راهنمای نخ دندان

استفاده از نخ دندان برای سلامت دندان ها بسیار مهم است و همین بااهمیت بودن استفاده از نخ دندان، آن را به یک امر اساسی در مراقبت از دندان ها در منزل تبدیل می کند. بدون استفاده از نخ دندان نمی توان تمیزی کامل دندان ها و جلوگیری از آسیب لثه ها را تضمین کرد. انواع بسیار زیادی از نخ دندان در بازار موجود می باشد که ممکن است همیشه برایتان سوال بوده باشد که تفاوت آن ها چیست و کدام را باید انتخاب کرد. انتخاب و خرید نخ دندان کاملاً بستگی به نوع دندان هایتان دارد. برای راهنمای خرید نخ دندان و اصول انتخاب آن با فن تریکس همراه باشید.

.

نوع نخ دندان را چطور انتخاب کنیم؟

برای انتخاب نوع نخ دندان نکات زیر را در نظر بگیرید:

۱) ضخیم یا نازک؟

اگر فواصل بین دندان‌هایتان زیاد است، نخ دندان ضخیم را انتخاب کنید. اگر یک نخ ‌دندان معمولی به راحتی بین دندان‌های‌تان حرکت می‌کند یعنی فاصله دندان‌های‌تان زیاد است. نخ‌ دندان ضخیم فضای باز بین دندان‌ها را به خوبی پوشش می‌دهد. بعضی نخ دندان‌ها به شکل نوار پهن هستند که به خوبی می‌توانند بین تمام سطوح دندان‌های فاصله‌دار حرکت کنند.

برای دندان‌های کیپِ هم، نخ‌های دندان نازک‌تر خریداری کنید. اگر دندان‌های‌تان به شدت به هم فشرده‌اند نخ دندان نازک‌تر مناسب‌تر است. اگر دندان‌های کیپ دارید، نوار دندان یا نخ دندان ضخیم بین دندان‌های‌تان خوب حرکت نمی‌کنند و ممکن است احساس درد کنید.

۲) موم‌دار یا بدون موم؟

برخی نخ دندان‌ها روکش موم مانندی دارند که سبب می‌شود راحت‌تر بین دندان‌ها حرکت کند و ریش یا پاره نشود. هنگامی که روی این نخ دندان دست می‌کشید، می‌توانید نرمی آن را حس کنید.

به‌دلخواه می‌توانید نخ‌ دندان موم‌دار یا بدون موم انتخاب کنید. این مورد کاملا سلیقه‌ای است و می‌توانید هر کدام را که دوست دارید انتخاب کنید. با‌این‌حال برای دندان‌های متراکم‌تر استفاده از نوع موم‌دار آن آسان‌تر است.

یکی از مزایای نخ دندان بدون موم این است که وقتی آن را روی دندان تمیز می‌کشید صدای جیرجیر می‌دهد. به‌این‌ترتیب می‌توانید بفهمید که دندان‌های‌تان تمیز شده است.

اگر دندان‌هایتان را ارتودنسی کرده‌اید، بهتر است از نخ دندان موم‌دار استفاده کنید. چون نخ دندان بدون موم لای دندان‌ها گیر می‌کند.

۳) طعم‌دار یا بدون طعم؟

این مورد هم کاملا سلیقه‌ای است. طعم‌دار بودن نخ دندان ارتباطی به کیفیت و عملکرد آن ندارد و قند یا کالری به آن اضافه نمی‌کند. نخ دندان طعم‌دار می‌تواند نخ کشیدن را برایتان لذت‌بخش کند و بیشتر ترغیب شوید که این کار را انجام دهید. طعم نخ دندان از انواع میوه‌ها و گیاهان گرفته می‌شود.

۴) نایلونی یا لاستیکی؟

به جنس نخ دندان توجه کنید. نخ دندان عموما دو نوع است: تک‌رشته‌ای و چندرشته‌ای. نخ دندان چندرشته‌ای معمولا از جنس نایلون است درحالی‌که نخ دندان تک‌رشته ای از جنس لاستیک یا پلاستیک است. نخ دندان نایلونی معمولا رایج‌تر و ارزان‌تر است. بااین‌حال انتخاب آن باز هم به سلیقه شما بستگی دارد.

یکی از مزایای نخ دندان چند رشته‌ای این است که استفاده از آن می‌تواند به شما نشان دهد که نیاز به مراجعه به دندان‌پزشک دارید. به‌عنوان‌مثال اگر دندان پرشده‌ای دارید که به‌خوبی با سایر دندان‌ها هماهنگ نیست یا اگر جرم لای دندان‌هایتان وجود دارد، نخ دندان چند رشته‌ای حتی پس از یک دور کشیده شدن بین دندان، ساییده می‌شود و رشته‌هایش از هم جدا می‌شود. این می‌تواند برای شما نشانه‌ای از مشکلات دندانی باشد.

