راهنمای کاندوم

کاندوم، یک وسیله بهداشت جنسی است که در دسته محصولات بهداشت جنسی قرار می‌گیرد. اگر بخواهیم بگوییم در کل کاربرد این وسیله چیست؟ باید بگوییم که یک پوشش کشسان، انعطاف‌پذیر و ارتجاعی است که در هنگام نزدیکی جنسی توسط مرد یا زن استفاده می‌شود و می‌تواند از تماس فیزیکی حین رابطه جنسی جلوگیری ‌کند.

از کاندوم برای جلوگیری از بارداری و بیماری‌های مقاربتی مختلف استفاده می‌شود. اگر از کاندوم به درستی استفاده شود، این وسیله می‌تواند تا 95 درصد از بارداری ناخواسته، ایدز، هپاتیت و دیگر بیماری‌های مقاربتی جلوگیری کند. پس نتیجه می‌گیریم استفاده از کاندوم برای حفظ سلامتی افراد تا چه میزان می‌تواند ضرورت داشته باشد.

در کل کاندوم‌ها به دو دسته تقسیم بندی می‌شوند:

  1. کاندوم مردانه
  2. کاندوم زنانه

طرز استفاده از این دو نوع کاندوم به این شکل است که کاندوم مردانه روی آلت جنسی مرد کشیده می‌شود و کاندوم زنانه درون واژن قرار داده می‌شود. با اینکه روش استفاده از هر کدام از این دو نوع کاندوم متفاوت است اما هر دوی آن‌ها از تماس مستقیم آلت تناسلی مردانه با واژن زن جلوگیری می‌کنند.

خوب است بدانید که کاندوم مردانه بیشتر از کاندوم زنانه مورد استفاده قرار می‌گیرد چون هم استفاده از آن راحت تر است و هم کاندوم‌های مردانه تنوع بیشتری دارند و باعث لذت بیشتر طرفین، هنگام رابطه جنسی خواهند شد.

.

انواع کاندوم

کاندوم ‌های موجود در بازار انواع مختلفی دارند که عبارتند از:

  • کاندوم ساده
  • کاندوم های خاردار
  • کاندوم های طعم دار
  • کاندوم های تاخیری
  • کاندوم‌های لاتکس
  • کاندوم های پلی یورتان (صناعی)
  • کاندوم های فضایی

.

۱. اندازه‌های مختلف کاندوم

کاملا منطقی است که فکر کنیم هر سایزی از کاندوم به دلیل ماهیت کشسانی مواد، می‌تواند برای هر فردی مناسب باشد. اما در عین حال، هر چیزی که کش می‌آید قرار نیست که به همه‌ی آد‌م‌‌ها بخورد.

بسیاری از مردم این را نمی‌دانند، اما اگر کاندوم برای آلت تناسلی خیلی کوچک باشد، احتمال پاره شدن آن در طول رابطه‌ی جنسی زیاد است به این دلیل که فراتر از قدرتی که دارد کش می‌آید. از سوی دیگر، کاندومی که خیلی بزرگ است ممکن است سر بخورد یا دربیاید. و چنین اتفاقی می‌تواند سبب بارداری ناخواسته و بروز بیماری‌های منتقله از راه رابطه‌ی جنسی شود.

هدف نهایی کاندوم این است که از ورود مایع منی به واژن جلوگیری کند. پس اگر قرار است کاندوم پاره شود یا دربیایید، هدف از به کار بردن آن چیست؟

اگر شما به تازگی استفاده از کاندوم را شروع کرده‌اید، بهترین توصیه‌ی ما برای‌تان این است که سایز نرمال را انتخاب کنید. پس از بار اول که آن را استفاده کردید، می‌توانید سایز بزرگ‌تر یا کوچک‌تر را بسته به آلت تناسلی خودتان خریداری کنید.

.

کاندوم مناسب شما کدام است و نکاتی برای خرید کاندوم

خب تا به اینجا با انواع مختلف کاندوم آشنایی پیدا کردید. اگر قصد خرید کاندوم را دارید باید اطلاعاتتان را در مورد این وسیله کامل کنید و بعد اقدام به خرید کنید تا بتوانید انتخاب خوبی داشته باشید. در این قسمت ما راهنمای خرید کاندوم برای شما آورده‌ایم و نکاتی که برای خرید کاندوم باید رعایت کنید را یک به یک توضیح داده‌ایم:

سایز کاندوم

یکی از نکات مهم که در راهنمای خرید کاندوم وجود دارد این است که بدانید کاندوم‌ها تک سایز یا free-size نیستند!

