راهنمای دست خشک‌کن برقی

دستگاه دست خشک‌کن چیست و چه کاربردی دارد؟

نوعی وسیله برقی مکانیزه برای خشک کردن دست‌ها بدون نیاز به حوله و دستمال با رعایت تمام شیوه نامه‌های بهداشتی است. این دستگاه مشابه یک سشوار عمل می‌کند، یعنی با تولید باد و گرفتن دست در معرض این باد به مرور دست‌های شما را خشک می‌کند. بدون اینکه با دستگاه کوچکترین تماس فیزیکی داشته باشید، به همین علت در دسته امن‌ترین دستگاه‌های بهداشتی قرار می‌گیرد. درست است که خشک کردن دست‌ها با این وسیله یک پروسه وقت گیر می‌باشد، اما به دلیل حذف شدن استفاده از دستمال کاغذی دوستار محیط زیست هستند. پس حتما برای سرویس بهداشتی محل کار و منزل خود یک نمونه از این دستگاه را خریداری کنید.

.

انواع دستگاه دست خشک‌کن :

– دستگاه دست خشک‌کن دستی: اولین و قدیمی‌ترین نمونه خشک‌کن دست در بازار می‌باشد. این وسیله از نظر شکل ظاهری شباهت زیادی به مدل‌های دیگر دارد با این تفاوت که برای روشن کردن دستگاه نیاز به فشار دادن یک دکمه دارید. متاسفانه در این مدل آب اضافی دست‌ها روی زمین ریخته می‌شود که شاید برای خیلی از شما چندان خوش آیند نباشد. این دستگاه داری یک دکمه تغییر وضعیت باد سرد و گرم می‌باشد که با تغییر حالت آن می‌توان از باد خنک یا داغ دستگاه بهره گرفت.

– دستگاه دست خشک‌کن اتوماتیک: این دستگاه دقیقا کار نمونه قبلی را انجام می‌دهد، یعنی باد سرد و گرم لازم جهت خشک کردن دست را مهیا می‌کند. تفاوت عمده این مدل با نمونه دستی در داشتن یک چشمی است که بدون تماس دست با دستگاه تنها با گرفتن دست در زیر آن روشن شده و شروع به خشک کردن دست‌ها می‌کند. این وسیله دارای یک مخزن می‌باشد که آب اضافه روی دست را در خود ذخیره کرده و اجازه ریختن آن روی زمین را نمی‌دهد. برای جلوگیری از انتشار الودگی هوا موجود در اطراف دارای یک فیلتر تصفیه کننده هوا می‌باشند که باد خارج شده از دستگاه خالی از وجود هر گونه باکتری و ویروس می‌باشد.

– دستگاه دست ‌خشک‌کن چند کاره: این وسیله بیشتر کاربرد خانگی دارد، زیرا در کنار خشک‌کن دست دارای یک سشوار نیز می‌باشد. یعنی شما با خرید این دستگاه و نصب آن در کنار آینه می‌توانید، علاوه بر یک خشک‌کن دست یک سشوار هم داشته باشید. اگر شما هم جزو آن دسته افرادی هستید که حمام و سرویس بهداشتی شما در یک قسمت هستند، می‌توانید این دستگاه را خریداری کنید و هنگام خروج از حمام درون سرویس موهای خود را سشوار بکشید. با این کار دیگر نیازی به آوردن و برداشتن سشوار نیست و همیشه روی دیوار سرویس بهداشتی در دسترس شما قرار دارد.

.

انواع خشک‌کن دست با توجه به نوع استفاده:

– دست خشک‌کن خانگی: این دستگاه در اندازه‌های کوچک و مخصوص سرویس بهداشتی‌های منازل ساخته می‌شود. به علت اینکه افراد متفرقه از این دستگاه و سرویس بهداشتی شما استفاده نمی‌کنند، معمولا فاقد فیلتر تصفیه کننده هوای خروجی می‌باشند. قدرت موتور آن‌ها با توجه به تعداد مشخصی از اعضای یک منزل طراحی شده و برای استفاده در یک محیط عمومی مناسب نیست.

– دست خشک‌کن اداری: اندازه این دستگاه نسبت به یک دستگاه خانگی مقداری بزرگتر است تا با داشتن یک موتور قوی‌تر و پرتاب باد بیشتر در مدت زمان کمتری دست‌های شما را خشک کند. اکثر مدل‌های این نمونه از نوع اتوماتیک هستند و دارای فیلتر تصفیه کننده هوای خروجی هستند. زیرا هوای اطراف این دستگاه معمولا مملو از بخار مدفوع افراد مختلف می‌باشد و در صورت بیمار بودن یکی از اشخاص استفاده کننده از سرویس به پخش شدن بیماری به سایر اعضا جلوگیری می‌کند.

.

مزایای استفاده از خشک کن دست برقی:

– شما با خرید این دستگاه می‌توانید با حذف دستمال کاغذی از قطع درختان بیشتر و مصرف آب بیشتر جلوگیری کنید.