نخ دندان تک‌رشته‌ای نسبت به چند رشته‌ای جدیدتر است و به‌همین‌دلیل گران‌تر هم هست. برخی افراد می‌گویند که این نخ دندان راحت‌تر لای دندان‌ها حرکت می‌کند. این نخ از نوع نایلونی آن محکم‌تر است، بنابراین اگر با پاره‌شدن یا ریش‌شدن نخ دندان مشکل دارید، این نخ دندان مطمئنا برایتان بهتر است.

.

انواع ابزارهای نخ دندان کدامند؟

۱) نگهدارنده نخ دندان

نگهدارنده نخ دندان، ابزاری ظریف است که دو بازوی کوچک پلاستیکی دارد و به دسته‌ای متصل است. تکه‌ای نخ دندان بین این دو بازو قرار دارد. اگر از آن دسته افرادی هستید که با کشیدن نخ در انتهای دهان‌تان مشکل دارید یا دهان‌تان کوچک است و نمی‌توانید نخ را به دندان‌های انتهایی برسانید، این ابزار کوچک را خریداری کنید. یکی دیگر از مزایای آن این است که می‌توانید فقط با یک دست‌تان از آن استفاده کنید.

کارایی نگهدارنده نخ دندان ممکن است به اندازه نخ دندان معمولی نباشد، زیرا زوایایی از دندان که این ابزار می‌تواند در آنها حرکت کند محدود است.

۲) نگهدارنده نخ دندان باتری‌دار

اگر می‌خواهید پلاک‌ها را بهتر از بین ببرید نخ دندان باتری‌دار بخرید. نخ دندان باتری‌دار تا حدودی شبیه نگهدارنده است و در آن همه تکه‌ای نخ دندان بین دو بازوی کوچک قرار دارد. اما نخ دندان باتری‌دار لرزشی است و بنابراین می‌تواند به حذف کامل پلاک‌ها و همچنین ماساژ لثه‌ها کمک کند.

هنگام خرید نخ دندان باتری‌دار اطمینان حاصل کنید که دسته آن به اندازه کافی بلند باشد تا به دندان‌های انتهایی برسد.

به‌عنوان نکته آخر، بهتر است از نخ دندان‌های معتبر و استاندارد خریداری کنید. برندهایی مانند اورال‌بی، کرست و مینا مدت‌هاست امتحان‌شان را پس داده‌اند.

.

اصول صحیح انتخاب و راهنمای خرید نخ دندان

1- اگر فاصله ی بین دندان هایتان زیاد است از نخ دندان های ضخیم استفاده کنید.

نخ دندان های سوپر، نخ دندان های ضخیمی هستند که استفاده از آن ها در دندان هایی با فاصله زیاد باعث می شود روی تمام سطوح بین دندانی نخ کشیده شده و راحت تمیز شوند.

– اگر نخ دندان های معمولی آزادانه در بین دندان هایتان میلغزد و فضای خالی در اطراف نخ می بینید بدانید که باید از نخ دندان های ضخیم استفاده کنید.

.

2- اگر فاصله ی بین دندان هایتان بسیار کم است و دندان ها تقریباً به هم چسبیده اند باید از نخ دندان های بسیار نازک استفاده کنید.

برای یک چنین دندان هایی به هیچ وجه از نخ دندان های سوپر استفاده نکنید.

.

3- انتخاب بین نخ دندان واکس دار و بدون واکس: به احتمال زیاد از هر دوی این نخ دندان ها استفاده کرده اید، اما شاید واقعاً فرق آن ها را ندانید. نخ دندان های واکس دار در بین دندان هایی با فاصله ی بسیار کم و به هم چسبیده بسیار راحت تر حرکت می کنند و از این رو برای این نوع دندان ها مناسب اند. دقت داشته باشید که این دو نوع در نحوه استفاده و ماهیت نخ دندان هیچ تفاوتی ندارند.

– یکی از مزایای استفاده از نخ دندان های بدون واکس این است که، هنگام تمیز شدن دندان، صدای تیز کشیده شدن روی دندان می دهد و به راحتی می توان زمان تمیز شدن دندان ها را فهمید.

– دقت داشته باشید که اگر دندان هایتان را ارتودنسی کرده اید حتماً از نخ واکس دار استفاده کنید. انواع بدون واکس به راحتی در دندان و سیم ها گیر می کند.

.

4- نخ دندان های طعم دار و بدون طعم: طعم دار یا بدون طعم بودن نخ دندان کاملاً بستگی به سلیقه شخصی داشته و هیچ شرطی برای انتخاب ندارد. زیرا در عملکرد و ماهیت نخ تغییری ایجاد نکرده و انواع طعم دار حاوی شکر یا دیگر مواد مضر برای دندان نمی باشد.