بسیاری از زوج‌ها چون سایز درست و مناسب خود را انتخاب نمی‌کنند با اولین استفاده از کاندوم چون انتظاراتشان برطرف نمی‌شود، پشیمان می‌شوند و استفاده از کاندوم را کنار می‌گذارند. در صورتی که اگر سایز به درستی انتخاب شود، نیازهای شما با کاندوم به خوبی رفع خواهد شد.

در کشورمان ایران کاندوم‌های وارداتی معمولا سایز استانداردی دارند ولی اگر آلت تناسلی بزرگ‌تری دارید؛ باید از کاندوم های سایز بزرگ استفاده کنید. سایز کاندوم معمولا پشت جعبه آن با عبارات width (برای عرض) و Length (برای طول) نوشته می‌شود.

خوب است بدانید که سایز بندی کاندوم ها بر اساس طول و قطر آلت تعیین می‌شود و این سایز طبق اندازه آلت در هنگام نعوظ کامل است. کاندوم ها معمولا در سه سایز زیر تولید و به بازار عرضه می‌شوند:

  1. کاندوم سایز استاندارد
  2. کاندوم سایز بزرگ
  3. کاندوم سایز کوچک

.

طول کاندوم

اگر کاندوم مناسب خودتان را انتخاب نکنید و کاندومی بخرید که طول آن بیش از حد زیاد باشد، در حین نزدیکی، کاندوم مرتب از روی آلت لیز خورده و باعث ایجاد مشکل خواهد شد. پس هنگام خرید حتما به سایز طول کاندوم دقت کنید. معمولا طول کاندوم در سایزهای مختلف به شرح زیر است:

  • طول کاندوم استاندارد : بین 18.415 تا 19.812 سانتی متر
  • طول کاندوم بزرگ : بین 18.415 تا 20.574 سانتی متر
  • طول کاندوم کوچک : بین 17.78 تا 19.812 سانتی متر

.

عرض کاندوم

علاوه بر طول، قطر یا عرض کاندوم ها هم اهمیت زیادی دارد و هنگام خرید کاندوم حتما به اندازه عرض آن نیز باید دقت شود:

  • عرض کاندوم استاندارد : بین 4.445 تا 5.08 سانتی متر
  • عرض کاندوم بزرگ : بیشتر از 5.08 سانتی متر
  • عرض کاندوم کوچک : کمتر از 4.445 سانتی متر

.

اهمیت سایز دور کاندوم

اندازه دور کاندوم یک فاکتور دیگر در سایزبندی کاندوم هاست که معمولا به آن توجه نمی‌شود در صورتی که از اهمیت بالایی برخوردار است به خصوص برای مردانی که اندازه‌ آلت تناسلی آن‌ها کوچکتر از حد متوسط ​​است. اگر سایز دور کاندوم بزرگ‌تر از دور خود آلت باشد احتمال سر خوردن کاندوم وجود دارد. بنابراین لازم است که هنگام خرید کاندوم علاوه بر طول و عرض آن، به اندازه دور کاندوم هم توجه داشته باشید.

.

شکل کاندوم

شکل کاندوم نکته دیگریست که هنگام خرید باید به آن دقت کرد. قبلا کاندوم‌ها اکثرا ساده و بدون هیچ طرحی بودند اما امروزه کاندوم‌های شیاردار یا بافت‌دار هم در بازار موجود هستند. هدف از ایجاد این شیار و بافت‌ها روی کاندوم این است که لذت حین رابطه بالا برود. معمولا مردان از فقدان حس لذت با کاندوم شکایت دارند اما اگر هنگام خرید به شکل کاندوم دقت کنند و کاندوم شیاردار یا بافت‌دار انتخاب کنند، لذت بالایی را در رابطه جنسی احساس خواهند کرد. در صورتی که این حس با کاندوم ساده و معمولی قابل درک نخواهد بود.

.

ضخامت کاندوم

ضخامت کاندوم موضوع دیگریست که در رابطه جنسی تاثیرگذار است. برخی کاندوم بسیار نازک دوست دارند و برخی هم همیشه به دنبال کاندوم‌های ضخیم هستند. پس ابتدا مشخص کنید به کدام نوع علاقمند هستید و بعد اقدام به خرید کنید.

