راهنمای آتل انگشت دست

اتل انگشت کوچکترین آتل برای ثابت نگه داشتن استخوان و مفاصل انگشت است که روند بهبود آن را تسریع می نماید و درد ناشی از آسیب را کاهش می دهد. با آتل بندی و درمان فیزیوتراپی صحیح، اغلب افراد به حرکت، استحکام و عملکرد کامل دست می یابند.

آتل انگشت معمولا از یک نوار آلومینیمی درست میشود که در تمام طول یک انگشت دست قرار میگیرد. آتل انگشت قابل برش به اندازه دلخواه است و در قسمت بیرونی از جنس سخت و در قسمت داخلی از مواد نرم ساخته شده.

.

کاربرد آتل انگشت

در این قسمت عارضه های مختلف مرتبط با انگشتان دست و کاربرد آتل انگشت جهت درمان این عارضه ها شرح داده خواهند شد:

– هایپر اکستنشن

هایپر اکستنشن زمانی ایجاد می شود که مفصل انگشت خارج از وضعیت طبیعی خود قرار می گیرد یا به عبارتی بیش از اندازه باز شود. این عارضه سبب ایجاد درد، کاهش قدرت فشردن انگشتان و عدم توانایی خم کردن انگشتان دست می شود. امکان دارد هایپراکستنشن با گذشت زمان تشدید شود تا وقتی که عملکرد مفصل انگشت به طور کامل از بین برود. در چنین مواردی استفاده از آتل انگشت یکی از بهترین گزینه های درمانی محسوب می شود.

– فلکشن (خم شدن)

فلکشن به معنای عدم توانایی جهت صاف کردن مفصل انگشت می باشد و سبب ناتوانی در باز کردن دست، جلوگیری از قدرت به دست گرفتن اجسام و همچنین جلوگیری از قرار دادن دست در جیب یا دستکش می شود. این عارضه معمولاً در اثر بروز آرتروز یا روماتیسم مفصلی ایجاد می شود. بسته به محل بروز آرتروز از آتل و بریس جهت بهبود علائم این عارضه استفاده می شود.

– ناپایداری جانبی انگشتان

این عارضه سبب انحراف جانبی انگشت دست به طرف انگشت مجاور می شود. ناپایداری جانبی باعث بروز درد، ایجاد اختلال در حرکت انگشتان و بروز عارضه های دیگر در اثر وارد آمدن فشار به انگشتان می شود. ناپایداری جانبی انگشت معمولاً در اثر آسیب دیدگی و یا مشکلات مربوط به رباط ناشی از جراحی تعویض مفصل یا تشدید آرتروز ایجاد می شود.

– مشکلات مربوط به مفاصل میانی یا انتهایی انگشت شست

باز شدن مفصل میانی یا انتهایی انگشت شست بیش از اندازه طبیعی (هایپر اکستنشن) باعث ایجاد درد، کاهش قدرت فشردن انگشتان و دشواری در برداشتن و استفاده از اجسام می شود. در صورت عدم تثبیت و رفع هایپر اکستنشن، امکان دارد این عارضه تشدید شده و منجر به از دست دادن عملکرد انگشت شود.

– انحراف مفصل متاکارپو فالانژیال

ناپایداری مفصل بین انگشت و کف دست (مفصل متاکارپو فالانژیال) باعث انحراف انگشتان یا عبور انگشت ها از رو یا زیر یکدیگر می شود. در این حالت گرفتن اشیا در دست یا نوشتن و تایپ کردن برای شخص دشوار می شود. استفاده از آتل انگشت سبب نگه داشتن انگشت ها در کنار یکدیگر شده و باعث بهبود عملکرد و راستای انگشتان می شود.

– انگشت ماشه ای

التهاب یا ضخیم شدن تاندون خم کننده انگشت یکی از مشکلات شایعی است که در اثر آرتروز ایجاد می شود. این عارضه می تواند سبب حرکات غیر طبیعی انگشت و قفل شدن آن (در حالت خم شده) و همچنین منجر به ایجاد درد در زمان باز کردن انگشت شود. فعالیت مکرر می تواند باعث تشدید این حالت و سبب ایجاد محدودیت در عملکرد انگشت بشود. استفاده از آتل به ایجاد محدودیت در حرکت خم کردن انگشت و کاهش التهاب کمک می کند.

.

مزایا و نکات مهم درباره آتل انگشت

– استفاده از آتل سبب رفع ورم می شود. در نتیجه آتل برای درمان عارضه های مختلف عضلانی – اسکلتی مانند شکستگی یا پیچ خوردگی های شدید و یا تثبیت جهت جا انداختن در رفتگی ها مناسب می باشد.

– میزان ایجاد محدودیت در حرکت اندام توسط گچ بیشتر از آتل می باشد. گچ بیشتر در موارد شکستگی استخوان مورد استفاده قرار می گیرد. جهت بهره مندی از مزایای این ابزار درمانی و کاهش ایجاد عوارض، معمولاً استفاده از گچ و آتل برای مدت زمان محدود توصیه می شود.

– استفاده از گچ یا آتل جهت بی حرکت نگه داشتن اندام مورد نظر برای مدت طولانی باعث ایجاد درد مزمن، خشکی مفصل، آتروفی عضلانی و ایجاد عارضه های دیگر (مانند سندرم درد منطقه ای پیچیده) می شود. در صورت استفاده از گچ یا آتل، بیمار بایستی جهت اطمینان از بهبود به دقت تحت نظارت قرار بگیرد. بسته به محل و شدت آسیب دیدگی امکان دارد از آتل های مختلفی استفاده شود. نحوه استفاده و کاربرد انواع آتل نیز با یکدیگر متفاوت می باشد.

.

کلام پایانی

– در صورتی که شکستگی انگشت در اثر علل مختلف رخ دهد، لازم است تا در ارتباط با استفاده از آتل انگشت با پزشک مشورت گردد.علائم شکستگی انگشت درد، تورم و کبودی در محل شکستگی میباشد.

– پزشک پیشرفت بیماری و عملکرد دست بیمار را ارزیابی نموده و همچنین نوع عارضه و میزان آسیب دیدگی را جهت انتخاب نوع مناسب آتل بررسی می نماید. رفع خم شدگی انگشت و ناپایداری جانبی انگشتان از موارد استفاده از آتل انگشت میباشند.

– درمان قطعی شکستگی، پیچ خوردگی و دررفتگی و بی حرکت نمودن استخوان یا مفصل بعد از عمل جراحی نیز از کاربردهای آتل انگشت هستند.

.

منابع:
.https://www.totikala.ir

- مطالب مرتبط -

«لوازم کمک‌درمانی و بهداشتی»

البسه و اکسسوری

مشاهده مطالب ←

آرایش و زیبایی

مشاهده مطالب ←

لوازم خانگی و دکوری

مشاهده مطالب ←

بهداشت و سلامت

مشاهده مطالب ←

گل و گیاهان

مشاهده مطالب ←

موادغذایی و خوراکی

مشاهده مطالب ←

مسافرت و کمپینگ

مشاهده مطالب ←

نظافت و شستشو

مشاهده مطالب ←

ماشین و موتورسیکلت

مشاهده مطالب ←

لوازم دیجیتال

مشاهده مطالب ←

ساز و موسیقی

مشاهده مطالب ←

کودک و نوزاد

مشاهده مطالب ←

لوازم اداری

مشاهده مطالب ←

تحصیل و تحریر

مشاهده مطالب ←

منابع

مشاهده مطالب ←

قوانین

مشاهده مطالب ←

error: Alert: Content is protected !!