– همان طور که می‌دانید روزانه ۵۱ هزار درخت به منظور تولید دستمال کاغذی قطع می‌شود و برای ساخت دستمال کاغذی با این چوب هم مقدار زیادی آب مصرف می‌شود.

– سالیانه ۲۵۴ تُن زباله مربوط به انواع دستمال کاغذی وارد محیط می‌شود که شما با خرید این دستگاه می‌توانید حجم زباله‌های مربوط به دستمال کاغذی را به حداقل برسانید.

– دستمالی که در سرویس بهداشتی نگهداری می‌شود، حاوی مقادیر زیادی باکتری می‌باشد که هنگام خشک کردن دست با دستمال کاغذی به دست منتقل می‌شود. این دستگاه بعد از شستن دست شما را تمیز نگهداری می‌کند.

– طبق گذارش مرکز بیماری‌های واگیردار و سازمان بهداشت جهانی انتقال ویروس و باکتری روی دست خشک کمتر از دست خیس می‌باشد، بنابراین با خشک کردن دست با این دستگاه می‌توانید جلوی انتشار بیماری‌ها را بگیرید.

.

بهترین دستگاه دست خشک کن برای سرویس بهداشتی:

شما قبل از خرید این محصول باید مشخص کنید که این وسیله را برای سرویس بهداشتی منزل می‌خواهید یا محل کار، زیرا قدرت موتور و اندازه آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. یک دستگاه خانگی اندازه کوچکتر و موتور ضعیف‌تری نسبت به یک نمونه صنعتی دارد. شما برای سرویس بهداشتی منزل خود می‌توانید از نمونه‌های سشوار دار استفاده کنید تا هر زمان که نیاز به سشوار داشته باشید از سشوار این وسیله استفاده کنید. البته شما باید به یک سری موارد دیگر مانند تعداد افرادی که روزانه از این وسیله استفاده می‌کنند و اندازه سرویس بهداشتی خود توجه ویژه‌ای داشته باشید.

.

راهنمای خرید دستگاه دست خشک کن برقی:

– قبل از خرید این دستگاه تکلیفتان را با خودتان مشخص کنید. آیا این وسیله را تنها برای خشک کردن دست می‌خواهید و یا از این وسیله قرار است در حمام یا استخر برای خشک کردن موهای خود استفاده کنید.

– این دستگاه به صورت دستی با فشار دادن یک دکمه روشن می‌شود و یا به صورت اتوماتیک دارای چشمی است و با قرار دادن دست جلوی آن روشن می‌شود.

– آیا این وسیله را برای استفاده در سرویس بهداشتی برای رعایت مسائل بهداشتی می‌خواهید یا قصد دارید تنها برای زیبایی سرویس بهداشتی آن را خریداری نمائید.

– در آخر هم با توجه به جمعیت پرسنل یا اعضای خانواده خود نوع این دستگاه را مشخص کنید، تا قدرت موتور آن متناسب با جمعیت شما باشد و فشار اضافی به دستگاه شما وارد نشود.

.

انتخاب دست خشک کن بر اساس قدرت وزش باد:

– دست‌ خشک‌کن‌های کلاسیک: قدرت پرتاب باد در این مدل‌ها معمولی بوده و سرعت خشک کردن دست در آن‌ها چیزی در حدود ۱۲ تا ۴۰ ثانیه می‌باشد به همین علت به آن‌ها خشک کن‌های نرمال هم گفته می‌شود. زیرا سرعت خشک کردن دست در آن‌ها معمولی است.

– دست خشک‌کن‌ جت: این دستگاه معمولا دارای یک تیغه برای وزش باد می‌باشند که باعث می‌شود نسبت به نمونه قبلی پرتاب باد بهتری داشته باشند. به همین علت است که سرعت خشک شدن دست هنگام استفاده از این مدل چیزی در حدود هشت تا دوازده ثانیه می‌باشد. اگر به دنبال یک محصول میان رده هستید این مدل بهترین گزینه است.

– دست خشک‌کن سوپر جت: نسل جدیدی از خشک کن‌های دست می‌باشند که با داشتن دو تیغه پرتاب باد قوی‌تری نسبت به نمونه قبلی دارند. به همین علت سرعت خشک شدن دست در ان‌ها بسیار زیاد است به همین علت برق کمتری هم مصرف می‌کنند. افزایش سرعت باد در این مدل باعث شده تا این وسیله دست شما را ظرف مدت ۵ تا ۸ ثانیه به طور کامل خشک کند.

.

نکات مهم هنگام خرید دستگاه دست خشک کن:

– قیمت محصول: این موضوع ارتباط مستقیمی با این دارد که شما این دستگاه را برای منزل خود می‌خواهید یا برای محل کار، اگر برای منزل می‌خواهید یک دستگاه معمولی هم کار شما را انجام می‌دهد، پس نیاز به هزینه زیادی ندارید اما برای محل کار باید یک دستگاه قوی‌تر و گران‌تر را خریداری کنید.