نکته مهمی که در رابطه با ضخامت کاندوم وجود دارد این است که به هیچ عنوان از دو کاندوم روی هم استفاده نکنید. بعضی افراد فکر می‌کنند اگر از دو کاندوم روی هم و همزمان استفاده کنند یک لایه محافظتی مطمئن ایجاد کرده‌اند در صورتی که کاملا نتیجه برعکس است و اگر شما دو کاندوم بپوشید، شانس پارگی هر دو بسیار زیاد است.

.

مواد روان کننده

اگر رابطه زناشویی دردناکی دارید باید در هنگام خرید به دنبال کاندوم روان کننده باشید. کاندوم‌های روان کننده به کاندوم هایی گفته می شود که روی سطح آنها از مقدار بیشتری لوبریکانت استفاده شده است.
لوبریکانت انواع مختلفی دارد:

  • پایه آب
  • پایه سیلیکون
  • پایه روغن

در کاندوم روان کننده از لوبریکانت با پایه آب استفاده شده و اگر به مقدار بیشتری روان کننده برای رابطه جنسی لذت بخش تر نیاز دارید باید از ژل های روان کننده پایه آب استفاده کنید. حواستان باشد استفاده از لوبریکانت پایه روغن باعث نابودی و پاره شدن کاندوم خواهد شد.
کاندوم روان کننده ایکس دریم برای مقاربت های دردناک بسیار مناسب است چون دارای مواد روان کننده با دوز بالا می‌باشد.

.

رنگ و خوشبو کننده

امروزه کاندوم ها در طرح ها و رنگ ها و بوهای مختلفی به بازار عرضه می‌شوند و هریک از آن‌ها طرفداران خاص خود را دارند. همانطور که پیش از این هم گفتیم به کاندوم هایی که رایحه های متنوعی مانند موز، قهوه، توت فرنگی، شکلات و … دارند، کاندوم طعم دار گفته می‌شود. این نوع کاندوم ها تستسترون را افزایش داده و میل جنسی شریک رابطه را بالا می‌برد.
پس اگر می‌خواهید در رابطه تنوع ایجاد کنید، می‌توانید کاندوم مورد علاقه شریک زندگیتان با رنگ و طعم دلخواه را انتخاب کنید و از رایحه خوشی که در رابطه جنسی محیط را فرا می‌گیرد لذت ببرید.

.

نوع کاندوم

ممکن است بپرسید چه مدل کاندومی بهتر است و چه نوعی را باید بخرم؟ جواب این سوال بستگی به خودتان و شریک جنسی‌تان دارد چون بدن انسان‌ها با هم متفاوت است و ممکن است هر شخصی تعریفش از رابطه جنسی ایده آل با فرد دیگر فرق داشته باشد. اگر نمی‌دانید کدام مدل و کدام نوع کاندوم برایتان مناسب است باید انواع مختلف آن را امتحان کنید تا بهترین مدل که حس خوبی به شما می دهد را پیدا کنید.

انواع گوناگون کاندوم عبارتند از:

  • کاندوم های خاردار
  • تاخیری
  • فضایی
  • طعم دار
  • کلاسیک
  • اسپرم کش
  • لاتکس و یا بدون لاتکس
  • کاندوم های حاوی لوبریکانت و روان کننده

.

کاندوم با امنیت بیشتر یا لذت بیشتر؛ کدام را ترجیح می‌دهید؟

کاندوم‌ها معمولا به صورتی ساخته و تولید می‌شوند که یا امنیت بالایی دارند و از باردار شدن زن جلوگیری می‌کنند یا طوری طراحی شده‌اند که شاید کاملا جلوی بارداری را نگیرند اما لذت خیلی خوبی در رابطه به وجود می‌آورند. پس انتخاب با خودتان است که کدام را بخواهید. لذت بیشتر یا امنیت بالاتر؟

کاندوم با امنیت بیشتر

این نوع کاندوم‌ها که امنیت بالایی در رابطه به وجود می‌آورند، ضخیم‌تر بوده و این ضخامت زیادشان ممکن است مقداری مانع از ایجاد لذت بیشتر در رابطه شود. اما خوبی ضخامت بالا این است که به سادگی پاره نمی‌شود و حین رابطه استرس نخواهید داشت.