.

5- انتخاب جنس نخ: نخ های دندان معمولاً در دو جنس مولتی فیلامنت و فیلامنت ارائه می شوند. مولتی فیلامنت ها معمولاً از نایلون و فیلامنت ها از پلاستیک ساخته شده اند. انتخاب جنس نخ نیز کاملاً سلیقه ای است. ولی با این حال در اکثر نخ دندان ها از انواع نایلونی استقاده می شود و ارزان تر نیز می باشد.

انواع فیلامنت چندان رایج نیست و به همین دلیل گران تر است اما برخی افراد با آن ها راحت ترند، زیرا مقاوم تر بوده و دیرتر پاره می شوند.

.

6- استفاده از نخ دندان های برقی: نخ دندان های برقی از آنجایی که دارای ویبره هستند به از بین بردن کامل پلاک کمک می کنند. از طرفی لثه را نیز ماساژ می دهند.

.

چه زمانی باید نخ دندان بکشید؟

دانستن زمان مناسب استفاده از نخ دندان همچنین به سلامت دهان و دندان کمک می کند. برخی از افراد معمولاً ابتدا مسواک می زنند و سپس نخ دندان می کشند. با این حال ، به طور کلی توصیه می شود که نخ دندان بکشید و سپس مسواک بزنید.

استفاده از نخ دندان باعث بلند شدن و آزاد کردن مواد غذایی و پلاکهای بین دندانهای شما می شود ، در حالی که مسواک زدن این ذرات را از دهان شما خارج می کند. اگر ابتدا مسواک بزنید و بعد از آن نخ دندان بکشید ، غذا و پلاک تا دفعه بعدی که مسواک می زنید در دهان شما باقی می ماند.

انجمن دندانپزشکی آمریکا توصیه می کند حداقل یک بار در روز نخ دندان و دو بار در روز مسواک بزنید.

.

روش صحیح نخ دندان کشیدن

1) حدود 46-61 سانتی متر نخ دندان را ببرید. شما به یک رشته طولانی احتیاج دارید تا گرفتن آن آسان باشد. علاوه بر این ، هنگام تعویض دندان از قسمت تازه ای از نخ دندان استفاده خواهید کرد ، بنابراین شروع کار با یک نخ دندان بلند مفید است.

اگر تکه نخ های شما خیلی کوتاه باشد ، مسئله خاصی نیست. شما می توانید در صورت نیاز یک نخ جدید را از آن جدا کنید.

.

2) انتهای تکه نخ را دور انگشتان میانی بپیچید. با 1 دست شروع کنید ، سپس دست دیگر را انجام دهید. چندین حلقه شل دور هر انگشت میانی خود بپیچید تا زمانی که نخ دندان کشیده شود. با این حال ، نخ دندان را آنقدر محکم نپیچید که در پوست شما فرو رفته یا گردش خون شما را قطع کند.

اگر احساس کردید نخ دندان خیلی محکم بسته شده است ، آن را باز کنید و دوباره امتحان کنید.

.

3) برای نگه داشتن نخ دندان از انگشت شست و انگشت اشاره خود استفاده کنید و فاصله ای در حدود 2.5 تا 7.6 سانتی متر بین دستان خود ایجاد کنید. این بخشی از نخ دندان است که شما برای نخ کشیدن دندان استفاده می کنید. همانطور که نخ دندان می کشید ، انگشتان خود را در امتداد نخ دندان حرکت می دهید تا یک قسمت تازه برای استفاده از جداگانه هر دندان داشته باشید.

.

4) از مرکز بالا شروع کنید ، سپس هر طرف را انجام دهید. عادت کنید که همیشه از 2 دندان جلوی خود شروع کنید. سپس ، هر طرف دهان خود را به صورت جداگانه انجام دهید تا ردیف بالا کامل شود. همیشه ابتدا همان سمت را انجام دهید تا به یک عادت منظم تبدیل شود.

هر بار با استفاده از نخ دندان دندان های خود را با همان الگو دنبال کنید تا مطمئن شوید هیچ دندانی را از دست ندهید.

نکته: به عنوان مثال ، ممکن است بخواهید از بین 2 دندان جلویی خود شروع کنید ، سپس به سمت راست خود حرکت کنید. بعد ، به 2 دندان جلویی خود برگردید و سمت چپ خود را انجام دهید.

 

طرز استفاده از نخ دندان, استفاده از نخ دندان

 

5) هنگام قرار دادن نخ دندان ملایم باشید. هنگامی که نخ دندان را بین دندانهایتان پایین می آورید ، حرکتی مختصری انجام دهید. سپس ، آن را به آرامی به زیر لثه های خود بکشید.

