهده مطالب ←

آرایش و زیبایی

مشاهده مطالب ←

لوازم خانگی و دکوری

مشاهده مطالب ←

بهداشت و سلامت

مشاهده مطالب ←

گل و گیاهان

مشاهده مطالب ←

موادغذایی و خوراکی

مشاهده مطالب ←

مسافرت و کمپینگ

مشاهده مطالب ←

نظافت و شستشو

مشاهده مطالب ←

ماشین و موتورسیکلت

مشاهده مطالب ←

لوازم دیجیتال

مشاهده مطالب ←

ساز و موسیقی

مشاهده مطالب ←

کودک و نوزاد

مشاهده مطالب ←

لوازم اداری

مشاهده مطالب ←

تحصیل و تحریر

مشاهده مطالب ←

منابع

مشاهده مطالب ←

قوانین

مشاهده مطالب ←

error: Alert: Content is protected !!