کاندوم با لذت بیشتر

اگر به دنبال یک کاندوم هستید که به کمک آن لذت رابطه را بالا ببرید با دو گزینه رو به رو هستید:

  • گزینه اول: می‌توانید کاندوم نازک انتخاب کنید. کاندوم نازک یا کاندوم‌های آلترا تین (ultra thin) حس بهتری در رابطه جنسی ایجاد می‌کنند و چون خیلی نازکند، انگار پوششی روی بدن‌تان وجود ندارد.
  • گزینه دوم: می‌توانید از کاندوم‌های خاردار که نوعی برجستگی روی بدنه‌شان وجود دارد، استفاده کنید. وجود خار برای شریک جنسی‌ می‌تواند لذت‌بخش‌تر و تحریک‌کننده‌تر باشد.

.

روش استفاده از کاندوم

کاندوم یک وسیله ای برای ایمن سازی رابطه است پس حتما قبل از استفاده از کاندوم، به تاریخ تولید و انقضای روی بسته دقت کنید. برای باز کردن کاندوم از چاقو، قیچی، دندان یا هر وسیله نوک تیزی استفاده نکنید چون ممکن است کاندوم را پاره کنید. برای باز کردن بسته باید به سراغ لبه زیگ زاگی آن بروید. در ادامه روش استفاده از کاندوم مردانه و زنانه را به تفکیک برایتان شرح می‌دهیم:

  • روش استفاده از کاندوم مردانه:

هنگام استفاده از کاندوم مردانه، آلت مردانه باید در حالت نعوذ باشد. بعد از باز کردن بسته باید پشت و روی کاندوم را تشخیص دهید. چند سانتی‌متر از آن را به آرامی باز کنید و مطمئن شوید قسمت سر کاندوم به سمت بیرون باشد. قسمت نگهدارنده کاندوم را گرفته و با دست دیگر آن را روی آلت بکشید.

نحوه خارج کردن کاندوم مردانه به این شکل است که پس از آن که رابطه جنسی تمام شد و انزال رخ داد، مرد باید آلت را از واژن زن بیرون بیاورید. بعد کاندوم را از روی آلت خارج کرده و بالای آن را گره بزند تا مایع از آن خارج نشود. سپس کاندوم مصرف شده را در سطل زباله انداخته شود.

  • روش استفاده از کاندوم زنانه:

در یک موقعیت مناسب قرار بگیرید مثلا یک پا را روی صندلی بگذارید یا روی صندلی بنشینید و پاهایتان را کامل باز کنید. حلقه داخلی کاندوم را با انگشت شست و انگشت اشاره باز کنید. به طوری که که انگشت اشاره وسط حلقه قرار گرفته باشد. با دست دیگرتان لبه‌های واژن را باز کنید و کاندوم را داخل واژن فرو ببرید. بعد انگشت اشاره را داخل کاندوم فرو کرده و تا جایی که ممکن است حلقه داخلی را بفشارید. مراقب باشید کاندوم دچار پیچ‌خوردگی نشود و به درستی در جای خود قرار گیرد. حواستان باشد حلقه بیرونی آن خارج از واژن قرار بگیرد تا به داخل سر نخورد.

بعد از انجام رابطه برای بیرون آوردن کاندوم، حلقه خارجی را به آرامی بچرخانید و آن را بیرون بکشید. مراقب باشید مایع داخل آن بیرون نریزد. کاندوم را باید بعد از رابطه جنسی و قبل از بلند شدن از جای خود، از واژن خارج کرد.

.

کاربرد کاندوم

کاندوم‌ها برای موارد زیر کاربرد دارند:

  • پیشگیری از بارداری
  • جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های مقاربتی مانند ایدز
  • جلوگیری از حساسیت و زودانزالی
  • افزایش لذت در رابطه جنسی

.

اندازه‌گیری آلت تناسلی برای خرید کاندوم سایز مناسب

شما باید مطمئن شوید که اندازه‌ی آلت تناسلی شما چه‌قدر است. اکثر مردان دست کم یک بار از روی کنجکاوی آلت تناسلی خود را اندازه‌گیری می‌کنند. اما اغلب آن‌ها اندازه‌ی دقیق را به دست نمی‌آورند.

بنابراین مهم است که یک دقیقه بیش‌تر زمان بگذارید تا اندازه‌ی دقیق را به دست بیاورید. هنگامی که این اطلاعات را به دست آوردید، از این تلاش اضافی که صرف کردید پشیمان نخواهید شد چرا که با پوشیدن یک کاندوم مناسب، نه تنها شانس حفاظت، بلکه لذت را نیز افزایش می‌دهید.