هنگام استفاده از نخ دندان حتماً خود را به لثه برسانید. کشیدن نخ دندان به پایین لثه کافی نیست. شما باید نخ دندان را روی لثه اطراف هر دندان به آرامی ماساژ دهید.

.

6) نخ دندان را به شکل c در اطراف دندان خم کنید. این به شما کمک می کند تا کنار دندان خود را تا حد ممکن تمیز کنید. نخ دندان را بالا و پایین کنید ، وقتی به پایین دندان رسیدید زیر خط لثه فرو بروید. همانطور که برایتان راحت است پایین بیایید.

تمیز کردن فضای زیر خط لثه مهم است که به محافظت از دندان ها و لثه ها کمک می کند. با این حال ، آنقدر پایین نروید که صدمه ببیند.

.

7) با نخ دندان در هر طرف دندان 8 تا 10 ضربه بزنید. نخ را از بالا به پایین چندین بار عبود دهید. نخ را در کنار دندان خود بمالید تا تمیز شود. این به شما کمک می کند تا بقایای مواد غذایی یا پلاک هایی که بین دندان های شما گیر کرده اند ، حذف شوند.

نخ را به پایین لثه خود فشار داده تا ماساژ داده شود ، ابتدا در سمت راست بین دندان ها و سپس در سمت چپ قرار گیرد. این کار را برای هر نقطه تماسی که دارید انجام دهید.

برای هر دندان به قسمت جدیدی از نخ دندان بروید. انگشتان خود را به پایین نخ دندان بچرخانید تا قسمت بین آنها تازه باشد.

.

8) پشت دندانهای آسیاب خود را فراموش نکنید. دوباره به دهان خود نزدیک شوید تا بتوانید نخ دندان را در اطراف دندان های آسیاب عقب حلقه کنید. با استفاده از نخ دندان پشت دندان خود تمیز کنید. حتماً پشت دندان آخر خود را از هر طرف در بالا و پایین تمیز کنید.

بیماری لثه و پوسیدگی دندان اغلب بر روی دندانهای پشتی رخ می دهد زیرا دستیابی به آنها دشوارتر است. تمام تلاش خود را برای تمیز نگه داشتن این دندان ها انجام دهید.

.

9) دندانهای پایینی خود را پس از اتمام دندانهای بالا نخ دندان بکشید. مانند دندانهای بالایی از وسط شروع کنید ، سپس هر طرف را انجام دهید. اطمینان حاصل کنید که هر بار کناره ها را به همان ترتیب انجام دهید.

.

10) بعد از نخ دندان ، دهان خود را با دهانشویه بشویید تا به از بین بردن ذراتی که در دهان شما هستند ، کمک کند. این همچنین به شما کمک می کند تا دهان شما احساس تازه تر و تمیزی داشته باشد.

استفاده از دهانشویه کلرهگزیدین تقریباً هر اثری از باکتری را از بین می برد و مانعی محافظ در اطراف لثه ها و دندان های شما با نخ دندان ایجاد می کند.

به همین ترتیب ، دهانشویه حاوی فلوراید محافظت اضافی در برابر پوسیدگی ایجاد می کند.

.

نکته: ممکن است مقداری خونریزی در لثه ها داشته باشید. این کاملا طبیعی است که شما برای اولین بار نخ دندان کشیدن را شروع می کنید و باید بعد از چند روز از بین برود. اگر بعد از 3-5 روز کشیدن نخ دندان مداوم ،لثه های شما خونریزی می کند ، بهتر است برای اطمینان از سلامت لثه ها به دندانپزشک مراجعه کنید. به احتمال زیاد هیچ مشکلی وجود ندارد ، اما بهتر است مطمئن شوید.

.

منابع:

.https://fantricks.com
.https://www.beytoote.com
.https://www.daraje.com

- مطالب مرتبط -

«لوازم کمک‌درمانی و بهداشتی»

البسه و اکسسوری

مشاهده مطالب ←

آرایش و زیبایی

مشاهده مطالب ←

لوازم خانگی و دکوری

مشاهده مطالب ←

بهداشت و سلامت

مشاهده مطالب ←

گل و گیاهان

مشاهده مطالب ←

موادغذایی و خوراکی

مشاهده مطالب ←

مسافرت و کمپینگ

مشاهده مطالب ←

نظافت و شستشو

مشاهده مطالب ←

ماشین و موتورسیکلت

مشاهده مطالب ←

لوازم دیجیتال

مشاهده مطالب ←

ساز و موسیقی

مشاهده مطالب ←

کودک و نوزاد

مشاهده مطالب ←

لوازم اداری

مشاهده مطالب ←

تحصیل و تحریر

مشاهده مطالب ←

منابع

مشاهده مطالب ←

قوانین

مشاهده مطالب ←

error: Alert: Content is protected !!