– نوع محصول: این وسیله با توجه به قدرت پرتاب باد و اندازه مدل‌های مختلفی دارد. این شما هستید که باید با توجه به نوع نیاز خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. مدل کلاسیک دارای پرتاب باد معمولی بوده و ظرف مدت ۱۲ تا ۴۰ ثانیه و مدل جت یا تک تیغه ظرف مدت ۸ تا ۱۲ ثانیه و در نهایت مدل سوپر جت که دارای دو تیغه است قادر است دست‌های شما را طی مدت ۵ تا ۸ ثانیه به طور کامل خشک کند.

– متناسب با تعداد اعضا: شما باید با توجه به جمعیت منزل یا محل کار خود دستگاه خشک‌کن مورد نظر خود را خریداری کنید. زیرا هر چه تعداد بیشتری از این وسیله استفاده کنند، به موتور قوی‌تری نیاز است تا جوابگوی استفاده این افراد باشد. اگر دستگاه شما قدرت لازم برای خشک کردن دست این تعداد را نداشته باشد، موتور آن خیلی سریع داغ شده و خواهد سوخت پس همیشه با توجه به تعداد افراد قدرت این وسیله را مشخص کنید.

– اندازه دستگاه: شما باید با توجه به اندازه سرویس بهداشتی خود اندازه این دستگاه را مشخص کنید. اگر سرویس بهداشتی کوچکی دارید یک دستگاه بزرگ برای شما مناسب نخواهد بود، اما یک نمونه کوچک به خوبی جوابگوی شما خواهد بود. زیرا نمونه بزرگ را حتی ممکن است، نتوان روی دیوار سرویس بهداشتی نصب کرد و یک نمونه کوچک هم مناسب یک سرویس بهداشتی خیلی بزرگ نخواهد بود.

– جنس بدنه دستگاه: بدنه این دستگاه یا از جنس پلاستیک فشرده یا همان ای بی اس است و یا فلزی می‌باشد. مدل‌های بدنه فلزی مقاومت بالاتری دارند و در صورت افتادن روی زمین کمتر دچار آسیب دیدگی می‌شوند. اما مدل‌های پلاستیکی با افتادن ممکن است دچار آسیب دیدگی شدید شوند. نمونه پلاستیکی قیمت ارزان‌تری دارد و نمونه فلزی قیمت بالاتری دارد، پس اگر با میزان بودجه مشکل ندارید، نمونه فلزی را خریداری کنید، زیرا طول عمر بالاتری دارد.

– برند دستگاه: اگر با توجه به توضیحاتی که داده شد باز هم با خرید این وسیله ارزشمند مشکل دارید به شما پیشنهاد می‌کنم یک برند معروف و شناخته شده را خریداری کنید. زیرا از قبل تست شده و امتحان خود را پس داده‌اند. از طرفی تجربه ثابت کرده تا زمانی که یک برند معروف و شناخته شده وجود دارد، نباید به سراغ برندهای ناشناخته بازار بروید، زیرا با خرید این برندها زمان و هزینه خود را هدر می‌دهید.

.

روش نگهداری از دستگاه خشک کن دست:

– همیشه این دستگاه را در مکانی نصب کنید که امکان ریختن آب روی آن وجود نداشته باشد، زیرا خطر برق گرفتگی و آسیب دیدگی دستگاه وجود دارد.

– بهتر است با توجه به ظرفیت دستگاه از آن استفاده کنید، مثلا اگر در منزل خود یک جشن و میهمانی دارید و ممکن است، افراد زیادی از آن استفاده کنند باید آن را خاموش کنید.

– این دستگاه را در مکانی نصب کنید که گرد و غبار در آن نقطه وجود نداشته باشد. زیرا گرد و خاک به مرور به قسمت‌های مختلف دستگاه آسیب جدی وارد می‌کند.

– در صورت کثیف شدن دستگاه شما به هیچ عنوان مجاز به شستن آن نمی‌باشید و باید آن را با یک پارچه مرطوب تمیز کنید.

.

منابع:
.https://kimik.ir

- مطالب مرتبط -

«لوازم کمک‌درمانی و بهداشتی»

البسه و اکسسوری

مشاهده مطالب ←

آرایش و زیبایی

مشاهده مطالب ←

لوازم خانگی و دکوری

مشاهده مطالب ←

بهداشت و سلامت

مشاهده مطالب ←

گل و گیاهان

مشاهده مطالب ←

موادغذایی و خوراکی

مشاهده مطالب ←

مسافرت و کمپینگ

مشاهده مطالب ←

نظافت و شستشو

مشاهده مطالب ←

ماشین و موتورسیکلت

مشاهده مطالب ←

لوازم دیجیتال

مشاهده مطالب ←

ساز و موسیقی

مشاهده مطالب ←

کودک و نوزاد

مشاهده مطالب ←

لوازم اداری

مشاهده مطالب ←

تحصیل و تحریر

مشاهده مطالب ←

منابع

مشاهده مطالب ←

قوانین

مشاهده مطالب ←

error: Alert: Content is protected !!