اما قبل از بحث در مورد چگونگی اندازه‌گیری آلت تناسلی، نکته‌ای وجود دارد که باید بدانید. اندازه‌ی طول کاندوم همان اندازه‌ی آلت تناسلی شما نیست. در واقع شما باید در طول فرآیند اندازه‌گیری، نوک مخزن کاندوم و فضای انزال آلت تناسلی را در نظر بگیرید.

در این‌جا پنج مرحله‌ی ضروری را برای اندازه‌گیری دقیق آلت تناسلی می‌بینید:

تجهیزات مورد نیاز برای اندازه‌گیری آلت تناسلی: قلم، کاغذ و متر. اگر متر ندارید، نخ و خط‌کش هم خوب است.

– مرحله‌ی ۱: وسایل لازم را آماده کنید.

– مرحله‌ی ۲: وقتی آلت‌تان به طور کامل بلند شده‌است، نخ یا متر را در پایه شفت قرار دهید. پایه‌ی شفت همان قسمتی است که شفت به استخوان شرمگاهی متصل است.

– مرحله‌ی ۳: تمام طول آلت تناسلی خود را تا نوک اندازه‌گیری کنید. از یک قلم برای درج علامت روی نخ یا متر استفاده کنید.

– مرحله‌ی ۴: سپس متر یا نخ را دور آلت تناسلی ببندید تا سایز دور آن را نیز اندازه‌گیری کنید. اما در حین انجام این کار، از فشار دادن شفت پرهیز کنید. و بستن نخ دور آلت را از قسمت زیرین شروع کنید. به این ترتیب علامت زدن متر یا نخ برای‌تان آسان‌تر خواهد بود.

– مرحله‌ی ۵: هنگام استفاده از نخ، آن را روی یک سطح صاف قرار بدهید. سپس قسمت علامت‌گذاری شده را با خط‌کش اندازه‌گیری کنید.

نحوه استفاده از کاندوم شاید به نظر امری ساده از دید بسیاری افراد باشد، اما باید به این نکته توجه کرد که در استفاده از کاندوم های مختلف مانند کاندوم خاردار، تاخیری، شیاردار و … نکاتی وجود دارند که رعایت آنها به سلامت و لذت بیشتر کمک خواهد کرد.

استفاده از کاندوم به صورت صحیح و مداوم باعث محافظت از شما در برابر خطرات ناشی از عفونت و بیماری های مقاربتی از جمله ایدز می شود. بنابراین شما با استفاده صحیح از کاندوم می توانید رابطه جنسی لذت بخش تری را داشته باشید. همچنین استفاده درست از کاندوم باعث جلوگیری از بارداری غیر مترقبه در هنگام رابطه جنسی واژنی میشود.

.

 طرز استفاده صحیح از کاندوم

مرحله 1: تاریخ انقضا کاندوم، بسته بندی و نشان استاندارد را بررسی کنید

علاوه بر اینکه تاریخ انقضا را بررسی می کنید به این نکته توجه کنید که آیا بسته محصول در شرایط مناسبی قرار داشته است یا نه و همچنین دارای مارک صدور گواهینامه می باشد یا خیر. در صورتی که دارای مارک استاندارد باشد به این معنی است که محصول آزمایش شده است و مطابق با استانداردهای ایمنی می باشد.

مرحله2 : از جهت مشخص شده کاندوم را جوری که آسیب نبیند باز کنید

بسته را با دقت باز کنید تا آسیب نبیند. معمولا روی بسته یک جهت نشانه وجود دارد که نشان دهنده مسیر باز کردن می باشد. همچنین در هنگام باز کردن از استفاده از دندان (ممکن است آسیب ببیند یا به داخل دهان بیفتد) و قیچی (می تواند باعث پارگی شود) خودداری کنید و در مورد ناخن های تیز و یا جواهرات مراقب باشید تا کاندوم پاره نشود.

قبل از قرار دادن روی آلت تناسلی باید آلت مرد کامل راست شود.

مرحله 3: کاندوم را در بالای آلت تناسلی قرار داده و تا پایین بکشید

کاندوم ها بالا می آیند. آنرا در بالای آلت تناسلی قرار داده و به سمت پایین بکشید و پایین آلت تناسلی را در انتهای کاندوم بچسبانید. با انجام این کار می توانید حباب های هوا را ازبین ببرید و مطمئن شوید که فضا برای مایع منی وجود دارد.

مرحله 4 : مطمئن شوید کاندوم به درستی تا انتهای آلت تناسلی پایین آمده است

کاندوم را پایین بکشید تا به پایین آلت تناسلی مرد برسد. اگر آلت مرد کاملا صاف باشد کاندوم به راحتی به سمت پایین می چرخد. اگر کار خود را اشتباه انجام داده اید یا مطمئن نیستید کاندوم را بیرون آورده و با یک عدد جدید این کار را انجام دهید.

.

چه زمانی باید از کاندوم استفاده کنیم ؟

شما می توانید برای محافظت از خود و همچنین شریک جنسی خود در برابر عفونت ها و بیماری های مختلف از جمله ایدز محافظت کنید همچنین

  • در طول رابطه جنسی واژن، مقعد و دهان
  • هر مرتبه که رابطه جنسی دارید
  • هنگام اشتراک گذاری اسباب بازی های جنسی

قرار دادن کاندوم به صورت صحیح قبل از هر رابطه جنسی و تماس بین آلت تناسلی و ناحیه تناسلی شریک زندگی، خطرات را برای هر دوی شما به حداقل می رساند.

.

نحوه صحیح استفاده از کاندوم تاخیری

استفاده از کاندوم تاخیری یکی از راهکارهای بسیار موثر برای تاخیر در انزال آقایان و بخصوص آقایانی که دچار انزال زودرس هستند است. باید توجه داشته باشید که طریقه مصرف آن با سایر محصولات تفاوت های اساسی دارد که در صورت عدم رعایت این موارد ممکن است رابطه لذت بخشی را نداشته باشید.

– این محصولات به علت داشتن ماده بنزوکائین در داخل خود باعث بی حسی آلت مردان و بخصوص بی حسی نوک آلت که بیشترین تعداد عصب ها را دارا می باشد گشته و در نتیجه یادگیری نحوه استفاده کاندوم تاخیری باعث داشتنم یک رابطه طولانی تر و لذت بخش تر برای شما می گردد.

– طرز استفاده از کاندوم تاخیری همانطور که گفته شد دارای تفاوت های اساسی با محصولات دیگر است. یکی از مهمترین نکاتی که هنگام مصرف این محصول باید رعایت کنید این است که دقیقا توجه داشته باشید کاندوم را از جهت مناسب روی آلت خود نصب کنید.

– علت اصلی اینم موضوع این است که با توجه به دارا بودن ماده بنزوکائین در داخل آن به منظور بی حس کردن موضوعی عصب های آلت تناسلی مرد، ممکن است قرادادن بر عکس کاندوم تاخیری باعث بی حس شدن ناحیه واژن شریک جنسی شما شده و در نتیجه این موضوع می تواند باعث شود که شما رابطه خوبی نداشته باشید و شریک شما از این موضوع ناراحت گردد.

– یکی دیگر از مواردی که شما هنگام مصرف کاندوم تاخیری باید به آن توجه داشته باشید این است که حتما قبل از تهیه این محصول با شریک جنسی خود صحبت کنید و نظر او را نیز بپرسید چرا که ممکن است شریک شما تمایلی به استفاده از کاندوم تاخیری برای داشتن رابطه نداشته باشد و در نتیجه قراردادن این محصول باعث نارضایتی اون شود.

.

منابع:

.https://mootanroo.com
.https://ibasat.com
.https://bazdeh.org

- مطالب مرتبط -

«لوازم کمک‌درمانی و بهداشتی»

البسه و اکسسوری

مشاهده مطالب ←

آرایش و زیبایی

مشاهده مطالب ←

لوازم خانگی و دکوری

مشاهده مطالب ←

بهداشت و سلامت

مشاهده مطالب ←

گل و گیاهان

مشاهده مطالب ←

موادغذایی و خوراکی

مشاهده مطالب ←

مسافرت و کمپینگ

مشاهده مطالب ←

نظافت و شستشو

مشاهده مطالب ←

ماشین و موتورسیکلت

مشاهده مطالب ←

لوازم دیجیتال

مشاهده مطالب ←

ساز و موسیقی

مشاهده مطالب ←

کودک و نوزاد

مشاهده مطالب ←

لوازم اداری

مشاهده مطالب ←

تحصیل و تحریر

مشاهده مطالب ←

منابع

مشاهده مطالب ←

قوانین

مشاهده مطالب ←

error: Alert: Content is protected !!